Kallstart

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kallstart

Inläggav ghed » 2014-03-24/12:20

När det är kallt på morgonen, 2-4 +grader så startar MC´n direkt, går i 5-10 sekunder sen lägger den av :cry: . När jag startar den igen är det inga problem. Har sagt till på service verkstan (Lundgrens i Avesta), dom hade inte hört talas om problemet tidigare. Är det någon här som har upplevt samma problem ? F650GS 2012.
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: Kallstart

Inläggav Olof Eriksson » 2014-03-24/12:36

ghed skrev:När det är kallt på morgonen, 2-4 +grader så startar MC´n direkt, går i 5-10 sekunder sen lägger den av :cry: . När jag startar den igen är det inga problem. Har sagt till på service verkstan (Lundgrens i Avesta), dom hade inte hört talas om problemet tidigare. Är det någon här som har upplevt samma problem ? F650GS 2012.

F800 GS som jag hyrde i teneriffa (tror det var en -09) Gick skit dåligt tills motorn blev varm. Uthyraren sade åt mig ett ge gas tills det blev två streck på tempgivaren. Min egna maskin (en årsmodell -13) trycker jag på startknappen och sen går den. Även när det är -5 grader testade detta i november.

Jag är själv också nyfiken att veta om det är skilnad mellan modellerna. Dvs på hur dom är konfade gällande kallstarter.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Kallstart

Inläggav Puttete » 2014-03-25/11:22

Hej

Jag har samma årsmodell som dej och jag har inte haft kallstartsproblem. Däremot spelar det ingen roll vad du frågar Lundgrens om, de har aldrig hört talas om just det problemet förr... :D


// P
IBA-member # 55005
Användarvisningsbild
Puttete
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-03-07/17:32

Re: Kallstart

Inläggav Hasse Gustafsson » 2014-03-25/17:06

Handlare har aldrig hört talas om några problem 8-)
Det är bara på forum som det finns problem och de som skriver där stora lögnare :roll:
Allt enligt våra kära handlare.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Kallstart

Inläggav ghed » 2014-03-28/08:53

Jag har också det här problemet (det är inte min hoj på filmen)
https://www.youtube.com/watch?v=ZUf_bkyXXvs
Nån som har samma problem?
Finns det lösning?
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: Kallstart

Inläggav Lars Westman » 2014-03-28/11:09

Batteriproblem?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Kallstart

Inläggav Tobias » 2014-03-28/15:12

Problemet i filmen är, som Lars skriver, batteriet. Jag har haft precis så, blev det för kallt orkade hojen inte ens igång. Köpte nytt batteri och allt frid o fröjd igen.

Men! Det är inte det problemet TS beskriver. I hans hoj går igång utan problem men sen dör den.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Kallstart

Inläggav ghed » 2014-03-28/19:29

Satte in nytt batteri på eftermiddan idag, får se i morrn bitti hur den startar,, om det hänger ihop ?
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: Kallstart

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-28/20:15

Tobias skrev:Men! Det är inte det problemet TS beskriver. I hans hoj går igång utan problem men sen dör den.

Här är jag verkligen ute på tunn is, men tanken går till ett programfel i insprutningen.
På en förgasarmotor dras den manuella choken ut vid kallstart, och motorn startar prompt. Skjuter man sedan omedelbart in choken helt, dör motorn (förstås). För att motorn skall fortsätta gå, måste choken skjutas in lite i taget, i takt med att motorn blir varm.

Elektroniskt reglerade insprutningssystem onödiggör manuell choke, eftersom de känner av motor- och lufttemperatur och reglerar bränsle-luftblandningen därefter. Men om programmeringen är defekt, kan man tänka sig en digital motsvarighet till full choke vid start, varpå elektroniken "skjuter in choken helt" efter en kort stund - och motorn förstås dör. Det vore intressant att få reda på, hur motorn i filmen skulle reagera, om föraren gav manuell gas efter start. Skulle den dö i alla fall?

Hur som helst är det naturligtvis fel på hojen! Så skall ju motorn inte bete sig!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kallstart

Inläggav ghed » 2014-03-28/22:46

Förmodligen ligger felet i en givare, det ska väl egentligen visa sig vid diagnostiken vid service
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: Kallstart

Inläggav Mimmi » 2014-03-29/00:42

Hasse Gustafsson skrev:Handlare har aldrig hört talas om några problem 8-)
Det är bara på forum som det finns problem och de som skriver där stora lögnare :roll:
Allt enligt våra kära handlare.


Hej!

Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Jag vet att en här ofta hyllad, refererad till och känd BMWverkstad i Västsverige, inte förnekar fel...
Vid ett tillfälle visade han mig "en hög" med slutväxlar till 1200GS av den modellen som BMW officiellt förnekade fel på, och bara skrattade åt deras förnekelseattityd, likaså såg jag en gång en hel drös med BMW originalbatterier som var utbytta på garanti...
Han var så trött på de batterierna att han helst inte sålde dem, numera säljer han gärna Odysseybatterier i stället, och det i stor upplaga.

Ytterligare en firma jag har kontakt med, men aldrig besökt, lämnar liknande uppgifter. Så alla är inte indoktrinerade och hjärntvättade av BMW centralt. ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kallstart

Inläggav ghed » 2014-03-29/11:01

Innan batteribyte: provade att gasa, motorn lade av. Likaså felet på filmen, provade att ge gas inget utslag på varvräknaren.
Nu är batteriet bytt och kallstarten provad: Resultat; Hojen startade snällt, inga tendenser till att lägga av, ingen extra "pre run check" och varvräknaren funkade normalt.
Det är väl som Bror skriver; ett programeringsfel, någonting händer med givare och program när batterispänningen sjunker.
Hursomhelst är det bra att få diskutera tekniska problem här och se att det finns lösningar på det mesta :-)
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12

Re: Kallstart

Inläggav Kovlingen » 2014-03-29/11:21

Ibland kan det vara så att om man lyfter av strömkabeln från batteriet ett tag
så nollar man ev buggarna . Datorn går in i grundinställning .
Vet nu inte om det gäller på hojar men på en del bilar funkar det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kallstart

Inläggav Lars Westman » 2014-03-29/19:53

Även bilar blir helknasiga med dåligt batteri långt innan man själv märker att batteriet är dåligt. Hade en BMW en gång som hade massa hyss för sig som botades med nytt batteri. Aldrig på mina audibilar dock....

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Kallstart

Inläggav ghed » 2014-05-06/14:43

Problem med kallstart fortgår
På morgonen när det är omkring +3 till 4 + grader eller lägre lägger motorn av efter några sekunder
Användarvisningsbild
ghed
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-06-13/11:12


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst