Knarrande/skramlande ljud f800r

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Knarrande/skramlande ljud f800r

Inläggav Iki » 2010-06-25/21:36

Har lagt märke till att det kommer ett svagt skramlande ljud från främre delen av hojen när jag kör över ojämnheter i marken, samt att det "knarrar" när man står stilla, och med intryckt handbroms och "trycker och drar" hojen fram och tillbaka.. så att framgaffeln trycks ihop.
Jag har förgäves letat efter vad som orsakar dessa ljud, allt sitter ordentligt fastskruvat vad jag kan bedöma..
Någon som har en ide eller förslag på vad det kan vara för fel?
F 800R - 09
Iki
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-11-06/12:48

Re: Knarrande/skramlande ljud f800r

Inläggav Guzzi-Leif » 2010-06-25/23:03

Alla maskiner har sina egenheter och ljud.
Att bedöma vad som är personlighet och vad som är något sjukdomssymptom är inte det lättaste, speciellt inte på distans.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Knarrande/skramlande ljud f800r

Inläggav Lindeberg » 2010-06-26/15:36

Märkte också skrammel fram från min 800GS vid körning över tex kullersten, och fick förklarat att det kunde vara de flytande bromsskivorna.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Knarrande/skramlande ljud f800r

Inläggav Mimmi » 2010-06-27/22:51

Hej!

BMW har väl aldrig utmärkt sig för att vara helt skrammelbefriade.
Det brukar låta litegrann från diverse håll på vissa modeller. Vanligt var åtminstone på modellerna med konventionell framgaffel att det skramlade från den i vissa situationer. Exempelvis vid passage av ett järnvägsspår brukade det slamra till. Men helt ofarligt, det bara ÄR så!
Ett skramlande ljud på tomgång kommer exempelvis ofta från främre bromsskivorna.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Knarrande/skramlande ljud f800r

Inläggav Iki » 2010-07-06/21:32

ja mina 2 förra bmwar r1200gs o 650 dakar, hade sina egna ljud dom med. men jag blev lite fundersam då denna hojen bara rullat 150 mil. dom andra hade rullat betydligt längre, så där förstår jag det.
I grund o botten så vill man väl mest försäkra sig så att det inte är något allvarligt fel på t.ex framgaffeln eller något styrlager eller någon annan vital del som pajjat som kan leda till att man får en flygtur över styret..
Men så länge det är normalt så är jag nöjd:)
F 800R - 09
Iki
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-11-06/12:48


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst