Drivpaket och däck.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Drivpaket och däck.

Inläggav JErkers » 2014-05-13/00:25

Jag har just hämtat en uppsättning begagnade kompletta hjul till min F8GS -13 (Filippa). Dessa hjul hade utslitna svålar monterade samt 42-tänder på bakdrevet. Jag tänkte använda dessa hjul som till grusåka och ska därför köpa 47-tänders bakdrev, 15-tänders framdrev och kanske en kedja med 118 länk i stället för standard 116 länkar (kan bli problem enligt säljaren att få på en ny 116-länkad kedja på dessa drev). Jag behöver också nya grusdäck i storlekarna 130/80 18 resp 90/90 21 - vilka ska jag satsa på? Jag kommer att köra grus men ingen "brytenduro" och vill ha pålitliga grusdäck, gärna med bra livslängd... Fälgarna är inte i orginalstorlek, framfälgen har måtten 1.85*21 (2.15*21 orginal) bred och bakfälgen 2.5*18 (4.25*17" orginal).

Nu till frågorna:
1. Var köper jag drev & kedja med bra kvalitet till rätt pris?
2. Vilka däck ska jag satsa på?
3. Var köper jag däcken till bästa pris?
Säkra leveranser och bra service förutsätts.

(Så har jag startat ännu en däckstråd med inslag av internet- kontra lokala handlare... Men det bjuder jag på!)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Drivpaket och däck.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-13/07:48

Ja Du Jens, nu har Du allt rört om i getingboet!
Betr. drivpaket, har jag handlat hos Addemoto.se ett par gånger - mycket att välja på, och nästan samma pris som att köpa från Tyskland eller Storbrittannien. Servicen har jag inga anmärkningar på heller.

Däck blir jobbigare. På min F800GS har jag just nu Mitas E09 fram och E10 bak, men i originaldimension.
Riktigt nöjd, däcken är klart billigare än t ex TKC80 och funkar bättre både på grus och när det blir lite halare.
På asfalt brummar dom en del, men greppet är pålitligare än TKC80, särskilt på blött underlag.
Verkar ha ungefär samma livslängd som TKC80, vilket är snäppet bättre än den "kombo" jag hade på föregående uppsättning (Karoo 2 bak och T63 fram).

Jag handlar nästan alltid däck på nätet, eftersom jag föredrar att lägga om själv och det är bekvämt att få däcken levererade hem till dörren. Brukar handla från Mynetmoto eller Däckonline, eller från Jarmo på KM-däck i Haparanda (fast han har ett mycket begränsat sortiment, numera).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Drivpaket och däck.

Inläggav JErkers » 2014-05-14/10:48

Gunnar Elmgren skrev:Ja Du Jens, nu har Du allt rört om i getingboet!
Betr. drivpaket, har jag handlat hos Addemoto.se ett par gånger - mycket att välja på, och nästan samma pris som att köpa från Tyskland eller Storbrittannien. Servicen har jag inga anmärkningar på heller.

Drivpaket beställt från Addemoto. 47/15 och kedja 525/118. Kedjan var öppen med nitlås men då jag inte har utrustning för nitning av kedja så ska de nita den åt mig - service!

Gunnar Elmgren skrev:Däck blir jobbigare. På min F800GS har jag just nu Mitas E09 fram och E10 bak, men i originaldimension.
Riktigt nöjd, däcken är klart billigare än t ex TKC80 och funkar bättre både på grus och när det blir lite halare.
På asfalt brummar dom en del, men greppet är pålitligare än TKC80, särskilt på blött underlag.
Verkar ha ungefär samma livslängd som TKC80, vilket är snäppet bättre än den "kombo" jag hade på föregående uppsättning (Karoo 2 bak och T63 fram).

Tittat på samma Mitas-kombo som du har men det finns inte E10 i den dimension jag vill ha (130/80 -18) - fungerar E09 bak? Står ingenting på Däckonline om att det är ett fram eller bakdäck. Nu har jag redan ett Karoo 2 framdäck så jag funderar på ett Heidenau K60 bak. Det borde ge en del mil, hyfsad komfort och matcha greppet på Karoo 2. Jag är ju ingen gruskung än utan bara under upplärning...

Gunnar Elmgren skrev:Jag handlar nästan alltid däck på nätet, eftersom jag föredrar att lägga om själv och det är bekvämt att få däcken levererade hem till dörren. Brukar handla från Mynetmoto eller Däckonline, eller från Jarmo på KM-däck i Haparanda (fast han har ett mycket begränsat sortiment, numera).

Min plan är också att lägga om däcken själv. Gjort det på Rosita och fungerar det med omsulning på henne så borde det fungera på Filippas nya fälgar också.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Drivpaket och däck.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-14/18:22

Visst funkar det med E09 bak, om Du kan stå ut med att livslängden blir lite sämre än med E10.
Karoo 2/K60 är en kombo jag aldrig provat, men det kan nog vara värt ett försök.
Fast K60 är inte i närheten att vara lika bra som E10 på löst grus och halt underlag....

Ska Addemoto nita kedjan åt Dig? Då blir Du tvungen att demontera svingen när Du byter kedja. Ett bättre alternativ är att montera kedjan med det medföljande kedjelåset, och sen åka till lämplig MC-verkstad för att montera nitlåset.
Själv köpte jag ett nitverktyg, Biltemas kostar kring 700 kr och fixar jobbet galant.

Blir förresten lite avundsjuk på hjulen Du fått tag på - kan Du hitta en omgång åt mig också? ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Drivpaket och däck.

Inläggav jonas_th » 2014-05-14/20:38

Nu när du skaffat extra fälgar i rätt dim. För grusåka behöver du ju inte kompromissa med däcken. Michelin a10 tyckte jag fungerade fin på min förra xr såg dessutom att fu kan få en uppsättning för 900 kr på 24mx just nu. Annars är t63 eller varför inte s12. Då behöver du inte fundera på greppet iaf.


Du får gärna hitta en uppsättning även till mig :-)
jonas_th
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2012-01-08/19:28


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst