av Dennis Johansson » 2010-03-21/22:53
Hmm det här är lite roligt.
Vi har en kille i vår klubb så går igenom detta med oss ibland. Han är SMC instruktör och duktig.
Skall se om jag minns allt.
Normalt har man ju fjäderförspänning och returdämpning.
returdämpningen skall normalt göra att bakfjädern rör sig lika fort ut igen som när man tryckt ihop den.
Det kan du kolla genom att stå bakom hålla den upprätt i pakethållaren och trycka ihop fjädringen och se hur den fjädrar ut. Normalt skall den alltså ta lika lång tid på sig. Är den inskruvad för långt kommer den sega upp och är den för dåligt inskruvad kommer den skjuta ut. Försk minnas hur den är om du är nöjd med inställningen
Börja sedan med att sitta på hojen och gunga den några gånger och sitt sedan och trippa med tårna för balansens skull. Be någon mäta avståndet från hjulbulten bak till ett bestämt ställe. En kant eller en tejp bit. Anteckna detta värde på ett papper.
När du sedan lastat på allt sammans du vill ha gör du om detta. Mäter avståndet. Sedan kompenserar du med förspänningen enligt instruktionen tills du kommer till samma märke och avstånd du hade första gången.
Sedan när det är gjort antecknar du hur mycket du vridde på ratten!
nu kan gunga hojen igen när du står bakom med lasten på. Se hur fort dämparen skjuter isär. Justera så den rör sig lika fort ihop som isär eller till de nahsighet du mindes innan justeringen.
Detta är något förenklat. Och du kan få flera andra åsikter och svar. Men på detta sätt kommer dina egenskapar inte ändras för mycket. Förutom att du har tyngdpunktsförskjutning som kommer påverka samt att dämapren kommer agera lite olika beroende på temperaturen ute
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida