Rent allmänt tål slangdäck inte lika höga farter som slanglösa - så här skriver t ex Continental på sin hemsida:
For Continental motorcycle tyres
All TL/TT-sidewalled tyres can be used with a tube without decreasing the speed range (except Z rated radials).
ALL Continental tyres labelled TL can be fitted to rims/wheels marked Tubeless. They can also be fitted on Tubed Type rims/wheels with a correctly sized Continental inner tube.
If Sport Attack, Road Attack and ContiForce tyres (Z rated radials) are fitted on Tubed Type rims/wheels with Continental inner tubes, the maximum speed is then restricted to 130 mph (210 km/h, from Z to H speed rating).
Continental tyres labelled TT can only be fitted on Tubed Type rims/wheels and must be fitted with a correctly sized Continental inner tube.
Please note that the maximum speed for tubeless tyres fitted with an inner-tube is 210 km/h (approx. 130 mph).
Jag ska försöka leta fram specifikationerna jag sett, där slangar av "Heavy Duty"-typ har ännu lägre hastighets-klassning än standardslangar.
För övrigt - kraftigare innerslang hjälper, precis som neutral skriver ovan, inte mot punkteringar orsakade av stickskador genom däcket (mer än möjligen högst marginellt - har spiken eller vad det är trängt genom däcket, lär inte en innerslang stå emot även om den är kraftig).
Tjockare innerslangar kan vara till nytta, om man kör med sänkt lufttryck under off-roadliknande förhållanden, eftersom de tål genomslag bättre än en tunnare slang. Får Du genomslag in till fälgen med fullt lufttryck, lär det nog inte vara slangen som ger med sig först.......
Dessutom är HD-slangar ett helsike att montera - jag provade en sådan för något år sedan, och det gick åt rätt många fula ord innan jag fått in den motspänstiga slangen i det smala framdäcket!
För övrigt är det nog mest fram det finns risk för genomslag, bakdäcket är ju betydligt större (och styvare) och oftast sänker man inte trycket lika mycket i det.