Tobias skrev:Så nu står hojen och alternativet är 2, som jag ser det. 1, huvudbromscylindern är trasig. Då det inte går att renovera den måste jag köpa hela. Enl MC-proffsen 3700:-. 2, lämna in hojen på MC-proffsen så får dom göra vad som behövs för att fixa det.
Tobias skrev:Vrängda tätningar. Vi kan snabbt komma överens om att det kan inte ske när kolven trycker på bromsvätskan. Det måste isf ske på returen när ny vätska ska hämtas.
Håkan skrev:Hoppas du förstår att jag försöker hjälpa dig.
Tobias skrev:Men det betyder inte nödvädigt att jag köper vad du säger rakt av...
Tobias skrev: Hoppas dom kan få tag på gummitutten. Lyckades få hål i den.
Håkan skrev:Om du med "gummitutten" menar dammskyddsmanchetten så finns den hos BMW, reservdelsnummer 32727673919.
Tobias skrev: Funderade länge på hur jag skulle kunna dela det oket som hade suttit på. Kom inte på hur det skulle gå till. Någon som vet hur man särar på oket, dvs den delen som skruvas fast och själva oket.....
...Jag har ju den vitala delen av ett nytt ok för just höger. Men jag har inte en aning om hur jag får isär det oket som sitter på så jag kan montera den nya delen. Då vet jag till 100%,
Om någon har någon idé vad det kan vara skulle jag vara mycket tacksam!
/Tobias
Håkan skrev:Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.
Håkan skrev:En felkälla är så klart ABS-enheten...
I den finns ju ventiler och kolvar som lättar på bromstrycket. Är en sån trasig kanske de här felen uppstår.
Jag menar inte att du ska plocka isär ABS-enheten, men när du uttömmt andra felkkällor, koppla ifrån ABS-enheten, dra bromsledningarna direkt mellan huvudcylinder och bromsok.
Håkan skrev:Tror förövrigt kolvarna i bromsoken är gjorda av nåt kompositmaterial (armerad plast).
Tobias skrev:Håkan skrev:Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.
Tobias skrev:Håkan skrev:Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.
Jo, ja det tycker jag med. Bände ordentligt med en däck-sked men det gav sig inget. Satt som berget. Vete tusan hur mkt jag vågar bända. Fäst-armen är gjutet aluminium, vill inte att den går av. Det blir dyrt, får jag köpa ett helt nytt ok. Därav att jag har det nya oket liggande, utan just fästanordningen.
Tobias skrev:Halleluja!
Nu får jag tryck och bra känsla!! Härligt! Tog isär vänster ok också, det var det inga problem med. Där fanns det fett och det gled fint. Iaf jag torkade lite och på med proppelaxelfett även där.
Just höger ok är arbetat med tidigare efter att jag pajat armen med ett skivbromslås. Jag lämnade in det jobbet hos BMW. Det är ju alldeles uppenbart att denna någon inte brytt sig om att smörja överhuvudtaget. Tack för det! Tycker att mitt beslut att serva själv efter att garantin gått ut blir bara bättre och bättre. Det tar mkt längre tid för mig att göra det med å andra sidan är jag mer noggran.
Ordningen återställd. Imorrn blir det hoj till jobbet igen.
Jerkers skrev: Vad jag kan se på RealOem så verkar tyvärr inte dessa finnas som reservdel...
Tobias skrev:Gjorde rent allt och smorde ordentligt med propelleraxelfett och ihop.
Håkan skrev:/.../
Jens, och kanske även Tobias behöver dessa reservdelar:
Reparationssats, gummibälg 34 21 2 330 312
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst