Lättviktsbatteri i F650GS/F800GS
Postat: 2012-06-27/21:31
Originalatteriet i F650GS Twin:en har gjoirt sitt, efter 4 år. Inte mycket att gnälla om, men eftersom de batterier BMW säljer (Exide, för det mesta) är ganska dyra, och av ojämn kvalitet, ville jag ha något bättre för samma pengar (eller billigare). Odyssey är ju ett säkert kort, men tyvärr finns inget som passar i F650GS/F800GS utan att "göra våld" på hojen. Det funkar med ett Odyssey PC535, men då måste man skära bort ett par klackar i batterilådan, och hållaren ovanpå får inte plats.
Jag kikade istället runt lite, och hittade detta batteri från Shorai. Batteriet är av Litium-jon-typ, och väger 1,38 kg jämfört med originalbatteriet som väger 6,5 kg!
Dessutom är batteriet duktigt på att ge hög startström, och självurladdar knappt alls när det står oanvänt.
Nackdelen är, att det behöver en särskild laddare.
Hittade en svensk leverantör, NF Racing i Växjö, som dessutom hade batteriet på lager. Jag beställde i måndags, och hade batteriet dagen efter - snabb och bra service!
Kostade 2.175 SEK inkl frakt, bara marginellt dyrare än ett originalbatteri och ca 500 kr dyrare än ett Odyssey.
Monteringen var precis så enkel som utlovat - Shorai-batteriet passar perfekt i batterilådan, men är 7-8 mm lägre än originalet så jag fick göra ett mellanlägg för att det skulle hållas fast ordentligt.
Några bilder:
Shorai-batteriet till vänster, originalet till höger - Shorai-batteriet är som synes något lägre.
5-polig laddkontakt för specialladdaren - här ansluter man en laddkabel som kan sitta kvar och ledas ut på lättåtkomlig plats.
Ett mellanlägg i skumgummi för att få upp höjden under fästet.
Passar exakt i batterifacket.
(fler bilder i nästa inlägg)
Jag kikade istället runt lite, och hittade detta batteri från Shorai. Batteriet är av Litium-jon-typ, och väger 1,38 kg jämfört med originalbatteriet som väger 6,5 kg!
Dessutom är batteriet duktigt på att ge hög startström, och självurladdar knappt alls när det står oanvänt.
Nackdelen är, att det behöver en särskild laddare.
Hittade en svensk leverantör, NF Racing i Växjö, som dessutom hade batteriet på lager. Jag beställde i måndags, och hade batteriet dagen efter - snabb och bra service!
Kostade 2.175 SEK inkl frakt, bara marginellt dyrare än ett originalbatteri och ca 500 kr dyrare än ett Odyssey.
Monteringen var precis så enkel som utlovat - Shorai-batteriet passar perfekt i batterilådan, men är 7-8 mm lägre än originalet så jag fick göra ett mellanlägg för att det skulle hållas fast ordentligt.
Några bilder:
Shorai-batteriet till vänster, originalet till höger - Shorai-batteriet är som synes något lägre.
5-polig laddkontakt för specialladdaren - här ansluter man en laddkabel som kan sitta kvar och ledas ut på lättåtkomlig plats.
Ett mellanlägg i skumgummi för att få upp höjden under fästet.
Passar exakt i batterifacket.
(fler bilder i nästa inlägg)