F800GS - Stora problem med frambromsen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-16/21:32

Hej,

För några dagar sedan skulle jag byta beläggen fram. Endast beläggen. Gör som jobbet kräver; lossar oken, knackar bort sprinten, trycker tillbaka kolvarna och i med nya beläggen. Nu till problemet, efter blev bromsarna svampiga. Kunde trycka ihop handtaget helt. Visserlige bromsade det, men dåligt. Luftade, luftade och luftade - ingen skillnad. Gav upp för den dagen.

Dagen efter var jag förbi biltema och köpte deras bromsluftare som mha tryckluft suger ut oljan. Nog sög det olja, men inte det gjorde nån skillnad. Tänkte att det kanske på något vis kommit luft bakom någon kolvarna som fastnat. Tog av oken, beläggen och satte tvingar att hålla kolvarna intryckta o botten. Började åter lufta, lufta och lufta. Men efter att jag tryckt in kolvarna det blev ännu sämre. Tidigare hade jag kunnat klämt ihop handtaget utan större bekymmer, nu kunde jag klämma ihop i stortsett utan motstånd. Gav upp för den dagen.

Dagen efter var jag åter i garaget och tänkte att det fastnat luft in i ABS-kretsarna på något vis. Rattade igång datorn och kopplade in GS911 och körde luftnings programmet efter instruktionerna. Dvs klämma ihop bromshandtaget och hålla det i 2 sek, sedan släppa och nytt tag, detta 3ggr medans ABS-pumpen jobbade. Det blev lite mer motstånd och hackigt medans ABSen jobbade. Därefter ny luftning, 2 behållare (den på styret) luftade jag igenom. Ingen skilland!

Nu har jag gjort om proceduren flera gånger, på nytt sugit igenom flera behållare på raken. Pumpat med handtaget så jag tömt flera behållare. Nu har jag en lite skvätt kvar i min 1l förpackning som jag kanske tagit 2dl ur tidigare i vår när jag bytte bromsvätska, vilket fö inte var några problem.

Så nu står hojen och alternativet är 2, som jag ser det. 1, huvudbromscylindern är trasig. Då det inte går att renovera den måste jag köpa hela. Enl MC-proffsen 3700:-. 2, lämna in hojen på MC-proffsen så får dom göra vad som behövs för att fixa det.

Har ni några idéer vad det kan vara? För mig låter det som huvubromscylinder är paj, hur nu det gått till. Visserligen har BMW inte bytt den, det blev så mkt annat bytt på den hojen medans den hade garanti men inte den, så det kanske är dags. Luft tycker jag inte kan komma in i ett slutet system som dessutom vätskan är bytt sen ett par veckor. Men vad vet jag, det e ju BMW...

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-17/20:29

Var i garaget en sväng ikväll med. Plockade bort huvudbromscylindern och blåste igenom den med tryckluft. Sedan luftade jag igen vid styret tills ren olja kom.

Efter det satte jag på tryckluft-luftaren och lät den gå tills det dragit igenom en liter. Samma värdelösa broms.

Bromsvätskan jag använder ska vara rätt, Castrol Dot3/4. BMW rekommenderar just Castrol så det kan ju knappast bero på det.

Iaf. Nu ger jag upp. Får bli ett samtal till MC-proffsen på måndag.

Imorgon blir det öl till hockeyn, medans jag har råd :-D

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav JErkers » 2013-05-17/23:10

Hej Tobias.

Jag hade ett liknande problem på min R1150GS får något år sedan.

Problemet uppstod då jag luftade bromsarna efter Mimmis instruktion - tyvärr gällande ett tidigare bromssystem (mitt fel, dålig koll...). Vad som hände var att när jag luftade vid handtaget så hade jag tändningen avslagen och pumpade med handtaget för att få bromsvätskan att röra sig. Tyvärr förstörde jag kolven i bromshandtaget så den läckte igenom - symptom: Det gick att dra handtaget sakta in tills det tog stopp mot gasrullen... (Märkligt att vid hastig bromsning typ "panik" så nöp den utan att "svampa" in.)

Bytet av kolven var lite pilligt men gick bra utan problem... Annan hoj än din i och för sig.

Efter det har jag lärt mig att för att flytta kolvarna i bromsoken slår jag på tändningen och låter servot jobba ut kolvarna (jag byter belägg ofta - två uppsättningar kompletta hjul med dedikerade belägg, 5 gånger hittills i år...) Har din hoj ingen servo så pumpa med bromshandtaget lika långt - eller kortare - än vad som normalt behövs för att bromsa.

Skit i hockeyn och ta med ölen ut i garaget i stället - lycka till!

PS: Vi syns väl på GS-meeting nästa vecka? / DS
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-18/04:23

Hej Tobias.
Det här låter onekligen mystiskt...
Men när jag tänker efter så har jag läst/hört om kolvtätningar på F-modeller som vrängt sig ut och in, vid luftning/byte av bromsvätska.
Så jag skulle följa Jerker´s råd och packa om huvudcylindern.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-18/06:09

Tobias skrev:Så nu står hojen och alternativet är 2, som jag ser det. 1, huvudbromscylindern är trasig. Då det inte går att renovera den måste jag köpa hela. Enl MC-proffsen 3700:-. 2, lämna in hojen på MC-proffsen så får dom göra vad som behövs för att fixa det.

Jag läste lite dåligt i ditt första inlägg... :oops:
BMW säljer mycket riktigt inte renoveringssatser för din MC.
Men det finns faktiskt ett tredje alternativ.
En firma som jobbar med bromsrenovering kan säkerligen leverera nya tätningar till din huvudcylinder.
Åk dit med cylindern, ev. isärtagen.
Om du är kunnig i bromsrenovering gör du renoveringen själv annars lämna till firman.
Anledningen till att det inte finns renoveringssatser att köpa från BMW är av säkerhetsskäl.
M.a.o. att inte "klåpare" skall "renovera" och göra fel, och sedan orsaka en trafikolycka. :o
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-18/13:37

Tack för svaren! :-)

Vrängda tätningar. Vi kan snabbt komma överens om att det kan inte ske när kolven trycker på bromsvätskan. Det måste isf ske på returen när ny vätska ska hämtas.

Vad jag inte förstår är hur packningen kunnat vrängt sig eller få skada. Det är ju en kolvring av gummi. Även om funktionen mest är tänkt att applicera tryck på bromsvätskan borde det ju kunna klara av pumpa också. Det är ju meningen att man ska kunna byta belägg, tex, och då f800gs inte har servo / hjälp-pump så måste man göra jobbet själv. Med handtaget.

Jag får lista ut hur man tar isär huvudbromscylindern o kika. Det va någon skruv utan huvud som såg ut att kunna bli intressant att få bort.

Tobias

ps. Jag sitter o går igenom funktionen i huvudet. Det enda jag kommer på som skulle kunna skada packningen är om returen av kolven går för snabbt. Det är ju då, och endast då, bromsvätskan ska strömma förbi tätningen. ds




Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-18/14:18

Tobias skrev:Vrängda tätningar. Vi kan snabbt komma överens om att det kan inte ske när kolven trycker på bromsvätskan. Det måste isf ske på returen när ny vätska ska hämtas.

Det jag har läst någonstans, minns inte exakt var nu, är att:
När man trycker tillbaka kolvarna i bromsoken, kan det omvända flödet (i undantagsfall) ge upphov till att huvudcylinderns tätningar vränger sig "ut och in", vilket leder till de problem du redovisar.

För att detta inte ska ske kan man istället öppna luftnippeln med en ansluten slang och tappa ur bromsvätska samtidigt som man pressa tillbaka kolvarna.

Hoppas du förstår att jag försöker hjälpa dig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sv: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-19/01:09

Håkan skrev:Hoppas du förstår att jag försöker hjälpa dig.

Absolut! Det är jag tacksam för :-) Väldigt. Hjälp kan man inte få för mycket av.

Men det betyder inte nödvädigt att jag köper vad du säger rakt av där jag inte förstår. Hoppas det är ok :-)

Vad gäller bromsarna så vet jag för lite. Jag har inte tidigare upplevt problemet jag har. Uppenbarligen går det att paja. Det är ju bara att acceptera. Dock, skulle jag vilja veta vad exakt som jag gjort fel. Annars blir det ju bara antaganden och mer religiösa riter runt det.

Iaf, jag ska kika på det imorgon. Är det så att jag inte förstår och fixar det, får jag köpa nytt. Hojen måste fungera.

Just nu är jag onykter och ämnar hem och sova :-) Godnatt!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Sv: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-19/06:47

Tobias skrev:Men det betyder inte nödvädigt att jag köper vad du säger rakt av...

Det är en god egenskap. ;)
Lycka till med din hoj, och skriv gärna mer. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-19/14:40

Då har jag varit i garaget och haft isär huvudbromscylindern. Det såg ju bra ut när jag hade fått ut den så jag testade att sätta ihop allt igen. Tji fick jag. Va bara att ta isär igen. Imorgon bitti blir det till Bil & Industribromsar. Hoppas dom kan få tag på gummitutten. Lyckades få hål i den.

Det var ganska lätt att få isär när jag väl förstått att det var bara att dra ut handtaget från kolven och gummi-tutten. Skickar med några bilder så kan ni andra få en uppfattning om hur det är uppbyggt.

f800gs-huvudbromscylinder.jpg
F800GS huvudbromscylinder. Alla delar förutom luftningsnippel.

Alla delar förutom luftningsnippeln. Som ni ser så sitter handtaget i kolven i snap-on fäste. Bara att dra. Metallsprinten håller kolven kvar i cylindern. Bara ta tag och dra ut, underlättar om man trycken in kolven lite med fingret.

f800gs-huvudbromscylinder-kolv.jpg
F800GS kolven i huvudbromscylinder.

Själva kolven med tätningar. Tycker tätningarna ser bra ut men det håller inte tätt för det. Återstår att se vad Bil & Industribromsar säger.

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-19/15:49

Tobias skrev: Hoppas dom kan få tag på gummitutten. Lyckades få hål i den.

Om du med "gummitutten" menar dammskyddsmanchetten så finns den hos BMW, reservdelsnummer 32727673919.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-21/01:11

Håkan skrev:Om du med "gummitutten" menar dammskyddsmanchetten så finns den hos BMW, reservdelsnummer 32727673919.

Ja, precis. Tack! När jag pratade med MC-proffsen så fanns det inte upplagt, det måste BMW göra först. Han gissade att jag kanske har den tidigast fredag.

Hur som helst, jag var hos Bil & Industribromsar idag, mkt trevliga :) Han tyckte inte heller att packningarna såg dåliga ut, utan borde vara bra. Han sa att ev kärvade ventilen som sitter i mitten av kolven. Visste inte ens att det fanns en ventil. Han pillade lite och smörjde den och kollade den genom att blåsa i kolven, såg ut som han försökte spela på den när han samtidigt tryckte in kolven lite. Iaf det håll tätt han tyckte inte att mina problem borde vara huvudbromscylindern.

När jag kom hem efter jobbet så blev det till att montera tillbaka. Samma problem.

Monterade in en luftnippel istället för bromsslang. Då blev det tvär-stumt, som att klämma på betong. Så nog är huvudbromscylindern ok.
huvudbromscylinder-check.jpg
Luftnippel monterad istället för bromsslangen

Efter det var det bara att fortsätta, är det ABS eller OK? Funderade på hur jag skulle kunna fortsätta isolera felet. Plockade bort slangarna från vänstra oket, det är 2 och således är bulten lång. Fick lov att tömma bakbromsen och ta den slang-bulten och montera. Självklart var det en massa som som jävlades. Iaf till slut var jävelskapet slut och jag kunde lufta. Med höger ok bortkopplad så blev känslan bättre, men inte bra. Jag kunde fortfarande krama in handtaget, om än med mkt mer kraft.

Nåja, kom på att jag hade ju nästan ett helt nytt ok liggande från när jag glömde skivbromslåset (finns tråd om det, 3år sen kanske. Letade fram det och plockade av höger ok. Funderade länge på hur jag skulle kunna dela det oket som hade suttit på. Kom inte på hur det skulle gå till. Någon som vet hur man särar på oket, dvs den delen som skruvas fast och själva oket.
nytt-ok.jpg
Gammalt och nytt ok, dock är det nya utan delen som skruvas i hojen.


Skippade det och sköt ut kolvarna, från det som suttit på, med tryckluft. Gisses va de small i bänken. Det var lite trögt så jag torkade och gnodde med papper. Vågade mig inte på smärgeldug då kolvarna var så lätta. Kändes inte som alluminium. Vete tusan va de är gjorda av. Packningarna såg så fina ut så jag smörjde bara upp, satte tillbaka kolvarna och motionerade säker 15min med tryckluft och handkraft tills jag tyckte kolvarnas rörelser kändes mjuka och koordinerade. När jag hade gjort ena oket var det väl lika bra o ta andra oxo.
motionering-med-luft.jpg
Luftnippel + nåt jag hittade i en låda som passade bra till tryckluftspistolen.


Ihop och lufta. Ta mig fan om det inte kändes lika värdelöst som tidigare!!!

Kopplade åter bort höger ok. Vänster känns jätte bra. Distinkt känsla och nyper bra i handtaget. Perfekt helt enkelt... om det inte hade varit för höger sida.

Då återstår endast bromsslangen mellan oken. Jag har luftat ordentligt och överdrivet länge. Kan bara inte vara luft. När jag återfyllde systemet så luftade jag först på höger sida och jag fick ur all luft ur hela systemet så det borde inte kunna vara nån luft-ficka. Dessutom har jag släppt på framskärmen och vikt ner slangen så gott det går.

Såg att slangen mellan oken inte är stålomspunnen - men ändå! Det är inte vindrutespolarslang direkt. Kan det vara slangen?? Kände på den och visst pulserar det i den när jag klämmer på bromsen, det gör det inte på den stålomspunna slangen.

Tycker inte det borde vara oket. Hade ju isär det, tätningarna såg bra ut och kolvarna kändes väldigt bra efter motionering. Inget läcker, det har jag kontrollerat. Jag har ju den vitala delen av ett nytt ok för just höger. Men jag har inte en aning om hur jag får isär det oket som sitter på så jag kan montera den nya delen. Då vet jag till 100%,

Om någon har någon idé vad det kan vara skulle jag vara mycket tacksam!

/Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-21/02:39

Tobias skrev: Funderade länge på hur jag skulle kunna dela det oket som hade suttit på. Kom inte på hur det skulle gå till. Någon som vet hur man särar på oket, dvs den delen som skruvas fast och själva oket.....
...Jag har ju den vitala delen av ett nytt ok för just höger. Men jag har inte en aning om hur jag får isär det oket som sitter på så jag kan montera den nya delen. Då vet jag till 100%,

Om någon har någon idé vad det kan vara skulle jag vara mycket tacksam!

/Tobias


Ok, du har gjort ett verkligen grundligt arbete, Tobias.
Mycket tänkvärt sätt att prova huvudcylindern, skall lägga det på minnet.

Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.

En felkälla är så klart ABS-enheten...
I den finns ju ventiler och kolvar som lättar på bromstrycket. Är en sån trasig kanske de här felen uppstår.
Jag menar inte att du ska plocka isär ABS-enheten, men när du uttömmt andra felkkällor, koppla ifrån ABS-enheten, dra bromsledningarna direkt mellan huvudcylinder och bromsok.

Tror förövrigt kolvarna i bromsoken är gjorda av nåt kompositmaterial (armerad plast).

Återigen lycka till.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-21/10:23

Håkan skrev:Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.

Jo, ja det tycker jag med. Bände ordentligt med en däck-sked men det gav sig inget. Satt som berget. Vete tusan hur mkt jag vågar bända. Fäst-armen är gjutet aluminium, vill inte att den går av. Det blir dyrt, får jag köpa ett helt nytt ok. Därav att jag har det nya oket liggande, utan just fästanordningen.

Håkan skrev:En felkälla är så klart ABS-enheten...
I den finns ju ventiler och kolvar som lättar på bromstrycket. Är en sån trasig kanske de här felen uppstår.
Jag menar inte att du ska plocka isär ABS-enheten, men när du uttömmt andra felkkällor, koppla ifrån ABS-enheten, dra bromsledningarna direkt mellan huvudcylinder och bromsok.

Det känns bra efter ABS så det kan inte vara den tycker jag. Planen är att försöka leda om och koppla bromsslangen som kommer från huvudbromscylindern direkt till det högra oket ikväll. Känns det bra då kan det bara vara slangen.

Håkan skrev:Tror förövrigt kolvarna i bromsoken är gjorda av nåt kompositmaterial (armerad plast).

Ja, måste vara nåt sånt. De var extremt lätta. Tror det var ett bra beslut att skippa smärgelduken :) Tack för hjälpen Håkan!

/Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav PeterSchnee » 2013-05-21/17:19

Tobias skrev:
Håkan skrev:Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.

Jo, ja det tycker jag med. Bände ordentligt med en däck-sked men det gav sig inget. Satt som berget. Vete tusan hur mkt jag vågar bända. Fäst-armen är gjutet aluminium, vill inte att den går av. Det blir dyrt, får jag köpa ett helt nytt ok. Därav att jag har det nya oket liggande, utan just fästanordningen.

Har lyckas med samma sak som du, kört iväg med skivlåset kvar i skivan. Som håkan skriver så ska de bara vara att dela oket från själva fästet. Kan var lite trögt om det uppstår vaccum men borde inte behövas nått våld, endast handkraft.

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Peter
Kör : CB1000RA
Hoj e skoj :)
Användarvisningsbild
PeterSchnee
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2011-11-03/14:03

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-21/20:29

Tobias skrev:
Håkan skrev:Att lossa oket från sitt fäste?
Om jag nu förstår dig rätt.
Det är ett enkelsidigt ok upphängt på glidbultar. Dra delarna i sidled från varanndra
på glidbultarna.
Tycker det ser ut så på bild två, det ena oket med fäste, det anndra utan.

Jo, ja det tycker jag med. Bände ordentligt med en däck-sked men det gav sig inget. Satt som berget. Vete tusan hur mkt jag vågar bända. Fäst-armen är gjutet aluminium, vill inte att den går av. Det blir dyrt, får jag köpa ett helt nytt ok. Därav att jag har det nya oket liggande, utan just fästanordningen.

Tycker detta verkar märkligt... Jag har precis ett sånt ok här (från en demonterad hoj), det är bara att dra isär, hur lätt som helst. Går inte ditt ok överhuvudtaget att rubba? Det är ett flytande bromsok, skall var lättrörligt. Det rör sig lite vid varje bromsning och skall flytta sig för att kompensera för beläggens slitage.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Tobias » 2013-05-22/01:28

Blev till garaget idag igen, börjar bli en visa det här..

Började med att montera bort bromslangen från vänster ok och satte dit slangen som kommer från huvudbromscylinder/ABS direkt på höger ok.
direktthoger.jpg
Bromslang från huvudbromscylinder / ABS direkt monterad på höger ok.

Samma värdelösa känsla, så här var problemet. Pumpade som en galning och försökte få upp trycket men det gick inte. Något flexade. Har tidigare hört att det gnirkar när kolvarna trycks ut och att bromsskivan rör sig lite. Tittade mer noggrant nu och såg att det inre (mot navet) bromsbelägget aldrig rörde bromsskivan. Det var en glipa emellan! Tog bort oket och började bända för att få isär det lite. Satt som berget. Petade upp gummidamaskerna och såg att under det ena såg det riktigt förjävligt ut. Torrt och rostigt. I med litiumfett och 5-56 och jobbade fram och tillbaka med en däcksked och tving.
smorjning.jpg
Sprutar in fett innanför en dammdamask.

Fanns inte en chans att jag orkade få rörelse med bara handkraft.
smorjning2.jpg
Tvingar ihop oket med en tving.

Jobbade så och fick mer och mer rörelse i oket. Tillslut tillräckligt för att jag skulle få isär det.
okisar.jpg
Delat ok med rostig pinne

Det syns inte så bra, men den ena pinnen vars fett är brunt var mer rödbrunt och det fettet som syns är det jag sprutat in. Hålet i delen som skruvas fast var rost-rödbrunt. Kan anas på bilden även om kameran ville fokusera fel.
glidpinnerost.jpg
Rost från ena glidpinnen.

Gjorde rent allt och smorde ordentligt med propelleraxelfett och ihop. Nu kunde jag röra på oket utan problem med handkraft. Så jag förstår era smått förvånade kommentare om det. När det glider såhär så är det ju inga problem! Jag har tidigare noterat att det var trögt med har trott att det ska vara så. Aja, på med oket och luftadet

Halleluja!

Nu får jag tryck och bra känsla!! Härligt! Tog isär vänster ok också, det var det inga problem med. Där fanns det fett och det gled fint. Iaf jag torkade lite och på med proppelaxelfett även där.

Just höger ok är arbetat med tidigare efter att jag pajat armen med ett skivbromslås. Jag lämnade in det jobbet hos BMW. Det är ju alldeles uppenbart att denna någon inte brytt sig om att smörja överhuvudtaget. Tack för det! Tycker att mitt beslut att serva själv efter att garantin gått ut blir bara bättre och bättre. Det tar mkt längre tid för mig att göra det med å andra sidan är jag mer noggran.

Ordningen återställd. Imorrn blir det hoj till jobbet igen. :D

Ifs måste jag köpa ny bromsvätska och byta både bak och fram. Den som är i har snurrat några varv i systemet. När litern tog slut började återanvända. Ifs bara ny olja i den nya luftaren jag köpte men det har stått öppet i en vecka eller så.

Jätte tack till Håkan och er andra för era kommentarer och hjälp. Har underlättat felsökningen! :)

Måste oxo passa på och tacka Bil & Industribromsar http://www.bilbromsar.se/, de har varit mycket trevlig och hjälpsamma. Både i person och per telefon. Som ersättning för hjälpen med huvudbromscylindern ville de inget ha.

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-22/04:55

Tobias skrev:Halleluja!

Nu får jag tryck och bra känsla!! Härligt! Tog isär vänster ok också, det var det inga problem med. Där fanns det fett och det gled fint. Iaf jag torkade lite och på med proppelaxelfett även där.

Just höger ok är arbetat med tidigare efter att jag pajat armen med ett skivbromslås. Jag lämnade in det jobbet hos BMW. Det är ju alldeles uppenbart att denna någon inte brytt sig om att smörja överhuvudtaget. Tack för det! Tycker att mitt beslut att serva själv efter att garantin gått ut blir bara bättre och bättre. Det tar mkt längre tid för mig att göra det med å andra sidan är jag mer noggran.

Ordningen återställd. Imorrn blir det hoj till jobbet igen. :D

:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav PeterSchnee » 2013-05-22/13:12

Härligt att det funkar igen!

Riktigt trevligt med hoj till å från jobbet :)

Kör hårt
// Peter
Kör : CB1000RA
Hoj e skoj :)
Användarvisningsbild
PeterSchnee
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2011-11-03/14:03

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav JErkers » 2013-05-22/13:25

Hej Tobias och tack för dina utförliga inlägg.

Idag bytte jag från asfaltshjul till grushjul på min 1150GS. Tänkte att jag skulle kolla glidpinnarna på det flytande bakre oket då jag ett tag insett att det inte varit riktigt OK (haha). Mycket riktigt, den ena pinnen var välsmord och gled lätt, den andra var torr och ganska rostig. Jag upptäckte även att båda glidpinnarnas damasker var trasiga vilket kan förklara att den ena var rostig. Vad jag kan se på RealOem så verkar tyvärr inte dessa finnas som reservdel...

Som kuriosa kan jag berätta att jag bytt både skivor och belägg på min gamla Skoda Felicia -99 idag. Kollade även alla 4 glidpinnarna på dessa ok men de var, med tanke på skicket på bromsarna i övrigt, faktiskt riktigt bra. Vill minnas att jag smorde dessa glidpinnar för något år sedan så underhåll lönar sig!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav Håkan » 2013-05-22/20:16

Jerkers skrev: Vad jag kan se på RealOem så verkar tyvärr inte dessa finnas som reservdel...

Jens, och kanske även Tobias behöver dessa reservdelar:
Reparationssats, gummibälg 34 21 2 330 312

Jag söker så gott som alltid reservdelar på BMW web-baserade ETK. Den kan man hitta på BMW Mororrad Sveriges hemsida:
http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index. ... &notrack=1

Tobias skrev:Gjorde rent allt och smorde ordentligt med propelleraxelfett och ihop.


Jag känner inte till vad "propelleraxelfett" är för nåt, men...
För att smörja glidbultar fyller man gummibälgarna el. ovan med ett fett som inte är aggressivt mot gummi.
T.ex. ett siliconfett.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS - Stora problem med frambromsen

Inläggav JErkers » 2013-06-03/18:29

Håkan skrev:/.../
Jens, och kanske även Tobias behöver dessa reservdelar:
Reparationssats, gummibälg 34 21 2 330 312


Satsen beställd och avhämtad redan innan GS-meeting och monterad idag. Jag använde det Brembo-fett som följde med repsatsen. Tack för hjälpen Håkan!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst