ABS-sensor - kass?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ABS-sensor - kass?

Inläggav Tobias » 2014-06-15/13:14

Hej

Igår hade jag av bakdäcket för att byta ryckutjämnar-gummina, när jag satte ihop glömde jag sätta fast ABS-sensorn. Åkte iväg med den löst hängande, upptäckte det efter 3-400m och skruvade dit den.

Men det ville inte fungera så jag åkte tillbaka till garaget och läste ut felkoden - för långt avstånd mellan sensor och kransen. Skruvade isär, såg inget konstigt var sig på fästet eller sensorn, så jag skruvade in sensorn igen. Testade på några hundra meter, det fungerar - indikatorn slocknar och ABSen går in för att hindra att bakhjulet låser sig.

Tog en tur och fick efter ett tag se att ABS-indikatorn lös igen. Hastigheten visades, om det var rätt vet jag inte, hade ingen gps på. Testade att låsa bakhjulet, och det gjorde det, ingen ABS-funktion. Cyklade tändningen och åkte iväg igen, ABS-indikatorn slocknade som normalt och jag hade återigen, ABS-funktion.

Efter en stund lyste indikatorn igen och ingen ABS-funktion! Cyklade tändningen igen, återigen fungerar ABSen. Men efter en stund får jag samma fel igen. Vad jag kan se fungerar hastighetsmätaren hela tiden.

Har någon haft liknande problem?
Kan sensorn bli kass så att den ibland inte "räcker" till kransen (utlästa felkoden) men oftast gör det (hastighetsmätaren fungerar)?

Tobias

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: ABS-sensor - kass?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-15/13:26

Min gissning är, att ABS-sensorn blev skadad när Du körde iväg med den dinglande i kabeln. Mest troligt är, att en ledare i kabeln är av, men ligger ihop inne i isoleringen så pass att det oftast är kontakt.
Då funkar hastighetsmätaren, men ABS-systemet larmar och kopplar ur när det upptäcker glapp i sensorkretsen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: ABS-sensor - kass?

Inläggav Tobias » 2014-06-15/18:32

Ja det är väl så. Surt. Får bli att beställa en ny sensor imorgon. Man är ju så van med det...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: ABS-sensor - kass?

Inläggav Tobias » 2014-06-17/22:39

Sensor bytt och ABSen funkade utan problem under en kort provtur.

Alles klar! :-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: ABS-sensor - kass?

Inläggav Lars Westman » 2014-06-17/22:56

Lite kuriosa i sammanhanget: Om man råkat skada kransen med de små slitsarna som givaren läser av så den blivit skev får man ett väldigt spännande beteende på abs:en. Jag hade råkat skada en krans fram och bromsarna pumpade något alldeles oerhört!

När det hände lämnade jag in hojen på märkesverkstad några dagar innan en norgetur och de kunde inte hitta något fel. Åkte på semester med avslagen ABS och väl hemkommen såg jag att kransen hade in inbuktning. Efter att ha rätat ut den funkade allt igen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: ABS-sensor - kass?

Inläggav neutral » 2014-06-18/08:48

Jag brukar slarva med att ta bort sensorn innan jag tar bort hjulen men man kanske ska börja med det i alla fall. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst