En nybliven F800GS-ägares funderingar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Styburski » 2014-07-13/19:25

Hej på er allihopa!

Jag har smugit runt på forumet sedan jag köpte min första BMW förra året, men detta är mitt första inlägg.
I fredags köpte jag mig lite halvt på impuls en F800GS från 2010. Den hade gått 3800 mil, men jag var inte så orolig för det - min F650GS är snart uppe på 7000 och tickar på.

Jag vet inte hur många sidor som jag läst på olika forum om dessa olycksaliga bakhjulslager. Jag var hur som helst tvungen att springa ned till garaget och känna lite extra på bakhjulet så det inte fanns något märkbart glapp. Tog i så jag nästan välte cykeln, men hjulet vickade inte en mm och verkade inte snurra onormalt på något sätt så nu har jag slutat noja över det för tillfället. Jag hoppas på att det håller tills jag plockar av hjulet efter säsongen.

Och då undrar jag om ni tror på den här planen:

Kolla hur lagren i bakhjulet mår, om de inte verkar hundra byter jag till 3 st sådana här:
http://in.rsdelivers.com/product/skf/6204-2rsh-c3/bearing-ball-sealed-20mm-id-47mm-od/6671188.aspx

Oavsett om jag byter lager eller inte så slänger jag på tre nya sådana här:
http://www.kullagret.com/as-30x47x7-radialtatning/1001-0

Jag har redan beställt ett sådant:
http://www.bashplates.de/BMW-F800GS-F650-Zweizylinder/Raddistanzbuchsen-Edelstahl-BMW-F800GS-ABS::25.html
Så det åker väl också på.

Ni som har trixat med lagren på era hojar, kan ni verifiera att jag har förstått rätt gällande dimensioner/mått på lager och tätningar så skulle jag vara er evigt tacksam.

I övrigt kan jag rapportera att hojen är helt underbar! Ingen gruskörning än, men jag ser ingen anledning till att den skulle göra en asfaltofil som mig besviken på den punkten.

Efter en tur på 40 mil uppdagades två orosmoln på min hojhimmel; en olycksbådande oljefilm på ena framgaffelbenet, och lite märkligt oljedropp på höger motorhalva. Det senare verkar komma från ett litet hål i underkant på vad jag misstänker är vattenpumpen.
Sunt förnuft säger mig att oljan borde vara på insidan av motorn, men samtidigt är jag ju nyfiken på varför det är ett hål där. Är det normalt att det trycker ut lite olja ibland (körde i ärlighetens namn ganska hårt om det har något betydelse)?

I morgon ska jag se hur handlaren ser på garantifrågan i dessa ärenden. Jag antar att dom inte är särskilt sugna på att fixa det, men man kan ju hoppas.

Jag tar tacksamt emot tips på annan essentiell utrustning som jag borde pimpa hojen med.

Däremot är jag inte särskilt intresserad av att diskutera huruvida BMW är ett bra eller dåligt märke och hur de borde skämmas över att inte erbjuda förlängd garanti eller goodwill så som så många andra liknande trådar verkar sluta med. Jag är mer intresserad av hur jag ska lösa de tekniska bitarna som kanske dyker upp.

Tack för mig!
Micke Styburski
Användarvisningsbild
Styburski
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-08-24/00:16
Ort: Stockholm

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-13/19:33

Jag kan tyvärr inte komma med bra tips - men gillar Din avslutning. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav gorbra » 2014-07-13/21:28

Kullagren kan du köpa på kullagret.com också. 6204 2RS1 C3 är standardbeteckning
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Styburski » 2014-07-13/21:42

gorbra skrev:Kullagren kan du köpa på kullagret.com också. 6204 2RS1 C3 är standardbeteckning


Hmm, då undrar jag om någon kan berätta vad bokstaven/siffran efter "2RS" i beteckningen står för.
På sidan jag länkade till ovan heter lagret 2RSH, på kullagret.com finns det 2RSL och 2RS, och gorma säger 2RS1.
Användarvisningsbild
Styburski
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-08-24/00:16
Ort: Stockholm

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Izvor » 2014-07-13/23:06

Hej

Hoppas att denna länk hjälper dig.

http://katalog.se.toolsmomentum.com/por ... e/70SE.PDF
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Lars Westman » 2014-07-13/23:12

Du har säkert läst tråden om bakhjulslagerras. Där finns en del matnyttigt.

Personligen rekommenderar jag dig att innan du sätter i de nya lagren så petar du försiktigt loss tätningarna och fyller dem med hjullagerfett. Det är rätt lite fett i nya lager för att de ska klara miljöer med högre varvtal utan överhettning. Själv vill jag hellre ha fett än luft (eller vatten)i mina lager. Luft tenderar att röra sig och ha varierade fukthalt. Se även till att distansen i mitten inte blir för tajt. Du ska kunna rubba den i sidled med handkraft.

Två verktygssatser från Biltema gör bytet enkelt (tillsammans med en frysbox för de nya lagren).

Byta packboxar i framgafel är inga konstigheter. Passa på att stoppa i lite bättre fjädrar när du ändå är igång med det. Det gör väldigt stor skillnad med andra fjädrar.

Grattis till din nya hoj!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Styburski » 2014-07-14/00:10

Lars Westman skrev:Du har säkert läst tråden om bakhjulslagerras. Där finns en del matnyttigt.


