Touring ruta 800 GS?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-06-25/20:28

Ännu en tråd i detta ämne...

Problemet som jag har är att jag är ganska nöjd över vinddraget kring hjälmen, men jag skulle vilja få bort vindraget på axlar och armar, jag är 189cm. Så inte intresserad av nåt riktigt högt kåpglas ut snarare marginellt högre men bredare. Har funderat på Touratechs touring modell (inte Desierto 3, vilken är över min budget...), Wunderlich ergo 365 eller 400, BMW's touring modell och så säljer dom ju billiga Puig på ebay. Det finns tydligen allt för många att välja på.
Undrar om det är nån där ute som haft samma problem som jag och hittat nån bra fungerande ruta?
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-06-26/09:22

Kolla in den här rutan:
http://www.wrs.sm/ProductSearch.aspx?ss ... 20800%20GS

Jag är 185 cm lång, relativt kort överkropp men sittandes på en Touratech komfortsadel hög.
Rutan minimerar turbulensen genom att vara aerodynamiskt korrekt utformad samt med en slits som jämnar ut skillnaden mellan över och undertryck så att luften "släpper" så bra från rutan som möjligt.
Ger ett acceptabelt vindskydd mot överkroppen samt minimal turbulens tycker jag.
Den bästa kompromiss jag hittat, dessutom för en överkomlig peng.

Något krångligt att beställa genom hemsidans blandning av italienska och engelska. (Google translate hjälpte mig).
Däremot var leveransen och paketeringen oklanderlig, i klass med beställningar från Tyskland som brukar funka perfekt.
Rekommenderas!
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-06-27/07:34

Tack för svaret!
Den där verkar helt klart som ett vettigt alternativ.
Har kollat lite på touratechs vanliga (alltså inte Desierto) touring modell också. Så det lutar mot endera WRS eller TT, för tillfället.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lindeberg » 2012-06-27/09:04

Hade TT:s touringruta under en längre resa förrförra sommaren. Funkade bra genom att minska på luftströmmen mot bål och axlar och luftflödet träffade hjälmen på ett för mig bra sätt. Det som inte funkade var att ett av skruvhålen satt 5 mm fel, så den gick bara att fästa i tre hål. Reklamerade och fick en identisk ruta, med samma fel. Tröttnade på att de inte skötte reklamationen bättre, fick pengarna tillbaka när jag lämnade tillbaka ruta nummer två
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lars Westman » 2012-06-27/09:57

WRS ser lovande ut. Jag körde 300 mil med TT:s touringruta i fjol och var inte nöjd. Bra skydd men för mycket turbulens, så den sålde jag vidare. Jag är 181 cm med en dyna som är något högre än standardhöjden.

Edit: Skruvhålen var inte helt optimalt placerade på min ruta heller...
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-27/12:24

Jag har BMW:s touringruta på min F800GS. Den styr undan luften bra från kroppen, och turbulensen är måttlig för mig som är 180 cm med relativt långa ben och kort överkropp. Lyfter jag rumpan 5 cm blir det käpptyst i hjälmen (nåja....), så för lite längre förare kan den säkert fungera alldeles utmärkt.
Bild
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-06-27/13:30

Tack för svaren.
BMW's egen touring modell hade jag tänkt mig också, förrän jag såg va den kostade. ;) Men den verkar också vara aningen smal upptill jämfört med TT och WRS. Skulle budgeten räcka så skulle det bli en Touratech Desierto 3 men nu så får det bli en kring 100 euro.
Hur långa är Lindeberg som har haft bra erfarenheter av TT's ruta? Även vilken typ av hjälm ni använder?
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Penguin » 2012-06-28/22:00

Jag har också upplevt att Touratechs ruta funkade fint på det viset att den tog bort en del luft från axlar och överkropp, jämfört med originalrutan.
Användarvisningsbild
Penguin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-05-18/20:34

Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lindeberg » 2012-06-29/08:23

Ja det är ju en kompromiss det här med rutor och hur de passar till olika hojar och lika förare. Jag hade den originalmonterade sportrutan på min R1200R tidigare, men efter att ha köpt min dokumenterat tysta Schuberth C3 tyckte jag ljudkomforten kunde bli bättre, varför jag tog bort rutan. Fick rätt stuk på min nakenhoj och bättre ljudkomfort. Priset blev istället att det blir ökat tryck mot överkroppen, vilket såklart är jobbigt på längre resor.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-06-29/10:52

Jo, det är en djungel. Omöjligt att fråga sig till den enda "rätta" kåpan utan att prova dom alla, och även då kan en typ av kåpa fungera bättre under vissa förhållanden och omständigheter. Och efter att ha ägt 11 hojar och kört hoj i 20 år så har man ju framför allt kommit fram till en sak: Smaken är som baken. ;) Men mycket hjälp får man i alla fall med forum som detta att komma sig lite ditåt, och helt nya tips. Tack!

Finns en del begagnade TT på nätet så ifall jag lyckas få en sån billig så blir det det, i annat fall så får det bli en WRS.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-07-16/18:42

Nu blev det köpt ett tonat TT på Ebay för ca 90 euro inkl. frakt.
Efter att testat det ett par 100km så fungerar det bra såtillvida att det styr undan vinden från armar och axlar, men när jag kör med crosshjälm så är det en väldig turbulens rakt på glasögonen, också med integralhjälm i hastighet över 100km/h är turbulensen väldigt störande.

SW-Motechs handtagsskydd passar inte heller utan det blev att ta fram dremel'n och kapa ur en del på glaset för att kunna få fullt styrutslag.

Misstänker att det blir att skaffa en spoiler till kåpan för att få den att fungera bra.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Penguin » 2012-07-19/17:10

Jag upplevde ungefär samma sak. Jag köpte en MRA spoiler och monterade, men utan önskat resultat. Efter det kortade jag ner TT-rutan och nu funkar det bättre. Jag fick idén när jag vid ett tillfälle sträckte på mig några centimeter varvid turbulensen minskade, och antog att det skulle bli ungefär samma effekt om jag kapade av kåpglaset motsvarande.
Användarvisningsbild
Penguin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-05-18/20:34

Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-23/08:56

Jag har provat med extraspoiler på min BMW Touring-ruta, men den minskar inte turbulensen nämnvärt.
Häromdagen monterade jag däremot komfortsadel på hojen. Den är 1,5 cm högre än standardsadeln, och det räckte för att få min skalle ovanför den värsta turbulensen! Markant mindre oljud i hjälmen, och rutan styr undan luften från bröstet precis lagom för mig.

Vad vill jag ha sagt med detta, då? Inget alls, egentligen, mer än att det ännu en gång visat sig att det är högst individuellt hur man upplever en vindruta. Olika längd, kroppsform och sittställning påverkar mer än man kan tro!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-07-23/10:07

Gunnar: Var det BMW´s komfortsadel du monterade, eller Touratech´s?
Har redan TT´s dito normalhög men önskar komma upp lite av samma anledning som du beskriver, över turbulensen från rutan och in i "fri" luft.
Funderar därför på BMW Rally-sadel om den inte är obekväm, kanske deras komfort-sadel är ett alternativ?
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-23/10:10

Jo, det är BMW:s komfortsadel.
Den säljs just nu billigare som en del i "månadens erbjudande" från BMW Motorrad.
Har bara hunnit köra några mil med den, men den känns riktigt bra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-07-23/10:21

Tack för tipset, måste undersökas!
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-23/11:00

Jonas Jerndal skrev:Tack för tipset, måste undersökas!

Erbjudandet verkar gälla augusti ut, komfortsadeln säljs för 2.750 kr mot ordinarie 3.715 kr.
Om Du vill provköra med min sadel, är Du välkommen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-07-23/11:30

Tack, det hade varit toppen!
Åker till Sthlm men är tbaka kommande helg/nästa vecka, hör av mig då.
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav kruskakli » 2012-08-01/09:04

Jag funderar också på att byta rutan.
Har läst en del positivt om Mirage 2 rutan.

http://britanniacomposites.com/index.php/products/mirage214

Är det någon här som har testat den?

Mvh, T.
Användarvisningsbild
kruskakli
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-05-04/07:42

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-01/09:49

Ser ut som ett intressant alternativ till Touratechs Desierto F, för runt halva priset..... Har Du kollat om det finns någon återförsäljare inom EU, eller måste den beställas från Kanada?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav kruskakli » 2012-08-02/11:55

Jag mailade dem och fick följande svar:

Thanks for the interest in the Mirage 2. We supply all fairings directly from here
in Canada and Scandinavia is our second biggest market for the Mirage 2.

The shipping is $62 and fairings are currently shipping within 5 days of order.
We are aware of the high taxes that you guys have to pay on imported items,
so most ask us to include a lower invoice to travel with the fairing ( approx $200).

You are not asked to make payment when placing an order from our website.
We send a paypal invoice when the fairing is ready to ship.


--T.
Användarvisningsbild
kruskakli
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-05-04/07:42

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav mapa » 2012-08-03/21:24

Hello folks!

Jag har hittat en riktig pärla till ruta som gjort den här kalla sommaren trevlig. Själva rutan är inget märkvärdigt utan det är de extremt flexibla fästena, som tillåter massor av olika lägen, som är nyckeln till framgång. Jag testade 3-4 positioner innan jag hittade en "sweetspot". Nu är det perfekt - noll turbulens kring huvudet upp till närmare 140. Enda nackdelen är att den är en smula hög för hård offroadkörning - man kan nog lyckas nicka den... Den har oxå demonterbara "winglets", som motar draget på underarmar och händernas undersida. Till FGS finns den i 18" eller 20", jag valde 18" light gray[edit], passade bra. Här finns de, med film som visar hur fästena fungerar. Bilder på min finns nedan också.

http://www.madstad.com/s.nl/sc.10/.f (Film som förklarar konceptet)
http://www.madstad.com/s.nl/sc.7/category.1118/.f ( Rutor+Brackets för F800GS & F650GS, finns även för andra BMW-modeller...

Jag är 175 cm, sitter på en TT-sadel standardhöjd. Jag har kört med originalruta, 650:s låga modell samt MRA Vario, som var hygglig men inte tillräcklig på längre turer. MRA:n och låga kan lånas ut om ngn vill prova.

Ha det gott!
Mats P

Ruta 1-1.JPG


Ruta 2-2.JPG
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav WoYx » 2012-08-07/10:34

Jag har testat BMW:s original touringruta, för mig fungerade den inte alls. Fick turbulens runt hjälmen, ungefär som att någon sitter och rycker till i en helt plötsligt. Sämsta rutan för mig i alla fall.
<br><br>
Kört flertalet mil med Powerbronze rutan, vet inte vad jag ska tycka om den egentligen. Upplevde faktiskt ingen större skillnad. Vinden kom på hjälmen på samma sätt som med originalrutan.
<br><br>
Jag har även testat Touratechs Desierto kåpa, dock inte justerat in den efter mig. Det lilla jag körde med den hojen fick jag känslan av att det kunde fungera hyfsat med lite justeringar.
<br><br>

Jag har kört några olika 800GS, men samtliga när jag testat rutorna med har haft originalsadel.
Jag är 190 lång, gillar att sitta hyfsat rak i ryggen.
Använder en Shoei Quest hjälm, hjälmen spelar ju rätt stor roll när det gäller hur man upplever turbulensen.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-08-21/08:13

Har nu kört en del med TT's ruta och konstaterat att den fungerar bra tillsammans med bmw's rally sadel som är 4 cm(?) högre än orginal sadeln. Har lite planer på att handla touratechs höga touring sadel i stället för rally sadeln och hoppas att den också fungerar, fastän den bara är 2 cm högre än orginal.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-08-21/08:30

Lokke:
Jag har en TT komfortsadel motsvarande hög och skulle gärna prova BMW´s rallysadel.
Beroende på var du håller till skulle man kunna tänka sig ett möte och testande av respektive sadel?
Jag bor i Gbg´s-området
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lokke » 2012-08-21/09:00

Det skulle ha varit perfekt, men ett möte kan man nog utesluta omgående, i o m att jag bor i östra finland. :)

Skulle ju kunna gå att posta dom, men det blir ju lite dyrt att skicka fram och tillbaka bara för att testa i o f s.
Men jag skulle bra kunna tänka mig nån form av bytes handel ifall det intresserade?

Mvh
Tomas
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-08-21/09:10

Jag sände dig ett mail.
Jonas
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Lars Westman » 2012-08-21/09:58

kruskakli skrev:Jag funderar också på att byta rutan.
Har läst en del positivt om Mirage 2 rutan.

http://britanniacomposites.com/index.php/products/mirage214

Är det någon här som har testat den?

Mvh, T.


Jag kör med Mirage2. Den ställbara rutan gör helt klart skillnad. Det går bra att styra var luften ska träffa. Oavsett inställning tycker jag att det är lite bullrigt, men jag börjar luta åt att det är min BMW Rallye-hjälm som är boven i dramat. Den är bara hyfsat tyst i helt ostörd vind (när jag står upp) trots bortmonterat spoiler. Varje typ av ruta (låg som hög) jag provat upplever jag som bullrig. Det enda som är hyfsat tyst är helt naket, men det blir ju lite jobbigt efter några dagars körning. Det kan bero på mig och mina öron eller hjälmen. Ska testa med annan hjälm.

Om vi ska återgå till Mirage2 så är det en välbyggd lösning med en ruta som går att justera så den blir ungefär så låg som orginalrutan upp till en höjd som gör att fartvinden träffar ovan visiret (jag är 181cm och har en dyna ca 2cm högre än orginal). Kanske den största fördelen med Mirage2 är den "cockpit" man får på köpet. Jag har stuvat undan 2st HID-ballaster (minsta varianten) + lite annat elektriskt i utrymmet framför instrumentklustret. Det finns också gott om utrymme för brytare, uttag och annat man kan tänka sig vilja montera. GPS:en sitter också mycket bra ovanför instrumenklustret.

Jag är nöjd med Mirage2. Jag har gett upp jakten på bullerfri ruta och behåller min Mirage2. Ska istället testa annan hjälm och se om det blir någon skillnad. Annars får det vara som det är (kanske det helt enkelt är mig det är fel på...).
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-21/11:23

Det där att hjälmen har stor betydelse kan jag skriva under på.
Jag har BMW:s touringruta på min F800GS, tycker den håller undan luften från bröst och axelparti på ett bra sätt, utan att vara i vägen. Turbulensfri är den däremot inte, men det yttrar sig väldigt olika beroende på hjälm.
Med "offroad-hjälmen" (Biltemas Enduro-hjälm, som jag betraktar som ytterst prisvärd) brusar det precis lika mycket vare sig jag sitter eller står - luftströmmen från rutan tycks träffa den på ett sätt som i alla fall inte ökar på bullret.
Men den "krukan" är det öronproppar som gäller, den är inte direkt tyst.
När jag kör med min BMW System 6 beter det sig annorlunda. Den hjälmen är väldigt tyst i sig - när jag står upp brusar det knappt alls, och när jag kör min andra hoj (K1600GT) med vindrutan i optimal position är ljudnivån klart behaglig.
Däremot får jag en del turbulens-buller när jag sitter ned på F800GS:en. Jag har fått ned ljudnivån ganska rejält genom att montera en 15 mm högre sadel (BMW:s komfortsadel). Jag är 180 lång.
Om jag trycker ned rutans överkant med handen ett par cm, försvinner nästan allt turbulensljud! Jag håller på att kika på om det går att modifiera rutan lite lätt, utan att göra för mycket våld på den (vill helst inte kapa den).
Alternativt kan jag tänka mig något slags spoiler på kåpglaset för att få ned luftströmmen ett par cm, och kanske också få den mer laminär (utan virvlar).
Att få upp luften ovanför hjälmen känns inte realistiskt - då måste rutan vara så hög och bred att den blir direkt ivägen vid stående körning på ojämna "vägar".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav ghed » 2012-09-19/20:52

Beställde en Madstad-ruta förra veckan. Efter en del mailande där jag beskrev min längd (163 cm) och att jag har en fabrikssänkt F650GS föreslog dom en 16" ruta. Klappat och klart. Idag kom den ;-) Vilken skillnad. Hann prova ett par inställningar. Skillnaden mot originalrutan är hur stor som helst, från världens turbulens i 70-80 kan jag lyssna på radion i 100. Riktigt bra och bra service från Madstad Engineering.
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav mapa » 2012-09-23/14:45

Roligt att du också blev nöjd! Konceptet med så stor justermån är toppen...
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav elemji » 2013-05-05/08:35

Det finns en radikal men enkel och billig lösning som funkar förvånansvärt bra. Se beskrivning på min blogg: http://elemji.blogspot.se/2013/05/f800-gsm-i-vinter-satte-jag-bagfilen-i.html
BMW_GSm_04.jpg
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Håkan » 2013-05-05/08:43

elemji skrev:Det finns en radikal men enkel och billig lösning som funkar förvånansvärt bra.

Snyggt jobbat, Magnus.
Det där funkar klockrent! :D
Sätt sågen i vindrutorna! ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-05-05/09:10

Håkan skrev:
elemji skrev:Det finns en radikal men enkel och billig lösning som funkar förvånansvärt bra.

Snyggt jobbat, Magnus.
Det där funkar klockrent! :D
Sätt sågen i vindrutorna! ;)

Jodå, det funkar - om man enbart vill bli av med turbulens.
Nackdelarna jag upplever med att köra naket är två: dels får man mycket vind på bröstet, vilket kan vara både jobbigt och kallt när man kör längre sträckor i motorvägsfart.
Dels blir man betydligt blötare när det regnar på en "naken" hoj, än om man har en ruta som håller undan det värsta.
Som alltid får man prioritera.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav elemji » 2013-05-05/09:26

Du har helt rätt Gunnar, det här inlägget kanske jag skulle ha lagt i turbulenstråden. Men jag har principen att det är bättre att det är bra när det är bra än att det bra när det är dåligt. Dvs om jag har bra väder 90% av tiden jag åker så vill jag ha en lösning som funkar bra då och ta nackdelarna under övriga 10%. Om det var dåligt väder 90% av tiden jag åker så skulle jag åka bil istället. Då slipper jag fartvinden helt. :D
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-05-05/09:51

elemji skrev:Du har helt rätt Gunnar, det här inlägget kanske jag skulle ha lagt i turbulenstråden. Men jag har principen att det är bättre att det är bra när det är bra än att det bra när det är dåligt. Dvs om jag har bra väder 90% av tiden jag åker så vill jag ha en lösning som funkar bra då och ta nackdelarna under övriga 10%. Om det var dåligt väder 90% av tiden jag åker så skulle jag åka bil istället. Då slipper jag fartvinden helt. :D

Håller med, i princip. Det beror ju på när och var man kör - själv vill jag inte vara utan ett visst skydd mot väder och vind, eftersom jag dels gärna kör längre sträckor (inte sällan i ganska låga temperaturer), dels råkar ut för regn betydligt oftare än att jag kan stå ut med att bli genomvåt varenda gång.
Jag väljer öronproppar istället, det funkar också mot turbulens-oljud!
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2013-05-05/09:53, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Håkan » 2013-05-05/09:52

Första gången jag var på Norska GS träffen fick jag tips av Anders Dihle att göra så här:
2007-09-09 003.1.JPG

Såga av rutan på mitten.
Såga ev. bort ytterligare en bit... valfritt.
Skruva ihop övre biten med den undre, med gummidistanser.
Då får man en luftström både över och under den övre biten av rutan.
När dessa luftströmmar möts vid rutans överkant styrs dom uppåt över hjälmen. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav WoYx » 2013-05-10/11:43

Jag är för tillfället sugen att prova tre olika rutor: Madstad, Britannia Composites Mirage 2 och Wunderlich Flowjet... Har väl snart köpt vindrutor för mer än vad hojen kostade. ;)
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav mapa » 2013-05-13/23:49

elemji skrev: Men jag har principen att det är bättre att det är bra när det är bra än att det bra när det är dåligt. Dvs om jag har bra väder 90% av tiden jag åker så vill jag ha en lösning som funkar bra då och ta nackdelarna under övriga 10%. Om det var dåligt väder 90% av tiden jag åker så skulle jag åka bil istället. Då slipper jag fartvinden helt. :D


Jag gillar att åka MC på ett sätt som är bekvämt för mig. Turbulensen är inte rolig alls på den här hojen, trots att jag bara är 175. Utan/jättelåg är ingen option om man åker i BMW Rallye, drar alldeles för kallt på vår, höst och svala sommarkvällar, när man kör 70-80+. Har kört naket på nästan alla hojar jag haft men tycker inte att det är en option med F8+BMW-ställ. Madstaden gör otrolig skillnad, i princip noll turbulens. Märker knappt att den finns där faktiskt. Men, visst, i staden i 50 en varm sommardag, är det skönare utan eller med låg... likaså på skogsstigen. Madstaden river man av på nolltid, fyra snabbskruvar gjorda för det. Då sitter det bara en svart riktigt låg plåtsarg kvar. Bara att lämna rutan i garaget alltså! Nästan som en Cab, man plockar på och av rutan efter behov...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav kruskakli » 2013-06-23/16:31

Har kört med Madstads stora ruta nu ett tag och är väldigt nöjd.
Notera då att jag marchar oftast inte mer än i ~120 km/h.

En oväntad effekt är att det nu blir lite varmare i hjälmen, men
eftersom det funkar så bra att köra med öppet visir (~70-80 km/h)
så är det inget större problem. En annan aspekt är att jag nu inte
behöver rengöra visiret så ofta...

Monteringen var busenkel.

--T.
Användarvisningsbild
kruskakli
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-05-04/07:42

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Peter Vesterlund » 2014-04-25/18:09

Öppnar upp den här tråden igen då det är ganska länge sedan ämnet togs upp (tror jag).
Dessutom kanske det finns nya alternativ att väl!a emellan.

En kompis frågade mig vilken ruta han ska välja till sin F800GS.
Det är inte lätt att svara då det är många faktorer som påverkar valet
Därför skickar jag ut frågan till er och hoppas ni kan hjälpa till med valet av rutan.

Han är 179 cm lång, har idag original sadeln men funderar på att köpa den låga sadeln.
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-04-25/19:35

Vilken årsmodell har han?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Peter Vesterlund » 2014-04-25/19:41

Han har årsmodell 2013
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-04-25/19:56

Köp GSA rutan värt varje krona.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Peter Vesterlund » 2014-04-25/21:11

Passar GSA rutan till en GS? Någon som testat?
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-04-25/21:18

Jag har det på min. Kolla in denna tråd.
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=276&t=20027
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Peter Vesterlund » 2014-04-27/07:33

En komplett GSA ruta är ganska dyr, tror det rör sig om 3500kr om jag inte har fel.
Finns det fler förslag?
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-04-27/10:26

Jo den är dyr. Men du slipper en fladdrande ruta. Dvs GSA rutans stag gör rutfästet stumt. Har haft Wunderlich justerbara vibrator ruta tidigare. Vid 90+ så började övre delen att vibrera. Och jag fick ett pulserande ljud runt min hjälm. Men det finns säkert andra bra rutor också. Men bra rutor kostar! De bästa ligger på 5000 och uppåt. Men dessa är ju helt klart i en egen division.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav WoYx » 2014-04-27/12:58

Ett tips är att provköra en 800GSA innan man bestämmer sig för rutan. För mig påminde den rätt mycket om Powerbronze rutan, fast stabilare. Stabil är GSA rutan, mycket bättre på så vis än Powerbronze, men för mig blev resultatet lika dåligt ändå. Absolut inget för mig.
Original 1200GSA gillar jag inte heller, bara för kännedom.

Jag har en madstad ruta till 800GS liggandes, den är i särklass den fulaste ruta man kan ha. Men letar med funktion så vill jag påstå att inget slår den. Gäller bara att välja rätt höjd på själva rutan, sen går den att vinkla på sätt som ingen annan jag testat.

Men den är ful, inget jag vill köra omkring med om jag inte ska runt jorden ett varv, då hade det kanske varit värt det.

Just nu har jag Mirage rutor från Britannia Composites på bägge mina hojar, av den enkla anledningen att jag gillar utseendet och att de funkar bättre än original och även än de flesta jag provat.
För mig funkade Mirage bättre än Desiertio, den är också helt okej.

Mirage är dock långt ifrån perfekta, felet på dem (enligt mig) är att rutan inte går att ställa vinkeln på. Både på 800an och 1200 hade rutan (för mig) behövt komma upp lite i bakkant för att blir riktigt bra. Nu är den vinkeln fast, det är bara i höjdled justering finns.
Hade jag haft kvar mitt garage hade jag byggt egna "madstad" fästen till Mirage, då tror jag den ultimata rutan för mig hade blivit verklighet. :lol: Det skulle bara behövas ett par graders skillnad gissar jag, att få en större ingång på luften än utgång, samt att vinkeln skulle flackas ut en aning.

Rent funktionsmässigt som sagt... är Madstad bättre vindskydd på 800an och på 1200GSA-11 är utan tvekan den största Z-Technik bättre och effektivare som vindskydd, än Mirage.. men jag gillade inte utseendet på dessa två.

Jag tror att sedan jag skrev här senast har jag även testat en Wunderlich ruta, hoj och sänkbar. Fladdrig och felvinklad från början upplevde jag den som. Den sålde jag snabbt.
Har även spoilers från TT och Wunderlich liggandes, testat dom på olika rutor och min högst personliga uppfattning är att de gör ofta liten till ingen skillnad alls och gör ingen rutan snyggare, samt att det är löjligt högt prissatta för vad man får. En spoiler redan på ett fladdrig ruta är inte heller kul.
Wunderlich är möjligen lite bättre och kan åtgärda vissa turbulensproblem om man har en ruta som är till 95% perfekt och bara behöver den sista lilla höjden/vinkeln, den går ju som att vinkla på många olika sätt.

Jag tror jag behöver vård.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Touring ruta 800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-04-27/14:39

DanielJ jag vet att du sålde Wunderlich rutan snabbt. Jag köpte ju den. :-)

Oavsett vilken ruta man köper så måste den vara stum. Minsta fladder och du får vibrationer vid skallen. Nu är jag 182 cm. Medan Daniel var en decimeter till. Så det påverkar också helt klart.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Nästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst