Grafitsmörjning av kedja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-04/13:25

Hade tänkt skaffa "automatsmörjare" för kedjan på min nya F800GS, som jag får om drygt en vecka.
Kikade bl a på Scottoiler, men så fick jag tips från en klubbkamrat om detta system från Schunk.
Det är ett grafitblock som "torrsmörjer" kedjan, vilket dels innebär att man ska slippa stänk och nedsmutsning av fälgar, sving (och sig själv), dels att det inte ska fastna damm och sand på kedjan.

Verkar högst intressant, och Carbon-kittet är faktiskt billigare än Scottoilern.
Lär visst bli standard på nya Horex VR6, som ska börja tillverkas i dagarna och börja levereras senare i vår.

Någon som har en tanke om detta? Funderar på att beställa ett kit och prova.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-04/13:37

Det finns ju teorier om att man inte skall behöva smörja i rullarna bakom o-ringarna...
Med Grafitsmörjningen lär iaf inte smörjas där.
Frågan är om oljan kryper in där heller.

Oavsett är den typen av smörjning du väljer bättre en den klisterolja många använder för landsväg.
Klisterolja tar åt sig grus som en kardborre.

När jag körde AT, konstaterade jag att smörjning med hypoidolja och pensel gav en renare kedja en de som hade klisterolja. Det mesta skvätte av...
Med grafiten slipper du ju tvätta bort olja också
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Lars Westman » 2012-03-04/17:16

Det var nåt nytt! Kanske något att överväga nu när BMW ska byta mitt drivpaket (efter 4 problemfria säsonger..). Här finns lite mer information och bilder: http://www.ingenieurparadies.de/en/ipar/31886

Lysande affärsidé för övrigt. När man väl köpt ett kit och är nöjd med det ska man byta "insats" var 600:e mil. Beroendet till leverantören talar emot lösningen för mig.

här monterad på en 800GS: Bild
Bild

Ett problem som rapporteras (om jag förstått de tyska formuen korrekt) är rost på kedjan. Om kedjan är torr är det inte otänkbart att det blir problem med rost. Originalkedjan på en 650/800 rostar om den inte smörjs. Det problemet lär vara mindre på DID och andra eftermarknadskedjor.

Det här ser ju inte så kul ut.
Bild
Bild

På en 650/800 ska man nog komplettera med en oljig trasa emellanåt för att hålla rosten borta.

Personligen fortsätter jag nog skita ner mig och hojen. Jag gillar inte upplåsningen mot leverantören för att fortsätta köpa smörjblocken. Fotogen, pensel och plastbalja för rengöring samt konventionell kedjespray blir det nog även fortsättningsvis.

här diskuteras produkten på gs-forum.eu: http://www.gs-forum.eu/showthread.php?p=722649
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-04/18:10

Tack Lars för Dina synpunkter, och för länkarna till nyttig info!

Som Du skriver, är det som talar mot grafitsmörjningen dels kostnaden, dels att man är låst till en leverantör.
600 mils livslängd på ett smörjblock som kostar drygt 300 kr är lite för mycket för att kunna försvaras rent ekonomiskt - räknar man efter, motsvarar det ungefär kostnaden för ett nytt drivpaket var 3500:e mil eller så, till och med om man köper drivpaketet hos BMW - och den livslängden räknar jag med att en välskött kedja kan ha, även om man smörjer den konventionellt.
(Jag räknar då med inköpskostnaden för själva satsen, knappt 1400 kr + frakt, samt ett nytt smörjblock var 600:e mil och en livslängd på 10.000 mil, vilket nog är snällt räknat..... det blir 6.000 kr för 10.000 mil, eller 60 öre milen. Ett drivpaket kostar 2.300 kr hos BMW, kanske 1.500 om man köper från annat håll).
Det går alltså inte att räkna hem grafitsmörjningen ens om den ger kedjan oändlig livslängd......
Med en Scottoiler eller motsvarande, är "driftkostnaden" för smörjningen, med samma sätt att räkna, ca 2.000 kr för 10.000 mil, alltså 20 öre/mil - om man är ambitiös och använder svindyr "original" Scottoil.
Då räcker det att kedjans livslängd ökar med 30-40%, för att det ska löna sig ekonomiskt (från 3500 till 5000 mil eller så).

Frågan är alltså, om det är värt merkostnaden för grafitsmörjningen att slippa nedsmutsade fälgar och annat.
Man får också ta med i beräkningen, att smörjblocket behöver bytas relativt ofta, och att man måste tänka på det om man ska ut på längre utfärder. Man slipper visserligen smörja kedjan var och varannan dag, men att byta smörjblock är kanske inget man gör på en bensinmack eller hotellparkering.
Scottoilern är nog avgjort bekvämast, bara att ha med sig en flaska påfyllningsolja och fylla på var 300:e mil eller så.
Tål att funderas på......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Lars Westman » 2012-03-04/19:36

Du har väl haft scottoiler så du vet vad det handlar om. Själv tycker jag de elektroniskt styrda ser intressanta ut. Scottoiler har en sådan, men det finns även Prooiler och CLS-200.

Men jag ska nog försöka hitta någon bra spray istället som inte klibbar. DuPont Teflon Chain Saver kan vara ett alternativ: http://www.webbikeworld.com/t2/motorcyc ... ain-saver/ Goda omdömen på advrider: http://www.advrider.com/forums/showthre ... ont+Teflon. Men som med allt som handlar om oljor riskera det att bli diskussioner med närmast religiösa undertoner ;-) DuPont-oljor verkar inte så lätta att få tag på i Sverige, men det finns kanske likvärdigt att köpa. Låt diskussionen börja :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-04/20:15

Kan inte låta bli att dra mig till minnes ett citat av Norman Hossack, Duoleverns skapare (och var han inte på något sätt inblandad även i Telelevern?): "Open chain transmission lubricates the world, leaving the chain dry." <BR><BR>Sunt förnuft säger mig, att den olja, som från en Scottoilter droppar ner på en kedja i full fart, till icke ringa del tämligen omgående bör stänka av vid något av dreven - medan en högklassig kedjespray, som anbringas, efter att man kört färdigt för dagen, således får natten på sig att - uppvärmd av den fortfarande varma kedjan - penetrera under natten. Samtidigt avdunstar dess flyktiga komponenter, så att det egentliga smörjmedlet sitter desto bättre, när man kör iväg nästa dag. <BR><BR>Detta tips fick jag - och följde - när jag åkte Aprilia. Med nuvarande hoj existerar inte problemställningen. Dock vore det intressant att höra, om någon kunnig person kan reda ut, huruvida jag fick ett gott råd eller ej.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Mimmi » 2012-03-04/20:42

Hej Bror!

Det låter som ett gott råd Du fick. Torka av lös smuts, och anbringa kedjesprayen på varm kedja är helt rätt.
Däremot är jag luite fundersam över om smörjmedlet verkligen tränger in i kedjan, alltså förbi o-ringar eller x-ringar. Hur som helst fungerar det.

Däremot ställer jag mig mycket tveksam till att hålla på och tvätta moderna tätade kedjor med fotogen. Detta riskerar att fördärva tätningarna, och om det tränger in i länkarna förstör det även det där förefintliga smörjmedlet. Och har det trängt in fotogen lär man inte kunna få bort den, en olja har mycket svårare att penetrera än vad fotogen har, så resultatet kan mycket väl bli att kedjan går mer eller mindre torr i länkarna.

Det bästa vore en otätad kedja i oljebad, de "håller i evighet". Men en svår konstruktion att få till bra på en mc, det vet och förstår jag.
Jag talar i detta fallet från min långa erfarenhet från industriellt underhåll/reparation.
Senast redigerad av Mimmi 2012-03-04/21:20, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-04/21:06

Och Du har så rätt. Jag fick även rådet att rengöra kedjan med fotogen. Eftersom det då rörde sig om att torka av dess exteriör med en fotogenindränkt trasa - inte "lägga kedjan i blöt i fotogen" - kanske jag inte åstadkom så värst mycket skada(?), men det rådet var förmodligen lika dåligt som sprayningsrådet var bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Mimmi » 2012-03-04/21:27

Bror Gårdelöf skrev: //då rörde sig om att torka av dess exteriör med en fotogenindränkt trasa - inte "lägga kedjan i blöt i fotogen" - kanske jag inte åstadkom så värst mycket skada(?), men det rådet var förmodligen lika dåligt som sprayningsrådet var bra.



Hej igen!

Att torka av med en fotogenfuktad trasa är inte farligt, observera att jag skriver fuktad! Den får inte vara så blöt att den lämnar en våt yta efter sig. Vad jag främst avsåg och tänkte på var just det Du nämner, "lägga kedjan i blöt".
Ett mycket bra, och skonsammare, rengöringsmedel är dieselolja. Det är en klassiker som tvättmedel, gärna blandad med vanlig handelsbensin. (jag lämnar medvetet allt eventuellt miljöprat utanför denna diskussion, den är enbart av teknisk art)
Vanlig ren handelsbensin är också ett mycket bra rengöringsmnedel, det torkar inte ut på samma sätt som fotogen.

Återigen talar jag av egen lång praktisk erfarenhet, jag har lärt mig av erfarenheterna...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-04/21:27

Bror Gårdelöf skrev:Sunt förnuft säger mig, att den olja, som från en Scottoiler droppar ner på en kedja i full fart, till icke ringa del tämligen omgående bör stänka av vid något av dreven - medan en högklassig kedjespray, som anbringas, efter att man kört färdigt för dagen, således får natten på sig att - uppvärmd av den fortfarande varma kedjan - penetrera under natten. Samtidigt avdunstar dess flyktiga komponenter, så att det egentliga smörjmedlet sitter desto bättre, när man kör iväg nästa dag.

Jag är kluven. En modern o- eller x-ringkedja är "internt smord" och har alltså föga nytta av en penetrerande olja - vitsen är liksom, att o-ringen (eller x-ringen) ska täta själva länken för att förhindra smuts att tränga in, och smörjmedlet att komma ut. Smörjningen av en modern kedja har två uppgifter (eller tre, den tredje återkommer jag till); dels ska den smörja kontaktytan mellan länkrullar och kedjekransar, dels ska den skydda mot korrosion.
För de ändamålen är en "klisterolja" förvisso utmärkt, men den har en avgörande nackdel i själva klibbigheten - det fastnar kopiösa mängder smuts och damm i den, särskilt vid körning "i skiten" på grusvägar, skogsvägar och leriga stigar.
Många offroad- och enduroåkare föredrar därför att låta bli att smörja kedjan - en ren kedja (och kedjekransar) slits mindre än en, som visserligen är smord men som också har en massa "slipande" smuts på ytorna. Därav min nyfikenhet på torrsmörjning med grafit, eftersom den enligt uppgift inte drar åt sig smuts.

Där kommer vi till oljans (eventuella) tredje uppgift - att rengöra kedjan! Som Mimmi mycket riktigt påpekar, kan lämpligheten i att använda lösningsmedel på en o/x-ringskedja ifrågasättas - risken är att lösningsmedlet tar sig förbi tätningarna och att kedjan därför "går torr" efter några tvättar.
Visst kan man torka av med en trasa indränkt i t ex bensin eller diesel, men det tar inte bort all smuts, och frågan är om man inte rent av "masserar in" en del skit i spalten mellan länkarna.
Men en Scottoiler eller motsvarande, ganska "generöst" inställd, verkar det som oljan (förutom att smörja länkrullar/kedjekransar) tar med sig smuts när den slungas av kedjan. Visst, hade inte oljan funnits där hade inte smutsen fastnat, men nu vill jag gärna smörja kedjan på något sätt..... "Scottoljade" kedjor ser helt enkelt ganska rena ut, vilket man definitivt inte kan påstå om mina "klisteroljesmorda" kedjor som blir rejält geggiga, särskilt vid körning under smutsiga förhållanden.

Det finns många skolor, och jag tror nog att torrsmörjning med grafit är ett tekniskt ganska bra alternativ. Tyvärr känns det som det faller på kostnaden, på att det inte ger kedjan något korrosionsskydd, på smörjblockets korta livslängd och på att det är relativt bökigt att byta.

Alternativet klisterolja faller bort - kedjan blir helt enkelt alldeles för kletig, och drar åt sig mer smuts än vad som är hälsosamt.

"Förlustsmörjning" med Scottoiler (eller manuellt med pensel) fungerar och håller kedjan ren, men Brors citat av Norman Hossack är det som håller tillbaka - fälgar, utrymmet runt främre drevet samt utsatta delar av hoj (och förare) blir nedsmetade av olja.

Hur man än vänder sig har man ändan bak - tekniskt är nog grafitsmörjningen bra, men är det värt besväret och kostnaden?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Marie » 2012-03-04/21:44

Byt ut EPA-BMWn mot en riktig kardanmaskin! :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-04/21:53

Marie skrev:Byt ut EPA-BMWn mot en riktig kardanmaskin! :mrgreen:

Jag skulle självklart föredra en kardandriven hoj, men nu finns det ingen (vare sig från BMW eller någon annan tillverkare) som uppfyller mina övriga krav på bl a smidighet, relativt låg vikt, stryktålighet, markfrigång och hjulstorlek.
Jag får dras med kedjetransmissionen, men vill göra det bästa av situationen. Smörja och rengöra kedjor är ingen favoritsysselsättning!
Har Du något konstruktivt att tillföra, mottas det med tacksamhet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-04/22:01

Gunnar Elmgren skrev:För de ändamålen är en "klisterolja" förvisso utmärkt, men den har en avgörande nackdel i själva klibbigheten - det fastnar kopiösa mängder smuts och damm i den, särskilt vid körning "i skiten" på grusvägar, skogsvägar och leriga stigar.

Nu filosoferar jag enbart: Frågan är bara, VAR dessa kopiösa mängder smuts egentligen hamnar. Så länge de hamnar utanpå kedjan, spelar det ju ingen annan roll, än att det ser kletigt ut - men kedjans funktion borde inte påverkas. Här spekulerar jag, som sagt, och böjer mig mer än gärna för den sakkunskap, som eventuellt kommer att uttala sig i frågan. <BR><BR>Att oljan från en Scottoiler skulle ta med sig skiten, när den stänker av kedjan, ut i omvärlden, var en ny vinkel för mig. Ja - kanske det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-04/22:28

Bror Gårdelöf skrev:Nu filosoferar jag enbart: Frågan är bara, VAR dessa kopiösa mängder smuts egentligen hamnar. Så länge de hamnar utanpå kedjan, spelar det ju ingen annan roll, än att det ser kletigt ut - men kedjans funktion borde inte påverkas.

Tyvärr fastnar en del skit även på länkrullar och kedjekransar, vilket ökar slitaget ganska markant. Att det fastnar skit på kedjans utsidor är väl däremot mest "kosmetiskt" - där har Du helt rätt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-04/22:47

Varför försvinner meddelanden man skriver..
Fan vad irriterande.
Trycker man på spara, skall de spara. Hur svårt kan det vara?

Jag skrev att jag haft två Africa twinnar.
en med Scotoiler som fungerade utmärkt tills jag lyckades paja den. De andra körde jag med växellådsolja och pensel.
Båda fungerar utmärkt och det samlas inte lika mycket sand på som med klister olja.
Det skvätter och sölar ner, men olja löser olja, så med lite olja av vilken typ som helst torkade man snart ren fälgen och man kunde sedan tvätta med schampo och svamp som vanligt.

En vän till mig för drivpaket att hålla över 5000 mil innan man ens kan lyfta kedjan från dreven genom att pensla växellådsolja på hemmaplan och köra spray på resor.

Som alternativ till vanlig spray finns ju spray till motocross utan klister och det fungerar ju för dem som åker i sand
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav julius » 2012-03-05/21:36

På mina kedjedrivna hojar så använde jag sk kedjevax. Detta anbringades på kvällen och fick "dra" över natten. Klibbar inte, skitnar inte ned, drar inte åt sig smuts och damm, kort sagt; gör det den skall dvs smörjer kedja och drev. Behövde inte röra eller justera kedjan på ca 1600 mil och kunde med stor sannolikhet plocka ut lika mycket till. Olja som droppas på under gång åker av i stort sett omgående, endast en liten del kommer kedjan och dreven tillgodo.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-05/22:31

julius skrev:På mina kedjedrivna hojar så använde jag sk kedjevax. Detta anbringades på kvällen och fick "dra" över natten. Klibbar inte, skitnar inte ned, drar inte åt sig smuts och damm, kort sagt; gör det den skall dvs smörjer kedja och drev. Behövde inte röra eller justera kedjan på ca 1600 mil och kunde med stor sannolikhet plocka ut lika mycket till. Olja som droppas på under gång åker av i stort sett omgående, endast en liten del kommer kedjan och dreven tillgodo.

Intressant! Vet Du vad det var för vax, och var man kan få tag på det? Provat vid körning på grus, i lera och damm?

Det där med att olja som droppas på åker av i stort sett omgående är nog en riktig iakttagelse - såvitt jag förstår är det en del av finessen, eftersom oljan "tar med sig" smutspartiklar när den slungas av. Fast det behövs ju å andra sidan inte, om smutsen aldrig fastnar på kedjan och kedjekransarna.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-06/00:52

Vid montering av Scotoiler monteras spridaren precis vid bakdrevet. MAn kan köpa till så man får ett delat munstycke så olja sprids på båda sidor av drevet.
När man justerat efter de specar som finns, kan man alltid känna en tunn film på rullarna.
Så det är inget problem med det att olja skvätter av.
Det finns även mer tillbehör. Bland annat en behållare som är större och monteras bakom nummerplåten.
Annars om jag inte minns fel fyllde jag någon gång i månaden.

CAstrol säljer Kedjevax.
Det har naturligtvis bytt namn:
http://www.castrolmoto.com/se/products/chain_lube_racing.php

Den finns hos Duells. Dvs hos de flesta handlare.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=709757&t=Info

Om du läser i manualen, finns chansen att de anger att man skall smörja med motorolja.
Det gjorde det till mina AT om jag inte minns fel samt till min DRZ400S
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Konsument » 2012-03-10/21:01

Mimmi skrev:Det bästa vore en otätad kedja i oljebad, de "håller i evighet". Men en svår konstruktion att få till bra på en mc, det vet och förstår jag. Jag talar i detta fallet från min långa erfarenhet från industriellt underhåll/reparation.

Yamaha TR1 hade det (1983?). Har för mig att en bekant körde 7500 mil innan han bytte drivpaket i förebyggande och inte för att det var slitet.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Marie » 2012-03-10/22:08

Hela den här diskussionen får mig bara att stöna...

Redan på 1910-talet hade i stort sett alla biltilverkare lämnat konstruktioner med kedjedrivning av drivhjulen bakom sig. Jag tycker att det tyder på en stor idioti hos motorcyklister att man inte ens 100 år senare tvingat motorcykeltillverkarna att nå samma mognadsgrad i sina konstruktioner...... :ugeek:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Kovlingen » 2012-03-10/22:15

Orsak ! Möjliga 2 saker : Billigare och Lättare ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-10/22:23

Till Marie: Tja - det är väl som vanligt en fråga om önskemål, (van)föreställningar och prioriteringar. <BR>En väl skött kedja är rimligen den effektivaste modellen, eftersom den fortfarande används inom racing. Dessutom är konstruktionen billig och lätt. Haken är, att kedjan kräver täta smörjningar och ändå måste bytas efter en viss tid - dvs den, som äger en kedjehoj, måste räkna in byte av drivpaket i driftskostnaderna (så i slutändan blir det inte så billigt). <BR>Kardan är dyrare att konstruera och klumpigare - men man slipper smörjandet och bytandet. <BR>För de flesta torde klumpigheten inte spela någon roll - men fler än man tror går måhända på myterna kring de olika systemen. <BR>Min första hoj hade tandrem, nästa kardan, nästa kedja och den nuvarande åter kardan. Ur min synvinkel är kardan bäst, tätt följd av tandrem - men om det nu vore så, att en framtida hoj vore perfekt i övrigt men hade kedjetransmission, skulle jag morra en del över det. Men inte skulle den detaljen vara avgörande för köpet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-10/22:50

Marie skrev:Hela den här diskussionen får mig bara att stöna...

Redan på 1910-talet hade i stort sett alla biltilverkare lämnat konstruktioner med kedjedrivning av drivhjulen bakom sig. Jag tycker att det tyder på en stor idioti hos motorcyklister att man inte ens 100 år senare tvingat motorcykeltillverkarna att nå samma mognadsgrad i sina konstruktioner...... :ugeek:

Men Marie, jag tror Du missar poängen här - jag tror de flesta är överens om, att kardandrift är den klart minst underhållskrävande typen av kraftöverföring, men den har otvetydigt vissa nackdelar, som får MC-tillverkarna att välja bort den. Exempelvis vikt, kostnad, lastväxelreaktioner och utrymmesbehov.
I mitt fall har jag alltså valt en F800GS, trots att den har kedja - det finns ingen kardandriven hoj på marknaden, som uppfyller de krav jag har (det ska vara en någorlunda lättkörd hoj, med vettiga offroad-egenskaper men ändå duglig för längre sträckor, och den ska vara hyggligt bränslesnål och robust.)
Det tråden handlar om är hur man på bästa sätt ger kedjan lång livslängd, utan att behöva smörja den stup i kvarten (vilket är kedjetransmissionens största nackdel, i mina ögon - jag glömmer helt enkelt att smörja kedjan tillräckligt ofta, och när jag kommer ihåg det blir jag alltid skitig....)
Scottoiler är en beprövad metod. Grafitblocken är intressanta, men som det känns nu inget alternativ pga hög kostnad, relativt kort livslängd och an aning för krångligt byte.
Alla former av manuell smörjning går bort, just för att det krävs manuella åtgärder relativt ofta - hur bra vax-sprejen än är, behöver den läggas på ganska ofta.
Det jag är ute efter är alltså att slippa smörja kedjan manuellt var och varannan dag (eller kanske till och med oftare). Ökar kedjans livslängd är det ett plus, men det är alltså inte huvudskälet.
Montera kardan tänker jag inte göra.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav julius » 2012-03-11/05:58

Gunnar Elmgren skrev:
julius skrev:På mina kedjedrivna hojar så använde jag sk kedjevax. Detta anbringades på kvällen och fick "dra" över natten. Klibbar inte, skitnar inte ned, drar inte åt sig smuts och damm, kort sagt; gör det den skall dvs smörjer kedja och drev. Behövde inte röra eller justera kedjan på ca 1600 mil och kunde med stor sannolikhet plocka ut lika mycket till. Olja som droppas på under gång åker av i stort sett omgående, endast en liten del kommer kedjan och dreven tillgodo.

Intressant! Vet Du vad det var för vax, och var man kan få tag på det? Provat vid körning på grus, i lera och damm?

Det där med att olja som droppas på åker av i stort sett omgående är nog en riktig iakttagelse - såvitt jag förstår är det en del av finessen, eftersom oljan "tar med sig" smutspartiklar när den slungas av. Fast det behövs ju å andra sidan inte, om smutsen aldrig fastnar på kedjan och kedjekransarna.....

Vill minnas att Castrol har det i sitt sortiment, "chainwax" skall det stå på sprayflaskan och inget annat. Finns säkert fler fabrikat som har liknande produkter.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-11/06:15

Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Marie » 2012-03-13/21:48

Dennis Johansson skrev:Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om


Kan du inte här tipsa andra intresserade också?

Eller är det en statshemlighet? ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-13/21:52

Jodå Marie, Dennis har tipsat tidigare i tråden, så jag och alla andra kan läsa:
Dennis Johansson skrev:......CAstrol säljer Kedjevax.
Det har naturligtvis bytt namn:
http://www.castrolmoto.com/se/products/chain_lube_racing.php

Den finns hos Duells. Dvs hos de flesta handlare.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=709757&t=Info.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-03-13/23:55

Marie skrev:
Dennis Johansson skrev:Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om


Kan du inte här tipsa andra intresserade också?

Eller är det en statshemlighet? ;)

Törs man fråga vad en kedjemotsåndare som du har för intresse av kedjevax?
;)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Marie » 2012-03-14/00:49

Fredric Fredricson skrev:
Marie skrev:
Dennis Johansson skrev:Trodde också det skulle stå Chainvax, men den fanns inte kvar på deras hemsida.
Dock fanns vaxet kvar men med annat namn som jag tipsat Gunnar om


Kan du inte här tipsa andra intresserade också?

Eller är det en statshemlighet? ;)

Törs man fråga vad en kedjemotsåndare som du har för intresse av kedjevax?
;)

/Fredric


Andra intresserade är inte detsamma som att jag är särskilt intresserad. Som ju synes av Gunnars påpekande angående att upplysningen fanns tidigare i tråden, så framgår ju ganska tydligt att jag inte läst den särskilt noga eller intresserat.
Min kommentar var ju mera allmän, i och med att jag (miss)uppfattade Dennis inlägg som att han PM:at Gunnar, och att det inte skulle varit så snyggt med tanke på att det ju faktiskt finns människor som söker information i det här forumet.
Även om de intresserade är dumma nog att köra kedjeförsedda hojar, så innebär detta inte att BMWklubben skall behöva framstå som folk som missunnar sina medmänniskor efterfrågade upplysningar.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav julius » 2012-03-14/21:14

Det är ju tur att alla inte är så dumma.....särskilt inte du Marie...som i stort sett inte gör annat än att skriva om sin egna förträffligheter och andras tillkortakommanden.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-15/02:04

Kedja vs kardan vs rem.

Alltså det finns fördelar och nackdelar med allt.

Även om kardanen numera är så mycket lättare en vad den var förr och effektförlusten mot en kedja idag för an vanlig mc är försumbar gör ändå att den inte är lämplig på en racinghoj t.ex.
På en cross eller Enduro mc är det också vikten som spelar in. Tror också att fjädringsvägen kan göra kardandrift svår att fungera bra.

Nog för att vi skriver illa om HD, men dålig kvalitet har de inte. I Motorrads tester håller den fortfarande 1:a platsen i deras långtest.
Att sedan deras remmar för drivningen idag tydligen skall hålla hojens livslängd, gör den ju lika bra som en kardan.

Om man då lyssnar till vad Martin sade i Halmstad på årsmötet om de saker som kommer att paja på respektive årsmodells kardan system, undrar jag om rem i många fall kan vara bättre på en touring hoj.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Lars Westman » 2012-03-15/07:53

Det är ju också lite svårt att dreva om en kardandriven hoj vilket man kan vilja göra för att anpassa den efter sitt användningsområde och tycke och smak.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-15/08:05

Nu är det ju alltid trevligt med diskussioner, även om just diskussionen kedja vs. kardan vs. rem (liksom olje-diskusioner) tenderar att bli mer "religionsdiskussion" än en diskussion om rena fakta.
Dock handlade ju den här tråden från början om, hur man bäst smörjer kedjan (och håller den ren) utan att behöva ta till daglig, manuell smörjning. Jag har inte för avsikt att konvertera hojen till kardan eller rem......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Marie » 2012-03-15/11:18

Lars Westman skrev:Det är ju också lite svårt att dreva om en kardandriven hoj vilket man kan vilja göra för att anpassa den efter sitt användningsområde och tycke och smak.



Dreva om?????
Varför det????

Redan idag finns det ju onödigt många utväxlingar att välja på genom de onödigt mångstegade växellådorna.
Tre (eller möjligen max fyra) växlar räcker ju egentligen mer än väl, det är ju onödigt jobbigt att hålla på att sitta och fippla med foten på den där "växelspaken". När jag någon gång av misstag hamnar i en manuellt växlad bil, använder jag bara växlarna 1-3-5, det räcker och blir över. Likadant stegar jag nästan alltid två steg i taget när jag växlar en hoj. Jag förstår inte varför man skall behöva betala för en massa onödiga kugghjul. Det hade ju dessutom gått att dimensionera de som verkligen behövs rejälare, om de inte hade behövt trängas med de onödiga.....


Jag förstår rakt inte varför inte nån av mctillverkarna med rejäla motorer kommit med en hederlig trestegs BW-låda med momentomvandlare? Borde ju passat som hand i handske på K1600GTL?

:mrgreen:
Senast redigerad av Marie 2012-03-15/16:33, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-15/16:31

Detta är lite OT - men ändå: Du har en poäng där. En vanlig kommentar om Yamaha FJR 1300 A i hojpressen är, att man saknar en sjätte växel. Efter att ha kört svågerns hoj konstaterade jag emellertid, att FJR:ens motor har lägre varvtal vid en given hastighet på femte (högsta) växeln, än vad min K 1200 RS har på sjätte. Veterligen har ingen hojskribent uttryckt behov av en sjunde växel på BMW:s maskiner, och i likhet med FJR:en har de ett mycket brett dragregister, så i alla fall K 1200 "Mk I" skulle säkert ha klarat sig bra med fem eller t.o.m. fyra växlar i lådan. <BR><BR>Avseende FJR:en verkar alltså skribenterna ha sysslat mer med att räkna växlar än att titta på varvräknaren!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Grusmasen » 2012-04-22/21:19

En liten undran om skrönan att smörja kedjan när den är varm. Både metall och gummi sväller av värme. Att oljan skall tränga in - vardå? Börjar o-ringarna att läcka när kedjan är varm?
Vare sig på DID's eller RK's hemsida står nåt om att smörja kedja varm. Däremot skall man vara försiktig med borstar.
Oljan borde väl i så fall tränga in bättre om kedjan är kall. Då kan man dessutom tvätta den innan.
Fotogen är en petrokemisk produkt på samma vis som olja så om o-ringarna inte tål detta - vad tål dom då? Däremot skall man nog passa sig för bensin, sprit och skumma avfettningsmedel då dessa kan innehålla ämnen som ger sig på gummi.
En o-ringskedja är livstidssmord - vilken kardan är det? :D
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-22/21:44

Filosofin bakom det hela är, att olja blir mer lättflytande i högre temperaturer. (Se även varmkörning av motor.) Därmed tränger den bättre in i skrymslen och vrår - och kan alltså smörja bättre. <BR>Kombinerar Du det med, att kedjespray som regel består av såväl flyktiga som "icke-flyktiga" komponenter, och att de flyktiga alltså avdunstar (snabbare från en varm kedja), får Du bättre vidhäftning av det, som blir kvar, om cykeln får stå över natten. <BR>Smörjer Du kedjan och därefter omedelbart kör vidare, blir vidhäftningen sämre. "You lubricate the world, leaving the chain dry." <BR><BR>Vad gäller, att o-ringskedjan är livstidssmord, är det ju en känd åsikt, vars logiska konsekvens är, att den aldrig skall smörjas över huvud taget - och det är möjligt, att det är rätt(???). Livstiden på nämnda kedja - och drev - torde väl emellertid vara 1 000 - 2 000 mil (jodå, längre förekommer), medan den korrekt skötta kardanens livstid nog i regel är densamma som hojens.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Grusmasen » 2012-04-30/23:09

En kedjespray består i princip av tre funktioner/beståndsdelar; lösningmedel, smörjmedel och vidhäftare.
Lösningsmedlet ser till att smörjmedel och vidhäftare blir mer lätthanterliga för sprayning och fördelning. Om då kedjan är varm så försvinner lösningsmedlet tidigare än tänkt vilket torde leda till sämre krypegenskaper. Dessutom så det ställe dit oljan skall krypa som borde va mellan rulle o lager är troligen tightare om det är varmt. Eftersom lagermetall oftast har en större värmeutvidgningskoeficient än stål (20-50%).
Kardan-glunken var bara en skämtsam känga till dess förespåkare - därav smileyn. Vill man offra 20-50kg o lika många tiotusenlappar, så ok, klart att det är vida bättre.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-05-01/08:02

Dennis Johansson skrev:Kedja vs kardan vs rem.

Alltså det finns fördelar och nackdelar med allt.

Även om kardanen numera är så mycket lättare en vad den var förr och effektförlusten mot en kedja idag för an vanlig mc är försumbar gör ändå att den inte är lämplig på en racinghoj t.ex.
På en cross eller Enduro mc är det också vikten som spelar in. Tror också att fjädringsvägen kan göra kardandrift svår att fungera bra.

Nog för att vi skriver illa om HD, men dålig kvalitet har de inte. I Motorrads tester håller den fortfarande 1:a platsen i deras långtest.
Att sedan deras remmar för drivningen idag tydligen skall hålla hojens livslängd, gör den ju lika bra som en kardan.

Om man då lyssnar till vad Martin sade i Halmstad på årsmötet om de saker som kommer att paja på respektive årsmodells kardan system, undrar jag om rem i många fall kan vara bättre på en touring hoj.


Men fy fan vilket jobbigt pill varje gång man skall skifta bakdäck, enkla däcksbyten skall det vara!
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-01/08:34

Men det har väl inte med sekundärtransmissionen att göra utan med den bakre hjulupphängningen? Min Aprilia RST 1000 Futura hade kedja och enkelsving med EN central hjulbult, och kompisens Honda VFR VTEC - också kedja och enkelsving - har fyra bultar, så han får av bakhjulet i ett kick. <BR>Nu har jag inte detaljstuderat BMW:s F 800-modeller med tandrem, men även de har ju enkelsving, så gissningsvis krävs inga omfattande åtgärder för att ta loss de bakhjulen heller(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Sv: Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav skylt » 2012-05-01/08:36

+1 (jag kunde inte säga det bättre själv)
Bror Gårdelöf skrev:Till Marie: Tja - det är väl som vanligt en fråga om önskemål, (van)föreställningar och prioriteringar. <BR>En väl skött kedja är rimligen den effektivaste modellen, eftersom den fortfarande används inom racing. Dessutom är konstruktionen billig och lätt. Haken är, att kedjan kräver täta smörjningar och ändå måste bytas efter en viss tid - dvs den, som äger en kedjehoj, måste räkna in byte av drivpaket i driftskostnaderna (så i slutändan blir det inte så billigt). <BR>Kardan är dyrare att konstruera och klumpigare - men man slipper smörjandet och bytandet. <BR>För de flesta torde klumpigheten inte spela någon roll - men fler än man tror går måhända på myterna kring de olika systemen. <BR>Min första hoj hade tandrem, nästa kardan, nästa kedja och den nuvarande åter kardan. Ur min synvinkel är kardan bäst, tätt följd av tandrem - men om det nu vore så, att en framtida hoj vore perfekt i övrigt men hade kedjetransmission, skulle jag morra en del över det. Men inte skulle den detaljen vara avgörande för köpet.



Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-01/09:21

Grusmasen skrev:En kedjespray består i princip av tre funktioner/beståndsdelar; lösningmedel, smörjmedel och vidhäftare.
Lösningsmedlet ser till att smörjmedel och vidhäftare blir mer lätthanterliga för sprayning och fördelning. Om då kedjan är varm så försvinner lösningsmedlet tidigare än tänkt vilket torde leda till sämre krypegenskaper.

Nu är det väl just vidhäftaren ("klistret") som är det man kanske vill undvika på en grushoj - oljan försvinner tämligen snabbt, men vidhäftaren finns kvar och på den fastnar damm och smuts i oroväckande mängd vid grusvägskörning.....
Jag skapade tråden för att få ett resonemang om grafitsmörjning just av det skälet, att det då handlar om "torrsmörjning", som rimligen drar åt sig betydligt mindre damm och smuts.
För övrigt är väl oljans krypegenskaper mest av akademiskt intresse på en o-ringskedja (eller x-ringskedja) eftersom de är permanentsmorda "internt" och förhoppningsvis så bra avtätade, att inte ens "krypolja" kan ta sig in till lagren. Det som behöver smörjas är i princip bara ytan mellan kedjans rullar och kedjekransarna, och där vill man verkligen inte att damm från en grusväg ska fastna.....
Alternativen till grafitsmörjning är två, som jag ser det:
1) Att helt låta bli att smörja kedjan, så att den är "torr" - då fastnar inget damm som sliter på rullar och kuggkransar. Tyvärr rostar de flesta kedjor om de inte får en skyddande oljehinna (gäller f.ö. även grafitsmorda kedjor).
2) Att smörja kontinuerligt med "lättflytande" olja, t ex med en Scottoiler - förutom att kedjan alltid är smord, har oljan en rengörande effekt eftersom den tar med sig "skiten" då den slungas av. Nackdelarna är, att olja måste fyllas på ganska ofta, och att det blir rejält skitigt runt främre kedjekrans och på bakfälgen - den legendariske hojkonstruktören Norman Hossack, som bl a konstruerade det som skulle bli BMW:s Duolever-framgaffel, menade att "Open chain transmissions lubricate the world, leaving the chain dry".

Bror Gårdelöf skrev:Ur min synvinkel är kardan bäst, tätt följd av tandrem - men om det nu vore så, att en framtida hoj vore perfekt i övrigt men hade kedjetransmission, skulle jag morra en del över det. Men inte skulle den detaljen vara avgörande för köpet.
Här har vi pudelns kärna - jag köpte min F800GS, trots att den är kedjedriven - det finns helt enkelt ingen kardandriven hoj på marknaden, som motsvarar de övriga önskemål jag hade på hojen. Men jag gnäller för att det är jobbigt att sköta en kedja, och svårt att optimera livslängden utan att behöva ägna mer tid åt kedjevård än åt körning......

Börjar luta åt, att det bästa är att köra med kedjan helt torr och bara byta drivpaket en gång per säsong - det är i alla falla inte dyrare än grafitsmörjningen som var trådens ursprungliga ämne...... Och man slipper kladdet och allt jobb med kedjevård "ute i fält".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-01/10:28

Gunnar Elmgren skrev:
Börjar luta åt, att det bästa är att köra med kedjan helt torr och bara byta drivpaket en gång per säsong - det är i alla falla inte dyrare än grafitsmörjningen som var trådens ursprungliga ämne...... Och man slipper kladdet och allt jobb med kedjevård "ute i fält".


Där håller jag inte med alls!

JAg har ju innan min Bumse endast haft kedjehojar och kört lite grusbus med dem.

Att inte smörja kedjan alls, kommer relativt snart ge kärvande länkar, Om detta beror på att oljan verkligen behöver krypa in ändå trots fett innanför o-ringarna vet jag inte men man märker snart på kedjan att vissa länkar skapar kinkar och det för ett enormt liv om den också.

Att smörja med en scotoiler är ingen dum idé och man behöver inte fylla den lilla behållaren så ofta som man tror. Dessutom finns en touringbehållare som är större.
Det mesta monteras bakom nummerplåten och sedan går en slang till ett vakumuutag och den andra till kedjan. gärna vid nederkanten av bakdrevet.
Nackdelen skulle kunna vara att grenar etc lyckas flytta på munstycket.

Alternativ två:
Det räcker oftast att smörja vad 20 / 30 mil.
Köp en flaska transmisionsolja på Feltema och en pensel. Pensla på när du kommer hem efter din tur. Och i detta fall duger feltema olja perfekt ;)
Skall du vara borta länge eller så, har du antingen med en fanslig spray med olja för cross bruk. Man kan ofta köpa en liten flaska som man man fylla från den stora. Då klarar man ett par dagar iaf och den tar inte stor plats.

Jag vet att om folk som visserligen med en landsvägs mc lyckats få ut mellan 5 kkm och 6 kkm med smörjmetod av alternativ 2.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-01/10:54

Dennis Johansson skrev: Alternativ två: Det räcker oftast att smörja vad 20 / 30 mil. Köp en flaska transmisionsolja på Feltema och en pensel. Pensla på när du kommer hem efter din tur.

Exakt. Var 20:e-30:e mil är åt helskotta för ofta i min värld. Jag har köpt en BMW. som kräver service var 1000:e mil - och så ska jag hålla på och slabba med olja 50 gånger mellan servicetillfällena..... inte nog med att det ska göras, jag ska komma ihåg det också. Och det räcker tyvärr inte med att smörja, kedjan måste rengöras flera gånger per säsong om man kör mycket på dammiga (grus)vägar.
Ser man till totalkostnaden, faller grafitsmörjningen tyvärr bort - det är billigare att slarva med kedjevården och byta drivpaket lite oftare.
Ser man till bekvämligheten, är det såklart enklast att strunta i att smörja kedjan, på bekostnad av livslängd. Däremot tror jag inte en helt torr kedja börjar kärva mellan länkarna, gissar att den risken är större om man använder klisterolja som kleggar ihop i spalterna mellan länkarna.
Ser man till totalkostnaden, ska man givetvis göra som Dennis förespråkar - pensla på skitbillig olja ofta.
Hur man än vänder sig har man ändan bak..... varför har inte F800GS kardan???
Får leta rätt på en Scottoiler, eller motsvarande - den är dyr, men bekvämligheten är värd en del och den betalar sig med tiden om den ökar kedjans livslängd med 50% eller så.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Hubbikoff » 2012-05-01/11:12

[quote="Gunnar Elmgren" varför har inte F800GS kardan???[/quote]

Tack men NEJ TACK! Har haft två 1200gs och det räckte mer än väl. Skiten som rann ur då jag på eget bevåg bytte oljan (i den for-life-smorda kardanen :D ) har jag kvar för att påminna mig om detta faktum. Snyggt ja, underhållsfritt nej, oro över att det skall rasa JA. Förträffligheten som utmålas med kardan går fett bort med komplexiteten och vikten. Jag tar en kedja som drivlina anyday att att inte orka smörja ja det får stå för envar. Själv servar jag två hojar på en tre-fyra minuter och får lite gymnastik på köpet. Kardanen hör hemma på asfalt inte off asfalt.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-01/11:27

Hubbikoff skrev:Jag tar en kedja som drivlina anyday att att inte orka smörja ja det får stå för envar. Själv servar jag två hojar på en tre-fyra minuter och får lite gymnastik på köpet.

Det må vara, men det är jobb som ska göras. Och skitig får man räkna med att bli - jag må vara lat, men det ÄR en olägenhet att släpa med sig alla attiraljer för kedjevård på längre turer, och det är inte alltid man enkelt och smidigt kan komma åt och smörja (regn, t ex, eller något så enkelt att man inte vill bli oljig om händerna just då) och då blir det gärna överhoppat.
Plus att 50 x 4 minuter faktiskt blir 3 timmar och 20 minuter för kedjeunderhåll under 1000 mils körning, det är betydligt längre tid än det tar att byta olja i slutväxeln var 1000:e mil (som man bör göra, oavsett dumheter som "lifetime-smord" och annat). Ett jobb som dessutom görs planerat, i garaget eller på verkstad.

Att en kardan är tung och klumpig på en lättare off-asfalthoj kan jag köpa, men det är ett annan resonemang.....

Men åter till trådens ämne - det sitter en kedja på min hoj, och den behöver smörjas på något vis. Jag är bekväm och glömsk, alltså vill jag slippa slabba med pensling av kedjan 50 gånger på en säsong - för att inte tala om att jag vill slippa rengöra den efter var och varannan off-asfaltövning.
Analysen är tydlig - automatisk kedjesmörjare, typ Scottolier, är lösningen för mig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-01/12:24

Automatisk kedjemsörjare kallad fattigamanskardan :) är aldrig fel.

JAg vet att du inte är känslig för om det kostar en krona mer eller två så då köper du touring kit, duel injektor kit.
Alternativt om 800GS har 520 kedja finns en annan smörjningsmojäng som kan ersätta dueal injektor kil.

Man kan köpa detta hos Fottas mc via nätet t.ex.
http://www.fottasmc.se/webshop/sortiment/?SV=5
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-01/14:07

:-) Tala om att vända en dålig konstruktion i sin motsats! Engelska motorer från tiden, då det begav sig, var ju inte kända för att vara störande oljetäta!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Sv: Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-05-01/15:26

Bror Gårdelöf skrev:Men det har väl inte med sekundärtransmissionen att göra utan med den bakre hjulupphängningen? Min Aprilia RST 1000 Futura hade kedja och enkelsving med EN central hjulbult, och kompisens Honda VFR VTEC - också kedja och enkelsving - har fyra bultar, så han får av bakhjulet i ett kick. <BR>Nu har jag inte detaljstuderat BMW:s F 800-modeller med tandrem, men även de har ju enkelsving, så gissningsvis krävs inga omfattande åtgärder för att ta loss de bakhjulen heller(?).


Du har som vanligt rätt Bror. Var uppe på Bike i Trollhättan på Bikedagarna förra helgen och passade på att byta baksvålen. I däckbytarkön reflekterade jag över vilken enkel konstruktion vi har på våra enkelsvingförsedda kardanhojar. Men rätt skall vara rätt, visst finns det en handfull kedjehojar som är minst lika välkonstruerade ur det hänseendet.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Grafitsmörjning av kedja

Inläggav Swedan » 2012-05-05/20:44

Att F800GS har kedja förefaller helt rätt.
Vad jag vet finns det ingen som lyckats göra en offroad med den prestandan och vikt med kardan som funkar i ur och skur.
På alla AT jag haft så har scottoiler med antingen motorolja eller ATF olja funkat kanon. Ibland hypoideolja med pensel.
På den första tog jag en bränslepump från en motorvärmare och kopplade den över bromsljuset.
Vitsen med oljan är att tvätta kedjan under drift inte smörja, den ÄR redan smord där friktionen och momentet överförs dvs mellan rulle och tapp.
Körde torrt på min 990 Adventure R och det funkar också kanon förutom att kedjan bara håller ca 1500mil mot ca 2000mil på AT:n, med tanke på att AT:n bara var begåvad med hälften av kraften mot KTM:n så förefaller torrkörning det mest sunda. Enda nackdelen jag kunde uppleva är lite mer kedjeljud ibland.
Vax är skit, gruset fastnar kalasbra och tuggar sönder glidplasten på svingen. Vaxet funkar på asfaltsmaskiner.
Klisterolja funkar ännu sämre då den är totalt hopplös att få bort både från kedjan och övriga hojen.
Alltså:
1) Smörjning med olja, motorolja, hypoide eller ATF, tvättbart med lite avfettning.
2) Köra torrt
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Nästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst