neutral skrev:Kylarskydd har jag också varit skeptisk till då de flesta ser ut att begränsa flödet onödigt mycket men bälgarna kan knappast påverka mycket om de inte är så stora att de går ihop.
Jag har kört med kylarskydd på både K1300S, K1300GT samt F800R.
Trots semesterlass och 40 grader varmt i Italien har tempmätaren aldrig påvisat problem.
På speciellt K-modeller med tvärställd fyra är problemet med smutsfyllt kylarpaket mycket större.
Kolla kylarpaketets nedre del och gör rent ordentligt varje år. Spola från kylarpaketets baksida. Absolut inte högtryck då kyllamellerna är mycket ömtåliga. Inte sällan behövs flera omgångar med avfettning för att få bort grusblandad asfalt. Missar man rengöringen enligt ovan visar sig problemet genom kokande kylarvätska trots att fläkten jobbar för fullt. Oftast återstår då bara att montera ett nytt kylarpaket. Och det kostar många pengar... Täcks ej heller av maskinförsäkringen eftersom det klassas som bristande underhåll.
Enklaste sättet att kontrollera om det finns vägsmuts mellan kyllamellerna är att hålla en lampa bakom kylarpaketet och titta efter om lampan lyser igenom kylaren.
Tyvärr finns ingen skärmförlängare som helt eliminerar problemet. K-motorn är såpass hetsig att den behöver ett hundraprocentigt kylarpaket.
//Roger
D14