Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-27/21:31

Originalatteriet i F650GS Twin:en har gjoirt sitt, efter 4 år. Inte mycket att gnälla om, men eftersom de batterier BMW säljer (Exide, för det mesta) är ganska dyra, och av ojämn kvalitet, ville jag ha något bättre för samma pengar (eller billigare). Odyssey är ju ett säkert kort, men tyvärr finns inget som passar i F650GS/F800GS utan att "göra våld" på hojen. Det funkar med ett Odyssey PC535, men då måste man skära bort ett par klackar i batterilådan, och hållaren ovanpå får inte plats.

Jag kikade istället runt lite, och hittade detta batteri från Shorai. Batteriet är av Litium-jon-typ, och väger 1,38 kg jämfört med originalbatteriet som väger 6,5 kg!
Dessutom är batteriet duktigt på att ge hög startström, och självurladdar knappt alls när det står oanvänt.
Nackdelen är, att det behöver en särskild laddare.

Hittade en svensk leverantör, NF Racing i Växjö, som dessutom hade batteriet på lager. Jag beställde i måndags, och hade batteriet dagen efter - snabb och bra service!
Kostade 2.175 SEK inkl frakt, bara marginellt dyrare än ett originalbatteri och ca 500 kr dyrare än ett Odyssey.

Monteringen var precis så enkel som utlovat - Shorai-batteriet passar perfekt i batterilådan, men är 7-8 mm lägre än originalet så jag fick göra ett mellanlägg för att det skulle hållas fast ordentligt.

Några bilder:
Compare.jpg Shorai-batteriet till vänster, originalet till höger - Shorai-batteriet är som synes något lägre.
Laddkontakt.jpg 5-polig laddkontakt för specialladdaren - här ansluter man en laddkabel som kan sitta kvar och ledas ut på lättåtkomlig plats.
Mellanlägg.jpg Ett mellanlägg i skumgummi för att få upp höjden under fästet.
PåPlats.jpg Passar exakt i batterifacket.

(fler bilder i nästa inlägg)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-27/21:45

klart.jpg
Fästet på plats, allt passar och batteriet sitter bra fast.

laddspänning.jpg
Laddspänningen ska vara högst 14,4 V, för att batteriet ska må bra.
F650GS:en laddar med ca 14,11 V både på tomgång och på varv.

dekal.jpg
Dekal för att påminna om, att batteriet INTE ska laddas med "intelligent" laddare typ CTEK eller Optimate - specialladdare beställd, men restnoterad (kostar 500 kr).


Lite förargligt är det att inte kunna ladda med CTEK (jag har 3 st), blir tvungen att punga ut med 500 kr till för specialladdaren eftersom hojen i princip måste stå med underhållsladdning under vintern. Det är så korkat ordnat, att elektroniken hela tiden drar lite ström, så på ett par månader dras batteriet ur. Tyvärr är det ingen bra idé att koppla ur batteriet heller (vilket skulle vara OK för batteriets skull, det klarar sig utan underhållsladdning) eftersom hojen då "tappar minnet", bl a nollas serviceindikatorn så den signalerar att det är dags för service......

Shorai-batteriet var förvisso dyrt, och så tillkommer en laddare, men förhoppningsvis ska det betala sig i längden genom bättre livslängd. Och så är ju hojen hux flux 5 kg lättare, med lägre tyngdpunkt eftersom batteriet sitter högt upp - den kommer självklart att bli jättesnabb!


Återkommer med rapporter om hur batteriet funkar, och om laddaren när jag fått den (restnoterad, kommer om någon månad).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav colsson » 2012-06-28/10:17

Fiffigt!!

Har Biltema nåt passande och BRA batteri?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-28/17:10

colsson skrev:Fiffigt!!

Har Biltema nåt passande och BRA batteri?

Biltema har tyvärr inget passande batteri, och knappast något bra heller.
Det finns ett som får plats, men det har polerna felvända.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav MichaelWa » 2012-06-28/17:18

Samma hände på tantens mc, dax för nytt och då tittade jag på samma som dig Gunnar.
Blev lite irro över priset då det var typ samma celler som jag har till min andra hobby, flyger r/c helikopter och där kostar inte batterierna många kr.

Jag gjorde ett själv istället......................

Jag köpte lösa celler x 4 härifrån http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/index.rc
Lite fixa någon timme med lödande,krympslang osv så sitter detta i hojen (Kawa GPz900R) sedan April, har fungerat perfekt och kostade ca 200:- :-).
Jag funderar på att göra ett till min Bmw C1 nu oxå.

Laddaren har jag redan genom r/c hobbyn så fick ingen extra kost på den.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-28/18:15

Imola skrev:Samma hände på tantens mc, dax för nytt och då tittade jag på samma som dig Gunnar. Blev lite irro över priset då det var typ samma celler som jag har till min andra hobby, flyger r/c helikopter och där kostar inte batterierna många kr.

Tål att kollas upp! Ska kolla med kompisen som också flyger R/C-helikopter vad han har för inköpskälla (han har väl mest förbränningsmotordrivna helikoptrar iofs, men nån elektrisk vet jag att han har).

Vore kul att kolla upp om cellerna har samma specifikationer, eller om det skiljer något väsentligt för MC-batterierna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav colsson » 2012-06-28/21:50

Gunnar Elmgren skrev:
colsson skrev:Fiffigt!!

Har Biltema nåt passande och BRA batteri?

Biltema har tyvärr inget passande batteri, och knappast något bra heller.
Det finns ett som får plats, men det har polerna felvända.


Felvända? Kan man inte vända batteriet 180 grader eller??? :?: Sitter minus till vänster, när det skulle suttit åt höger eller vad?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-28/22:30

colsson skrev:Felvända? Kan man inte vända batteriet 180 grader eller??? :?: Sitter minus till vänster, när det skulle suttit åt höger eller vad?

Precis, felvända. Minus- och pluspolerna har så att säga bytt plats. Vänder Du batteriet 180 grader kommer anslutningarna på "baksidan" av batteriet, och dit når inte kablarna heller.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav get_a_mc » 2012-06-30/19:21

Intressant med ny teknik!

Speciellt att livstiden utges för att vara ca. 50% längre och även att kallstarter ska förberedas genom att dra ström ur batteriet före man startar. Tom. 4-5 min vid 17 minus. Det är tvärt emot vad jag lärt mig för vanliga batterier...

Motsvarande fanns även för GS650 single, så det blir definitivt ett alternativ vid nästa byte för mig med.
get_a_mc
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-04-29/20:47

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav colsson » 2012-06-30/19:50

Gunnar Elmgren skrev:
colsson skrev:Felvända? Kan man inte vända batteriet 180 grader eller??? :?: Sitter minus till vänster, när det skulle suttit åt höger eller vad?

Precis, felvända. Minus- och pluspolerna har så att säga bytt plats. Vänder Du batteriet 180 grader kommer anslutningarna på "baksidan" av batteriet, och dit når inte kablarna heller.


Aha... men det måste ju bara röra sig om 20-30mm kabel då?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Tobias » 2016-06-11/21:57

Hej Gunnar, så här 4 år efteråt, hur har det gått med batteriet? Funkar litium-jon fortfarande?

Börjar bli dags för mig att byta batteri och funderar lite på ett litium-jon. Står mellan det o orginal.

Ha det bra,
Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-06-11/22:28

Har numera Shorai-batterier i tre av hojarna, och även det äldsta av dem (4 år nu) visa ännu inga tecken på att mattas eller ge upp.
Jag har också kört en del vid ganska låga temperaturer (runt nollstrecket), och det funkar trots att vissa olyckskorpar hävdar att Li-Ion-batterier är kass då. Man får helt enkelt göra ett startförsök på 5-10 sek, då startmotorn i bästa fall orkar få runt motorn. Sen väntar man 20-30 sek, medan värmen från första startförsöket sprider sig in batteriet - sen är det "full snurr" på maskineriet!
I början laddade jag med en Shorai-laddare, men den brann upp i ett åsknedslag för ett par år sedan - sedan har jag bara laddat med en enkel laddare (BMW:s simplaste original-laddare med säkert 15 år på nacken) - intelligenta laddare typ CTEK eller Optimate kan förstöra ett Li-Ion-batteri.
I alla fall CTEK har numera specialladdare för Li-Ion (eller mer korrekt för LiFePO4), om man vill maximera prestanda och livslängd.

Alternativet till Li-Ion är som jag ser det inte BMW original, för det är medelmåttiga batterier till "premium-pris".
Ska Du köpa ett "konventionellt" batteri tycker jag Du ska kika på Hawker Odyssey - vilken modell är beroende av vilken hoj Du har, på vissa passar det "plug-and-play", på några modeller får man göra mindre modifieringar av fästanordning och/eller pol-anslutningar.
Eller så köper Du t ex ett Exide, Varta eller Banner från "oberoende leverantör", till halva priset av vad BMW tar för exakt samma batteri.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Tobias » 2016-06-11/22:41

Ja, jag har en CTEK med snöflinge-läget så blir det Li får jag räkna in en laddare också. Men låter iaf bra att dom håller som de ska, blir ju inte mindre intressant. Borde ju finnas nåt Li-Ion, av bra märke, som passar rakt in i en F8GS. Vet inte alls vad som är bra märke eller inte, men iaf Shorai verkar ju fungera bra iaf.
Sett att biltem numera har Li-Ion, men hurvida nåt av dom passar och om det är OK kvalité har jag ingen koll på.

Har du koll på vad det är för nackdel med Li-Ion? Förutom att dom har svårt att ge ström när dom är kalla.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav neutral » 2016-06-11/23:06

Tänk på att litiumbatterier har nära nog ingen självurladdning så att ha en laddare är nog inte helt nödvändigt. Många verkar ju hoppa över att ladda vanliga batterier på hela vintern, vilket jag inte skulle rekommendera, men för litium går det nog bättre att göra så.

Jag har litium original i en hoj och har ingen specialladdare till den, vanliga Ctek:en går ju inte att använda men min gamla batteriladdare, som mer eller mindre är en batterieliminator, går nog bra att använda. Laddningen från den torde likna vad hojens laddsystem ger till batteriet under drift.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-06-11/23:21

Det är riktigt att Li-Ion-batterier nästan inte har någon självurladdning, så ur den aspekten behövs ingen laddare. Däremot drar nästan alla nyare BMW-hojar lite "tjuvström" hela tiden (elektroniken är inte helt "död"), så att ladda på lite varannan månad eller så är tyvärr nödvändigt för att inte köra batteriet "i botten" - det mår dessa batterier nämligen inte så bra av.
Alternativet är såklart att koppla ur batteriet under säsongsuppehållet, om nu hojen klarar det utan att "tappa minnet"... Jag vet med säkerhet att F800GS/F650GS Twin förlorar tid och datum om batteriet är urkopplat en längre tid - ingen stor grej kanske, men serviceintervall-indikeringen tycker att det är akut servicebehov så snart batteriet återansluts, och motorelektroniken "tappar bort" alla adaptionsvärden så hojen går lite kryckigt första 5-10 milen.
På G450X och G650 XChallenge kan jag koppla ur batteriet ostraffat, de har inga "minnesfunktioner" som behöver kontinuerlig batterispänning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Peter Vesterlund » 2016-06-15/21:28

Jag har köpt litium ion batteri med laddare till dito från Biltema.
Batteriet passade rakt av med medföljande distanser.
Batteriet fungera mycket bra. Livslängden vet jag inget om än så länge.
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Tobias » 2016-06-16/10:53

Peter Vesterlund skrev:Jag har köpt litium ion batteri med laddare till dito från Biltema.
Batteriet passade rakt av med medföljande distanser.
Batteriet fungera mycket bra. Livslängden vet jag inget om än så länge.

Intressant. När köpte du det och vilket av dom? Har du märkt av några nackdelar?

Fördelen med biltem är att jag har en butik nära och dom bråkar aldrig om nåt pajjar inom garantitiden.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Peter Vesterlund » 2016-08-07/08:52

Nu har jag kört 500 mil med Biltemas litium ion batteri. Det fungerar bra än så länge.
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS

Inläggav Tobias » 2016-12-03/21:24

Peter Vesterlund skrev:Nu har jag kört 500 mil med Biltemas litium ion batteri. Det fungerar bra än så länge.

Vad är det för artikelnummer på det batteriet du köpte? Är det 80176 du köpte?

Nu har mitt batteri helt gett upp. Stod oladdad på verkstaden ett tag så nu är det dött. Behöver således ett nytt batteri och jag tänkte testa ett litium.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst