Grafitsmörjning av kedja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Peter Björkdahl » 2012-05-05/21:47

Kan det här vara en bra kompromiss...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... tt-364510/


//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-06/05:56

Swedan:

JAg är tveksam till att köra torrt. och att oljan tränger in och gör verkan som smörjning är helt klart.
Ibland när man slarvat med underhållet av kedjan, dvs smörjningen, kan man se när man snurrar bakhjulet med handen att det är kinkar på vissa länkar. Läser man då också i manualen, ser man att man skall smörja kedjan om man ser sådana kinkar. Till AT rekommenderar de t.o.m. motorolja till kedjan som smörja.
Så att köra torrt tror jag inte på.

Däremot tror jag på att att smörja som du säger, man kanske t.o.m. kan ha hypoidolja i behållaren om det nu vunkar med andra oljor en originalet, som är onödigt dyrt.

Peter. Litiumfett tror jag också blir för klibbig och kommer dra åt sig grus.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Swedan » 2012-05-06/10:46

I AT:ns manualer stod endast hypoideolja (transmissionsolja) som alternativ, ej motorolja.
Motorolja har den stora fördelen att den rengör kanonbra och lätt att renöra efter.
Funkar kanon att bara pensla motorolja på kedjan vid avslutad åkning. Den fäster inte så bra och gör sitt jobb. Men i gengälld är vi ju där o kladdar med skiten igen...
Vill man slippa klabbet så kör scottoiler eller torrt.
Lycka till med F800ans kedja...
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Kovlingen » 2012-05-06/10:59

Ursäkta OT:n men det är väl nästan lika viktigt att dreven får lite "smörja" då annars
dessa kommer att slitas hårt och även kedjan får extra påkänning .?
( Sliter dreven mer på kedjan eller tvärs om ? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-06/11:06

Efter alla dessa inlägg kan man konstatera, att Norman Hossack "har rätt fast tvärtom". Hans inlägg handlar nog mest om asfaltshojar(??), medan det vid grusåkande måhända innebär en fördel, att oljan tar med sig lorten, när den stänker av och "smörjer världen" - även om det alltså innebär en del jobb med rengöring av bakfälg mm. <BR><BR>Nu tyckte jag aldrig, att det var någon större sak på Aprilian. En klick koncentrerad såpa på en blå-vit Scotch Brite klarade 80 % av lorten, och resten fixade en trasa med lite fotogen på. Lacknafta etc. går förmodligen lika bra. Och när jag var klar med det, eldade jag upp trasan. Ryktet säger, att sådana annars kan självantända under (o)gynnsamma betingelser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-06/12:38

Olja löser olja.
När fälgen var skitig så tog jag lite olja på en trasa och torkade lätt bort allt från fälg och sving, sedan bara vanligt bilschampo och vatten.

Hypoid... Nja, jag är nästan hundra att det in min manual till RD04:An stod motorolja, och till min DRZ400S likaså. Men det kvittar.

Dock tror jag ej på att köra torrt. Det blir kinkar på länkarna dessutom.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-06/13:52

Dennis Johansson skrev:Olja löser olja.

Självklart! Det intressanta är, att något så miljövänligt som såpa gör jobbet så bra! <BR><BR>För den, som inte provat: När händerna är oljiga, prova med en klick/slurk såpa och LITE vatten. Massera och gnugga i någon minut. Det mesta löser sig - och händerna torkar dessutom inte ut, utan huden förblir mjuk och smidig. <BR><BR>OT: För något årtionde sedan läste jag ett tips från ett städproffs, som hävdade, att ett vanligt hushåll allt som allt behövde två eller tre rengöringsmedel: Handdiskmedel och såpa. Det tredje var maskindiskmedel, ifall hushållet förfogade över en sådan apparat. Allt annat var onödigt. (Detta var under en tid, när medierna svämmade över av annonser för olika sorters mirakelmedel - som alla påstods vara oumbärliga i ett modernt hem.) <BR>Dock antar jag, att han glömde bort fönsterputs i hastigheten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-06/13:59

Fönsterputs är onödigt.

Fönsterputsar proffsen använder Yes diskmedel och vatten till det också.

Konstigt är det inte heller. KAn man göra rent vilka skitiga dricksglas som helst kan man nog se ut genom rutorna efter behandling också
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Lars Arvidsson » 2012-05-06/14:10

Kedjan smörjer jag helst direkt efter färd när den är varm.
Jag smörjer alltid innan jag tvättar.
Har en hemmagjord blandning som slungas av när jag kör.
Funkar bra för mig, vet andra som får ut många grusmil med torr kedja.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-06/15:58

Dennis Johansson skrev:Fönsterputsar proffsen använder Yes diskmedel och vatten till det också.

Det är proffsen, det. Själv har jag svårt att undvika flammiga rutor med diskmedel, medan resultatet blir mycket bättre med fönsterputs. (Och nu lovar jag, att detta OT-spår tar slut, vad mig anbelangar.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Grafitsmörjning av kedja

Inläggav toien » 2012-05-06/17:40

På min Vincent , med torrsump, så finns finessen med en ställskruv som man kan justera så att den smörjer kedjan med motorolja. Kanske svårt att ordna på din BMW i o f s....
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Swedan » 2012-05-07/21:01

Kanske funkar att köra med såpa i scottoilern?
Får man problem med stela länkar vid torrkörning av en o-ringstätad drivkedja så är det troligtvis något annat som bråkar. Felsträckt kedja med överhettning, sträckning som följd.

Hur kör de som får ut 3-4 tusenmil på ett drivpacket, jag har då aldrig fått ut detta, varken på plastracern eller grusracern oberoende smörjning eller ej.
Jag byter i och för sig alltid lite i förtid för att slippa bekymmer.
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-08/06:30

Swedan skrev:Kanske funkar att köra med såpa i scottoilern?
Får man problem med stela länkar vid torrkörning av en o-ringstätad drivkedja så är det troligtvis något annat som bråkar. Felsträckt kedja med överhettning, sträckning som följd.


Jaha. Så kanske det är?!

Swedan skrev:Hur kör de som får ut 3-4 tusenmil på ett drivpacket, jag har då aldrig fått ut detta, varken på plastracern eller grusracern oberoende smörjning eller ej.
Jag byter i och för sig alltid lite i förtid för att slippa bekymmer.

De kör mjukt. Men absolut kör han inte långsamt den jag talar om. Han är grymt snabb.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-27/20:40

Lovade ju en liten rapport om hur det blev.

Det blev en Scottoiler - monterade den i fredags, och körde premiärturen med den idag (Pingstgruset 18 mil + 21 mil "till och från"). Drygt hälften på rejält dammiga grusvägar - jag körde dessutom sist av 14 hojar som "sweeper".

Började med rentvättad och "grundsmord" kedja (med Scottoiler-oljan), och hade Scotoilern på relativt högt flöde för att kompensera allt damm.
Efter "målgång" i Pingstgruset - dammigast var det mot slutet - var kedjan aningen smutsig på sidorna, men såg OK ut på länkrullarna, och kedjekransarna var rena och fina. När jag kom hem (11 mil ensam=knapp något damm, trots att drygt hälften var grus) såg kedjan i princip helt ren ut!
Det tycks alltså fungera med att Scottoiler-smörjan tar med sig damm och smuts när den slungas av kedjan.... vilket också syns på hojen, som blivit prickig på högersidan och på bakfälgen. Ska prova i morgon hur svårt det är att få bort, ikväll orkade jag bara spola av allt damm......

Ska också försöka ta ett par bilder av montaget, om någon är intresserad. Det var lite pyssligt att få dit Scottoilern, men då hade jag "universal-satsen" och inte custom-satsen för F650GS/F800GS.

Återkommer med mer rapporter då jag kört lite mer!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-28/07:11

Kanske läge att Du skickar en rad till Norman Hossack? Han har fortfarande rätt om "lubricating the world" - men han kanske aldrig tänkte på grusåka och "cleaning the chain"? <BR>När man läser, vad han skrivit, får jag intrycket, att han har humor, så Du kanske får en sprituell drapa i retur?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-05-28/07:28

WD40 på bakfälgen löser upp olja och smuts, samt ger in hinna som gör det ännu enklare att göra rent nästa gång.

Bara att spruta på och torka bort med trasa.

Funkar bra på alla ställen där man vill ta bort oljekladd, runt framdrevet, motor m.m. och så luktar det gott!

Funkar även bra att smörja kedjan med, men det vågar jag inte skriva...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-29/20:37

Olja löser olja metodiken fungerar också.

Så att WD 40 funkar att göra rent förvånar mig ej. Sedan kanske det luktar gott, också?!
Luktar gott gör ju även 5-56, doften är den samma som i ett tuggummi som heter Jenka. Undrar vilket som är värst med det :mrgreen:

Sedan förstår jag Magnus att du talar tyst om smörjningsmöjligheterna, Hoppas bara det innehåller mindre syra en 5-56
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-30/07:12

Då innehåller det förmodligen metylsalicylat, som vi köpte på apoteket och använde för att förbättra greppet i bakdäcken av svampgummi, när jag körde miniracing under andra halvan av 1960-talet. Det låg en intensiv doft av bubbelgum kring banorna på den tiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-31/02:20

Bror Gårdelöf skrev:Då innehåller det förmodligen metylsalicylat, som vi köpte på apoteket och använde för att förbättra greppet i bakdäcken av svampgummi, när jag körde miniracing under andra halvan av 1960-talet. Det låg en intensiv doft av bubbelgum kring banorna på den tiden.


Här lär man sig allt mer så länge man är med. Tänk att även Bror drabbats av att hornen växt genom hjälmen i racing verksamhet ;-)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-31/08:31

Lite mer OT: Jodu - det var då det. Och miniracing hade onekligen fördelen, att risken för kroppsskada var minimal - i alla fall så länge man inte fick någon avkörd bil i planeten eller spillde batterisyra på sig (se nedan). Men roligt hade vi - och lärde oss mycket om både ban- och chassibyggande (vi byggde bådadera själva) och likströmsmatning. De små motorerna drog osannolika mängder ström. Någon gång räknade vi ut, att banan kunde leverera effekt motsvarande en halv hästkraft per bil! För detta drogs 1,5 - 2 mm ren koppartråd under banan längs varje spår. Tråden löddes fast vid skruvar, som dragits genom banan ovanifrån, där tunn kopparfolie levererade strömmen till bilarna. <BR>Leksakstransformatorer hade förstås inte en chans, utan krämen levererades från en serie stora truckbatterier, som stod på i stort sett konstant laddning under och mellan tävlingarna. <BR><BR>Mina föräldrar kritiserade stundtals, att jag lade så mycket tid och pengar på detta - och varje gång undrade jag, ifall de tyckte, att det var bättre, om jag söp upp slantarna. Det gjorde diskussionerna korta - varje gång. <BR>Nog om detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav DonnieDarko » 2015-03-20/12:00

Lite gammal tråd kanske men:

Bytade drivpaketet nyligen.
Det gamla höll ca 4k mil utan problem.

Underhåll:
borstade av drev och med wd40, och kedjan lite lätt också, med en diskborste och sedan på med ikke-klistrig kedjeolja efter färd så står den och droppar av över natten typ som en cykel när man var liten - detta gjorde jag när kedjan såg rostig ut men inte direkt vid första tecken på rost utan efter den sett rostig ut någon vecka eller så. Dvs kanske allt som allt under paketets hela livslängd kanske 5-6 gånger. Jag kör året runt, genom vatten och smuts, landsväg, inga problem.

Ser inte något behov att göra anorlunda, krångla till det. Ovan funkar Kanon! :)
/DD
Donnie Darko
F650GS - 2009
DonnieDarko
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-03-19/08:09

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav peterus » 2015-03-25/09:48

Det har ju nämnts tidigare med en klisterolja drar åt sig smuts och orsakar därför högt slitage på kedja/drev.
Torr grafit smörjer bra men sitter inte kvar på kedjan när den går med hög hastighet (såvida inga klistertillsatser använts vilket då orsakar samma problem som klisteroljan)

Min personliga erfarenhet är att det enda som vekligen fungerar bra är torra "vax-sprayer".
De kryper in när de blöta men torkar sedan och drar inte åt sig smuts på samma sätt som "blöta" oljor.

/Peter
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Föregående

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron