av Gunnar Elmgren » 2013-08-08/11:56
Jag har BMW:s komfortsadel, som jag använder vid längre turer på F800GS:en.
Riktigt skön (i alla fall för min bakdel), till skillnad från standardsadeln som ger träsmak efter en halvtimme.
Nackdelen med komfortsadeln är väl, att den har ett markerat "ryggstöd" mellan förar- och passagerardelen, så det går inte att flytta sig fram och tillbaka på samma sätt som med standardsadeln. Jag vill gärna kunna göra det vid körning "off asfalt" på lite besvärligare vägar, men det tar stopp bakåt med komfortsadeln.
För grusturer kvittar det i allmänhet om sadeln är lite obekväm, eftersom rumpan får vila när man står och kör.
Hustrun kör en F650GS Twin, som ju i grunden är samma hoj som F800GS. På den sitter det (oftast) BMW låga sadel, som i stort sett är en standardsadel fast med 30 mm tunnare stoppning. Förvånansvärt nog är den sadeln betydligt bekvämare än standardsadeln! Tror det dels kan bero på, att stoppningen är fastare, dels på att sittytan är lite "plattare" och därmed sprider ut ändalyktens tryck över en bredare yta. Kan vara värt att prova, om man förutom bättre komfort vill ha lite närmare till marken!
Senast redigerad av
Gunnar Elmgren 2013-08-08/13:14, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24