Ännu en turbulenstråd...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-05/21:49

Vet att det finns ett gäng trådar i ämnet men hittar inget som exakt är svar på min fråga...

Jag har en F700GS 2014 och är 176 cm lång. Då jag nyligen skaffat hoj o kort har jag ingen erfarenhet hur turbulens kontra normalt vindbrus är. Hur som haver så testade jag lite idag.

Sitter jag som vanligt har jag ett jädra ljud i hjälmen men lyfter jag baken kanske 3 cm blir det nästan helt tyst. Misstänker att normalläge=turbulens.

Har sett ett gäng gigantiska rutor som jag inte skulle vilja ha på hojen men borde inte originalrutan vara för hög (!) om jag minskar vindbruset vid "höjt hjälmläge"?
Visst passar alla rutor till F800GS till F700GS? Är det någon som testat en F800 ruta på en F700 med bra resultat? Finns det någon annan som testat något med bra resultat? Känns tråkigt att köpa rutor hejvilt om det inte är säkert att det blir bättre? Finns det någon tredjeparts justermojäng med 1 extra läge upp respektive ner? +- nån centimeter alltså?

Tacksam för hjälp - tänk om man fick njuta utan denna turbulens! 8-) Kanske finns det rentutav någon som vill hyra ut en F800GS ruta någon timme?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-05/22:30

Jag (177 cm) har samma erfarenhet som Du - fast på en K 1200 RS. Min gissning: Om vi skulle kapa ner kåpglasen sådär 5 (- 10?) höjdcentimeter, skulle det bli tystare kring hjälmen, eftersom turbulensvågen borde hamna längre ner. Jag har dock inte satt sticksågen i originalrutan - ännu.
Däremot vet jag, att om jag ställer kåpglaset i det andra - högre - läget, blir tillvaron avsevärt sämre - närmast outhärdlig! Då är det svårt att hålla huvudet stilla i farter över 90, och turbulensbullret skall vi bara inte tala om!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-07-06/01:54

Jag köpte en högre ruta till min R1100S (från Wunderlich) och det blev värre. Kapade ner originalrutan ca 10cm och det blev bättre.
Det är inte så svårt att med kopplinsngshanden känna var "kanten" på luftströmmen är men man bör inte anta att 10cm nedkapning flyttar ned "kanten" 10cm, så enkelt är det inte utan vinkeln på rutan har också betydelse och den är svårare att ändra. Bredden på rutan kan säkert också spela in.

På bild ser det ut som om rutan på en 700GS skulle vara rätt enkel att ta bort så du kan ju pröva helt utan ruta, bara för att se vad som händer.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav bojboj » 2014-07-06/06:52

Jag gjorde en kopia av rutan i masonite. Kapade sedan av bit för bit tills det blev tyst i hjälmen. Sedan kapade jag av originalrutan. Har också gjort iakttagelsen att det är viktigt att det är tätt runt halsen. En buff som man drar upp en bit i hjälmen hjälper oxå.

bojboj
bojboj
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2013-10-02/06:33

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Håkan » 2014-07-06/07:04

Petro, jag har gjort precis samma erfarenhet som du.
Du får mycket bra råd här. Sätt sågen i rutan! ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-06/07:23

bojboj skrev:Jag gjorde en kopia av rutan i masonite. Kapade sedan av bit för bit tills det blev tyst i hjälmen. Sedan kapade jag av originalrutan. Har också gjort iakttagelsen att det är viktigt att det är tätt runt halsen. En buff som man drar upp en bit i hjälmen hjälper oxå.

bojboj

Smart med masonite!

Hur kapade du? Följde du originalrutans linjer? Hur blev snittet? Bild?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav bojboj » 2014-07-06/08:22

Bara kapade rakt av. Bilder finns tyvärr inte

bojboj
bojboj
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2013-10-02/06:33

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-06/11:44

bojboj skrev:Bara kapade rakt av. Bilder finns tyvärr inte

bojboj


Kapade du med en rondell eller bågfil eller? Hur blev snittet? Ser det "B" ut eller?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-06/11:45

Fredric Fredricson skrev:Jag köpte en högre ruta till min R1100S (från Wunderlich) och det blev värre. Kapade ner originalrutan ca 10cm och det blev bättre.
Det är inte så svårt att med kopplinsngshanden känna var "kanten" på luftströmmen är men man bör inte anta att 10cm nedkapning flyttar ned "kanten" 10cm, så enkelt är det inte utan vinkeln på rutan har också betydelse och den är svårare att ändra. Bredden på rutan kan säkert också spela in.

På bild ser det ut som om rutan på en 700GS skulle vara rätt enkel att ta bort så du kan ju pröva helt utan ruta, bara för att se vad som händer.

/Fredric

Tog bort rutan helt idag och vilken skillnad det blev (till det bättre)
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-06/12:04

Någon som testat denna?

http://www.aeroflowscreens.com/F650_800 ... _Sport.htm

Om jag uppfattar det korrekt bör den vara knappt 13 cm (jämfört med 17 standard)

Tror ni den passar min F700GS 2014?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Håkan » 2014-07-06/12:47

petrho skrev:Kapade du med en rondell eller bågfil eller? Hur blev snittet? Ser det "B" ut eller?

Jag har kapat flera rutor.
Brukar använda bandsåg. Sätter tape på rutan för att inte repa den mot sågbordet och för att kunna markera ett symmetriskt snitt. Snittytan putsas, först med bandputs, sedan för hand, finare och finare putsduk.
Snittet brukar inte gå att skilja från det gjord på fabrik...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-06/19:24

Lite produktutveckling på kvällskvisten 8-)

Provade helt enkelt att vinkla ut nederdelen något och tycker att resultat blev mycket bättre.

Undrar bara hur jag skall lösa fastsättningen (jo buntbanden och liggunderlaget är bara temporärt) då nedre hålen inte linjerar längre?
Bilagor
IMG_0771b.jpg
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Lars Westman » 2014-07-06/21:52

Här finns ytterligare en idé: http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=12784038&postcount=23. Det är lätt att stirra sig blind på överdelen av rutan i tron att all turbulens uppstår där.

Men visst: Kapad ruta = mindre turbulens = mindre skydd (om man inte går all-in och monterar nåt riktigt stort).

På längre turer önskar jag hyfsat skydd och jag är riktigt nöjd med min Mirage2. En bonus är att man får en bra cockpit för montage av GPS + diverse brytare och uttag man kan önska. Men helt utan turbulens är jag inte. Mycket bättre än standard dock (och Miragerutan har genomgåt vissa förändringar sedan jag köpte mitt exemplar så den är nog ännu bättre nu)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-07-07/00:34

Håkan skrev:
petrho skrev:Kapade du med en rondell eller bågfil eller? Hur blev snittet? Ser det "B" ut eller?

Jag har kapat flera rutor.
Brukar använda bandsåg. Sätter tape på rutan för att inte repa den mot sågbordet och för att kunna markera ett symmetriskt snitt. Snittytan putsas, först med bandputs, sedan för hand, finare och finare putsduk.
Snittet brukar inte gå att skilja från det gjord på fabrik...

Alla sätt som funkar är bra.
När jag kapade min använde jag målartejp där jag markerat snittet och kapade med en billig lövsåg (eftersom jag inte ville ha ett rakt snitt). Snittytan våtslipades med 200, 400 och slutligen 800-papper. Bortsett från att lövsågen var alltför billig för att gå att styra riktigt bra så funkade det klockrent och den kapade kanten har samma finish som övriga kanter.

Om jag skulle gjort nåt annorlunda skulle jag satsat på en bättre lövsåg.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav petrho » 2014-07-07/13:41

Tack för alla fina råd!
Har nu fått kontakt med en lokal firma som arbetar med plast/plexi och de skall hjälpa mig kapa.

Kanske börjar med 3 cm och testar en runda, ev ytterligare 3 cm osv

Tyvärr är de åter från semestern om 3 veckor men det skall nog gå bra 8-)
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav gsofnorth » 2014-07-18/08:37

Har samma problem som dig. Funderar på en högre ruta, men vet inte.
Provade idag att köra utan för att kolla hur turbulensen skulle vara. Blev tyst och fint.
Men utseendet blev för tragiskt...
Och vindströmmen tog ju tag i hela kroppen och ruskade istället. Lite jobbigt när man pendlar 8mil 110-väg varje dag.
Blir nog högre ruta.
gsofnorth
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-07-08/13:33
Ort: Trundön

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav polymasa » 2016-07-08/17:08

Kom hem i går efter 160 mil på hojen på några dar, längsta dagsetappen var 60 mil. Jag upplever problem med dels fartvinden på kroppen men mest turbulensen vid hjälmen och ljudet som blir. Jag kör en GS 800 och min sambo en GS 650 och vi har tillsammans ett gäng med rutor. Gjorde i dag ett ovetenskapligt test av våra rutor. Jag är 189 cm lång kan väl tilläggas.

