petrho skrev:Snart snart snart kommer min nya F700GS
Enligt manualen skall den köras in 100 mil med varierat varvtal och undrar om det är problem att direkt börja träna krypkörning (lågfartsträning) med den (jag har inget kort ännu)?
Jag vill ju inte äventyra något med motorn...
Någon gång skall man ha rätt .Daniel Bonnér skrev:Helt riktigt Tony.
Bo Rönnbäck skrev:Det som händer om man är för försiktig i början är att man hinner nöta bort cylindrarnas honingsrepor i förtid. Sker detta innan kolvringara har blivit inslitna så tappar man lite kompression.
Tony Johansson skrev:Vill minnas att denna diskussion föregick mitt inköp av min hoj för ~ 2 år sedan och vill dra mig till minnes att Magnus Brobeck praktiserat det förfarande i kallebäcksbacken. Jag följde instruktionsboken. Var och en blir salig på egen tro.
Gnarak skrev:... nog är det så att de flesta moderna motorer har någon form av hårdförkromning eller annan ytbeläggning (t.ex. NiCaSil) i cylinderloppen och därför inte har några honingsrepor som kan slitas in?
Även moderna kolvringar är väl också belagda?
Vilken tur att jag valde att följa BMW;s direktiv. Då gjorde jag ju rätt enligt både mototuneusa och BMW .Roger Gross skrev:Enligt min uppfattning är mototuneusa och BMW:s instruktionsbok samstämmiga.
Jaså, var det de...Roger Gross skrev:Gasa på men håll dig inom av BMW föreskrivet varvtalsområde. Som någon skrev - det ligger naturligtvis någon tanke och visshet bakom BMW:s inkörningsrekommendation.
//Roger
D14
Känns onekligen bekant, det där... .Kapten Stofil skrev:och jag minns att jag även då berättade att när jag på 80-talet jobbade på avdelningen för motorprovning på Volvo så var receptet "kör skiten ur motorn", så fick man bra prestanda, bra avgasvärden och låg förbrukning.
Bo Rönnbäck skrev:Nu körs ju motorn på fabriken rätt tufft redan från start. 145km/h ser man...
Håkan skrev:Byt oljan, gärna en gång extra under inkörning.
petrho skrev:Byter ni även oljefiltret eller bara oljan?
Allan Ericsson skrev:Tråden lever vidare ....
Apropå extra oljebyten under inkörning:
Oljefiltret filtrerar bort partiklar större än 30 mymeter. (En gång i tiden lät jag göra en partikelräkning på inkörningsoljan på en endurocykel. => Ytterst få partiklar var större än 30 mymeter.)
Min fråga och följdfråga beträffande oljebyten under inkörning:
1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?
2. Under vilka förutsättningar skall man vara mer ambitiös än vad motortillverkaren rekommenderar?
/Allan
Allan Ericsson skrev:Tråden lever vidare ....
Apropå extra oljebyten under inkörning:
Oljefiltret filtrerar bort partiklar större än 30 mymeter. (En gång i tiden lät jag göra en partikelräkning på inkörningsoljan på en endurocykel. => Ytterst få partiklar var större än 30 mymeter.)
Min fråga och följdfråga beträffande oljebyten under inkörning:
1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?
Allan Ericsson skrev:2. Under vilka förutsättningar skall man vara mer ambitiös än vad motortillverkaren rekommenderar?
/Allan
Roger Gross skrev:Men...
flera av oss är entusiaster/nördar vad gäller våra hojar. I detta ligger att man tänker till stor del med hjärtat.
Roger Gross skrev:PS jag tycker också att bilen går mycket bättre när den är nystädad...
Allan Ericsson skrev:1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst