neutral skrev:För mig ser det bara ut som att det inte är TDC.
Tobias skrev:Ikväll fick jag lite tid över till garaget och det var ju naturligtvis så enkelt att ställa läget till ÖD. Hyffsat hjärnsläpp.. och dessutom långvarit. Mätte om all ventiler men tidigare resultat står sig.
Mäter gör jag med ett bladmått. Man går upp en storlek i tjocklek på bladet tills man inte får emellan bladet. Avståndet är då föregående blads tjocklek.
Tobias skrev:Menar du att det är pga smuts eller dylikt mellan de kombinerade bladen? Jag vet inte, har aldrig hört att man inte ska kombinera blad tidigare. Dessutom är det bladmåttet jag har konstruerat så man kan anta att det är meningen att kombinera blad. De tunnare bladen är i mitten.
Jag oljar in bladen, torkar av dom med fingrar eller papper, duttar lite olja på dom igen så de klibbar ihop. Sedan har jag det tunnare bladet uppåt mot kamaxeln så det inte riskerar fastnar i nåt och kan vila mot det tjockare bladet.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Gunnar Elmgren skrev:Sen kan man fuska lite, och kombinera två blad för att få önskad tjocklek (t ex 0,20 och 0,15 för 0,35 mm).
(Nu får jag väl Mimmi på mig, för det är verkligen inte korrekt mätförfarande - men det är bättre än ingenting!)
They are flexible enough that, even if they are all on the same hinge, several can be stacked together to gauge intermediate values.
Kapten Stofil skrev:Jo, om det inte är bra vore det ju bra att veta om det, och varför
Tobias skrev:......duttar lite olja på dom igen så de klibbar ihop. Sedan har jag det tunnare bladet uppåt mot kamaxeln så det inte riskerar fastnar i nåt och kan vila mot det tjockare bladet.
larkal skrev:Tobias......vet du vad hojen har körts på för olja ???
Gunnar Elmgren skrev:(Jo, det är sant - det fanns hålkort när jag började, 1977!)
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst