F800GS utväxling

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800GS utväxling

Inläggav K_N » 2013-07-11/09:36

Det har skrivits en del om omdrevning för att få lägre utväxling på 800gs. Jag skulle vilja ha högre utväxling för att få lugnare gång o mindre vibrationer på landsväg.
Har tidigare haft en 650gs -10 som jag tyckte hade en bra utväxling. Har för mig att den låg på ca 120 km/h och 4000 rpm. Nu vill jag ha samma på min 800gs. Får jag det om jag sätter på samma drev som 650gs har eller är det skillnader i lådans utväxling också?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: F800GS utväxling

Inläggav neutral » 2013-07-11/10:54

På 6:e växeln har en 800GS en utväxling av 4,896:1. Vad jag kan hitta om 650GS så är de 5-växlade och har 16/47-drevning original vilket ger en utväxling på 5,002:1. Du borde alltså haft något högre varvtal vid samma hastighet på 650:n än på 800:an (förutsatt samma rulldiameter på hjulen). Då 800:an är högvarvigare än 650:n borde den kännas mindre stressad vid samma varvtal kan jag tycka.

Du får helt enkelt prova några kugg mindre på bakdrevet. Varje kugg sänker varvtalet cirka 100 varv.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS utväxling

Inläggav Jonas Jerndal » 2013-07-11/19:42

Jag menar att F650GS har 17/42och F800GS 16/42.
Dvs. om du byter ut det främre drevet mot ett med 17 tänder är du i hamn.
En tand fram motsvarar ungefär tre tänder på bakdrevet.
Lycka till!
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: F800GS utväxling

Inläggav K_N » 2013-07-15/09:19

Tack för svaret Jonas!

Min 800gs gör 100 km/h vid 4000 rpm. Jag har för mig att 650gs gör 120 km/h vid samma varvtal.
Gör det alltså så stor skillnad med en kugg mer på framdrevet?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: F800GS utväxling

Inläggav K_N » 2013-07-16/10:57

Verkar som att 650gs har dreven 17/41.
Jag börjar nog med att byta framdrevet till 17, om jag får plats med det. En tand skillnad på bakdrevet bör ju inte göra så mycket skillnad.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-16/22:52

Jo, F650GS har 17/41 fram/bak, medan F800GS har 16/42.
Vi kör med 800:ans 16/42 på vår F650GS -08, det ger ett klart lyft i körbarhet utan att hojen blir jobbigt surrig i landsvägsfart. Att bara byta framdrevet kan vara en väg att gå, men då kan det hända att kedjejusteringen inte räcker till, eftersom det blir "en länk över" på kedjan. Byter man även bakdrevet, stämmer kedjans längd bättre. Sätter Du 17-drevet fram på 800:an, finns viss risk att kedjan blir för kort......
Att ha f650GS:ens utväxling på 800:an har jag inte provat, men jag kan tänka mig att den blir aningen "tjurig" i lågfart. 800-motorn har faktiskt sämre lågvarvs-ork än "650" (som ju också är en 800, fast med snällare kamaxlar), och jag tror att det kan vara i jobbigaste laget med den högre utväxlingen.
Om Du vill prova, har jag en uppsättning nästan oanvända 650-drev, alltså 17/41 - dom kan Du få köpa billigt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav Håkan » 2013-07-18/06:58

neutral skrev:På 6:e växeln har en 800GS en utväxling av 4,896:1. Vad jag kan hitta om 650GS så är de 5-växlade och har 16/47-drevning original vilket ger en utväxling på 5,002:1. Du borde alltså haft något högre varvtal vid samma hastighet på 650:n än på 800:an (förutsatt samma rulldiameter på hjulen). Då 800:an är högvarvigare än 650:n borde den kännas mindre stressad vid samma varvtal kan jag tycka.
Du får helt enkelt prova några kugg mindre på bakdrevet. Varje kugg sänker varvtalet cirka 100 varv.

Ok, du förutsätter alltså att dessa båda motorer har samma "interna" utväxling. Vad jag menar är om utväxlingen mellan vevaxel och utgående växellådsaxel har samma utväxlingsförhållande på dessa två motorer.
Min fråga är: Har dom det? Hur vet du det?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-18/09:55

Det är exakt samma interna utväxling på alla växlar i F800GS och F650GS.
Hur jag vet det?
Jag tittade i instruktionsböckerna till bägge....
Fast det stämmer ändå inte exakt, för hojarna har olika bakdäcksdimension, så 650 varvar aningen mindre i samma hastighet, även om hojarna har samma drevning.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav neutral » 2013-07-18/09:57

Håkan skrev:Ok, du förutsätter alltså att dessa båda motorer har samma "interna" utväxling. Vad jag menar är om utväxlingen mellan vevaxel och utgående växellådsaxel har samma utväxlingsförhållande på dessa två motorer.
Min fråga är: Har dom det? Hur vet du det?


Din andra mening går inte att begripa men jag gör ett försök att förklara ändå. Eftersom jag har en F800GS själv så har jag allt (primär, 6:e växeln, sekundär, däckstorlek) i instruktionsboken till den, däremot var det inte klart om K_N har en G650GS eller en F650GS, jag trodde han hade den encylindriga och kollade på nätet motsvarande uppgifter på den, dock verkar ingen hålla med om den sekundärutväxling jag hittade.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-18/11:03

Om jag fattat trådskaparen rätt, handlar jämförelsen om F800GS och F650GS "Twin". Dessa två har identisk utväxling i växellådorna - jag har just dubbelkollat i instruktionsböckerna.
F800GS har 16/42 i sekundärutväxling i original, och 150/70-17 bakdäck.
F650GS Twin (08-12) har 17/41 och 140/80-17 bakdäck.
Rullomkretsen är några enstaka procent större på 140/80 än på 150/70, det ger något lägre varvtal på bakhjulet vid samma hastighet.

Min personliga känsla är, att den något "högvarvigare" 800-motorn skulle kännas ansträngd med 650-drevningen, och kanske att ettans växel skulle upplevas var "för hög" (tycker den är i högsta laget som det är).

Vi har bägge hojarna i familjen, så jag har god möjlighet att jämföra - det sitter som sagt 16/42 på bägge, vilket känns bra på 650:n men i högsta laget på 800:an - jag kommer nog att gå ner på 15 kugg fram på den.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav elemji » 2013-07-19/07:06

Hur man än vänder sig så har man arslet bak i den här frågan. F800GS har enligt min mening för hög utväxling på ettan och för låg utväxling på sexan. För att få bra lågfartsegenskaper i terräng så behöver man dreva ner. För att åka bekvämt på motorväg så behöver man dreva upp. Jag har en uppsättning nya drev 17/41 enligt nedanstående länkar som inte har kommit till användning. Lägg ett bud.

http://www.twalcom.com/frame.php?key=L2NvbW1vbi9tZW51X3RvcF9ncmV5LnBocCMvbWVudS9tZW51X3Nob3BfZ3JleS5waHAjL3Nob3AvcHJvZHVjdC5waHA/SUQ9MTI0Nw==

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/f_650_gs_twin/ovriga_tillbehor/01-048-0484-0.html
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: F800GS utväxling

Inläggav Håkan » 2013-07-19/07:30

Gunnar Elmgren skrev:Om jag fattat trådskaparen rätt, handlar jämförelsen om F800GS och F650GS "Twin". Dessa två har identisk utväxling i växellådorna - jag har just dubbelkollat i instruktionsböckerna...

Visst, lika i växellådorna... men utväxlingen mellan vevaxel och växellåda är den också lika på dessa modeller?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-19/10:23

Håkan, instruktionsboken anger totalutväxlingar och de är identiska.
Eftersom vi har bägge modellerna i familjen, och dessutom med samma "drevning" (16/42) kan jag med säkerhet hävda att totalutväxlingen (alltså från motor till bakhjul) är exakt lika. Det lilla som skiljer är att 650:ns bakdäck har aningen större rullomkrets, men det är så lite att det inte ens märks.
En intressant detalj är, att 650:n faktiskt drar ifrån 800:an på högsta växeln, upp till åtminstone motorvägsfart - båda har ju i grunden samma 800-kubikare, men 650-motorn har vridmomentet lagt vid lägre varvtal och är dessutom lättare (särskilt när hustrun kör 650 och jag 800). Och 650-motorn har märkbart "lenare" gång och vibrerar mindre.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav neutral » 2013-07-19/10:40

I min bok för F800GS -11 så är det inga totalutväxlingar i alla fall.

Primär: 35/68 => 1,943:1
6:e växeln: 25/24 => 0,96:1
Sekundär: 16/42 => 2,625:1

Den totala utväxlingen blir då 4,896:1 som jag skrev i mitt första inlägg.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS utväxling

Inläggav Håkan » 2013-07-19/12:06

Gunnar Elmgren skrev:Håkan, instruktionsboken anger totalutväxlingar och de är identiska...

Ok, ville bara kolla om ni va me...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-19/12:21

Korrekt.
Det är inte totalutväxlingarna som anges i instruktionsboken, utan primärutväxling och utväxling på respektive växel.
Tankevurpa av mig, jag såg ju att alla uppgifter på totalutväxlingen fanns, men jag uttryckte mig oklart.....
Identiska är dom hur som helst:
ImageUploadedByTapatalk1374232883.956580.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav Håkan » 2013-07-19/12:26

Gunnar Elmgren skrev:Korrekt.
Det är inte totalutväxlingarna som anges i instruktionsboken, utan primärutväxling och utväxling på respektive växel.
Tankevurpa av mig, jag såg ju att alla uppgifter på totalutväxlingen fanns, men jag uttryckte mig oklart.....
Identiska är dom hur som helst...

Så bra då blev detta uträtt. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS utväxling

Inläggav neutral » 2013-07-19/19:43

Håkan skrev:Så bra då blev detta uträtt. ;)


Förutom att trådskaparen ännu inte avslöjat om han har en 1- eller 2-cylindrig 650 vilket förmodligen förändrar allt. ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS utväxling

Inläggav Kovlingen » 2013-07-19/19:47

Vilken tur :o Jag trodde att det var kört :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F800GS utväxling

Inläggav neutral » 2013-07-19/19:55

Kovlingen skrev:Vilken tur :o Jag trodde att det var kört :D


Nej då, det här kan nog fortsätta ett tag till. :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-19/20:04

Trådskaparen inleder väl med att tala om, att han har en F800GS och att han tidigare haft en 650GS -10?
En F650GS -10 är definitivt tvåcylindrig. G650GS kom väl inte förrän som årsmodell -11 i Sverige?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav neutral » 2013-07-19/20:21

Gunnar Elmgren skrev:Trådskaparen inleder väl med att tala om, att han har en F800GS och att han tidigare haft en 650GS -10?
En F650GS -10 är definitivt tvåcylindrig. G650GS kom väl inte förrän som årsmodell -11 i Sverige?


Ok, så det har funnits något år då den encylindriga inte fanns alls? I så fall är väl tråden definitivt slut då.

Mitt intresse för att hjälpa andra är inte så stort att jag retroaktivt tänker plugga in BMW's sortiment så att jag kan fylla i luckorna själv. :D
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS utväxling

Inläggav Kovlingen » 2013-07-19/22:10

" ASG " ! :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-19/22:13

neutral skrev:Mitt intresse för att hjälpa andra är inte så stort att jag retroaktivt tänker plugga in BMW's sortiment så att jag kan fylla i luckorna själv. :D

Ibland är värdelöst vetande inte alldeles värdelöst. Eller nåt. :mrgreen:

Kovlingen skrev:" ASG " ! :D :D

Absolut! :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav K_N » 2013-07-21/10:48

Tack för alla svar!

Det är F650GS som jag jämförde med.

Ett nytt framdrev kostar bara ett par hundra så jag provar att byta det först.
Som elemji skriver så borde utväxlingen i lådan vara annorlunda. 1:an lite för hög och 6:an för låg. Tycker att stegen mellan alla växlar borde vara större. Motorn har ju bra vrid så en mindre tätstegad låda skulle passa hojen bra men det är ju svårt att ändra på själv.
Kör mkt landsväg så därför prioriterar jag lugnare gång med mindre varv och vibrationer framför låg etta.

Någon av er som vill sälja drev som bor i närheten av Karlstad eller har vägarna förbi?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-21/12:53

Jag bor 25 mil från Karlstad, det kan nog inte anses vara "i närheten" tyvärr......

Framdreven är det inget problem med, men tänk på att bakdreven ändrades och fick större skruvhål (M10 istället för M8) nån gång 2010. Du måste ha ett bakdrev med rätt skruvhålsdiameter för Din hoj.

Har Du otur, kan det hända att kedjan är i kortaste laget för att bara byta framdrevet från 16 till 17 kugg - det finns inte jättemycket att vinka på i justeringen, om kedjan är relativt ny och "o-uttänjd".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav K_N » 2013-08-08/11:26

Jag skaffade ett 17-drev som jag bytte för ett tag sedan. Det var inga problem med kedjan, längden räckte till.
Varvtalet sjönk med ca 500 varv på 6:an så det blev lite lugnare gång på landsväg :)
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-08/11:43

K_N skrev:Jag skaffade ett 17-drev som jag bytte för ett tag sedan. Det var inga problem med kedjan, längden räckte till.
Varvtalet sjönk med ca 500 varv på 6:an så det blev lite lugnare gång på landsväg :)

Vad bra att det fungerade, och att Du blev nöjd!
Hur upplever Du, att omdrevningen påverkar körbarheten på lägre växlar?
Själv tycker jag att 1:an är onödigt högt växlad redan som det är, så jag kommer istället att "dreva ner" lite när det dags för drivpaketsbyte (eller rentav innan dess). Kör så pass lite i högre farter, att jag utan vidare kan stå ut med lite "surrighet".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav K_N » 2013-08-08/12:53

Känns inte som det påverkat 1:an så mkt utan det funkar bra på det lägre växlarna.
Hade ju F650GS för två år sedan och R1200GS tidigare i år så jag hade väl vant mig vid lägre varvtal och ville ha det på denna också.
Det optimala hade varit ytterligare 500 varv lägre på sexan men det får nog räcka så här. Den varvar ca 4000 i 110 nu efter drevbytet.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: F800GS utväxling

Inläggav ghed » 2013-08-13/14:49

Vilken utväxling och drevning har F700GS?
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: F800GS utväxling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-13/17:35

ghed skrev:Vilken utväxling och drevning har F700GS?

Samma som F650GS - 17/42.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS utväxling

Inläggav Kovlingen » 2013-08-14/01:08

neutral skrev:
Kovlingen skrev:Vilken tur :o Jag trodde att det var kört :D

Nej då, det här kan nog fortsätta ett tag till. :mrgreen:

Visste du i förväg hur rätt du hade ;) Det var bara en kuggfråga :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst