Kapten Stofil skrev:Lite Googlande ger även att en tysk person råkat ut för att kabeln mellan pumpen och anslutningen på pumpens monteringsfläns hade gått av - väldigt korta kablar gjorde att den till slut bröts av pga vibrationer eller annat.
En styrenhet låter som en dyr pryl
Lars Westman skrev:Om det inte hjälper att koppla förbi är pumpen väck. Du hör tydligt om pumpen startar så du behöver inte tveka.
Om pumpen inte startar lär det kunna hjälpa att byta polaritet fram och tillbaka för att få skräp och beläggningar att släppa ur pumpen. Förmodligen bara en högst tillfällig fix till dess man skaffat ny pump.
Kapten Stofil skrev:Märkligt att man har sådana problem med en simpel bränslepump. Bosch har tillverkat elektriska bränslepumpar i miljontals exemplar sedan 60-talet. I princip alla oerhört tillförlitliga.
Ivar Evertsson D10 skrev:Tomtar och troll!
Gick ut ikväll satte ihop en kabelsnutt och kopplade till batteriet och de två kontakterna till bensinpumpen. Den gick runt det hörde jag. Så då antog jag att det var styrenheten. Kopplade ihop som det skulle vara lite provisoriskt och tryckte på startknappen.
Den startade och fortsatte att gå!!!
Total förvåning! jag har inte gjort någon förändring och ändå startar den. Vad jag vet så har jag inte mutat någon tomte eller släppt in nått troll. Fattar inget, möjligen kan det vara en lös kontakt som jag satte tillbaka ordentligt. Har nu provkört i 2 mil och försökt provocera fram felet det återkommer inte.
Jag har varit på BMW i Mölndal och beställt en kontakt och sladdar som Lars visat så ypperligt. Kostnad 91:- jag ska ha en sån livlina med mig hädanefter.
Får tacka samtliga för engagemanget och alla råd jag fått tror faktiskt att det hjälpt även om jag inte hittade felet. Efter detta så tror jag att jag vågar börja rota i lite mer avancerade detaljer än störtbågar och sånt tjaffs.
Lars Westman skrev:Här är artikelnumren.
1 st 61-13-8-352-330 Blue plastic housing.
2 st 61-13-0-007-571 Snap in receptical with wire.
Beställes hos BMW bilåterförsäljare.
Lars Westman skrev:Ivar Evertsson D10 skrev:Tomtar och troll!
Gick ut ikväll satte ihop en kabelsnutt och kopplade till batteriet och de två kontakterna till bensinpumpen. Den gick runt det hörde jag. Så då antog jag att det var styrenheten. Kopplade ihop som det skulle vara lite provisoriskt och tryckte på startknappen.
Den startade och fortsatte att gå!!!
Total förvåning! jag har inte gjort någon förändring och ändå startar den. Vad jag vet så har jag inte mutat någon tomte eller släppt in nått troll. Fattar inget, möjligen kan det vara en lös kontakt som jag satte tillbaka ordentligt. Har nu provkört i 2 mil och försökt provocera fram felet det återkommer inte.
Jag har varit på BMW i Mölndal och beställt en kontakt och sladdar som Lars visat så ypperligt. Kostnad 91:- jag ska ha en sån livlina med mig hädanefter.
Får tacka samtliga för engagemanget och alla råd jag fått tror faktiskt att det hjälpt även om jag inte hittade felet. Efter detta så tror jag att jag vågar börja rota i lite mer avancerade detaljer än störtbågar och sånt tjaffs.
Hmm. Om inte en styrenhet är alltför dyr skulle jag nog beställa hem en om jag vore i din sits. Den verkar ju lite mysko eftersom den börjar fungera igen efter att du haft loss den.
Grattis dock till fungerande hoj och nyvunna erfarenheter!
petrho skrev:Det kan inte vara så att styrenheten gjordes helt strömlös ett tag och därmed blev återställd?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst