Bror Gårdelöf skrev: //då rörde sig om att torka av dess exteriör med en fotogenindränkt trasa - inte "lägga kedjan i blöt i fotogen" - kanske jag inte åstadkom så värst mycket skada(?), men det rådet var förmodligen lika dåligt som sprayningsrådet var bra.
Bror Gårdelöf skrev:Sunt förnuft säger mig, att den olja, som från en Scottoiler droppar ner på en kedja i full fart, till icke ringa del tämligen omgående bör stänka av vid något av dreven - medan en högklassig kedjespray, som anbringas, efter att man kört färdigt för dagen, således får natten på sig att - uppvärmd av den fortfarande varma kedjan - penetrera under natten. Samtidigt avdunstar dess flyktiga komponenter, så att det egentliga smörjmedlet sitter desto bättre, när man kör iväg nästa dag.
Marie skrev:Byt ut EPA-BMWn mot en riktig kardanmaskin!
Gunnar Elmgren skrev:För de ändamålen är en "klisterolja" förvisso utmärkt, men den har en avgörande nackdel i själva klibbigheten - det fastnar kopiösa mängder smuts och damm i den, särskilt vid körning "i skiten" på grusvägar, skogsvägar och leriga stigar.
Bror Gårdelöf skrev:Nu filosoferar jag enbart: Frågan är bara, VAR dessa kopiösa mängder smuts egentligen hamnar. Så länge de hamnar utanpå kedjan, spelar det ju ingen annan roll, än att det ser kletigt ut - men kedjans funktion borde inte påverkas.
julius skrev:På mina kedjedrivna hojar så använde jag sk kedjevax. Detta anbringades på kvällen och fick "dra" över natten. Klibbar inte, skitnar inte ned, drar inte åt sig smuts och damm, kort sagt; gör det den skall dvs smörjer kedja och drev. Behövde inte röra eller justera kedjan på ca 1600 mil och kunde med stor sannolikhet plocka ut lika mycket till. Olja som droppas på under gång åker av i stort sett omgående, endast en liten del kommer kedjan och dreven tillgodo.
Mimmi skrev:Det bästa vore en otätad kedja i oljebad, de "håller i evighet". Men en svår konstruktion att få till bra på en mc, det vet och förstår jag. Jag talar i detta fallet från min långa erfarenhet från industriellt underhåll/reparation.
Marie skrev:Hela den här diskussionen får mig bara att stöna...
Redan på 1910-talet hade i stort sett alla biltilverkare lämnat konstruktioner med kedjedrivning av drivhjulen bakom sig. Jag tycker att det tyder på en stor idioti hos motorcyklister att man inte ens 100 år senare tvingat motorcykeltillverkarna att nå samma mognadsgrad i sina konstruktioner......
Gunnar Elmgren skrev:julius skrev:På mina kedjedrivna hojar så använde jag sk kedjevax. Detta anbringades på kvällen och fick "dra" över natten. Klibbar inte, skitnar inte ned, drar inte åt sig smuts och damm, kort sagt; gör det den skall dvs smörjer kedja och drev. Behövde inte röra eller justera kedjan på ca 1600 mil och kunde med stor sannolikhet plocka ut lika mycket till. Olja som droppas på under gång åker av i stort sett omgående, endast en liten del kommer kedjan och dreven tillgodo.
Intressant! Vet Du vad det var för vax, och var man kan få tag på det? Provat vid körning på grus, i lera och damm?
Det där med att olja som droppas på åker av i stort sett omgående är nog en riktig iakttagelse - såvitt jag förstår är det en del av finessen, eftersom oljan "tar med sig" smutspartiklar när den slungas av. Fast det behövs ju å andra sidan inte, om smutsen aldrig fastnar på kedjan och kedjekransarna.....
Dennis Johansson skrev:Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om
Dennis Johansson skrev:......CAstrol säljer Kedjevax.
Det har naturligtvis bytt namn:
http://www.castrolmoto.com/se/products/chain_lube_racing.php
Den finns hos Duells. Dvs hos de flesta handlare.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=709757&t=Info.......
Marie skrev:Dennis Johansson skrev:Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om
Kan du inte här tipsa andra intresserade också?
Eller är det en statshemlighet?
Fredric Fredricson skrev:Marie skrev:Dennis Johansson skrev:Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om
Kan du inte här tipsa andra intresserade också?
Eller är det en statshemlighet?
Törs man fråga vad en kedjemotsåndare som du har för intresse av kedjevax?
/Fredric
Lars Westman skrev:Det är ju också lite svårt att dreva om en kardandriven hoj vilket man kan vilja göra för att anpassa den efter sitt användningsområde och tycke och smak.
Dennis Johansson skrev:Kedja vs kardan vs rem.
Alltså det finns fördelar och nackdelar med allt.
Även om kardanen numera är så mycket lättare en vad den var förr och effektförlusten mot en kedja idag för an vanlig mc är försumbar gör ändå att den inte är lämplig på en racinghoj t.ex.
På en cross eller Enduro mc är det också vikten som spelar in. Tror också att fjädringsvägen kan göra kardandrift svår att fungera bra.
Nog för att vi skriver illa om HD, men dålig kvalitet har de inte. I Motorrads tester håller den fortfarande 1:a platsen i deras långtest.
Att sedan deras remmar för drivningen idag tydligen skall hålla hojens livslängd, gör den ju lika bra som en kardan.
Om man då lyssnar till vad Martin sade i Halmstad på årsmötet om de saker som kommer att paja på respektive årsmodells kardan system, undrar jag om rem i många fall kan vara bättre på en touring hoj.
Bror Gårdelöf skrev:Till Marie: Tja - det är väl som vanligt en fråga om önskemål, (van)föreställningar och prioriteringar. <BR>En väl skött kedja är rimligen den effektivaste modellen, eftersom den fortfarande används inom racing. Dessutom är konstruktionen billig och lätt. Haken är, att kedjan kräver täta smörjningar och ändå måste bytas efter en viss tid - dvs den, som äger en kedjehoj, måste räkna in byte av drivpaket i driftskostnaderna (så i slutändan blir det inte så billigt). <BR>Kardan är dyrare att konstruera och klumpigare - men man slipper smörjandet och bytandet. <BR>För de flesta torde klumpigheten inte spela någon roll - men fler än man tror går måhända på myterna kring de olika systemen. <BR>Min första hoj hade tandrem, nästa kardan, nästa kedja och den nuvarande åter kardan. Ur min synvinkel är kardan bäst, tätt följd av tandrem - men om det nu vore så, att en framtida hoj vore perfekt i övrigt men hade kedjetransmission, skulle jag morra en del över det. Men inte skulle den detaljen vara avgörande för köpet.
Grusmasen skrev:En kedjespray består i princip av tre funktioner/beståndsdelar; lösningmedel, smörjmedel och vidhäftare.
Lösningsmedlet ser till att smörjmedel och vidhäftare blir mer lätthanterliga för sprayning och fördelning. Om då kedjan är varm så försvinner lösningsmedlet tidigare än tänkt vilket torde leda till sämre krypegenskaper.
Här har vi pudelns kärna - jag köpte min F800GS, trots att den är kedjedriven - det finns helt enkelt ingen kardandriven hoj på marknaden, som motsvarar de övriga önskemål jag hade på hojen. Men jag gnäller för att det är jobbigt att sköta en kedja, och svårt att optimera livslängden utan att behöva ägna mer tid åt kedjevård än åt körning......Bror Gårdelöf skrev:Ur min synvinkel är kardan bäst, tätt följd av tandrem - men om det nu vore så, att en framtida hoj vore perfekt i övrigt men hade kedjetransmission, skulle jag morra en del över det. Men inte skulle den detaljen vara avgörande för köpet.
Gunnar Elmgren skrev:
Börjar luta åt, att det bästa är att köra med kedjan helt torr och bara byta drivpaket en gång per säsong - det är i alla falla inte dyrare än grafitsmörjningen som var trådens ursprungliga ämne...... Och man slipper kladdet och allt jobb med kedjevård "ute i fält".
Dennis Johansson skrev: Alternativ två: Det räcker oftast att smörja vad 20 / 30 mil. Köp en flaska transmisionsolja på Feltema och en pensel. Pensla på när du kommer hem efter din tur.
Hubbikoff skrev:Jag tar en kedja som drivlina anyday att att inte orka smörja ja det får stå för envar. Själv servar jag två hojar på en tre-fyra minuter och får lite gymnastik på köpet.
Bror Gårdelöf skrev:Men det har väl inte med sekundärtransmissionen att göra utan med den bakre hjulupphängningen? Min Aprilia RST 1000 Futura hade kedja och enkelsving med EN central hjulbult, och kompisens Honda VFR VTEC - också kedja och enkelsving - har fyra bultar, så han får av bakhjulet i ett kick. <BR>Nu har jag inte detaljstuderat BMW:s F 800-modeller med tandrem, men även de har ju enkelsving, så gissningsvis krävs inga omfattande åtgärder för att ta loss de bakhjulen heller(?).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst