F800GS ny tjockare slang

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800GS ny tjockare slang

Inläggav Peter Vesterlund » 2013-08-06/21:22

Kan någon tipsa mig om lämpliga slangar till F800GS och var man lämpligen köper den?
Jag har punktering på framhjulet och funderar på att byta till en tjockare slang fram och bak som förhoppningsvis håller bättre än original slangen.
Läste hos mcdäckonline att vissa tjocka crosslangar inte är godkända för vägbruk!?
Man undrar varför?
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav neutral » 2013-08-06/21:30

Fram är ju inget problem då det är samma dimension som till cross/enduro, fetast slang av alla är Michelins 4 mm. Bak är värre då dimensionen är svår att få tag i överhuvudtaget, hittar du en tjock variant är jag också intresserad.

Har aldrig hört talas om något godkännande för slangar, låter som en skröna.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav Marie » 2013-08-06/23:13

Peter Vesterlund skrev:Läste hos mcdäckonline att vissa tjocka crosslangar inte är godkända för vägbruk!?
Man undrar varför?

Det är tyska regler de bara översätter. Tyskarna är olidligt griniga betr. hjul och däck - i synnerhet på mc. Det är t.ex. bara vissa däck som är godkända till en viss mcmodell. Andra av samma dimension är otillåtna...

Alltså inget att grunna så mycket över...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-06/23:24

Sen är ju en annan fråga, hur i helskotta ens tyska polisen ska kunna kolla om en slang är "godkänd" - ska dom kränga av däcket ute på Autobahn?
Nej, haken med en tjockare slang (för det finns en hake, tyvärr!) är att den inte tål hög fart så bra, eftersom den "gnider" mer mot insidan av däcket och därmed blir väldigt varm när det går undan.
Ett icke-problem i cross/enduro-sammanhang, men något att fundera över på en hoj som körs på landsväg/motorväg!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav neutral » 2013-08-07/09:37

Tack Marie, det låter mer rimligt att det är något formellt krav som saknar verklighetsförankring, håller också med Gunnar om att chansen att bli påkommen är väl närmast obefintlig!

Dock inser jag inte varför en tjockare slang skulle generera mer värme, möjligtvis för att den gör mer motstånd då på rörelserna utifrån men det torde väl till stor del vara kopplat till däckstrycket och det finns ju ingen anledning att ha lågt tryck när man kör fort.

Men sedan undrar jag vad för typ av punktering trådskaparen drabbades av? En tjockare slang är ju egentligen bara bättre mot genomslags/klämpunkteringar, får man något skit rakt igenom däcket spelar det ju ingen roll med 1-2 mm ytterligare.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-07/10:40

Rent allmänt tål slangdäck inte lika höga farter som slanglösa - så här skriver t ex Continental på sin hemsida:
For Continental motorcycle tyres
All TL/TT-sidewalled tyres can be used with a tube without decreasing the speed range (except Z rated radials).
ALL Continental tyres labelled TL can be fitted to rims/wheels marked Tubeless. They can also be fitted on Tubed Type rims/wheels with a correctly sized Continental inner tube.
If Sport Attack, Road Attack and ContiForce tyres (Z rated radials) are fitted on Tubed Type rims/wheels with Continental inner tubes, the maximum speed is then restricted to 130 mph (210 km/h, from Z to H speed rating).
Continental tyres labelled TT can only be fitted on Tubed Type rims/wheels and must be fitted with a correctly sized Continental inner tube.
Please note that the maximum speed for tubeless tyres fitted with an inner-tube is 210 km/h (approx. 130 mph).


Jag ska försöka leta fram specifikationerna jag sett, där slangar av "Heavy Duty"-typ har ännu lägre hastighets-klassning än standardslangar.

För övrigt - kraftigare innerslang hjälper, precis som neutral skriver ovan, inte mot punkteringar orsakade av stickskador genom däcket (mer än möjligen högst marginellt - har spiken eller vad det är trängt genom däcket, lär inte en innerslang stå emot även om den är kraftig).
Tjockare innerslangar kan vara till nytta, om man kör med sänkt lufttryck under off-roadliknande förhållanden, eftersom de tål genomslag bättre än en tunnare slang. Får Du genomslag in till fälgen med fullt lufttryck, lär det nog inte vara slangen som ger med sig först.......
Dessutom är HD-slangar ett helsike att montera - jag provade en sådan för något år sedan, och det gick åt rätt många fula ord innan jag fått in den motspänstiga slangen i det smala framdäcket!
För övrigt är det nog mest fram det finns risk för genomslag, bakdäcket är ju betydligt större (och styvare) och oftast sänker man inte trycket lika mycket i det.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav neutral » 2013-08-07/10:55

Jo, att slang medför lägre hastighet är jag bekant med men det är ju hastigheter ovanför vad F800GS klarar och väldigt mycket mer än vad den är lämpad för enligt mig, jag brukar inte åka mer än 120 km/h konstant. Det är bara slangtjocklekens betydelse på värmeutvecklingen som var obekant för mig.

När jag kränger däck brukar jag fylla en liten mängd luft i slangen så att den precis vill ta form och lägga in den i däcket med barnpuder från Apoteket. Sedan sätter jag fälgen mot ventilen så man får ut den först och sedan resten av första sidan så att säga, fungerar bra för mig.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-07/11:12

neutral skrev:När jag kränger däck brukar jag fylla en liten mängd luft i slangen så att den precis vill ta form och lägga in den i däcket med barnpuder från Apoteket. Sedan sätter jag fälgen mot ventilen så man får ut den först och sedan resten av första sidan så att säga, fungerar bra för mig.

Ungefär så gör jag också, men den tjocka HD-slangen var jäkligt motspänstig!
En annan detalj som ofta förbises, när man vill köra med lågt lufttryck, är att däcket gärna vill rotera på fälgen när slangen/lufttrycket inte pressar däck-kanten så hårt mot fälgen. Då är det lätt hänt, att ventilen skjuvs av från slangen - tror det är en betydligt vanligare punkteringsorsak än genomslag!
Avhjälps med ett däcklås, som håller fast däcket även vid så låga lufttryck att det finns risk för genomslag.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Dacklas-82523/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav Lars Westman » 2013-08-07/11:53

Gunnar Elmgren skrev:....
Avhjälps med ett däcklås, som håller fast däcket även vid så låga lufttryck att det finns risk för genomslag.
.....


Har du borrat och monterat fälglås i dina fälgar? Hur gick det isf med balanseringen? Själv balanserar jag aldrig efter däckbyte men med fälglås kanske det behövs. Borde iofs kunna lösas med klistervikter på motsatt sida om fälglåset.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-07/12:26

Lars Westman skrev:Har du borrat och monterat fälglås i dina fälgar? Hur gick det isf med balanseringen? Själv balanserar jag aldrig efter däckbyte men med fälglås kanske det behövs. Borde iofs kunna lösas med klistervikter på motsatt sida om fälglåset.

Nej, inte på F800GS:en. Jag hade ett extra framhjul (med skev fälg) till min gamla F650GS "stånka", och den borrade jag i för däcklås (samma som jag monterade "tjockslangen" i, för övrigt). Vill minnas att jag balanserade, men att det nog inte hjälpte så mycket eftersom hjulet ändå kastade en del - vilket knappast störde på grus, men var irriterade på landsväg.
På 800:an kör jag med vanlig slang, och sänker inte trycket under 1,5 bar fram - har klarat mig från punka, hittills.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS ny tjockare slang

Inläggav neutral » 2013-08-07/13:12

Gunnar Elmgren skrev:En annan detalj som ofta förbises, när man vill köra med lågt lufttryck, är att däcket gärna vill rotera på fälgen när slangen/lufttrycket inte pressar däck-kanten så hårt mot fälgen. Då är det lätt hänt, att ventilen skjuvs av från slangen - tror det är en betydligt vanligare punkteringsorsak än genomslag!


Ja, med enduro kör jag ofta 0,8 bar men det är naturligtvis inte hälsosamt för en tung F800GS, utan däcklås dessutom. Jag drar inte ner muttern på ventilen mot fälgen just för att jag vill se om det rört sig något, bättre att se en liten rörelse än att försöka hålla emot och dra av i stället. Drar upp den mot ventilhatten i stället.

Rotationen kommer väl från en kombination av lågt tryck, avsaknad av däcklås samt olämplig smörja vid krängning. Jag använder riktig däckpasta som torkar helt snabbt och ger rätt friktion, med däcklås kan man fuska och använda WD40 till nöds men många kör såpa t ex och det skulle jag aldrig lita på utan däcklås. Riktig pasta kostar ju inte mycket, vill man inte köpa en hel hink så kan man åka till vilken däckfirma som helst och fylla en liten burk för 20 kr.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst