Rekluse autokoppling

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rekluse autokoppling

Inläggav Tobias » 2014-07-17/23:13

Igår hämtade jag ut en Rekluse autokoppling. Bytte ut kopplingen direkt på kvällen.

Själva bytet var enkelt nog och det var kanske dags. Man ska återanvända en av 2 möjliga lameller / friktionsplattor. Den ena av plattorna var klart under Rekluses rekommendation. Den andra var 0.1mm tjockare. 8-)

Någon som vet om det går att köpa friktionsplattor styckvis?

I övrigt var det bara att föja Rekluse video och pappersinstruktioner. Jag bytte inte oljan utan la hojen på garage golvet, som i videon. Det hade även fördelen att takbelysningen lyste upp hela kopplingskorgen. :)

Tyckte det verkade vara enkla instruktioner hur man ställer in den. Men fick direkt problem med kopplingsslir på höga växlar och full gas. Justerade flera gånger enligt manualen (3mm rörlse på kopplingshantaget) men fick likväl kopplingsslir. Läste på lite mer när jag gick o la mig och försökte förstå funktionen mer. Tyckte mig förstå att dessto mer rörelse i kopplingshandtaget, dessto mindre Rekluse-funktion.

Så idag ställde jag "glappet" så handtaget rör sig mer och åkte till butiken för att rådfråga. Testa lite på vägen och var osäker på om det slirade. Efter att han rådfrågat importören, EMX, så sa han att jag tänkt rätt! :shock: Så nu har jag ställt så det är ännu mer rörelse i handtaget, hojen drar inget när jag står på tomgång men varvar jag till strax under 2k så börjar den dra. Har testat mer och tycker mig att vid fullt gaspådrag på höga växlar och sedan slår av så sjunker varvtalet mer än vad som motsvarar hastigheten. Men är fundersam på om det är jag som nojjar. Iaf får jag inga solklar slirning som jag hade direkt efter bytet. Då var det ingen tvekan. Men ska fortsätta justera och testa, vill inte bränna lamellerna det första jag gör. Nojjigt värre!

Annars är jag mycket nöjd med funktionen. Har endast kört i stan med gatdäck än så länge. Men tycker det är skönt att stå o vänta vid rödjusen med växel i utan att behöva hålla kopplingen. När det sen slår om är det bara att gasa. Dessutom behöver jag inte växla ner så ofta eller jobba med kopplingen i köer. Men jag är försiktig när jag gasar från låga varvtal för att inte slira för mkt på lamellerna. Så nära automat man kan komma på en F800GS antar jag. Men man måste fortfarande trycka in kopplingen när man växlar. Hade ju varit suveränt med quick shift från K1300 i kombi med Rekluse!

Även om jag nojjar över att elda upp lamellerna så är mitt första intryck positivt. Men jag måste åka mer hoj och testa. Jag tror jag helt enkelt blir tvungen att vika hela kommande semester åt testande. Var enda dag. Jag måste lära mig och säkerställa funktionen! :ugeek:

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Rekluse autokoppling

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-18/04:00

Låter ju hur trevligt som helst. Ser fram emot en rapport igen :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Rekluse autokoppling

Inläggav Tobias » 2015-05-17/21:19

Nu har det gått ett långt tag och funktionen kan väl sägas vara vältestad. Och jag är super nöjd. :) Lätt mitt bästa köp till hojen.
Rekluse-kopplingen kommer inte riktigt till sin rätt i stad och på andra vägar. Men där det blir trixigt och man normalt jobbar med kopplingen är den underbar.
Ni som har en 800a vet att den lätt får tjuvstopp när man försöker sig på något knixigt med låga varv. Men med Rekluse är det bekymret borta och genast går allting mycket lättare när man törs lita på att hojen inte plötsligt dör och tvärstannar. För mig gör det mycket att slippa hålla varv och jobba med kopplingen och som bonus med låga varv spinner jag inte fast mig, eller får plötsliga kast, i lera och gegga.

Som jag sa kommer inte Rekluse-kopplingen riktigt till sin rätt i stad, på asfalt och hårda grusvägar av den enkla anledningen att man inte jobbar nåt med kopplingen där, annat än vid växling och stillastående. Jag har numera min Rekluse inställd så att den även drar lite vid tomgång, det gör att jag blir tvungen att koppla vid stillastående och rödljus. Men när jag märker att det ska till att bli grönt så släpper jag ut kopplingen så när det väl slår om så är det bara att släppa bromsen och gasa. Jag ska försöka vänja in att ha växel i neutral och när det är dags att åka lägga i växel utan att röra kopplingen. Men det är detaljer egentligen, det är långt ifrån ett paradigmskifte som det är i skogen.

Men börjar det dra ihop sig för ett lamellbyte för er så kanske det kan vara nåt att testa. Jag betalade ca 6,5k :- för min Rekluse och vad jag kommer ihåg är väl det vad BMW vill ha för ett lamellpaket. Att tänka på är att man ska återanvända en lamell till Reklusekopplingen så det måste finnas nåt kvar av lamellerna.

Det finns en nackdel med Reklusekopplingen och det är det inte finns parkeringsbroms. Dvs, Reklusekopplingen kopplar ur vid låga varv, det innebär att när man stänger av motorn är det som att ha neutralen i. Så man måste passa sig hur man parkerar när det lutar, så inte hojen börjar rulla.

PS. Motorbroms fungerar normalt så det behöver ni inte fundera på :) DS
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Rekluse autokoppling

Inläggav Thomas Stadin » 2015-05-18/10:09

Tobias skrev:Det finns en nackdel med Reklusekopplingen och det är det inte finns parkeringsbroms. Dvs, Reklusekopplingen kopplar ur vid låga varv, det innebär att när man stänger av motorn är det som att ha neutralen i. Så man måste passa sig hur man parkerar när det lutar, så inte hojen börjar rulla.


Det finns ett flertal olika varianter av enklare p-broms att köpa som extratillbehör. Deras funktion är väldigt simpel. Då man parkerar klämmer man åt dem runt gashandtaget och bromshandtaget.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rekluse autokoppling

Inläggav Tobias » 2015-05-21/12:47

Tack Thomas! :-) Har bara för en vecka sen köpt dubbelsidig kardborreband för att få fast mina reseverktyg under sadeln. Så det blir väldigt billig handbroms. :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst