Kamaxlar och ventilspel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Tobias » 2014-03-09/18:15

Hej,

Har idag kollat ventilspelet på min hoj. Allt inom specifikation.
Bild
Dock såg jag att läget på kamaxlarna ser direkt fel ut. Som jag ser det skiljer det 2 kugg mot vad det ska vara.
Bild
Inget jag märkte senast jag körde. Senast ventilkåpan var av var när BMW kikade, första gången jag har av den. Just nu är jag osäker på vad jag ska tro och vilken axel som står rätt, resp fel....
Frågan är, hur gör man för att komma tillrätta med problemet?

Edit: Efter lite mat och slappande i soffan kan jag besvara mig själv, man låser vevaxeln och ställer in kammarna efter det.

Men jag tycker det är konstigt, 2 kugg är mycket. Borde den inte gå riktigt, riktigt illa? Antingen har kammarna alltid stått så här eller så var det någon mek som klantade sig när ventilerna ställdes sist. Ivf så är det minst 2k mil sen sist motorn var öppnad.

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Sv: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Tobias » 2014-03-10/10:46

Ytterligare en uppdatering.

Var idag förbi MC Proffsen, tyvärr är deras mek på semester till nästa vecka. Men Lennart hade för sig att det är något lurt med kammarna och dreven. Typ att dreven kan "glida" / vrida sig på kamaxeln.

Nu är det ju MC-väder ute så jag skulle väldigt gärna vilja ha ihop hojen snarast. Någon som kan säga om det är normalt att kammarna kan stå som de gör på min hoj? Alternativt någon man kan ringa och kolla med?

/Tobias

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav gorbra » 2014-03-10/17:56

Nu har jag ingen erfarenhet av F8:ans motor men ska inte markeringarna stå mittemot varandra, alltså linjera med "kanten" som syns när kolven är i top dead centre i kompressionsslaget? På R1200R, med dubbelkamsmotorn, ska markeringarna på nockarna stå mittemot varandra. Det behövs väldigt lite vridning på vevaxeln för att ge utslag på kammarna då markeringarna rör sig åt motsatt håll. Bara en fundering jag har. Har svårt att tänka att dreven har "slirat" på kamaxlarna.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav neutral » 2014-03-10/19:34

För mig ser det bara ut som att det inte är TDC. Har du följt anvisningarna angående det? Från verkstadsboken för F800GS m flera:

- Make sure that the crankshaft is locked at firing TDC for cylinder No. 1; inlet and exhaust valves of cylinder No. 2 are at overlap
- Check that the crankshaft is in the TDC position by observing the notch (arrow) on the front crank web (locating screw (No. 11 6 570) and screw (1) are removed).
- The marks on the camshaft gears are in line with each other and parallel with the sealing face.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Fredrik J » 2014-03-10/20:30

neutral skrev:För mig ser det bara ut som att det inte är TDC.


Instämmer.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Tobias » 2014-03-11/11:22

Ja, jag får säga som Guillou. "Jag skäms så det gör ont!"
Vet inte varför skallen inte kopplade. När jag läste era svar var "åh nej!" första tanken då det kopplade.

I sportsammanhang tar dom alltid med sig något positivt. Jag vet inte vad det skulle vara. Kanske bättre insikt. I alla fall är jag nöjd att jag la ner verktygen när det inte stämde. Även om det var rätt korkat att inte koppla det uppenbara!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav gyver » 2014-03-11/17:57

En fråga - är tabellen i första inlägget de uppmätta spelen? Om ja, hur går du tillväga för att mäta med denna noggrannhet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Tobias » 2014-03-12/00:21

Ikväll fick jag lite tid över till garaget och det var ju naturligtvis så enkelt att ställa läget till ÖD. Hyffsat hjärnsläpp.. och dessutom långvarit. Mätte om all ventiler men tidigare resultat står sig.

Mäter gör jag med ett bladmått. Man går upp en storlek i tjocklek på bladet tills man inte får emellan bladet. Avståndet är då föregående blads tjocklek.
Bild
Här mäter jag spelet på 2:a cylinderns 2:a avgasventil.
Bild
Trångt på avgassidan men egentligen inga större problem.
Bild

Hojjen har gått nära 5k mil. Någon som har en åsikt om slitaget?

Mvh
Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav gyver » 2014-03-12/07:10

Tobias skrev:Ikväll fick jag lite tid över till garaget och det var ju naturligtvis så enkelt att ställa läget till ÖD. Hyffsat hjärnsläpp.. och dessutom långvarit. Mätte om all ventiler men tidigare resultat står sig.

Mäter gör jag med ett bladmått. Man går upp en storlek i tjocklek på bladet tills man inte får emellan bladet. Avståndet är då föregående blads tjocklek.

Misstänkte bladmått - gjorde samma på min boxer i helgen. Men hur skiljer du på 0.33mm och 0.34mm? De måttsatser jag hittat brukar i denna dimension ha enbart 0.30mm och 0.40mm blad, inget däremellan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-12/07:42

Det finns bladmått-satser med mindre steg mellan än 0,10 mm.
Sen kan man fuska lite, och kombinera två blad för att få önskad tjocklek (t ex 0,20 och 0,15 för 0,35 mm).
(Nu får jag väl Mimmi på mig, för det är verkligen inte korrekt mätförfarande - men det är bättre än ingenting!)
Detta t ex löser problemet:
http://www.smaskin.se/matning/passbitar-likare/likare/bladmatt/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Tobias » 2014-03-12/10:05

Menar du att det är pga smuts eller dylikt mellan de kombinerade bladen? Jag vet inte, har aldrig hört att man inte ska kombinera blad tidigare. Dessutom är det bladmåttet jag har konstruerat så man kan anta att det är meningen att kombinera blad. De tunnare bladen är i mitten.

Jag oljar in bladen, torkar av dom med fingrar eller papper, duttar lite olja på dom igen så de klibbar ihop. Sedan har jag det tunnare bladet uppåt mot kamaxeln så det inte riskerar fastnar i nåt och kan vila mot det tjockare bladet.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-12/11:33

Tobias skrev:Menar du att det är pga smuts eller dylikt mellan de kombinerade bladen? Jag vet inte, har aldrig hört att man inte ska kombinera blad tidigare. Dessutom är det bladmåttet jag har konstruerat så man kan anta att det är meningen att kombinera blad. De tunnare bladen är i mitten.

Jag oljar in bladen, torkar av dom med fingrar eller papper, duttar lite olja på dom igen så de klibbar ihop. Sedan har jag det tunnare bladet uppåt mot kamaxeln så det inte riskerar fastnar i nåt och kan vila mot det tjockare bladet.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Jag gör som du, det känns helt OK för mig - men det finns såklart en (minimal) risk för mätfel, om något kommer mellan bladen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-12/11:40

Gunnar Elmgren skrev:Sen kan man fuska lite, och kombinera två blad för att få önskad tjocklek (t ex 0,20 och 0,15 för 0,35 mm).
(Nu får jag väl Mimmi på mig, för det är verkligen inte korrekt mätförfarande - men det är bättre än ingenting!)


Berätta gärna varför det är fel. Googlande ger vid handen att "alla" gör det, och Wikipedia säger så här:
They are flexible enough that, even if they are all on the same hinge, several can be stacked together to gauge intermediate values.

Franska, italienska, holländska och svenska Wikipedia säger samma sak, även om den svenska versionen säger att det är föråldrat och inte rekommenderat. Tyska Wikipedia säger inget om saken.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-12/11:46

Jag ser för egen del inget problem med att kombinera blad, bara det inte blir för många. Har "alltid" gjort så.
Det sitter bara någonstans i bakhuvudet, att man helst ska undvika det - och så tänkte jag att Mimmi säkert kommer att protestera mot förfarandet! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-12/11:54

Jo, om det inte är bra vore det ju bra att veta om det, och varför :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-12/12:04

Kapten Stofil skrev:Jo, om det inte är bra vore det ju bra att veta om det, och varför :mrgreen:

Jag är ganska säker på, att jag har fått det som "yrkesskada". Jag började min karriär i IT-branschen som fältservicetekniker, för bl a diverse hålkortsmaskiner och väldigt mekaniska skrivare. (Jo, det är sant - det fanns hålkort när jag började, 1977!)
Många injusteringar på dessa mekaniska vidunder (som var ett under av precision och ingenjörskonst!) gjordes med hjälp av just bladmått - och det fick inte bli fel...... minns jag rätt, stod det uttryckligen i servicemanualerna att flera blad inte fick kombineras, eftersom det medförde risk för mätfel.
För "grövre" mekanik som MC- och bilmotorer, har jag svårt att tro att noggrannhetskraven är så stora.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav neutral » 2014-03-12/12:17

Kan tänka mig två anledningar, den första är att varje blad har en måttolerans och kombinerar man två eller flera blad kombinerar man också toleranserna och risken för mätfel ökar. Den andra är att ett tunt blad kan veckas eller deformeras på annat sätt så att de kombinerade bladen får helt fel mått även om de individuellt hade varit ok att använda, detta torde man dock upptäcka rätt lätt.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Anders Nedemark » 2014-03-12/15:22

Tobias skrev:......duttar lite olja på dom igen så de klibbar ihop. Sedan har jag det tunnare bladet uppåt mot kamaxeln så det inte riskerar fastnar i nåt och kan vila mot det tjockare bladet.


Den tunna oljefilmen som finns mellan bladen borde också öka på "mät-tjockleken", inte mycket men lite. Bara en tanke......
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav larkal » 2014-03-12/21:55

Tobias......vet du vad hojen har körts på för olja ???
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Tobias » 2014-03-12/22:27

larkal skrev:Tobias......vet du vad hojen har körts på för olja ???

Jodå, Castrol. När jag bytt olja har det alltid varit till Castrol. Jag lät BMW göra servicen medans den hade garanti och jag förmodar att de hällde i Castrol då det är Castrol de rekomenderar.

Köpte på mig några liter Castrol Power 1 4T 10W40 från http://www.mapodo.de förra året. Så det blir det i år igen. :)
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Marie » 2014-03-12/22:54

Gunnar Elmgren skrev:(Jo, det är sant - det fanns hålkort när jag började, 1977!)



Det vet jag väl.

När jag vid samma tid läste programmering (Algol60, Fortran IV, Cobol och Assembler för Univac) så satt jag och stansade hålkort, lämnade in bunten på Lunds Universitets Datacentral för kompilering och fick tillbaka några meter pyjamaspapper med programmet utskrivet och kompileringsrapporten (förhopningsvis utan att det hittats syntaxfel). Sen var det bara att lämna in bunten igen tillsammans med en bunt kort innehållande indata, och med spänning vänta och se om även logiken i programmat höll måttet så att det blev rätt utdata på pyjamaspapperet man fick några timmar senare....
Jo, det var tider det...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Kamaxlar och ventilspel

Inläggav Mimmi » 2014-03-12/23:14

Hej!

Förfarandet att kombinera olika bladstål för att få fram önskat mått har jag inget emot, jag praktiserar det själv!

Gunnar har nog missuppfattat mig och min noggrannhet en aning! ;) :) Jag är visserligen ingenjör, men ändå i första hand praktiker, men en noggrann och petig sådan, jag är ingen urmakare (den precisionen och så små detaljer klarar jag inte), och i verkliga livet är det fullt acceptabelt att göra så.

Däremot i verklig precisionsmekanik, och i laboratorieverksamhet kanske det är för grovt, alltså sådana ställen där man arbetar med CE Johanssons passbitar. Sådana har jag i och för sig använt ibland, men enbart för att få exakta mått som jag överfört med ritsapparat. Men då pratar vi inte om service - reparation - underhåll utan nytillverkning av delar där stor noggrannhet krävs. Och det är en helt annan sak, då skall det till diabasbord, "Engineers blue", luppglasögon och annat som man inte använder sig av i det dagliga arbetet på verkstaden.

Däremot är jag ytterst noga med att se till att bladstålen inte är skadade. De blir lätt buckliga och tillhamrade. Särskilt vid ventilinställning med gående motor, en metod som är synnerligen rekommendabel, i synnerhet på slitna toppventilmotorer utan överliggande, direktverkande kamaxel.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst