Nya hojar med knapproblem.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nya hojar med knapproblem.

Inläggav Farmor Anka » 2013-06-28/23:51

Har nyligen införskaffat en ny 800Gs och en 700 Gs. Hade använt dom 14 dagar då vi skulle ut på våran första längre tur. Emmabod-Borås på midsommarafton. Fint väder på dagen, regn på kvällen,hojarna parkerade utomhus.
Skall starta resan hem dagen efter,går ut,vrider på tändningen ,datorn gör alla kontroller,allt okey.Trycker på startknappen,DÖD. Håller på ett par timmar då jag inser att det bara återstår att ringa bärgare. Frugan får köra hem själv, medans jag åker med bärgaren in till Borås för att fixa hyrbil. Bärgaren tar hojen till Bike Göteborg på måndag morgon. Själv kommer jag hem på söndag. På dagen så ska frugan tvätta av sin 700a. Efter tvätten in i garaget för att blåsa av vatten. Hon ska sen varmköra lite,då startar inte den heller, förrän efter lite tryckande på startknappen fram och åter. Får kontakt med Bike på måndag angående 800an för att höra om dom har hittat något fel. Det är knappen som gett upp. dom hittar en ny som finns i sverige. Har tydligen inte kommit än, då inget har hänt till dags datum. I onsdags skulle vi till invigningen av ny BMW handlare i Kalmar. Frugan ringer till jobbet,frågar om vi ska köra hoj dit( jag får ta min gamla). Jag svarar,gå ut och provstarta först.Så hon gör,DÖD.
Tar bilen. Träffar Nicklas från BMW Sverige, och då får vi reda på att dom har stora problem med starknapparna.
Konstigt att inte Bike Trollhättan informerade vid köp, dom måste ha hört om detta. Frugan får ta bärgare dagen efter till 700an. Den nya handlaren fixade byte av knapp på c:a 1 timme( tog från en annan ny hoj).
Tycker Bike kunde gjort detsamma:
Vad kan man dra för slutsats av detta. Jo allt nytt är inte bättre än det gamla samt att dom ibland kanske har lite brått ut med grejerna. Jag menar,startknappar har väl tillverkats i x antal år vid detta lag.
Tur vi har dom gamla trotjänarna kvar.
Mnh Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Nya hojar med knapproblem.

Inläggav Dennis Johansson » 2013-06-29/03:24

Det finns de som försvarar BMW med att det kan blir lite fel på nya modeller.

Men rada upp allt på parallell tvinnarna så märker man ganska många fel.
* Distanser till hjulen mm vilket labbade folk gjort med hjulen
* Startknappar
* Ventilkåpspackningar
* Mjuka fälgar
* Packväskor som ej finns vid leverans
* etc.

Jag tycker det är stor förbannad skam.
Köper man nya grejer, SKALL de fungera.
De säljer Beta versioner till fullpris.
Utveckla klart grejerna!
Min åsikt är att sådant här blir värre och värre och det kan nog gälla alla tillverkare, men det är inget försvar.
Gör om och gör rätt.

I en annan tråd skrevs det minsan om en Kawa från 80 talet som också pissade olja från ventilkåpan, dvs att det är ok att det ej sker produktutveckling?
Startknapparna på min GS är efter 10.000 mil bättre en de på mina Africa twinnar vid ca 8000 mil, medan de på F modeller är skit från början.
KTM sparade efter några år in på fälgarna också på sin stora grusracer. Det blev många havererade hjul. Tror de till slut bytte upp sig i kvalitet igen efter kritik och under tiden köpte folk excel fälgar.
BMW satte tydligen skygglappar och lärde sig inget av misstagen från KTM utan monterar skitfälgar på F modellen också. :o
Det är enligt mig inte ok, inte ens om det står BMW på. Många BMW fanatiker kan stå ut med vad för skit som helst bara det löses på garanti eller good will. Det är så dumt. Skall BMW leva upp till den lyx de påstår sig leverera, så SKALL det fungera, punkt.

Det gäller att kunder ej bara gillar läget och tar alla problem på garanti utan talar om för BMW att ni får sluta med era Beta versioner, utveckla grejerna klart och sälj ej fören de fungerar. Tror de kommer vinna på det i längden
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst