Blinkers går ej att stänga av

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blinkers går ej att stänga av

Inläggav Kjell-Anders » 2012-02-11/18:12

En kollega har problem med sin F800 streetfighter. Det har blivit allt svårare (tvunget att trycka hårdare) att stänga av blinkersen. Nu måste han slå på varningsblinken ett ögonblick för att återställa.

Reparationen kostar 2.500 kr på verkstad, de byter förmodligen ett kretskort där en microswitch sitter. Känner någon till alternativa lösningar eller andra tänkbara orsaker till problemet?
Användarvisningsbild
Kjell-Anders
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2008-06-27/20:49

Re: Blinkers går ej att stänga av

Inläggav Kovlingen » 2012-02-11/20:27

Bara gissningar men finns det inte nått relä som kan strula ?
Det är inte alltid +delen i strömkretsen strular utan det kan vara jordningen som spökar .
Kanske det är nått fel i knappen / omkopplaren .
Kanske nått helt annat . Hoppas att det fixar sej på bästa sätt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Blinkers går ej att stänga av

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-11/20:42

En F800 (R antar jag det rör sig om?) har Canbus-elsystem, och brytare i sådana elsystem är inte alltid brytare utan har en del elektronik inbyggd. Utan att veta säkert, är det troligen s.k. hall-givare i handtagsarmaturerna, och en enhet med sådan kräver en hel del kunskap och utrustning för att reparera. Dessutom kan det vara knepigt att få tag på komponenter - BMW själva säljer bara hela enheten, och det är sannolikt billigare att bara byta rubbet än att reparera om det ska göras på verkstad, med tanke på arbetskostnaden.

Jag tror inte det är realistiskt att tänka sig annat än utbyte av hela enheten - nr 3 på denna bild.

Däremot kan jag tänka mig två alternativ till att betala 2.500 på BMW-verkstad; det ena är att kolla om BMW är villiga att ta det som "goodwill-ärende" (jag utgår från att garantin gått ut på hojen), med hänvisning till att en sådan detalj normalt inte borde gå sönder - är hojen mindre än 3 år gammal, finns också en lagstadgad reklamationsrätt att åberopa.

Skulle inte detta gå (och hojen har passerat 3-årsstrecket) finns ju alltid möjligheten att leta begagnade delar - i Sverige kanske det är liten chans att hitta något, men på tyska ebay brukar en hel del finnas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Blinkers går ej att stänga av

Inläggav Kjell-Anders » 2012-02-12/15:41

Ja, jag vet att det kan vara knepigare med Can-bus, datorerna håller på att ta över även fordonstekniken. Det är ändå frågan om det kan röra sig om Hall-givare, är inte dessa induktiva - dvs med någon form av magnetgivare? I så fall borde det inte ha blivit tvunget att trycka allt hårdare för att "få kontakt".

Jag ska rekommendera min kollega att först pröva den metod jag precis använt för att fixa ett digitalt skjutmått som knappt gick att slå på eller av (man fick verkligen trycka mycket hårt för att något skulle hända, troligen för att en billig brytare på kretskortet skulle kvickna till). Lösningen (!) var att spruta in elektronikrengöring, efter detta fungerar strömbrytaren som den ska.

Just elektronikrengöringsspray har visat sig hjälpa i en mängd olika situationer när elektronik sätter sig på tvären. Det är ju värt ett försök innan vi provar de andra råden vi fått.
Användarvisningsbild
Kjell-Anders
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2008-06-27/20:49

Re: Blinkers går ej att stänga av

Inläggav Peter Currie » 2012-02-12/16:57

Vi har haft två F800R i familjen, en är kvar.
Vi har haft liknande problem plus att blinkers ibland inte gått att sätta på samt att helljusknappen slutat fungera.
Vi fick nya enheter på vänster sida på garanti utan några som helst problem, detta var på 2010 års modeller.
Peter
D10
- R1200RS
- S1000R
- F700GS
- 650TR Terra
- 650TR Strada
Användarvisningsbild
Peter Currie
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-05-18/16:15

Re: Blinkers går ej att stänga av

Inläggav pgmattias » 2013-07-01/23:05

Samma sak på min F800R-10. Fick tipset av en mc-mek att tuta ett par gånger. Gjorde d å har funkat sen dess :) tror d e nåt i elektroniken bara som flippat. Funkar inte detta så får man nog byta hela armaturen.

Värt ett försök ;)
pgmattias
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-06-10/14:19


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst