Fjäderförspänning / dämpning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fjäderförspänning / dämpning

Inläggav larkal » 2010-03-21/20:32

Hej......är nybliven ägare av F 800 GS. Läser i instruktionsboken hur man ställer in stötdämparen bak. Vad som anges är grundinställning fulltankad med förare 85 kg. Är det någon som har erfarenhet av grundinställning 85 kg plus 20 kg packning i sidoväskor och toppbox eller med passagerare 70 kg. Roligt om ni med erfarenhet kunde komma med lite tipps om hur jag skall ställa in dämparen för att bibehålla köregenskaperna med olika last.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: Fjäderförspänning / dämpning

Inläggav Dennis Johansson » 2010-03-21/22:53

Hmm det här är lite roligt.

Vi har en kille i vår klubb så går igenom detta med oss ibland. Han är SMC instruktör och duktig.

Skall se om jag minns allt.
Normalt har man ju fjäderförspänning och returdämpning.

returdämpningen skall normalt göra att bakfjädern rör sig lika fort ut igen som när man tryckt ihop den.
Det kan du kolla genom att stå bakom hålla den upprätt i pakethållaren och trycka ihop fjädringen och se hur den fjädrar ut. Normalt skall den alltså ta lika lång tid på sig. Är den inskruvad för långt kommer den sega upp och är den för dåligt inskruvad kommer den skjuta ut. Försk minnas hur den är om du är nöjd med inställningen

Börja sedan med att sitta på hojen och gunga den några gånger och sitt sedan och trippa med tårna för balansens skull. Be någon mäta avståndet från hjulbulten bak till ett bestämt ställe. En kant eller en tejp bit. Anteckna detta värde på ett papper.
När du sedan lastat på allt sammans du vill ha gör du om detta. Mäter avståndet. Sedan kompenserar du med förspänningen enligt instruktionen tills du kommer till samma märke och avstånd du hade första gången.
Sedan när det är gjort antecknar du hur mycket du vridde på ratten!
nu kan gunga hojen igen när du står bakom med lasten på. Se hur fort dämparen skjuter isär. Justera så den rör sig lika fort ihop som isär eller till de nahsighet du mindes innan justeringen.

Detta är något förenklat. Och du kan få flera andra åsikter och svar. Men på detta sätt kommer dina egenskapar inte ändras för mycket. Förutom att du har tyngdpunktsförskjutning som kommer påverka samt att dämapren kommer agera lite olika beroende på temperaturen ute
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fjäderförspänning / dämpning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-03-22/08:05

Fast Du råkade väl glömma begreppet kompressionsdämpning i hastigheten?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fjäderförspänning / dämpning

Inläggav Dennis Johansson » 2010-03-23/07:38

Jag håller med Bror.

Men de flesta hojar har inte separat kompressions dämpning.

Men det vanliga är ju returdämpning.
Min Africa twin hade visserligen komp och inte retur.

Om jag inte minns fel så påverkar returen knappt kompressionen, medan kompressionen även påverkar returen om jag inte missat vad min klubbkompis sagt flera gånger.

Så om man nu har komp och justerar på den så får man kompensera med returen efteråt.

Får kolla mera med min vän innan jag skriver mera
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fjäderförspänning / dämpning

Inläggav Fredrik J » 2010-04-14/18:34

http://www.uthd.com/jeremy/f800st_config_metric.html

Borde kunna hjälpa dig på vägen ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst