Kedjebyte 800 GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kedjebyte 800 GS

Inläggav Patrik Davidsson » 2013-12-02/21:01

Hur många mil klarar ni innan kedjebyte? Och vilken kedja rekommenderar ni? Står inför mitt första kedjebyte efter dryga 3000 mil. Är det bra eller dåligt? Både kedjan o dreven är jäkligt slitna nu. Det är knappt jag vågar åka mer nu faktiskt. Hur vanligt är det att en kedja går av pga av slitage? Jag vill ta mig 15 mil till Göteborg för service o kedjebyte. Vågar jag åka? /Patrik
Användarvisningsbild
Patrik Davidsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-09-15/06:32

Re: Kedjebyte 800 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-12-02/22:18

Patrik Davidsson skrev:Hur många mil klarar ni innan kedjebyte? Och vilken kedja rekommenderar ni? Står inför mitt första kedjebyte efter dryga 3000 mil. Är det bra eller dåligt? Både kedjan o dreven är jäkligt slitna nu. Det är knappt jag vågar åka mer nu faktiskt. Hur vanligt är det att en kedja går av pga av slitage? Jag vill ta mig 15 mil till Göteborg för service o kedjebyte. Vågar jag åka? /Patrik

3.000 mil är helt OK för ett drivpaket, tycker jag. Själv har jag förhoppningar om att det ska hålla lite längre på både min F800GS och hustruns F650GS Twin, efter att jag monterat Scottoiler automatisk kedjesmörjare. Nu gjorde jag det inte i första hand för att förlänga livslängden på kedja och drev, utan för att slippa slabba med smörjning var eller varannan dag på lite längre resor - mindre slitage får man på köpet, om det nu stämmer det som sägs. Funkar förträffligt, påfyllning var 200:e mil eller så är allt underhåll som behövs!

På hustruns F650GS Twin -08 var original-drivpaketet slut efter 2.500 mil, men då ska det sägas att vi inte varit överdrivet pedantiska med rengöring och smörjning. Jag bytte drivpaket inför den gångna säsongen, köpte ett DiD-paket från Louis till överkomligt pris och det verkar helt OK så långt. Kedjan var helnitad, vilket är en fördel på så vis att man vet att den inte har någon svag punkt, men en nackdel eftersom ett byte kräver att man lossar svingen (svinglager och nedre stötdämparlagring), och att man måste köpa en kedja med exakt rätt antal länkar. Nu var det inget jättejobb, det gick på ett par timmar totalt, och på köpet fick jag ju en koll på att svinglager och stötdämparlänkage/lagring var OK plus att jag rengjorde och fettade in, när jag ändå hade det isär.

Vill man inte ta besväret med att demontera svingen, måste man ha en öppen kedja (eller bryta en helnitad), för att få dit den. Se i så fall till, att det monteras ett riktigt nitlås - öppningsbara kedjelås med "clips" är för trampcyklar, på en MC är det rent livsfarligt!

Inte tror jag det är någon fara att köra 15 mil även om kedjan är dålig, se bara till att smörja den ordentligt och att den inte "slackar" för mycket, så ska det nog gå bra om du kör som folk....... ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kedjebyte 800 GS

Inläggav Patrik Davidsson » 2013-12-03/00:36

Tack Gunnar för ett utomordentligt svar! Jag läste vidare på nätet och läste just om en kille som kört 3700 mil, bla genom afrika, och ännu inte bytt... nåväl, jag klarar nog 15 till då rå. Hade aldrig hört talas om helnitade kedjor, det låter intressant, men det blir nog en öppen igen. Ska höra mig för lite hos Kenneths i gbg. /Patrik
Användarvisningsbild
Patrik Davidsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-09-15/06:32

Re: Kedjebyte 800 GS

Inläggav Håkan » 2013-12-03/01:19

Gunnar Elmgren skrev: och på köpet fick jag ju en koll på att svinglager och stötdämparlänkage/lagring var OK plus att jag rengjorde och fettade in, när jag ändå hade det isär........

Det kan vara väldigt klokt att ta isär svinglagring, stötdämparlänkage osv. och göra som Gunnar, göra rent och fetta in. Det är inte överdrivet mycket fett i dom lagren från fabrik, om det änns är nåt. :o
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst