Inkörning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inkörning

Inläggav JReimer » 2010-05-31/22:21

Hade nöjet att hämta ut en F650GS förra helgen. Det är inte så ofta jag köper nytt. Sist var det en Aprilia Pegaso och jag följde inkörningsinstruktionerna slaviskt. Det var extremt trist och den motorn kändes inte inkörd förrän efter dryga 1000mil.
Den här gången tänkte jag följa andra skolan som predikar lite hårdare inkörning och ett tidigt oljebyte.
Körde därmed direkt hem från handlarn , lite omväg blev det, och bytte oljan vid hemkomst.
Blev klart förvånad hur "skitig" oljan såg ut efter bara 70km körning. Jag har tappat ur olja efter en hel säsong, som sett renare ut.
Efter det här kommer jag inte att fundera mer över inkörning utan köra som jag brukar. Motorn inbjuder ju trots allt inte till några varvtalsorgier. Tänker dock fortsätta med mineralolja ett tag framöver. Jag tror att det tog så lång tid för Pegason att lossna för att man tvunget skulle fylla på helsyntet vid 100mila servicen. För intresserade bifogar jag bild på olja och plugg.

olja_70km.JPG Olja efter 70km plugg_70km.JPG
JReimer
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-03-01/23:01

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst