Träna krypkörning med sprillans hoj?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav petrho » 2014-03-03/10:06

Snart snart snart kommer min nya F700GS :D

Enligt manualen skall den köras in 100 mil med varierat varvtal och undrar om det är problem att direkt börja träna krypkörning (lågfartsträning) med den (jag har inget kort ännu)?

Jag vill ju inte äventyra något med motorn...
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-03/10:17

Tycker mig skönja svaret i frågeställningen. "Skall köras de första 100 milen med varierat varvtal " .Dumt att chansa ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-03/11:44

petrho skrev:Snart snart snart kommer min nya F700GS :D

Enligt manualen skall den köras in 100 mil med varierat varvtal och undrar om det är problem att direkt börja träna krypkörning (lågfartsträning) med den (jag har inget kort ännu)?

Jag vill ju inte äventyra något med motorn...

Så länge Du gör något annat med hojen också, förutom att träna krypkörning, lär det knappast vara någon fara.
Vår F650GS Twin -08 fick exakt den behandlingen - vi köpte den ny, när hustrun skulle ta körkort, och den användes flitigt till övningskörning med manöverprovs-övningar som stående inslag.
Hojen börjar nu närma sig 4.000 mil och har ännu inte uppvisat några krämpor i motorn - den drar i princip ingen olja, ger inte ifrån sig några missljud och har gått som en klocka hela tiden.

Om Du däremot enbart kommer att krypköra, skulle jag nog avråda - det är den varierade körningen som behövs, för att inkörningen ska bli optimal!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-03-03/12:31

Det som händer om man är för försiktig i början är att man hinner nöta bort cylindrarnas honingsrepor i förtid. Sker detta innan kolvringara har blivit inslitna så tappar man lite kompression. Livslängden på motorn lär ju inte påverkas om detta inte hunnit ske. Möjligtvis lite högre bränsleförbrukning, men det lär väl knappast vara mätbart annat än i labb antar jag.
Så jag skulle be någon att köra nya hojjen rejält de första viktigaste 20 milen så man får bästa komp och effekt även om skillnaden lär vara liten.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav JErkers » 2014-03-03/13:11

Rejält men max 5000 rpm, eller?
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-03/13:22

Personligen är jag av den uppfattningen att man bör läsa instruktionsboken. Anvisningarna där är sannolikt inte tillkomna av en slump...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav petrho » 2014-03-03/13:39

Men som Gunnar skrev - lite krypkörning kombinerat med trafik bör väl vara helt ok...
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-03-03/13:43

Skulle jag köpa nytt så skulle jag alla dagar i veckan köra in enligt denne mannens skola. Läs, googla och betänk innan du hämtar nya hojen.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-03/14:13

För flera år sedan kontaktade jag salig Bosse Rindar för att efterhöra hans åsikt i frågan. Bosse visste ju inte så lite om motorer. Hans åsikt var, att länken ovan är vettig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-03/14:29

Vill minnas att denna diskussion föregick mitt inköp av min hoj för ~ 2 år sedan och vill dra mig till minnes att Magnus Brobeck praktiserat det förfarande i kallebäcksbacken. Jag följde instruktionsboken. Var och en blir salig på egen tro.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-03-03/14:32

Helt riktigt Tony.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-03/14:53

Daniel Bonnér skrev:Helt riktigt Tony.
Någon gång skall man ha rätt :lol: ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Gnarak » 2014-03-03/22:08

Bo Rönnbäck skrev:Det som händer om man är för försiktig i början är att man hinner nöta bort cylindrarnas honingsrepor i förtid. Sker detta innan kolvringara har blivit inslitna så tappar man lite kompression.


Nu är jag inte insatt i hur F650GS-twinnen är konstruerad, men nog är det så att de flesta moderna motorer har någon form av hårdförkromning eller annan ytbeläggning (t.ex. NiCaSil) i cylinderloppen och därför inte har några honingsrepor som kan slitas in?

Även moderna kolvringar är väl också belagda?

Annars när det gäller gamla, men renoverade motorer så håller jag helt med Herr Mototune, att hög varierad belastning omedelbart efter renoveringen är att föredra framför "fiskörning".
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-03/22:51

Tony Johansson skrev:Vill minnas att denna diskussion föregick mitt inköp av min hoj för ~ 2 år sedan och vill dra mig till minnes att Magnus Brobeck praktiserat det förfarande i kallebäcksbacken. Jag följde instruktionsboken. Var och en blir salig på egen tro.


Den här diskussionen har varit förut, ja, och jag minns att jag även då berättade att när jag på 80-talet jobbade på avdelningen för motorprovning på Volvo så var receptet "kör skiten ur motorn", så fick man bra prestanda, bra avgasvärden och låg förbrukning. Fiskörning skulle ge tröga, trötta, törstiga motorer.
Dvs högsta varv och fullgas en stund, låt den svalna på lägre varv och belastning en stund, kör skiten ur den igen osv. I bromsbänk går det bra, på väg är det svårare :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-03-03/22:54

Nu körs ju motorn på fabriken rätt tufft redan från start. 145km/h ser man vid 4.20min.
Men på vilken växel framgår ju inte. :D
https://www.youtube.com/watch?v=KrWA9vrxhyE

Min nya GS fick en riktig grustur de första 10 milen, sedan landsväg hem och tvätta pärlan. Mycket växlande på alla varvtal, så den går nu utmärkt. Syntetolja fick den inte fören många tusen mil senare. Den blev riktigt inkörd efter mitt tycke.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Roger Gross » 2014-03-04/00:04

Enligt min uppfattning är mototuneusa och BMW:s instruktionsbok samstämmiga.
"Varierande belastning" är nyckelorden och detta uppnås vid körning på kuperad landsväg.
Detta torde innebära att försiktig körgårdskörning de första milen är mindre lämpligt.
Korta spurter med viss motorbelastning så att förbränningstrycket pressar ut kolvringarna mot cylinderväggen är vad som avses. Det sägs vara under de första milen som den viktigaste anpassningen mellan kolvringar och cylinder sker.
Gasa på men håll dig inom av BMW föreskrivet varvtalsområde. Som någon skrev - det ligger naturligtvis någon tanke och visshet bakom BMW:s inkörningsrekommendation.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-04/00:22

Gnarak skrev:... nog är det så att de flesta moderna motorer har någon form av hårdförkromning eller annan ytbeläggning (t.ex. NiCaSil) i cylinderloppen och därför inte har några honingsrepor som kan slitas in?

Även moderna kolvringar är väl också belagda?

Det där med Nikasil/motsvarande i cylinderloppen stämmer. Läser Du länken, skriver han just om, att kolvringarna - belagda eller ej - skall "slitas in" mot cylinderloppen så tidigt som möjligt för att åstadkomma bästa tätning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-04/00:44

Roger Gross skrev:Enligt min uppfattning är mototuneusa och BMW:s instruktionsbok samstämmiga.
Vilken tur att jag valde att följa BMW;s direktiv. Då gjorde jag ju rätt enligt både mototuneusa och BMW :mrgreen:.

Roger Gross skrev:Gasa på men håll dig inom av BMW föreskrivet varvtalsområde. Som någon skrev - det ligger naturligtvis någon tanke och visshet bakom BMW:s inkörningsrekommendation.
//Roger
D14
Jaså, var det de...:mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Max Mad » 2014-03-04/01:35

Kapten Stofil skrev:och jag minns att jag även då berättade att när jag på 80-talet jobbade på avdelningen för motorprovning på Volvo så var receptet "kör skiten ur motorn", så fick man bra prestanda, bra avgasvärden och låg förbrukning.
Känns onekligen bekant, det där... :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Allan Ericsson » 2014-03-05/20:02

Här kommer några egna tankar och funderingar i ämnet INKÖRNING AV MOTORCYKEL:

Min tanke är att man under inkörningen kör så som man har tänkt köra den inkörda motorcykeln men lägga in återhämtningsstunder (=motorbromsning)?!

BAKOMLIGGANDE RESONEMANG:
Cykelns alla glidytor och överrullningsytor har en viss råhet som genererar onormal värme. Denna bör ledas bort. Vid motorbromsning sker ingen värmeskapande förbränning och lagren i drivlinan jobbar med liten last och mot andra lastzoner än vid drivning. Detta innebär att de glidytorna som normalt belastas får vila.

Å andra sidan skall man ju slita in allt enligt de villkor som kommer att gälla vid den framtida brukningen av cykeln. Ex.: kolvringarna skall anta den vinkelställning som kommer att bli normal. Lastzonerna i vevslängens lagringar skall ha den framtida utbredningen även vid inkörningen. Lastzonerna i i transmissionens lager skall också vara representativa. Kuggingreppens märkbild likaså. Även fjädringsrörelserna skall vara representativa. Osv.

Min egna inkörning av R1200GS:
Jag försökte göra inkörningen enligt ovan. Ett naturligt sätt att få "högfrekvent motorbromsning" var att köra på kurviga vägar, gärna grusvägar. Ett alternativ som jag inte hade tillgång till var körning upp- och nedför i backar. Annars hade nog det varit bättre.

Och hur gick det sedan: Tschaaaa..... Nu har jag kört mycket, mycket mer serpentinkörning på växel, blandat med KNIX på 2:an. Dessutom stadskörning i 30 graders värme (Hamburg) med varm motor. Och inget av detta hade jag räknat med när jag gjorde min inkörning på småvägar i Västmanland. Min vision var att jag kommer att finåka och lukta på blommor.

Men jag upplever ingen onormalt med cykeln. Jag är så sams med den så.....

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav petrho » 2014-03-05/20:13

Tack för alla bra o vettiga tips
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Håkan » 2014-03-05/20:32

Bo Rönnbäck skrev:Nu körs ju motorn på fabriken rätt tufft redan från start. 145km/h ser man...

BMW kör var tionde motorcykel så som det visas i filmen. Hittar man nåt fel, tar man tillbaka de tio tidigare för kontroll.
Tror inte motorcykeln i filmen tar nån skada av att köras relativt hårt.
Byt oljan, gärna en gång extra under inkörning.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-03-05/20:53

Håkan skrev:Byt oljan, gärna en gång extra under inkörning.


Helt enig, när jag har kört mina "Kallebäckslid" övningar så har jag bytt olja o filter efter kanske 50-60 km. Då är den som en gyllengul metallic flake färg. Man ser hur det glänser av spån i den och när man sedan byter efter 100 mil så är den mycket mindre bemängd av metallspån som det känns bra att de inte har legat i motorn i 95 mil. ;-)

Motorplågare Brobeck
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav petrho » 2014-03-05/21:15

Byter ni även oljefiltret eller bara oljan?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav BrooklynS » 2014-03-05/21:19

Självklart oljefiltret också - förekomsten av spån i oljan påvisar att filtret redan är igensatt och oljan går via bypasskanalerna, dvs orenad.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-03-05/21:52

petrho skrev:Byter ni även oljefiltret eller bara oljan?


Filter OCH olja på en gång.

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav JErkers » 2014-03-05/23:39

Bytte olja på min nya F8GS idag men inte filtret. Den har bara gått en mil hittills och ska tämligen snart, redan efter första inkörningsturen hur lång nu den blir, få både ny olja och nytt filter. Oljan såg riktigt fin ut men det satt lite metall på avtappningspluggens magnet.

Anledningen till att jag bytte oljan idag var att jag ville ha en mineralolja (men det blev en semisyntetisk som uppfyller BMW:s krav) till inkörningen. Nästa oljebyte troligen någonstans mellan dussinet & tjoget mil. Därefter oljebyte vid 100-milaservice om jag inte kommer på att den behöver få ny olja en gång till innan dess- Efter servicen blir det oljebyte minst var femhundrade mil samt vid ordinarie service.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Allan Ericsson » 2014-03-06/09:55

Tråden lever vidare ....
Apropå extra oljebyten under inkörning:
Oljefiltret filtrerar bort partiklar större än 30 mymeter. (En gång i tiden lät jag göra en partikelräkning på inkörningsoljan på en endurocykel. => Ytterst få partiklar var större än 30 mymeter.)

Min fråga och följdfråga beträffande oljebyten under inkörning:

1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?

2. Under vilka förutsättningar skall man vara mer ambitiös än vad motortillverkaren rekommenderar?

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Roger Gross » 2014-03-06/11:13

Allan Ericsson skrev:Tråden lever vidare ....
Apropå extra oljebyten under inkörning:
Oljefiltret filtrerar bort partiklar större än 30 mymeter. (En gång i tiden lät jag göra en partikelräkning på inkörningsoljan på en endurocykel. => Ytterst få partiklar var större än 30 mymeter.)

Min fråga och följdfråga beträffande oljebyten under inkörning:

1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?

2. Under vilka förutsättningar skall man vara mer ambitiös än vad motortillverkaren rekommenderar?

/Allan


Hej Allan,
Om man enbart tänker med hjärnan tror jag du har helt rätt!
Men...
flera av oss är entusiaster/nördar vad gäller våra hojar. I detta ligger att man tänker till stor del med hjärtat. Då känns det väldigt bra att byta olja lite tätare än vad tillverkaren föreskriver. Speciellt under inkörningsfasen. Om man tittar på den avtappade oljan i ljuset av solen så ser man hur det glittrar av mängder av små metallpartiklar. Visst, oljefiltret tar partiklar över viss storlek NÄR OLJAN ÄR VARM OCH TUNNFLYTANDE. Under uppvärmningsfasen tar oljan vägen via oljefiltrets by-passventil eftersom tjockare olja möter för stort motstånd i filterpappret. Och då går skiten orenad runt i systemet.
Men rent ekonomiskt har du rätt i din kommentar.
Dock fortsätter jag med tätare oljebyten som den mcnörd jag är.
Vänliga hälsningar,
Roger
D14
PS jag tycker också att bilen går mycket bättre när den är nystädad... ;)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav JErkers » 2014-03-06/19:17

Då har jag gjort premiär, inte bara årets första MC-tur utan även den första på min nya F8GS. Inkörning á la MotoTunesUSA, dvs först försiktig varmkörning och sedan omväxlande full gas och motorbroms. Kändes inte särskilt skoj och jag vet inte hur snabbt en motor körs in på vanligt sätt men nog tycker jag att det kändes som att hojen gick mjukare mot slutet av turen. Nu blev det inte mer än 7-8 mil idag så oljebytet jag tänkt göra efter första turen väntar jag med en tur eller två till...

Allan Ericsson skrev:Tråden lever vidare ....
Apropå extra oljebyten under inkörning:
Oljefiltret filtrerar bort partiklar större än 30 mymeter. (En gång i tiden lät jag göra en partikelräkning på inkörningsoljan på en endurocykel. => Ytterst få partiklar var större än 30 mymeter.)

Min fråga och följdfråga beträffande oljebyten under inkörning:

1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?

Ingen aning men jag tror inte att det kan skada att byta oljan heller... I alla fall inget annat än plånboken...

Allan Ericsson skrev:2. Under vilka förutsättningar skall man vara mer ambitiös än vad motortillverkaren rekommenderar?

/Allan

Om man som mig och Roger, äh Roger beskriver det så bra:

Roger Gross skrev:Men...
flera av oss är entusiaster/nördar vad gäller våra hojar. I detta ligger att man tänker till stor del med hjärtat.

Med andra ord: Motortillverkarens rekommendationer duger bra åt alla som inte är entusiast eller nörd...

(Å andra sidan skriver Roger också:
Roger Gross skrev:PS jag tycker också att bilen går mycket bättre när den är nystädad... ;)

... och jag städar bilen nästan bara när den ska säljas ;-) )
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Träna krypkörning med sprillans hoj?

Inläggav Allan Ericsson » 2014-03-06/21:42

Allan Ericsson skrev:1. Vilka risker tar man med att köra med förhöjd koncentration av partiklar, vars storlek är mindre än 30 mymeter?


Hej igen,
Jag måste försöka svara på min egen fråga nu! => Utan att ha kunskaper om de konstruktionslösningar BMW använder, så kan man nog påstå att det är en god idé att göra extra oljebyten under inkörningsfasen.

Jag har googlat (http://vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2002/T2178.pdf)

"As a rule of thumb, in all lubricated systems the
particle size should remain well below the oil film thickness in any lubricated
mechanism, and this very well applies to engines. Oil filters in practical applications can
have nominal retention rates in the order of 15...20 μm."

Lubricating oil film thickness under piston rings measured by several authors in test rigs
and in motored or fired test engines are tabulated in the study by Grice and co-workers.
The minimum oil film thickness presented in the table varies from 0 μm to 12 μm and
the maximum film thickness between 2.5 μm and 24 μm (Grice et al., 1990).

Och det går att läsa vidare:
According to experimental work presented by Henein and co-workers, the wear rate of a
cylinder liner is approximately 12 times higher during the first hour of operation than
during the subsequent two hours (Henein et al., 1998). Wear tests with neutron
bombarded compression rings in fired engine tests including a gamma ray spectrometer
have shown that the piston ring wear rate during the start-up period was up to 45 times
the steady-state wear rate, and that approximately 84 % of the ring wear occurred during
the first approximately 22 minutes of operation (Perrin et al., 1995).

Är man ambitiös vid inkörningen, så gäller det alltså att göra rätt från allra första början!

Sedan har vi oljefilmtjockleken i glid- och rullningslagern att bekymra oss över. Vad jag fått ut av min sökning så är tjockleken i rullningslager typiskt 1 mymeter. För glidlager så är tjockleken beroende av diametern, men tjockleken förefaller inte överstiga 30 mymeter. (När jag för länge sedan räknade på glidlager för stora generatorrotorer gällde det att landa på 50 mymeter.)

Så min slutsdats efter denna studie blir återigen: Det är nog vettigt att göra extra oljebyten vid inkörningen.

Slutligen: Som kuriosa kan jag nämna, att när jag körde in den tidigare nämnda enduromotorcykeln, så gjorde jag det första oljebyten efter 30 minuters körning. Nu känns det som att jag körde för länge på oljan!!!!!!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst