av Gunnar Elmgren » 2014-01-02/23:20
Jag kan ju bara svara för de två sådana hojar vi har - en F650GS -08 med ca 3500 mil på mätaren, och en F800GS -12 som gått ca 1500 mil.
Ingen visar några som helst ålderstecken maskinellt, och skräp vore det väl annars, egentligen.....
På 800:an har inget hänt alls ännu (annat än utslitna "nabbadäck", och att jag bytt en axeltätning på bakhjulet i förebyggande syfte.)
På F650GS:en har jag gjort tre "slitagereparationer" - drivpaketet var slut efter 3000 mil (efter rätt mycket slarv med kedjevården), styrlagren började uppvisa "hack" kring mittläget vid ca 2500 mil, och ena gaffeltätningen började svettas efter 20 mil i kalktensdamm vid ett vägbygge i Kroatien. Det är allt.
Kan också nämna, att vi hyrde ett par likadana hojar (F800GS och F650GS) på Gran Canaria nu i november.
800:an hade gått ca 5000 mil, och 650:n nästan 7000 mil. De kändes helt pigga och friska, utan märkbara ålderskrämpor, skrammel eller annat oljud. Och då handlar det om hyr-hojar, ändå! Patricio, uthyraren, hävdade att hojarna bara fått normal service, enstaka slitagedelar (typ drivpaket) utbytta och reparation efter någon lättare vurpa, annars hade de gått i stort sett felfritt.
Mitt intryck är, att de här hojarna är väldigt robusta och slitstarka - kan inte tänka mig, att det ska behöva komma några större reparationer de första 10.000 milen i alla fall, om man nu inte har riktig otur.
Jag skulle inte tveka att köpa en hoj som gått 3000-4000 mil, om servicen är skött och hojen verkar fräsch.
Detaljer att kolla extra noga är styrlager, hjullager inkl axeltätningar samt att motorn inte "svettas" olja vid ventilkåpspackningen på vänster sida. Plus det vanliga, som drivpaket, att hjulen "spårar" och är runda, att gaffeltätningarna inte läcker, att bromsarna är friska och att allt elektriskt fungerar.
Utrustningsmässigt har alla svensksålda hojar ABS och handtagsvärme, köp inte en hoj som saknar dessa detaljer!
De flesta har också ett utrustningpaket med färddator, bränslemätare och växelindikator samt någon till detalj.
Centralstöd är bra att ha, men är inte standard - går att eftermontera för 1700-1800 kr.
En stor fördel är, om det finns sidoväskor och eventuellt toppbox med hojen - det är ganska dyra prylar att köpa nytt, så vill man ha det kan det vara värt ett antal tusenlappar att få det med.
Lycka till, hoppas Du hittar en hoj som faller Dig på läppen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24