Bild

1. Original 800GS
Mycket vind på kroppen men inte så mycket turbulens. Men för mig inte nått får långstyrning utan mer för kortare svängar och skogen.

2. PUIG Touring Screen
Ruta som från början var högre men som jag kapat några gånger till för mig optimal längd. Ju kortare ju mindre turbulens och ljud runt hjälmen. För att inte kapa för mycket tog jag lite åt gången tills jag blev nöjd.

Rutan finns att beställa på LOUIS och kostar inte skjortan, 99 €, och kan vara en bra utgångspunkt om man vill kapa sig fram så att säga.

https://www.louis.de/en/artikel/puig-touring-screen-light-tinted-and-abe-fuer-bmw-f-800-gs/10006801?filter_bike_id=1955&list=173458699&filter_article_number=10007418

3. Touratech
Min sambos ruta som jag upplever bullrig. Skyddar bra men som sagt mycket buller och gång i hjälmen. Sambon är kortare och gillar rutan skarpt.

https://shop.touratech.se/windscreen-bmw-f800gs-f650gs-twin-smoke-colored.html

4. BMW:s touringruta, original på 800 Adventure
Bra skydd men en hel del ljud och turbulens i hjälmen. Men något bättre än Touratech som jag upplever.

Sammanfattningsvis blir det hela tiden en kompromiss, hur mycket skydd kontra hur mycket turbulens och ljud. Det spelar oxå stor roll hur lång man är så klart. Sträcker jag på mig eller kryper ner så förändras läget på alla rutorna. Så hitta det optimala är säkert olika från person till person.

För är det lite jämt skägg mellan PUIG som låter mindre men skyddar sämre och BMW:s touringruta, skyddar bättre och låter mer. Kan nog bli att köra varannan sväng med dessa rutor.

/P
Senast redigerad av polymasa 2016-07-10/20:28, redigerad totalt 3 gånger.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-08/18:04

Jag har en Touratech Desertio F på min F800GS.
Ganska stor, men framför allt ställbar i både höjd och vinkel.
Går t o m enkelt att ta bort övre delen (t ex vid ren offroad-körning), då motsvarar den ganska exakt standardrutan.
Jag är mycket nöjd, i högsta läget och max uppvinklad styr den upp luftströmmen ovanför hjälmen, turbulensen är då minimal. Vill jag ha lite mer luft, är det bara att skjuta ner rutan och/eller vinkla den bakåt - det går att hitta hyfsat turbulensfria lägen även med rutan ganska långt ned. Tyvärr långt ifrån billig, men bra är den!
https://shop.touratech.se/desierto-f-fa ... -twin.html
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav polymasa » 2016-07-10/20:23

Hört och läst mycket gott om Desertion. Det är absolut en fördel att enkelt kunna reglera höjden och även lutningen som jag förstår. Då kan man lätt prova sig fram till vad som är det optimala.

Nu har PUIG kommit med en reglerbar ruta i stil med Desertion, "Puig Touring Screen for BMW F 800 GS". Verkar inte riktigt ha samma inställningsmöjligheter men har ett helt annat pris, 199 €.

Bild

https://www.louis.de/en/artikel/puig-touring-screen-for-bmw-f-800-gs-adventure-13-with-mounting-and-abe/10009167?list=173458402&filter_article_number=10009167

Jag har inte hört nått om den men det kan absolut vara ett alternativ.

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-07-10/23:18

Hur är det med luftmotståndet när man gömmer sig bakom en ladugårdsdörr?
Tänker att det kan påverka dels förbrukningen (marginellt) men även högfartsegenskaperna.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en turbulenstråd...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-10/23:42

Fredric Fredricson skrev:Hur är det med luftmotståndet när man gömmer sig bakom en ladugårdsdörr?
Tänker att det kan påverka dels förbrukningen (marginellt) men även högfartsegenskaperna.

/Fredric

Ladugårdsdörr vet jag inte - skulle gissa att packväskor och toppbox påverkar mer, i så fall....
I vilket fall som helst är F800GS inte en hoj man gärna ligger och pinar i Autobahn-hastigheter, och jag har då inte märkt någon påverkan (fast då håller jag mig iofs under 140-150).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst