F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

Inläggav Enicar » 2014-01-02/22:36

Jag hade lite problem med att få till en bra rubrik, det här är vad jag undrar:
Vid vilket miltal kan man räkna med större utgifter för t ex byte av motordelar? Det kan förstås handla om annat än delar i just motorn. Beror förstås också på hur cykeln är körd.
En F650GS som gått c:a 3000 mil börjar den närma sig andra utgifter än vanlig service?
Jag vet att service vid 2000 mil ( och 4000) är mer omfattande än 1000-mila och kostar mer.
Av de begagnade jag hittar på blocket har flera gått c:a 1000 mil eller mindre även om de är -09:or.
-08:or ( inte stockholmare :) ) kan ha gått 3000 mil.
Någon som vågar sig på generella köpråd för F650GS?
Undrar vänligen
Pa
Enicar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-01-01/16:44

F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-02/23:20

Jag kan ju bara svara för de två sådana hojar vi har - en F650GS -08 med ca 3500 mil på mätaren, och en F800GS -12 som gått ca 1500 mil.

Ingen visar några som helst ålderstecken maskinellt, och skräp vore det väl annars, egentligen.....
På 800:an har inget hänt alls ännu (annat än utslitna "nabbadäck", och att jag bytt en axeltätning på bakhjulet i förebyggande syfte.)
På F650GS:en har jag gjort tre "slitagereparationer" - drivpaketet var slut efter 3000 mil (efter rätt mycket slarv med kedjevården), styrlagren började uppvisa "hack" kring mittläget vid ca 2500 mil, och ena gaffeltätningen började svettas efter 20 mil i kalktensdamm vid ett vägbygge i Kroatien. Det är allt.
Kan också nämna, att vi hyrde ett par likadana hojar (F800GS och F650GS) på Gran Canaria nu i november.
800:an hade gått ca 5000 mil, och 650:n nästan 7000 mil. De kändes helt pigga och friska, utan märkbara ålderskrämpor, skrammel eller annat oljud. Och då handlar det om hyr-hojar, ändå! Patricio, uthyraren, hävdade att hojarna bara fått normal service, enstaka slitagedelar (typ drivpaket) utbytta och reparation efter någon lättare vurpa, annars hade de gått i stort sett felfritt.

Mitt intryck är, att de här hojarna är väldigt robusta och slitstarka - kan inte tänka mig, att det ska behöva komma några större reparationer de första 10.000 milen i alla fall, om man nu inte har riktig otur.

Jag skulle inte tveka att köpa en hoj som gått 3000-4000 mil, om servicen är skött och hojen verkar fräsch.
Detaljer att kolla extra noga är styrlager, hjullager inkl axeltätningar samt att motorn inte "svettas" olja vid ventilkåpspackningen på vänster sida. Plus det vanliga, som drivpaket, att hjulen "spårar" och är runda, att gaffeltätningarna inte läcker, att bromsarna är friska och att allt elektriskt fungerar.
Utrustningsmässigt har alla svensksålda hojar ABS och handtagsvärme, köp inte en hoj som saknar dessa detaljer!
De flesta har också ett utrustningpaket med färddator, bränslemätare och växelindikator samt någon till detalj.
Centralstöd är bra att ha, men är inte standard - går att eftermontera för 1700-1800 kr.
En stor fördel är, om det finns sidoväskor och eventuellt toppbox med hojen - det är ganska dyra prylar att köpa nytt, så vill man ha det kan det vara värt ett antal tusenlappar att få det med.

Lycka till, hoppas Du hittar en hoj som faller Dig på läppen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

Inläggav Enicar » 2014-01-03/11:37

Stort tack Gunnar för utförligt svar med dina erfarenheter.
Mvh
Pa
Enicar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-01-01/16:44

Re: F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

Inläggav Håkan » 2014-01-03/12:40

Hej Pa.
En svag punkt på F-serien som jag märkt av är baksvingens lagring och stötdämparens länkage / nedre upphängningspunkt. Lagringspunkterna består av nållager, och jag upplever tyvärr att dom är bristfälligt smorda från fabrik.
Tidiga exemplar hade även kvalitetsproblem med hjullager och styrlager, hur det är med den saken nu känner jag inte till.
Skall man titta på en begagnad maskin finns god anledning att se över lagringspunkter noggrant.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

Inläggav Fredrik J » 2014-01-03/16:18

Som jag förstod det på den tiden jag var ägare till en F hoj och insatt i deras problematik så skall de flesta problem försvunnit iom årsmodell 2009.

http://f800riders.org/forum/forum.php är en stor källa av kunskap vad gäller alla tvåcylindriga F- modeller som ju i grunden är väldigt lika.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: F650GS, när kommer de större servicekostnaderna?

Inläggav Enicar » 2014-01-04/15:11

Tackar Håkan och Fredrik för ytterligare info.
När det kommer till att kontrollera skick på motorfordon så är väl tyvärr min nivå - "sparka på däcken" :)
Jag ska ha lagring av sving och upphängning av dämpare i åtanke. Man kanske kan kolla med den som gjorde senaste service.
Funderar just nu på en 2008:a. Sånt som föranledde "recall" är väl åtgärdat vid service kan man anta.
Tack igen för info från alla. Det är ju ingen brådska även om det är plusgrader så jag kollar vidare.
/Pa
Enicar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-01-01/16:44


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst