Rostfri rör-ram??

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rostfri rör-ram??

Inläggav Tobias » 2014-02-24/18:57

Idag när jag kollade hur lång min F8GS är såg jag att rörramen är specad som rost-fri.

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/enduro/2012/f800gs/f800gs_data.html&prm_action=&notrack=1

Då jag vet att min har lite ytrost på 2 ställen på ramen där mina stövlar samt kopplingsvajern har skavt hål på pulverlacken var jag tvungen att leta på specifikationen från 2009. Det står samma där, "Rörram av rostfritt stål med bärande motor". Min hoj är en -09 och jag printade pdf från BMWs hemsida 14e april 2009. Kan attacha den här om någon skulle vilja.

Nu har jag bevisligen rost, inte mkt alls och jag har väl egentligen stoppat den men iaf. Jag är medveten om att rostfritt stål inte 100% rostfritt i alla avseenden och att det finns nivåer på rostfrihet. Men, vad kan man förvänta sig i rostfrihet när det står rostfritt? När man läser specen känns det spontant som att pulverlacken är mer för utseendets skull än för funktionen. Men så är det inte, iaf inte på min hoj.

/Tobias

PS. Jag kör inte hojen på vintern (jag ställer ner för säsongen när dubbdäcken sätts på bilarna) så saltet den ser är från grusvägarna på somrarna. DS.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Håkan » 2014-02-24/19:23

Det är inte rostfritt stål i en motorcykelram.
Jag tror att det är den översättningsbyrån som BMW använder som översatt fel. En anledning kan var att översättningsbyrån inte har någon tekniker bland sina anställda, nåt som jag bedömer som vanligt i den branchen...
Säkerligen står det i den Tyska specen att det är ett höglegerat stål i ramen.

Till exempel, i den svenska varianten av BMW´s ETK (reservdelsförteckning) står det på vissa modeller med hjul av gjuten aluminium: "Hjul av gjutjärn"!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Marie » 2014-02-24/21:10

Håkan skrev:Det är inte rostfritt stål i en motorcykelram.
Jag tror att det är den översättningsbyrån som BMW använder som översatt fel. En anledning kan var att översättningsbyrån inte har någon tekniker bland sina anställda, nåt som jag bedömer som vanligt i den branchen...
Säkerligen står det i den Tyska specen att det är ett höglegerat stål i ramen.

Till exempel, i den svenska varianten av BMW´s ETK (reservdelsförteckning) står det på vissa modeller med hjul av gjuten aluminium: "Hjul av gjutjärn"!


Det funkar lika illa i MBs verkstadsdokumentation och reservdelssystem, så där har jag lärt mig att ENDAST använda originalspråket tyska, annars blir det gärna ganska tokigt.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-24/21:23

Intressant! Kan BMW och MB vara lika slarviga i valet av översättare till engelska? Amerikaner är ju pigga på att dra saker inför domstol - och där bör det vara svårt att skylla på dassiga översättningar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Tobias » 2014-02-24/21:56

Håkan skrev:Säkerligen står det i den Tyska specen att det är ett höglegerat stål i ramen.

Nja, nästan. "Stahl-Gitterrohrrahmen, Motor mittragend"
http://www.bmw-motorrad.de/de/de/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.de/de/de/bike/enduro/f800gs/f800gs_overview.html
Hur man kan få det till rostfritt fattar jag inte.. Min tyska är ju i stort sett obefintlig men förstår att det är en fackverksrörram av stål. Klart irriterande inkompetens från BMW Sverige!!

Borde egentligen gå vidare med det.. hojen är köpt i Sverige så den svenska specen borde gälla.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Lars Westman » 2014-02-24/22:13

Tobias skrev:....

Borde egentligen gå vidare med det.. hojen är köpt i Sverige så den svenska specen borde gälla.


Ja. Du borde kräva att få en hoj med rostfri ram! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Tobias » 2014-02-24/22:24

Precis! Självklart får man ju sen komma överens om hur BMW ska kompensera men utgångspunkten måste ju ändå vara att en specifikation är korrekt. Om inte, vad mer är det som inte stämmer?

Det som stör mest är nonchalansen i översättningen. Ingen yrkesstolthet där inte! Både från BMW och översättaren. Pengar och minsta möjliga jobb som prioriteras!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Fredrik Åkesson » 2014-03-14/21:47

Enligt min bruksanvisning kan nyckeln bli irriterad om den ligger i samma ficka som reservnyckeln :D
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Nijen » 2014-04-22/06:58

Lars Westman skrev:
Tobias skrev:....

Borde egentligen gå vidare med det.. hojen är köpt i Sverige så den svenska specen borde gälla.


Ja. Du borde kräva att få en hoj med rostfri ram! :mrgreen:



Det är bara vad du tror - rostfritt stål lämpar sig inte för ramar. Spricker för lätt. Sätt ett skydd på de ställen det skaver i stället. Eller måla dit ny färg.
Användarvisningsbild
Nijen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-12-19/10:44

Re: Rostfri rör-ram??

Inläggav Fredrik Åkesson » 2014-04-26/21:05

Översättningar kan bli lite roliga
Enligt min bruksanvisning kan startnyckeln bli irriterad om den ligger tilsammans med reservnyckeln :D
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst