Nybliven F650GS-ägare

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nybliven F650GS-ägare

Inläggav K_N » 2011-03-29/11:00

Hej!
Jag har köpt mig en F650GS-10 efter att funderat i nästan ett år på vad jag skulle ha för hoj. Var inne på F800GS, F800R och F650GS. Efter att provat dessa så tyckte jag bäst om F650GS, mkt pga den mjukare motorgången. Visserligen inte lika macho som de andra men jag lämnade sådana kriterier bakom mig.
Tycker den känns som er riktigt behaglig, kul och vettig hoj. Tycker att fjädringen fixar tjälskott och ojämnheter fint samtidigt som den känns stabil och rolig på kurviga vägar.
Motorn verkar dra fint över stora delar av registret och verkar gå mkt snålt.
Hoppas på många trevliga mil under kommande säsong.

Har några funderingar som jag hoppas få svar på.
1. Påverkas Km-mätaren och hastighetsmätaren av omdrevning?
2. Enligt serviceboken ska den in på service senast ett visst datum. Påverkas garantin om jag servar den några veckor senare än detta datum?
3. Är det samma service som görs oavsett om den gått några hundra mil eller 1000 mil?
4. Vad görs på 1000-mila servicen och ungefär vad bör den kosta?
5. Kan man enkelt ta av kedjan och tvätta den?
6. Finns det någon bra kedjeolja som inte skvätter ner hojen?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-29/18:35

Hej!

Grattis till en trevlig och användbar hoj - F650GS Twin är verkligen "allround", lättkörd, ekonomisk, robust och samtidigt riktigt kul att köra.

Har försökt svara på Dina frågor nedan, efter bästa förstånd:

1. Påverkas Km-mätaren och hastighetsmätaren av omdrevning?
Nej, hastighetsmätaren får sin signal från ABS-givaren.

2. Enligt serviceboken ska den in på service senast ett visst datum. Påverkas garantin om jag servar den några veckor senare än detta datum?
Det ska nog mycket till innan BMW nobbar garanti av det skälet - i princip ska dom bevisa att felet beror på att hojen servats ett par veckor för sent.

3. Är det samma service som görs oavsett om den gått några hundra mil eller 1000 mil?
Nej, vid 1000 mil görs lite mer än vid årsservicen - serviceschema finns att hämta här.

4. Vad görs på 1000-mila servicen och ungefär vad bör den kosta?
Se länken ovan vad som görs. Jag betalade ca 1500 kr, vill jag minnas.

5. Kan man enkelt ta av kedjan och tvätta den?
Tyvärr inte, kedjan är helnitad och går genom baksvingens lagring - antingen måste kedjan tas isär i en nit (och sedan nitas om eller förses med kedjelås), eller så måste baksvingen demonteras.

6. Finns det någon bra kedjeolja som inte skvätter ner hojen?[/quote]
Jag använder Crc eller Castrol MC-kedjespray - det är en "klistrig" olja som helst ska sprutas på när kedjan är varm, och som stelnar när lösningsmedlet dunstar. Tyvärr drar den åt sig smuts och damm något kopiöst, så kör Du på dammiga vägar/grusväg är det bättre att ta nackdelen att en tunnare olja skvätter ner hojen - eller att helt enkelt köra med torr kedja, det är ju en o-ringskedja som egentligen bara behöver smörjning mellan länkrullar och kedjekransar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Lars Westman » 2011-03-29/23:24

Gunnar Elmgren skrev:5. Kan man enkelt ta av kedjan och tvätta den?
Tyvärr inte, kedjan är helnitad och går genom baksvingens lagring - antingen måste kedjan tas isär i en nit (och sedan nitas om eller förses med kedjelås), eller så måste baksvingen demonteras.


Man kan som sagt inte enkelt ta av kedjan. Men man kan enkelt tvätta den riktigt bra utan att ta av den.

Om du häller några deciliter fotogen i en big pack glassbytta och klipper av borsten på en billig 35mm pensel så borsten bara är en centimeter eller två har du de nödvändiga verktygen.

Montera sedan loss bakhjulet och lägg ner en del av kedjan i byttan. Tvätta med penseln, dra runt kedjan lite, tvätta mer, dra runt lite till..... o.s.v. Tvätta sedan rent runt bakhjulslager, stick in hjulaxeln en liten bit och kolla så inte lagren glappar genom att reka runt lite med hjulaxeln. Här ser du hur jag menar (och hur lagren inte bör bete sig): http://www.youtube.com/watch?v=OThd4KP19b0

Lyft även loss drevkorgen och kolla det inre lagret. Montera sedan dit bakhjulet igen och du har ren kedja och har kollat bakhjulslagren. Det tar under timmen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav K_N » 2011-03-30/08:43

Tack så jättemycket för era svar!

Det blir nog lite dumt med serviceintervallerna för mig. Ska in på årlig service mitt i sommaren då hojen kanske gått 600-700 mil. Sedan så kanske jag är uppe i ca 1000 mil i slutet av säsongen.
Kan man dra på den årliga servicen tills den sammanfaller med 1000-mila servicen tro, eller är det riskabelt om man skulle behöva använda sig av garantin?

Jag är lite pedant av mig och vill gärna serva mina fordon själv men när det finns garanti kvar så är det väl lite riskabelt. Vad tror ni händer om man behöver åberopa garantin och har servat hojen helt eller delvis själv?

Jag funderade på det där med att lossa hjulet och tvätta en av del kedjan i taget men tänkte att det är bökigt. Men tar det bara en timme kanske det är värt att göra det nån gång. Tack för tipset!
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Penguin » 2011-03-30/16:34

Det där med servicen tycker jag också är lite knepigt.

Min 800 GS skulle egentligen in på "årsservice" i november, med ca 800 mil på mätaren. Jag skippade det, och kommer låta 1000-milaservicen göras nu i vår istället. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men jag tycker att hela serviceupplägget är lite knasigt.
Användarvisningsbild
Penguin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-05-18/20:34

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Lars Westman » 2011-03-30/18:03

Jag tycker en bra princip är ny olja + filter varje höst (+ fler gånger under säsong om man kör mycket) så får motorn stå med fräsch (ej vattenmättad) olja över vinteruppehållet.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav colsson » 2011-03-30/19:07

Hej du!

Jag köpte min 650gs ny 2009 och den får service på verkstad enligt servicebok tills det att hojens garanti har gått ut, dvs 2 år. Efter det kommer jag att göra all enklare service själv. Dvs Olja, filter, bromsvätska, luftfilter osv..
Köper man en ny hoj och inte servar den enligt boken på verkstad så gäller inte motorgarantin.
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav K_N » 2011-03-30/20:44

Efter att ha läst tråden "Ras bakhjulslager F800GS " så förstår jag att det kan vara värt att lossa hjulet och kolla lagren samtidigt som rengöring av kedjan.

Om man servar den själv under garantitiden och något mot förmodan händer med motorn så har man ju maskinförsäkringen som kan används om inte BMW står för garantireparation, eller hur?
Jag kommer nog ändå att serva den på auktoriserad verkstad under garantitiden för att sedan göra det själv.

Funderar dock på att göra årsservicen till hösten i samband med 1000-mila service. Att göra årsservicen några månader senare borde ju inte ha så stor betydelse tycker jag.
Eller utgår årsservicen om man kommer upp i 1000 mil inom ett år från förgående servicetillfälle?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-20/22:11

Gunnar Elmgren skrev:Jag använder Crc eller Castrol MC-kedjespray - det är en "klistrig" olja som helst ska sprutas på när kedjan är varm, och som stelnar när lösningsmedlet dunstar. Tyvärr drar den åt sig smuts och damm något kopiöst, så kör Du på dammiga vägar/grusväg är det bättre att ta nackdelen att en tunnare olja skvätter ner hojen - eller att helt enkelt köra med torr kedja, det är ju en o-ringskedja som egentligen bara behöver smörjning mellan länkrullar och kedjekransar.
[/i][/color]

Jag skall nog haka på och testa MC-kedjesprayen. Har försökt att vara seriös och tvätta och smörja med vanlig 'blaskig' kedjeolja, men det blir hopplöst mycket 'onödigt' rengöringsjobb av bakfälgen och lull lullet runtomkring.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav hammarn » 2011-04-20/23:12

Jag hade in min 650 GS på årsservice i höstas (sep 2010), då hade den gått ca 700 mil. I serviceboken står det nu att den ska servas sep 2011 eller 20000 km. Stämmer inte detta alltså? Ska den redan servas nu vid 1000 mil igen?
/Thomas
Användarvisningsbild
hammarn
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2010-07-21/21:29

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav K_N » 2011-04-23/09:08

Det kanske gjordes en 1000 mils service vid 700 mil. Om inte så är det nog dags igen vid 1000 mil.
Vad kostade servicen du gjorde i höstas?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-23/09:53

Om det i höstas byttes olja och allt annat som ska göras vid 1000 mil, skulle jag nog säga att nästa service bör göras senast vid 1700 mil (eller sep. 2011, det som först inträffar).
Har inte alla servicepunkter för en 1000-milsservice utförts vid 700 mil, bör nog resterande utföras vid 1000 mil och oljan bytas senast vid 1700 mil - sen är det en större service vid 2000 mil, som i alla händelser bör göras. Det där kan trilla in lite olika beroende på hur mycket Du kör på en säsong - motorolja/filter ska i alla fall bytas minst en gång per år och ska aldrig gå mer än 1000 mil.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav hammarn » 2011-04-29/22:07

Det verkar som det var 1000-milsservicen som gjordes. Det borde således stämma att nästa service ska göras senast sep 11 eller vid ca 1700 mil Det stämmer ju också med manualens beskrivning av intervallen. Fattar dock inte hur de från verkstaden kan skriva 2000 mil som nästa hållpunkt som alternativ till sep 11.

Funderar också lite kring det här med årsservice kontra hur många mil som körts. Om det nu är som så att årsservicen infaller när cykeln exempelvis gått 950 mil så verkar det ju fullständigt orimligt att lämna in den efter ytterligare 50 mil bara för att 1000-milsservicen ska göras då? Kan det verkligen vara så någonstans?
/Thomas
Användarvisningsbild
hammarn
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2010-07-21/21:29

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav hammarn » 2011-04-29/22:08

Det verkar som det var 1000-milsservicen som gjordes. Det borde således stämma att nästa service ska göras senast sep 11 eller vid ca 1700 mil Det stämmer ju också med manualens beskrivning av intervallen. Fattar dock inte hur de från verkstaden kan skriva 2000 mil som nästa hållpunkt som alternativ till sep 11.

Funderar också lite kring det här med årsservice kontra hur många mil som körts. Om det nu är som så att årsservicen infaller när cykeln exempelvis gått 950 mil så verkar det ju fullständigt orimligt att lämna in den efter ytterligare 50 mil bara för att 1000-milsservicen ska göras då? Kan det verkligen vara så någonstans?
/Thomas
Användarvisningsbild
hammarn
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2010-07-21/21:29

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-29/22:21

Onekligen en smula märkligt att verkstaden skriver att nästa service ska ske vid 2000 mil - jag tvivlar på det lämpliga i att utsräcka oljebytes-intervallen med så mycket som 30%......
Däremot är det självklart så, att om hojen gått 950 mil vid årsservice så görs 1000-milaservicen då också.
Verkar ju onekligen som man gjort just detta vid årsservicen/700 mil..... men då borde man rimligen ha skrivit 1700 mil som gräns för nästa service.
Att göra en service för tidigt kan ju aldrig skada (annat än ägarens plånbok), men att överskrida intervallerna är nog inte så bra (mer än marginellt, då). Att "slå ihop" 1000-mila- och årsservice är smart, särskilt om den görs då hojen ställs in för säsongen. Då mår hojen bra över vintern, och man har en helt nyservad maskin när nästa säsong börjar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav klimtachakka » 2015-06-30/08:47

Lars Westman skrev:Jag tycker en bra princip är ny olja + filter varje höst (+ fler gånger under säsong om man kör mycket) så får motorn stå med fräsch (ej vattenmättad) olja över vinteruppehållet.


Bör det inte rimligen vara så att eventuellt vatten som skulle finnas i oljan förångas rätt snabbt när motorn kommit upp i arbetstemperatur?
klimtachakka
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-03-19/15:36

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Roger Gross » 2015-06-30/09:06

Visst förångas ev kondensvatten när motoroljan är uppe i driftstemperatur.
Det som gör gammal motorolja mindre bra är de sura förbränningsrester den samlat på sig under drift. En av uppgifterna för motorolja är ju att ta till sig de sura förbränningsresterna som under vinterförvaringen är korrosiva på olika metallytor inne i motorn.
Alltså klart bäst med ny motorolja under vinterförvaringen.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-06-30/21:07

Lars Westman skrev:
Gunnar Elmgren skrev:5. Kan man enkelt ta av kedjan och tvätta den?
Tyvärr inte, kedjan är helnitad och går genom baksvingens lagring - antingen måste kedjan tas isär i en nit (och sedan nitas om eller förses med kedjelås), eller så måste baksvingen demonteras.


Man kan som sagt inte enkelt ta av kedjan. Men man kan enkelt tvätta den riktigt bra utan att ta av den.

Om du häller några deciliter fotogen i en big pack glassbytta och klipper av borsten på en billig 35mm pensel så borsten bara är en centimeter eller två har du de nödvändiga verktygen.

Montera sedan loss bakhjulet och lägg ner en del av kedjan i byttan. Tvätta med penseln, dra runt kedjan lite, tvätta mer, dra runt lite till..... o.s.v. Tvätta sedan rent runt bakhjulslager, stick in hjulaxeln en liten bit och kolla så inte lagren glappar genom att reka runt lite med hjulaxeln. Här ser du hur jag menar (och hur lagren inte bör bete sig): http://www.youtube.com/watch?v=OThd4KP19b0

Lyft även loss drevkorgen och kolla det inre lagret. Montera sedan dit bakhjulet igen och du har ren kedja och har kollat bakhjulslagren. Det tar under timmen.


I min ungdom jobbade jag i maskin och då tvättade vi maskindelar i dieselolja, så det borde kanske också gå?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Nybliven F650GS-ägare

Inläggav K_N » 2015-07-02/09:05

Knut Natt och Dag skrev:
Lars Westman skrev:
Gunnar Elmgren skrev:5. Kan man enkelt ta av kedjan och tvätta den?
Tyvärr inte, kedjan är helnitad och går genom baksvingens lagring - antingen måste kedjan tas isär i en nit (och sedan nitas om eller förses med kedjelås), eller så måste baksvingen demonteras.


Man kan som sagt inte enkelt ta av kedjan. Men man kan enkelt tvätta den riktigt bra utan att ta av den.

Om du häller några deciliter fotogen i en big pack glassbytta och klipper av borsten på en billig 35mm pensel så borsten bara är en centimeter eller två har du de nödvändiga verktygen.

Montera sedan loss bakhjulet och lägg ner en del av kedjan i byttan. Tvätta med penseln, dra runt kedjan lite, tvätta mer, dra runt lite till..... o.s.v. Tvätta sedan rent runt bakhjulslager, stick in hjulaxeln en liten bit och kolla så inte lagren glappar genom att reka runt lite med hjulaxeln. Här ser du hur jag menar (och hur lagren inte bör bete sig): http://www.youtube.com/watch?v=OThd4KP19b0

Lyft även loss drevkorgen och kolla det inre lagret. Montera sedan dit bakhjulet igen och du har ren kedja och har kollat bakhjulslagren. Det tar under timmen.


I min ungdom jobbade jag i maskin och då tvättade vi maskindelar i dieselolja, så det borde kanske också gå?

Absolut, tvätta med diesel går jättebra. Den är ju fet så det smörjer kedjan också.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst