Batterifråga

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batterifråga

Inläggav Likeke » 2013-11-17/21:05

Hej

Nu så här när säsongen börjar närma sig sitt slut är det dags att börja ladda inför nästa. Jag brukar alltid skruva loss kåpor för att komma åt batteriet. Nu såg ja att C-TEK har ett tillbehör som tillåter laddning via cigguttaget och då jag redan har en C-TEK-laddare och numera två hojar ( en F800GS och en F800R) vore det en trevlig lösning. Någon som har erfarenhet av detta funkar det? Eller funkar det bara med BMWs orginalladdare.

/Richard
Likeke
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-07-03/07:47
Ort: Stockholm

Re: Batterifråga

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-17/21:18

Det låter som ett missförstånd - såvida inte CTEK nyligen slutit ett avtal med BMW.
Såvitt jag vet, kan enbart BMW:s originalladdare användas i "cigarrettuttaget" - men Du kan ansluta CTEK:s snabbkopplingskabel direkt på en BMW:s batteripoler. Därefter är det lätt som en plätt att ladda - och CTEK:s laddare är enligt kunnigt folk betydligt bättre än BMW:s egen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batterifråga

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-17/21:25

Funkar tyvärr inte så bra.
Originaluttaget på hojen stängs ned en stund efter att tändningen slagits av - så långe det ligger spänning på "utifrån", hålls det öppet, men så snart laddaren går ner i pulsladdningsläge kommer uttaget att stängas, och laddaren tolkar det som att kabeln kopplats ifrån.
Och för att över huvud taget få igång laddningen, måste CTEK-laddaren kopplas in innan uttaget stängs ner.
Inget svårt problem att lösa, egentligen.
Antingen monterar man en kabel med CTEK-kontakt permanent på batteriet och låter den sticka fram där den är lätt åtkomlig (t ex under sadeln).
Eller så monterar man ett extra 12V-uttag på hojen, och ansluter direkt på batteriet via en säkring. Har den fördelen att man då också får ett uttag att t ex ladda mobiltelefon från hojen, utan att behöva ha tändningen på (och nyckeln i låset).
Jag har satt 20mm "cigguttag" på våra hojar, eftersom de flesta 12V laddkablar till telefoner och annat har sådan plugg. Mycket användbart!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batterifråga

Inläggav Likeke » 2013-11-17/22:02

Tack för snabbt svar Gunnar och Bror!

/Richard
Likeke
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-07-03/07:47
Ort: Stockholm


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst