Missljud efter drevbyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Missljud efter drevbyte

Inläggav Mediaquestion » 2010-06-22/19:14

Har just haft inne min F650 GS 2009 på garantibyte av drev och kedja. När jag rullade in den i garaget efter senaste turen hörde jag ett svagt smattrande ljud som jag lokaliserade till främre drevet. Tog upp cykeln på centralstödet och snurrade på hjulet och konstaterar att det knattrar/smattrar när kedjan dras runt.
Hörde efter på verkstan som inte ens hörde ljudet vid en snabb lyssning och menade att det inte var något. Hörs inte när man kör. Vad är det, något som behöver åtgärdas?
Mediaquestion
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2010-06-22/19:03

Re: Missljud efter drevbyte

Inläggav Mimmi » 2010-06-22/19:21

Hej!

Din beskrivning av ljudet får mig osökt att tänka på en för hårt spänd kedja... :(
Att Du inte hör ljudet under färd behöver inte betyda att det inte finns då också. Motorljud, vägljud, vindbrus, hjälm + eventuella öronproppar maskerar eller dämpar massor av ljud.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Missljud efter drevbyte

Inläggav Guzzi-Leif » 2010-06-22/20:13

Det är inte ovanligt att kedjan har lite svårt att "släppa" från framdrevet när prylarna är helt nya - då låter det så där. Kolla om ljudet består när du snurrar hjulet baklänges (=de krafter som uppstår när motorn driver hjulet åt rätt håll).

Kolla också att bakhjulet verkligen spårar korrekt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Missljud efter drevbyte

Inläggav Mediaquestion » 2010-06-22/21:17

Guzzi-Leif skrev:Det är inte ovanligt att kedjan har lite svårt att "släppa" från framdrevet när prylarna är helt nya - då låter det så där. Kolla om ljudet består när du snurrar hjulet baklänges (=de krafter som uppstår när motorn driver hjulet åt rätt håll).

Kolla också att bakhjulet verkligen spårar korrekt.




Tror på det där med att kedjan har svårt att släppa faktiskt, för det låter egentligen inte som något rent missljud typ skrapande, gnisslande eller liknande, utan det tickar i takt med att kedjan snurras.
Mediaquestion
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2010-06-22/19:03


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst