Hej på er allihopa!
Jag har smugit runt på forumet sedan jag köpte min första BMW förra året, men detta är mitt första inlägg.
I fredags köpte jag mig lite halvt på impuls en F800GS från 2010. Den hade gått 3800 mil, men jag var inte så orolig för det - min F650GS är snart uppe på 7000 och tickar på.
Jag vet inte hur många sidor som jag läst på olika forum om dessa olycksaliga bakhjulslager. Jag var hur som helst tvungen att springa ned till garaget och känna lite extra på bakhjulet så det inte fanns något märkbart glapp. Tog i så jag nästan välte cykeln, men hjulet vickade inte en mm och verkade inte snurra onormalt på något sätt så nu har jag slutat noja över det för tillfället. Jag hoppas på att det håller tills jag plockar av hjulet efter säsongen.
Och då undrar jag om ni tror på den här planen:
Kolla hur lagren i bakhjulet mår, om de inte verkar hundra byter jag till 3 st sådana här:
http://in.rsdelivers.com/product/skf/6204-2rsh-c3/bearing-ball-sealed-20mm-id-47mm-od/6671188.aspx
Oavsett om jag byter lager eller inte så slänger jag på tre nya sådana här:
http://www.kullagret.com/as-30x47x7-radialtatning/1001-0
Jag har redan beställt ett sådant:
http://www.bashplates.de/BMW-F800GS-F650-Zweizylinder/Raddistanzbuchsen-Edelstahl-BMW-F800GS-ABS::25.html
Så det åker väl också på.
Ni som har trixat med lagren på era hojar, kan ni verifiera att jag har förstått rätt gällande dimensioner/mått på lager och tätningar så skulle jag vara er evigt tacksam.
I övrigt kan jag rapportera att hojen är helt underbar! Ingen gruskörning än, men jag ser ingen anledning till att den skulle göra en asfaltofil som mig besviken på den punkten.
Efter en tur på 40 mil uppdagades två orosmoln på min hojhimmel; en olycksbådande oljefilm på ena framgaffelbenet, och lite märkligt oljedropp på höger motorhalva. Det senare verkar komma från ett litet hål i underkant på vad jag misstänker är vattenpumpen.
Sunt förnuft säger mig att oljan borde vara på insidan av motorn, men samtidigt är jag ju nyfiken på varför det är ett hål där. Är det normalt att det trycker ut lite olja ibland (körde i ärlighetens namn ganska hårt om det har något betydelse)?
I morgon ska jag se hur handlaren ser på garantifrågan i dessa ärenden. Jag antar att dom inte är särskilt sugna på att fixa det, men man kan ju hoppas.
Jag tar tacksamt emot tips på annan essentiell utrustning som jag borde pimpa hojen med.
Däremot är jag inte särskilt intresserad av att diskutera huruvida BMW är ett bra eller dåligt märke och hur de borde skämmas över att inte erbjuda förlängd garanti eller goodwill så som så många andra liknande trådar verkar sluta med. Jag är mer intresserad av hur jag ska lösa de tekniska bitarna som kanske dyker upp.
Tack för mig!
Micke Styburski