800 GS hållbarhet övre dämparfäste?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

800 GS hållbarhet övre dämparfäste?

Inläggav Lokke » 2013-08-04/07:10

Har lite kollat runt en del på nätet och sett att det övre bakdämparfästet verkar vara en svag punkt så nu undrar jag hur vanligt det egentligen är att fästbulten böjer sig och därmed också böjer ramen? Hur orolig behöver man vara? Är det nån som förstärkt fästet på nåt billigt/enkelt sätt? Har ju inte tänkt göra några värre Freestyle MX hopp, men nån crossbana kunde ju va trevligt att prova på, men inte om man hamnar att försöka räta ut ramen efteråt.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: 800 GS hållbarhet övre dämparfäste?

Inläggav Lars Westman » 2013-08-04/07:26

"Problemet" är som störst om du väger mycket, hoppar med hojen och har monterat en tuffare dämpare som Öhlins eller liknande. Dessa tre variabler tillsammans kan säkert ge problem. Om du väger in på under 100kg, har originaldämparen och kör grus/asfalt utan hopp tror jag inte problemet existerar.

Baserat på ovanstående befinner jag mig själv inte alls i riskzonen. Trots det förstärkte jag fästet när jag bytte till Hyperprofjäder eftersom dämparen ändå var nermonterad. Jag monterade ett "Indy Kit" (finns info på advrider.com om det) mest för att slippa bekymra mig om det. Det har fungerat bra (men jag skulle säkert varit problemfri med standard också). Till viss del handlar det väl också om att jag tycker det är kul att tweaka hojen lite under de mörka vintermåderna...

800GS är ingen cross/enduro. Inser man det har man en driftsäker kanonhoj. Behandlar man den som en endurohoj börjar säkert fälgar, fjädring, stöddämparfäste m.m. vara i behov av uppgradering för att passa det nya användingsområdet.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800 GS hållbarhet övre dämparfäste?

Inläggav Lokke » 2013-08-12/20:13

Tack, jo jag håller med om att så länge man kör "med måtta" så fungerar hojen fint, men jag funderar lite på att uppdatera fjädringen med eventuellt Hyperpro's progressiva kit och funderade om dom flesta även uppdaterat dämparfästet eller låtit det vara som det är, och om nån i så fall råkat ut för att fästbulten krökts och i vilken situation det hände. Mao hur stor sannolikhet är att nåt sånt ska hända.
Håller med om att en del av nöjet med hojkörning/-ägandet är att tweaka hojen och förbättra och ändra det man vill. Så återstår att fundera på ifall man ligger i riskzonen eller annars bara vill modda och utesluta ett eventuellt kommande problem.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45

Re: 800 GS hållbarhet övre dämparfäste?

Inläggav Lars Westman » 2013-08-12/21:38

Om du ändå ska loss med dämparen och tycker det är kul att förbättra saker så kan jag rekommendera ett "Indy Kit". Känns gediget och förtroendeingivande. Det lite kluriga var att få ut den gamla bussingen ur dämparen, men det går att lösa genom att tillverka en avdragare mha en bult i rätt dimension. För mig slutade det med att borra ur gummit med ett flertal mindre hål innan den gav med sig.

Här är ett exempel jag hittade på webben hur det ser ut med de nya hylsorna på plats. Det som inte syns är nållagret mellan de två. Jag tror det är svårt att böja den konstruktionen.

http://i78.photobucket.com/albums/j88/njplo/800GS%20Pics/P1330047.jpg

Hyperpros progressiva fjädrar är en rejäl förbättring till en rimlig peng. Nästa nivå (ny dämpare + nytt innanmäte i gaffelbenen) kostar för mycket för mig i relation till hur mycket (lite) jag kör.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800 GS hållbarhet övre dämparfäste?

Inläggav Lokke » 2013-08-15/20:00

Det där såg ju ut som en mycket vettig lösning. Tack för tipset!
År nog av samma åsikt och i samma situation, mer pengar än vad det kostar att få nya fjädrar är jag nog inte intresserad av att lägga ut, med tanke på hur mycket hojen står och ser uttråkad ut. Men som sagt så verkar ju dom flesta tycka att det är prisvärt att uppgradera till Hyperpro's kittet.
Lokke
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-01/16:45


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron