F 800 GS Fjädrar framgaffel.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav larkal » 2014-02-17/19:24

Hej....Har för 3 år sedan monterat Hyper Pro lower kit 50mm på min 800 GS. Monterade detta kit p.g.a. mina korta ben. Jag tycker att fjädringen har fungerat bra på asfaltsvägar men känns mjuk vid gruskörning. Jag är ingen snabbåkare och kanske att det är därför som jag tycker att det har funkat ganska bra även på fin grusväg. Kanske att jag skall monter grusdäck och därmed köra lite "tuffare" på grusvägar och vill då få lite längre fjädringsväg på framgaffeln. Tyvärr räcker inte mina ben till för original fjädringsväg. Nu till min undran......
Tänkte montera Hyper Pro framfjädrar som är 25 mm kortare än original fjädrar fram och bibehålla 50 mm kortare fjäder bak. Kommer mc`n att bete sig konstigt då jag ändrar på "lutningen" på mc`n. Ser ni något hinder för detta ang. körbarhet.

Mvh Lars
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-17/19:55

Lutar Du hojen "bakåt", dvs höjer fram men inte bak, kommer gaffelförsprånget att öka - vilket i sin tur ger en "sävligare" hoj, den blir mer trögsvängd. Hur mycket det gör är svårt att säga, men Du kommer säkert att märka av det.
Om framfjädringen känns mjuk, kan Du med fördel först prova att höja oljenivån en aning i framgaffeln - med mindre "luftkudde" ovanför dämpoljan, får man en stummare känsla och mindre infjädring vid snabba gaffelrörelser.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav larkal » 2014-02-17/20:07

Jag får börja med att öka oljemängden lite innan jag lägger ut pengar på fjädrar. Det står Oil Level 110mm i instruktionen till fjädrarna. Vad tror du (ni) är lämplig nivå att börja med. 100mm ? Blir det skillnad som märks med att ändra 10 mm?

Mvh Lars
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-17/20:09

Prova lite i taget. Min egen erfarenhet är, att ganska små skillnader i nivå har stor inverkan. 10 mm i taget känns som "lagom" steg!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav larkal » 2014-02-17/20:27

Ett annat alternativ. Jag har inte undersökt om det är möjligt men det kanske går att höja gaffelbenen 10 mm i gaffelkronan och använda sig av 25mm kortare fjädrar än original för att kompensera gaffelförsprånget. Har du Gunnar kollat om det är möjligt.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-17/22:01

Kan gå! Risken med att "släppa upp" gaffelbenen i kronan är väl, att framskärmen tar i nånstans vid full infjädring.
Gjorde faktiskt en sådan "budgetsänkning" av hustruns F650GS Twin när hon övningskörde, för att hon skulle få ner fötterna och kunna känna sig trygg (släppte samtidigt förspänningen bak helt). Det funkade, men var inte många mm frigång vid max infjädring. På F800GS kan jag dessutom tänka mig, att framskärmen kan hamna väldigt nära kylaren - den har ju större diameter på framhjulet. Värt att kolla, dock - ganska enkelt att trycka ihop gaffelbenen helt, om Du ändå tar ur fjädrarna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav larkal » 2014-02-17/22:16

Ja det får nog bli en koll framöver. Var ut i garaget nu under kvällen och kollade på Static Sag som skall vara 95 mm enligt Hyper P. Jag hade 110 mm utan mc utrustning på kroppen. Så där finns det lite att hämta. Och skall sanningen fram så bytte jag inte all olja i gaffelbenen när jag monterade sänkningssatsen förut. Det är 7,5 olja original vad jag vet och med Hyper P satsen skall det vara 10 olja.....så jag har "bland olja" i nu som inte har rätt viskositet :oops:
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav larkal » 2014-02-19/22:24

Det blev en stund mekande ikväll. Plockade bort gaffelbenen och demonterade innanmätet. En hel del smuts kom ur med oljan så behov av oljebyte fanns.. Har ingen reparationsbok att kika i men är det som oftast vid oljefyllning av gaffelben att fjädern skall vara urtagen och rören helt ihop tryckta när man mäter in oljenivån. Tacksam för svar om detta.
Mvh Lars
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-19/22:50

larkal skrev:Det blev en stund mekande ikväll. Plockade bort gaffelbenen och demonterade innanmätet. En hel del smuts kom ur med oljan så behov av oljebyte fanns.. Har ingen reparationsbok att kika i men är det som oftast vid oljefyllning av gaffelben att fjädern skall vara urtagen och rören helt ihop tryckta när man mäter in oljenivån. Tacksam för svar om detta.
Mvh Lars

I monteringsinstruktionen för mina Öhlins gaffelfjädrar står det så här:
Oil level: 60 mm
The front fork completely compressed, without spring and pre-load tube.

http://www.ohlins.com/Products/MountingInstructions/MI_08767-55.pdf

Så ja, det är med fjädern och distansröret urtagna, samt med gaffeln helt hoptryckt, som nivån mäts.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F 800 GS Fjädrar framgaffel.

Inläggav larkal » 2014-02-21/21:12

Nu är grejorna åter monterade. Provkörning får vänta till April månad men gaffeln känns följsam i början av dämpningen och betydligt hårdare mot slutet av dämpningen mot tidigare. Så jag ser fram mot provkörning.
Passade samtidigt på att byta framhjulslager och tätningar. Lagren kändes lite huggiga när de var på plats i hjulet men efter att de tagits loss så kunde jag inte känna någon defekt men böt dem ändå. Nya lager och tätningar är aldrig fel. Värmde med varmluftspistolen och lagren nästan ramlade ur av sig självt. Vid åter monteringen värmde jag oxå.......tänk vad värme kan göra nytta.
Vad gick inte så bra: 1 i all iver så försökte jag skruva loss övre gaffelbens locket utan att släppa på övre kronans infästning mot gaffel röret vilket resulterade i en misshandlad "mutter" uppe på locket. Får köpa ett nytt lock.
2 När jag skulle montera framhjulet fick jag inte i distanshylsan på vänster sida in i packboxen.....hade köpt och monterat 2 st. tätningar 47*25/7.....skall ju vara 47*30/7 på vänster sida.
Jaja....det är smällar som jag får ta......

Mvh Lars
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst