Igår hämtade jag ut en Rekluse autokoppling. Bytte ut kopplingen direkt på kvällen.
Själva bytet var enkelt nog och det var kanske dags. Man ska återanvända en av 2 möjliga lameller / friktionsplattor. Den ena av plattorna var klart under Rekluses rekommendation. Den andra var 0.1mm tjockare.
Någon som vet om det går att köpa friktionsplattor styckvis?
I övrigt var det bara att föja Rekluse video och pappersinstruktioner. Jag bytte inte oljan utan la hojen på garage golvet, som i videon. Det hade även fördelen att takbelysningen lyste upp hela kopplingskorgen.
Tyckte det verkade vara enkla instruktioner hur man ställer in den. Men fick direkt problem med kopplingsslir på höga växlar och full gas. Justerade flera gånger enligt manualen (3mm rörlse på kopplingshantaget) men fick likväl kopplingsslir. Läste på lite mer när jag gick o la mig och försökte förstå funktionen mer. Tyckte mig förstå att dessto mer rörelse i kopplingshandtaget, dessto mindre Rekluse-funktion.
Så idag ställde jag "glappet" så handtaget rör sig mer och åkte till butiken för att rådfråga. Testa lite på vägen och var osäker på om det slirade. Efter att han rådfrågat importören, EMX, så sa han att jag tänkt rätt! Så nu har jag ställt så det är ännu mer rörelse i handtaget, hojen drar inget när jag står på tomgång men varvar jag till strax under 2k så börjar den dra. Har testat mer och tycker mig att vid fullt gaspådrag på höga växlar och sedan slår av så sjunker varvtalet mer än vad som motsvarar hastigheten. Men är fundersam på om det är jag som nojjar. Iaf får jag inga solklar slirning som jag hade direkt efter bytet. Då var det ingen tvekan. Men ska fortsätta justera och testa, vill inte bränna lamellerna det första jag gör. Nojjigt värre!
Annars är jag mycket nöjd med funktionen. Har endast kört i stan med gatdäck än så länge. Men tycker det är skönt att stå o vänta vid rödjusen med växel i utan att behöva hålla kopplingen. När det sen slår om är det bara att gasa. Dessutom behöver jag inte växla ner så ofta eller jobba med kopplingen i köer. Men jag är försiktig när jag gasar från låga varvtal för att inte slira för mkt på lamellerna. Så nära automat man kan komma på en F800GS antar jag. Men man måste fortfarande trycka in kopplingen när man växlar. Hade ju varit suveränt med quick shift från K1300 i kombi med Rekluse!
Även om jag nojjar över att elda upp lamellerna så är mitt första intryck positivt. Men jag måste åka mer hoj och testa. Jag tror jag helt enkelt blir tvungen att vika hela kommande semester åt testande. Var enda dag. Jag måste lära mig och säkerställa funktionen!
Tobias