Jo, flera gånger. Men om man som jag befinner sig någonstans mellan tummen mitt i handen och ingenjör på mekarskalan är det lätt att tappa bort sig i de tekniska begreppen. Ville mest dubbelkolla att jag fattat rätt.

Lars Westman skrev:Personligen rekommenderar jag dig att innan du sätter i de nya lagren så petar du försiktigt loss tätningarna och fyller dem med hjullagerfett. Det är rätt lite fett i nya lager för att de ska klara miljöer med högre varvtal utan överhettning. Själv vill jag hellre ha fett än luft (eller vatten)i mina lager. Luft tenderar att röra sig och ha varierade fukthalt. Se även till att distansen i mitten inte blir för tajt. Du ska kunna rubba den i sidled med handkraft.


Låter förnuftigt. Går det bra med vilket fett som helst? Om jag går in på Mekonomen eller liknande och säger att jag vill ha hjullagerfett, kommer det duga?

Lars Westman skrev:Byta packboxar i framgafel är inga konstigheter. Passa på att stoppa i lite bättre fjädrar när du ändå är igång med det. Det gör väldigt stor skillnad med andra fjädrar.


Ah, nästa dilemma...
Lite oklar servicehistorik på den här hojen. Någon form av Öhlinsmoddning på framgaffeln enligt försäljaren (vilket styrks av en liten Öhlinsdekal på gaffelbenet). Troligtvis andra fjädrar eller? Och ska jag då behandla gaffeln som om den vore standard (gällande mängd och typ av olja)?

Lars Westman skrev:Grattis till din nya hoj!


Tackar! Den är verkligen skön att köra.
Verkar som om nästa problem att lösa blir kåpan. När jag läser på forum verkar det som om man behöver en riktig pjäs för att få lite lugn och ro. Efter tips i annan tråd funderar jag på denna:

http://www.ebay.ie/itm/PLEXIGLASS-GIVI-BMW-F650GS-F800GS-08-10-/161092529945?pt=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item2581dcef19

Jag är strax under 190 - om det är någon som har tips så lyssnar jag...
Användarvisningsbild
Styburski
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-08-24/00:16
Ort: Stockholm

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Lars Westman » 2014-07-14/08:21

Styburski skrev:Jo, flera gånger. Men om man som jag befinner sig någonstans mellan tummen mitt i handen och ingenjör på mekarskalan är det lätt att tappa bort sig i de tekniska begreppen. Ville mest dubbelkolla att jag fattat rätt.

Det här använde jag:

- 5st SKF Explorer 6204-2RSH/C3
- 3st packbox 30X47X7 (2st bak, 1st fram)
- 1st packbox 25X47X7 (fram)
- Lageravdragare från biltema av glidhammartyp (artikelnr 191280)
- Monteringsverktyg från biltema (artikelnr 19247)

Lite mer info i mitt inlägg här: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=217&t=9973&hilit=ras+bakhjulslager&start=100#p118256.

Styburski skrev:Låter förnuftigt. Går det bra med vilket fett som helst? Om jag går in på Mekonomen eller liknande och säger att jag vill ha hjullagerfett, kommer det duga?


Duger säkert utmärkt. Det står OK/Q8 på min tub. Många här hävdar säkert motsatsen men någonting är betydligt bättre än ingenting (och så stor skillnad på produkterna tror jag inte det är).

Styburski skrev:Lite oklar servicehistorik på den här hojen. Någon form av Öhlinsmoddning på framgaffeln enligt försäljaren (vilket styrks av en liten Öhlinsdekal på gaffelbenet). Troligtvis andra fjädrar eller? Och ska jag då behandla gaffeln som om den vore standard (gällande mängd och typ av olja)?

Försök få tag på tidigare ägare. Förmodligen bytta fjädrar och du kan nog låta det vara som det är. Vad gäller oljans visoskositet och mängd kanske du kan ta en koll med Öhlins? Du kan ju också efter urtagna fjädrar mäta oljenivån innan du tömmer ur befintlig olja. Gunnar Elmgren här på forumet tror jag har Öhlinsfjädrar och bör kunna ge mer info.

Styburski skrev:Verkar som om nästa problem att lösa blir kåpan.

Ha! Den eviga frågan ;) Denna typ av hoj har ofta problem med turbulens. Valet av ruta blir alltid en kompromiss mellan form och funktion. Det finns massor skrivet om detta och det blir till att ha en tro och testa sig fram baserat på denna. För mig blev det Mirage2. Hyfsat turbulensfritt, ställbar ruta och bra cockpit för GPS och diverse uttag och brytare om man vill det.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav gorbra » 2014-07-14/08:34

Hej, här är en länk som förklarar skillnaden mellan RSH resp RS1. Jag sökte på SKF RSH.
http://www.skf.com/group/products/bearings-
units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/single-row-deep-groove-ball-bearings/sealed-bearings/bearings-with-contact-seals/index.html
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: En nybliven F800GS-ägares funderingar

Inläggav Styburski » 2014-07-14/08:47

gorbra skrev:Hej, här är en länk som förklarar skillnaden mellan RSH resp RS1. Jag sökte på SKF RSH.
http://www.skf.com/group/products/bearings-
units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/single-row-deep-groove-ball-bearings/sealed-bearings/bearings-with-contact-seals/index.html


Vad bra, tack!
Då verkar ju RSH vara snäppet vassare än RSL. Eller ska man snarare lita på att bra tätningar håller vattnet borta?
Användarvisningsbild
Styburski
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-08-24/00:16
Ort: Stockholm


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst