Lars Westman skrev:Jag monterade Hyperpro's fjädrar både fram och bak förra säsongen. Märkbar skillnad och för mig det bästa alternativet eftersom jag inte kör så mycket att jag kan motivera mig att investera 15-20' i fjädringskomponenter.
elemji skrev:Apropå vettigt pris Gunnar, Wunderlich.de. Där köpte jag mina Öhlins-fjädrar. Hojen står hos Lundgrens nu för 3000-mila. Då skall gaffelbenen ändå av för vätskebyte så jag passade på att låta dom byta.
Tobias skrev:Som jag har förstått det så är inte Öhlins progressiva utan linjära. 55 nåt mot 46 original.
Någon som kan bekräfta eller har annan info?
För övrigt, någon vet om det ingår bussningar, olja?
Jag har ingen aning om hur starka fjädrarna bör vara, någon som har koll på sånt?
Gunnar Elmgren skrev:...och så tänkte jag sätta dit skyddsmanschetter för att i möjligaste mån skona packboxar och gaffelrör.
neutral skrev:De där tätningsringarna ger låg friktion genom att ha lågt fjädertryck, de är inte lika täta som vanliga. Vi använder dem inom racing men jag tror inte jag skulle vilja ha dem på en gathoj med blöta gaffelben som följd.
Gunnar Elmgren skrev:Troligen skulle en Öhlins-dämpare bak göra underverk,
Lars Arvidsson skrev:Prova att minska returdämpningen då, alternativt öka förspänningen.
Min Kollega å vän Olofsson körde en hel del f800, jag tror mig minnas att han hade 30 eller 35mm häng ibak. och jag hade nog 30mm och var nöjd med det!
Det var inte så länge sedan, men minnet är som spriten (borta)
Jonas Jerndal skrev:.....upplevde genomslag fram vid två tillfällen, har jag fyllt på 20 ml olja i min framgaffel med HyperPro-fjädrar (progressiva). Det motsvarade en höjning av nivån från rekommenderade 120 till 100 m.m när jag samtidigt mätte.
Jonas Jerndal skrev:Var ett tag inne på att byta till Öhlins fjäder (den ÄR linjär) men rekommenderades att först testa att justera oljenivån. Resultatet blev över förväntan, en ngt fastare och "köttigare" känsla på komfortens bekostnad MEN med ett mycket bättre gensvar vid lite mer aggresiv körstil.
Lars Arvidsson skrev:Prova att minska returdämpningen då, alternativt öka förspänningen.
elemji skrev:Tack Jonas, bra tips. Återstår väl bara beslutet vilken av dom två man skall välja. Har fått uppfattningen att det som skiljer är förspänningsjusteringen (hydraulisk med ratt eller mekanisk med nycklar). Rätt eller fel?
Gunnar Elmgren skrev:Är den linjär? Den ser linjär ut (samma avstånd mellan alla fjädervarv) men jag hittar ingen säker information att så är fallet. Tvärtom står det på några ställen, att Öhlins-fjädern har "Soft transition to progressive effect."
Gunnar Elmgren skrev:Nu har jag i alla fall hittat en svensk leverantör, som har SKF gaffeltätnings-kit till F800GS.
Visserligen anges bara att det passar HP2 Enduro, men den har exakt samma 45 mm Marzocchi-gaffel som F800GS till och med årsmodell 2012. ("Nya" F800GS -13 har en 43 mm Showa-gaffel, såvitt jag förstått.)
Det hela börjar klarna; Öhlins gaffelfjädrar och gaffelolja, SKF-gaffeltätningar och skyddsmaschetter av Neopren.
Så får det bli! Nu återstår bara att beställa alla prylar, montera och provköra......
Gunnar Elmgren skrev:Sådär, nu är gaffelfjädrarna kompletterade med en (förhoppningsvis) bättre bakstötdämpare.
Fick tag på en Touratech Suspension Level 2, med hydrauliskt justerbar förspänning.
Har inte haft tillfälle att provköra ännu, men rapport kommer så snart jag har fått några grus-mil med nya bakdämparen!
Gunnar Elmgren skrev:Sådär, nu är gaffelfjädrarna kompletterade med en (förhoppningsvis) bättre bakstötdämpare.
Fick tag på en Touratech Suspension Level 2, med hydrauliskt justerbar förspänning.
Har inte haft tillfälle att provköra ännu, men rapport kommer så snart jag har fått några grus-mil med nya bakdämparen!
otobias skrev:Har du kört något än? Ska själv byta fjädrar fram men är nyfiken på skillnaden på Öhlins fram och original eller level 2 bak.
Min andra tanke är hyperpro komplett sett, alltså progressiva fram och ny fjäder bak. Finns hos touratech http://shop.touratech.se/SE/Catalog/touratech_suspension/framgaffel_och_bakfjadrar/01-040-7401-0.html. De kanske lirar bättre ihop än olika fabrikat även om priset (kvaliteten?) är avsevärt lägre än din setup.
Gunnar Elmgren skrev:Jodå, nog har jag kört en del, och mer blir det (ca 100 mil grus/skogsväg) den närmaste veckan.
Jag kan bara konstatera, att TT Suspension-dämparen är förbluffande effektiv. Tidigare kunde hojen vara lite orolig på "tvättbräda" t ex, och vandra i sidled samtidigt som det klapprade rejält baktill. Nu märks knappt sådana ojämnheter!
Vidare håller hojen spåret betydligt bättre på löst underlag, och jag tycker nog att komforten faktiskt blivit bättre!
Först hade jag nog lite för mycket returdämpning, bakänden liksom satte sig lite när det började studsa. Nu har jag lättat tre "klick" på returen, och det gjorde stor skillnad.
Kan inte bedöma hur dämparen är i jämförelse med t ex motsvarande från Öhlins, har bara kört en hoj med sådan dämpare en kort sväng.
Hur som helst - ett lyft är det, hojen rör sig lugnare och mer förutsägbart, och bakhjulets grepp är markant förbättrat.
Jerkers skrev:Funderar själv på att göra något liknande som dig "otobias" (Tobias?). Delge oss gärna om och när du slår till!
elemji skrev:Det kan bli ännu dyrare
Roger Gross skrev:Tractive Suspension anses liksom Wilbers göra bra grejer. Dock jobbar båda med gammal teknik jämfört med ÖHLINS TTX-teknik.
Specialisterna på chassieteknik och stötdämpning anser entydigt att Ö är ledande.
Betr olika fabrikat och att det inte sällan är business som styr.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst