av Gunnar Elmgren » 2013-11-17/21:25
Funkar tyvärr inte så bra.
Originaluttaget på hojen stängs ned en stund efter att tändningen slagits av - så långe det ligger spänning på "utifrån", hålls det öppet, men så snart laddaren går ner i pulsladdningsläge kommer uttaget att stängas, och laddaren tolkar det som att kabeln kopplats ifrån.
Och för att över huvud taget få igång laddningen, måste CTEK-laddaren kopplas in innan uttaget stängs ner.
Inget svårt problem att lösa, egentligen.
Antingen monterar man en kabel med CTEK-kontakt permanent på batteriet och låter den sticka fram där den är lätt åtkomlig (t ex under sadeln).
Eller så monterar man ett extra 12V-uttag på hojen, och ansluter direkt på batteriet via en säkring. Har den fördelen att man då också får ett uttag att t ex ladda mobiltelefon från hojen, utan att behöva ha tändningen på (och nyckeln i låset).
Jag har satt 20mm "cigguttag" på våra hojar, eftersom de flesta 12V laddkablar till telefoner och annat har sådan plugg. Mycket användbart!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24