När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-14/22:03

Maskinen har gått 2150 mil nu så jag har precis köpt ett nytt komplett drivpaket som ligger och väntar. Bor ju en bit norr om dalälven. Så man måste ju ligga steget före ibland.

Men man vill ju ta det bästa ur grejjorna innan man byter. Och här är mitt dilemma. Jag har ju noll koll på detta (också, skulle ni nog säga ;) ). Har rengjort kedja och drev så de ser ut som ny med WD 40. Smort in det med Motuls touring kedje spray.

Justerat kedjan (mc på centralstöd och däcket frit hängande) så jag har ett slack på 40 mm när jag trycket kedjan ner respektive upp i kjedjans mitpunkt. Kedje slacket skall vara 35-45 mm. Men jag vet inte från vad man mäter. Belastat eller som nu obelastad. Sen vet jag inte hur mycket mer man kan justera kedjan. Av bilden så ser man att det borde vara ca 1,5 cm kvar innan stoppet.

Sen har jag hört att man skall kolla om man kan dra ut kedjan vid bakre drevet. Men jag har klurat ut att man kan ju gör på två sätt här. Det ena är att bara ta mittenlänken och dra samt mäta med skjutmått. Då får jag ut den 5 mm.

Bild

Det andra sättet är att trycka in rullarna ovan och nedanför. Så man enbart mäter slacket. Då får jag 3.5 mm.
Vilken av metorderna är rätt? Och vad ger det för information? :)

Bakdrevet ser ut som nytt. Främre drevet kan man precis se att det är litet slitet. Och för er som inte tagit bort plast kåpan (sitter med tre torx 25 skruvar). Så kan jag säga att det behövs rengöras ibland här. Grus och fett i en stor gregga klump. Kan aldrig vara bra om denna klump faller ner och smörjer fram drevet.

Så frågan lyder vilket skick kan denna kedja vara i? Klarar den av en resa till Lysefjorden med mej och frugan. Dvs ca 300 lugna asfalts mil med smörjning (och eventuellt sträckning) under resans gång. Fick sträcka kjedjan då jag var på Gotland förra veckan efter 150 mil sen förra gången. Men Gotländsk kalk damm kan aldrig vara bra för en kedja resonerar jag.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-14/22:12

Kan Du lyfta kedja så pass från bakdrevet är det definitivt dags att byta!

Personliga erfarenheter från F800GS:
- Spänn inte kedjan för hårt, då kör Du slut på drivpaketet på ett par hindra mil!
- En automatisk kedjesmörjare (Scottoiler i mitt fall) håller inte bara kedjan smord, den hålls dessutom hyfsat ren! Centrifugalkraften slungar av överskottsolja från kedjan, och skiten åker med av bara farten!
- Det är svårt att hitta "rätt" kedjespänning. Beroende på hur hojen råkar stå (på sidostödet) kan "slacket" variera avsevärt. Jag tror det är bättre att kedjan är lite för löst spänd, än för hårt (se första punkten ovan). Med hojen på centralstödet ska det gå att lyfta nedre delen av kedjan så den tar i svingen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-07-14/22:15

Är det inte så att du skall mäta längden över ett visst antal länkar?
Jag har för mig att det står beskrivet i instruktionsboken.
(Kan tyvärr inte se efter, jag har nog närmare till din än min just nu :) )
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-15/10:13

Då är drivpaketet hämtat. Och ett verktyg från biltema inköpt. Gunnar (eller någon annan med koll) du som testade Biltemas chain tool kit nyligen. Är det något speciellt jag bör se upp med? Vill ju inte få haveri efter två km.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-15/10:37

Biltemas kedjeverktyg funkade utmärkt! Inga särskilda problem, men läs instruktionen ordentligt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-15/11:55

Jag mäter kedjans längd till 139 mm. Mätt över 9 länkar. Max enligt handboken är 144,4 mm. Den nya kedjan är 127 mm. Så då kan inte min kedja vara så sträckt. Utan slitaget verkar vara i drev och rullar. Får se resten av slitaget då dreven åker av.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-15/12:09

Vet någon vilket moment man skall dra muttrarna till bakdrevet. Och hur man skonsammast demonterar framdrev. Samt moment vid montering.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav JErkers » 2014-07-15/13:35

Olof Eriksson skrev:Vet någon vilket moment man skall dra muttrarna till bakdrevet.

Chain sprocket to chain-sprocket carrier
M10 - Tightening torque, 10 Nm - Additional angle of rotation, 90°
Replace the nuts and screws
Thread-locking compound (mechanical)

Olof Eriksson skrev:Och hur man skonsammast demonterar framdrev.

Skruva bort men bromsa bakhjulet samtidigt.

Olof Eriksson skrev: Samt moment vid montering.

Pinion to gearbox output shaft
M10 x 35 - 50 Nm
Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-15/16:46

Då sitter en ny kedja samt drev på hojen. Får tacka för hjälp och tipps.

Har testat att justerat/linjerat in kedjan med en verktyg från biltema. Funkar riktigt bra. Kan rekommenderas.

Såg att det är på plant underlag med sidostöd som glappet skall vara 35-45mm. Jag ligger runt 50 mm med sidostöd. Vilket borde vara lagomt.

Så nu skall jag ut och provköra.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav JErkers » 2014-07-15/22:51

Olof Eriksson skrev:Då sitter en ny kedja samt drev på hojen. Får tacka för hjälp och tipps.

Ingen orsak! Bara skoj att hjälpa till - speciellt när du tagit dig tid att hjälpa mig!
Olof Eriksson skrev:Har testat att justerat/linjerat in kedjan med en verktyg från biltema. Funkar riktigt bra. Kan rekommenderas.

Artikelnummer eller länk önskas!
Själv brukar jag mäta avståndet spännbulten och låsmuttern med skjutmått vilket jag tycker fungerar. Notabelt är att en mycket liten ändring, mindre än en mm på det uppmätta avståndet, ger mycket större ändring av kedjans slakhet.
Olof Eriksson skrev:Såg att det är på plant underlag med sidostöd som glappet skall vara 35-45mm. Jag ligger runt 50 mm med sidostöd. Vilket borde vara lagomt.

Så nu skall jag ut och provköra.

Kör försiktigt! Eller kör säkert i alla fall!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav petrho » 2014-07-16/07:03

Misstänker att det är denna Olof menar?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... rev-82663/
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-16/18:57

Vilken skillnad det blev. Inga ryck vid av och påslag.

Och visst hade petrho hittat rätt länk. För att den skall funka måste kjedjeskyddet väck. Dvs två torx 30 skall tas bort samt en torx 25 skall skruvas ur lite (främre fästet). Då är allt borta och det är lätt att linjera (även smörja kedjan)

Till nästa gång skall jag köpa en avdraget till främre drevet. Det satt hårt. Med rätt verktyg så sparar man tid. För man vågar ju inte bruka våld på en så fin hoj. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Styburski » 2014-07-16/19:57

Olof Eriksson skrev:Vilken skillnad det blev. Inga ryck vid av och påslag.


Det här tyckte jag var spännande. Jag har nyligen köpt en F800GS och upplever den som väldigt ryckig, men jag trodde bara att jag var ovan vid all extra kraft jämfört med min gamla häck. Men det skulle alltså kunna avhjälpas med nytt drivpaket?
Användarvisningsbild
Styburski
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-08-24/00:16
Ort: Stockholm

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav tgjoha » 2014-09-14/07:55

Olof Eriksson skrev:Vilken skillnad det blev. Inga ryck vid av och påslag.

Och visst hade petrho hittat rätt länk. För att den skall funka måste kjedjeskyddet väck. Dvs två torx 30 skall tas bort samt en torx 25 skall skruvas ur lite (främre fästet). Då är allt borta och det är lätt att linjera (även smörja kedjan)

Till nästa gång skall jag köpa en avdraget till främre drevet. Det satt hårt. Med rätt verktyg så sparar man tid. För man vågar ju inte bruka våld på en så fin hoj. :)


Hej
Jag ska byta drivpaket på min F800GS, var har du köpt kedja och drev? Vilken modell/typ av kedja har du köpt?

Hälsningar
Tobbe
tgjoha
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-10-06/15:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-09-15/07:58

På min lokala mc affär. Dock inte BMW orginal. Jag hade brottom så det blev lite dyrare än om man handlar på ebay. Kolla med Gunnar Elmgren om du vill ha tipps på billiga sajter. han köpte i våras från tyskland om jag inte minns fel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav JErkers » 2014-09-15/08:08

tgjoha skrev:Hej
Jag ska byta drivpaket på min F800GS, var har du köpt kedja och drev? Vilken modell/typ av kedja har du köpt?

Hälsningar
Tobbe


Hej Tobbe.

Jag köpte från XLmoto. Kanske inte billigare än på ebay men riktigt bra service. Ville ha ett drivpaket med längre kedja än standard & 15/47-drev. Kedjan fanns inte i den längd jag ville ha så de kortade en längre efter mina önskemål - kort sagt service på topp!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-15/13:01

Om man vill få fler mil ur drivpaketet kan man byta framdrevet lite oftare.
Framdrevet slits mest eftersom det har minst diameter. Då framdrevet börjar bli slitet drar det med sig resten av drivpaketet.
Genom att byta framdrev efter 800-1.000 mil bör du kunna förlänga kedjans/bakdrevets livslängd med minst 1.000 mil.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-21/04:14

Thomas Stadin skrev:Om man vill få fler mil ur drivpaketet kan man byta framdrevet lite oftare.
Framdrevet slits mest eftersom det har minst diameter. Då framdrevet börjar bli slitet drar det med sig resten av drivpaketet.
Genom att byta framdrev efter 800-1.000 mil bör du kunna förlänga kedjans/bakdrevets livslängd med minst 1.000 mil.

Det där känner jag igen från att jag hade Africa Twin. Har man ett nytt drev hemma, så man kan jämföra förslitningen, så märker man när det är dags att byta det.
Är faktiskt ganska skönt att slippa det där nu när man har kardan.

Sedan var det iaf på mina Africa twin att kedjan tog slut fort, men dreven hade hög kvalitet och en speciell grej på bakdrevet som skulle förhindra en olycka om kedjan hoppade, så körde originaldrev men köpte en kedja av samma storlek 525 sista gången men med högre klassning. Skulle bl.a. passa till en CBR 929 som hade 40 HK mer en min hoj, men sålde den innan jag ha se hur mycket längre den höll.

Kanske går att göra liknande med 800 GS, alltså finna bra drev och sedan en kedja till en betydligt starkare motor?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-10-07/17:29

Så nu har jag fått mitt drivpaket bytt också, i samband med service. Efter 2050 mil var framdrevet totalt slut och tänderna liknade mest väldigt tunna hajfenor.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-10-07/20:47

Lite komiskt att ditt också räckte exakt 2000 mil samma som mitt. Nu har mitt nya drivpaket gått 1000 mil. Skall nog köpa ett framdrev och testa Dennis teori. Räcker det 5-600 mil extra så klarar jag ju hela nästa säsong. Då jag kör runt 15-1600 mil per år.
:lol:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-10-07/21:38

Jag monterade scotoiler vid 1000 mil, halva kedjans livslängd alltså. Kan bli lite intressant att se om det påverkar livslängden att ha det från början.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Anders Hansson » 2014-10-08/06:26

Jag her en hoj med kedja också dock inte på min BMW, på hojen med kedja byter jag drivpaket vid 300-3500 mil, däremot smörjer jag kedjan efter nästan varje gång jag varit ute, mina rundor ligger på 25-50 mil varje gång så man kan väl säga att jag smörjer efter var 50 mil.
Jag använder uteslutande Maxima kedjevax (det bruna) då jag tycker att det är den enda kedjesmörjan som sitter kvar på kedjan och inte på fälg och bakkuts,
Jag kan ju nämna att det rör sig om en Honda CBR1100xx så det finns ju kraft att slita drivpaket.
Riktig kedjevård spar man pengar och arbete på.
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav elemji » 2014-10-08/07:13

Eller så byter man efter sisådär 1500 mil. Det är ju slitdelar vi pratar om. Hur mycket kostar ett drivpaket? Måste man verkligen press ut varendaste sista mil. Det gör jag i alla fall inte med däcken eller bromsklossarna.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-10-08/07:59

Visst har du en poäng där Elemji. Men jag har ju sett din mc. Och vet att du sköter den bättre än vad jag gör med min. Kanske därför du å andra sidan byter så fort det finns tendens till slitage iofs.

Men jag tror smörjning är viktigast. Fuskade på en touringresa (glömde sprayen hemma). Och jag vet innan jag for att den kedjan var ganska styv i sidled. När jag kom hem var den betydligt mindre styv i sidled. Denna kedja har jag smort mycket noggrant. Och tycker den är i närmast nyskick efter 1000 mil. Rengör den med WD40 och en trasa. Sen smörjer jag in den med OK/Q8 klisterolja. Denna lilla burk är mycket dryg. Kan rekommenderas.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav neutral » 2014-10-08/09:01

Det där med att smörja o/x-ringskedjor är ju också omtvistat. Man kan väl kanske säga att man smörjer kontakten mellan kedja och drev i bästa fall och lite rostskydd men där smörjmedel definitivt behövs, inuti kedjan innanför o/x-ringarna är det permanentsmort och dit kommer inte vår spray ändå.

En teori är att ju mer man sprayar ju mer drar man till sig skit som förstör kedjan. Själv har jag kört mycket grus och aldrig rengjort kedjan men smort den cirka var 50:e mil eller direkt efter körning i regn alternativt tvätt. Jag har fått ut drygt 2000 mil ungefär som er ändå trots att den är rätt ingrodd med smuts då.

Nästa drivpaket så blir det nog mer rengöring och mindre smörja. :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Anders Hansson » 2014-10-08/11:50

elemji skrev:Eller så byter man efter sisådär 1500 mil. Det är ju slitdelar vi pratar om. Hur mycket kostar ett drivpaket? Måste man verkligen press ut varendaste sista mil. Det gör jag i alla fall inte med däcken eller bromsklossarna.

Helt riktigt, den hojen jag refererade till går ju mest på asfalt, det jag menar är att man förlänger livslängden på kedjor radikalt om man ägnar den en tanke på vård emellanåt, drivpaketet till den hojen kostar i svensk handel ca 3000:- och får jag ut 1000 mil bara genom vård så är jag nöjd med det, jag pressar definitivt inte ut det sista ur mina grejor, jag kör långt varje etapp och gör minst en semestertripp på några hundra mil varje år och det gör jag helt utan förberedelse, grejorna skall alltid vara i ordning.
Ang. rengöring av kedjan så är diesel bland det bästa man kan tvätta med, enkelt diesel på trasa och torka väl sen inoljning på det, WD40 funkar det också men använd aldrig CRC 5-56 på en O-ringkedja då den kan vara aggressiv på O-ringar.
Sen håller jag med fullständigt att det är ett vansinne att plocka ur det sista ur allt för man vill ju kunna dra iväg när tillfälle ges, tänk om man blir medbjuden på en europatripp och måste stanna hemma för att bromsar, drivpaket eller däck inte håller ett par tre hundra mil, skulle kännas taskigt.
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-12-23/21:16

Då har jag kört ~5500 mil. Dvs 3350 mil har mitt senaste drivpaket gått. Men jag har bytt framdrev 2 ggr. Men nu är det dax att byta. Då jag har F800 GS som en grushoj. Tänkte jag köpa 15 kugg fram och 43 på bakdrevet. XL moto säljer drev i fabrikat Snell. Och det märke tror jag är ok eller hur? Kedja tänkte jag köpa en DID. Den kedjan lär vara bra enligt Tobbe. Men vilken modell skall man hänga på? Finns ju så många kedjor i 525 segmentet. Och hur många länkar kan behövas? Så lite tipps välkomnas. :lol:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-12-24/11:44

Olof Eriksson skrev:Då har jag kört ~5500 mil. Dvs 3350 mil har mitt senaste drivpaket gått. Men jag har bytt framdrev 2 ggr. Men nu är det dax att byta. Då jag har F800 GS som en grushoj. Tänkte jag köpa 15 kugg fram och 43 på bakdrevet. XL moto säljer drev i fabrikat Snell. Och det märke tror jag är ok eller hur? Kedja tänkte jag köpa en DID. Den kedjan lär vara bra enligt Tobbe. Men vilken modell skall man hänga på? Finns ju så många kedjor i 525 segmentet. Och hur många länkar kan behövas? Så lite tipps välkomnas. :lol:


För att beräkna rätt kedjelängd och annat kan du använda denna sajten: http://www.gearingcommander.com

För egen del brukar jag handla drivpaket på http://www.addemoto.se.
De vet det mesta som är värt att veta om drivpaket.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Kenneth Svensson » 2016-12-24/12:17

När bytet av drev och kedjan göres en koll på gummin som sitter i mellan drev adaptern och fäljen. Dessa slits och mc:n upplevs ryckig mellan gaspådrag och släpp av gas. Mina gummi höll ca. 5000 mil.
Användarvisningsbild
Kenneth Svensson
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-04-21/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-12-24/12:51

Ryckgummit kollar jag flera ggr per säsong. Då jag rengör och smörjer hjullagren. Men visst det börjar bli dax för byte även där.

Thomas vilket drivpaket tog du? Drivpaket 3 eller 4?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav neutral » 2016-12-24/22:21

Jag tog paket 4. MVXZ-kedjan har lättningshål i sidoplattorna, sånt är coolt! :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-12-25/00:20

neutral skrev:Jag tog paket 4. MVXZ-kedjan har lättningshål i sidoplattorna, sånt är coolt! :)

Jamen då blir det en sådant kitt. Lättningshål är inte att förakta ;)

Skall ringa dom till veckan å beställa. Kanske blir det lite mer prylar då man ändå är på gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-12-27/13:58

Då var det beställt. Blev deras värsta kedja, kostar ju bara 120kr extra. Så lättlurad man är :lol:

Sen köpte jag två 15 kuggs framdrev, samt ett 42 kuggs bakdrev.

Addemoto säljer drev av märket JT. Och JT har inga drev med 43 tänder bak. Men jag har å andra sidan aldrig testat att dreva ner min mc. Så vi börjar med ett kugg fram.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Kenneth Svensson » 2016-12-27/15:28

Har 16 kugg fram och ett 15 kugg med i packningen. Byte av drev är lätt. Lossa bulten (17mm hylsa) på motorn med etta i, lossa bakhjulet och putta fram. Montera av plastkåpan med Torx skruvmejsel. Sedan byta drev och spänn fast bakhjulet med spänd kedja. Återställ. Klart! Finessen är att transport på större vägar med 16 kugg och när det är grus dags 15 kugg. På grus är ettan lite hög med 16 kugg, på asfalt blir motorvarvet på högsta växel lite störande med 15 kugg.
Addemoto är min leverantör av kugghjul och kedja till mina bågar. Har bra kvalitet.
Användarvisningsbild
Kenneth Svensson
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-04-21/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-12-27/15:48

Kenneth Svensson skrev:Har 16 kugg fram och ett 15 kugg med i packningen. Byte av drev är lätt. Lossa bulten (17mm hylsa) på motorn med etta i, lossa bakhjulet och putta fram. Montera av plastkåpan med Torx skruvmejsel. Sedan byta drev och spänn fast bakhjulet med spänd kedja. Återställ. Klart! Finessen är att transport på större vägar med 16 kugg och när det är grus dags 15 kugg. På grus är ettan lite hög med 16 kugg, på asfalt blir motorvarvet på högsta växel lite störande med 15 kugg.
Addemoto är min leverantör av kugghjul och kedja till mina bågar. Har bra kvalitet.


Har en R1200 GSA -14 också. Den har jag Tourance Next däck på. Funkar riktigt bra med dessa däck vanliga grusvägar. Så blandkörning på drägligt underlag tar jag denna hoj 7 dagar i veckan. Den är ju så sjukt trevlig hoj.

Men blir det grusåkning typ "Heby Mats style". Där man åker på sand/lera/grusvägar/ med inslag av stigar. Så är ju min F800 GS första valet. 21" framhjul är inte så dumt. Och jag har sjukt bra bra bett i mina Mitas E10/09 däck på denna hoj. Oftast kör jag runt 1,4 bars tryck. Dessa däck är inga som man gärna ligger och kör höga farter på asfalt med. Utan jag puttrar på i ~100 km/h som max (med hård pumpade däck på transportsträckorna).

Men jag har som du upplevt F800 GS hojen som lite för högt drevad på ettans växel med 16 kuggsdrevet. Så jag hoppas att detta blir perfekt kompromiss.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-27/15:58

Jag har testat med 15 kugg fram på min F800GS, just för att slippa använda kopplingen så mycket på 1:ans växel i trixiga passager. Körde väl kanske 50 mil, innan jag bytte tillbaka till 16 - med 15 kändes hojen inte harmonisk, alla växlar blev "fel" på något sätt och den blev väldigt surrig även i måttlig landsvägsfart (80-90).
Kan hålla med om, att 1:an är aningen för hög, men det problemet kvarstod dessvärre till stora delar även med 15 kuggars framdrev.....
Instämmer dock i, att Addemoto är en bra leverantör av drivpaket - snabb leverans, bra urval och bra pris.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Katsura » 2017-08-15/11:17

Nån som vet hur långt man brukar kunna köra innan drivpaketet behöver bytas på 800GS? Min har gått 1500 mil och jag har mätt kedjan till 144 mm över 9 nitar. Verkar vara rätt kort livslängd för kedjan, trots att det är originalkedja. Slacket i kedjan är 35 mm, mätt enligt instruktionsboken. Slacket justerades troligen vid 1000.mil service. :(
/Jerry Johnsson

BMW F800GS -15
Användarvisningsbild
Katsura
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2009-07-15/20:24
Ort: Helsingborg

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav neutral » 2017-08-15/22:09

Jag har bytt två gånger, både original och drivpaketet från Addemoto höll 2000-2500 mil trots massor av grusåkning och inte överdriven skötsel, på asfalt borde jag lätt fått ut 3000 mil kan jag tänka mig.

Andra sätt att kolla är axelns placering i svingen (hur mycket har du justerat bak den) och att dra kedjan ut från bakdrevet, på en bra kedja så lättar den knappt alls men på en slut så kan du stoppa in en penna i glappet som blir.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: När skall man byta drivpaket på en F800 GS?

Inläggav Katsura » 2017-08-18/13:53

Tack för svaret.
Jag har mätt kedjans längd över 9 nitar och den är 144 mm, och det betyder ju att kedjan är slut. Max enligt instruktionsbok är 144,3. Det lustiga är att dreven är inte slitna så det går inte att lyfta kedjan från bakdrevet. När man svänger skarpt och drar på lite så rasslar det rätt mycket i kedjan.
Är kanske så att förre ägaren som bytte däck monterade axeln lite snett, eller spände kedjan för mycket. Dessvärre kollade jag inte det när jag köpte den. Utgick ifrån att firman som jag köpte den av hade monterat rätt.
Det blir nog en tur till Addemoto snart. :x
/Jerry Johnsson

BMW F800GS -15
Användarvisningsbild
Katsura
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2009-07-15/20:24
Ort: Helsingborg


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst