Patrik Davidsson skrev:Hur många mil klarar ni innan kedjebyte? Och vilken kedja rekommenderar ni? Står inför mitt första kedjebyte efter dryga 3000 mil. Är det bra eller dåligt? Både kedjan o dreven är jäkligt slitna nu. Det är knappt jag vågar åka mer nu faktiskt. Hur vanligt är det att en kedja går av pga av slitage? Jag vill ta mig 15 mil till Göteborg för service o kedjebyte. Vågar jag åka? /Patrik
3.000 mil är helt OK för ett drivpaket, tycker jag. Själv har jag förhoppningar om att det ska hålla lite längre på både min F800GS och hustruns F650GS Twin, efter att jag monterat Scottoiler automatisk kedjesmörjare. Nu gjorde jag det inte i första hand för att förlänga livslängden på kedja och drev, utan för att slippa slabba med smörjning var eller varannan dag på lite längre resor - mindre slitage får man på köpet, om det nu stämmer det som sägs. Funkar förträffligt, påfyllning var 200:e mil eller så är allt underhåll som behövs!
På hustruns F650GS Twin -08 var original-drivpaketet slut efter 2.500 mil, men då ska det sägas att vi inte varit överdrivet pedantiska med rengöring och smörjning. Jag bytte drivpaket inför den gångna säsongen, köpte ett DiD-paket från Louis till överkomligt pris och det verkar helt OK så långt. Kedjan var helnitad, vilket är en fördel på så vis att man vet att den inte har någon svag punkt, men en nackdel eftersom ett byte kräver att man lossar svingen (svinglager och nedre stötdämparlagring), och att man måste köpa en kedja med exakt rätt antal länkar. Nu var det inget jättejobb, det gick på ett par timmar totalt, och på köpet fick jag ju en koll på att svinglager och stötdämparlänkage/lagring var OK plus att jag rengjorde och fettade in, när jag ändå hade det isär.
Vill man inte ta besväret med att demontera svingen, måste man ha en öppen kedja (eller bryta en helnitad), för att få dit den. Se i så fall till, att det monteras ett riktigt nitlås - öppningsbara kedjelås med "clips" är för trampcyklar, på en MC är det rent livsfarligt!
Inte tror jag det är någon fara att köra 15 mil även om kedjan är dålig, se bara till att smörja den ordentligt och att den inte "slackar" för mycket, så ska det nog gå bra om du kör som folk.......