Generator ? F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Generator ? F800GS

Inläggav Svante Oledal » 2014-09-18/17:57

Jag har en F800 GS, 2010 som nu rullat 6.400 mil.
Häromdagen drabbades jag av elfel. Hade kört 18 mil när jag stannade för att tanka. Efter 2-3 min tankpaus var hojen i princip sten död.
Med lite hjälp och ca 30 minuters laddning startade hojen igen utan krångel. Jag valde dock att avbryta resan och körde hem igen. Det gick perfekt i ca 8 mil när röda lampan blinkade några gånger varefter instrumentpanelen inkl hastighets- och varvmätare stendog. Men hojen gick som en klocka och hel/halvljuset funkade perfekt så jag körde hem de sista 10 milen utan problem.
Fel? Är det dags att byta generator (märkligt i så fall att den funkar att köra på och att ljuset inte tappade eller svajade)
Någon annan som haft samma bekymmer

Svante O
Svante Oledal
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-01-13/16:38

Re: Generator ? F800GS

Inläggav Kovlingen » 2014-09-18/21:01

Jag gissar att det är batteriet som har fått tillfälliga kortisar . När man tex bromsar in och stannar kan
avlagringar som finns i botten av batteriet driva väg mot en sida , nå upp till cellerna och skapa kortis .
Då kan den ena minuten vara stendöd men efter att ha rört batteriet starta igen .
Så länge att man inte stänger av fordonet funkar nog allt .
Är det ett standard-batteri och kan vara 5 år är det nog dags för ett nytt .

Kan ju iofs. vara nått helt annat men det var min fundering .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Generator ? F800GS

Inläggav Lars Westman » 2014-09-18/21:40

Börja med att se till att du har ett fräscht batteri. Om inte det hjälper har nog generatorn gett upp. Generatorn går för varm och ger upp efter några tusen mil på våra gamla 800GS. De nyare årsmodellerna har ett annat uförande på rotorn som kyler spolarna bättre. Antingen byter man bara spolarna och kör några tusen mil till eller så byter man även rotorn.

Om du plockar isär generatorn kommer du se att spolarna ser alldeles brända ut (om det nu är generatorn som lagt av)

Lite länkar:

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?278225-Fried-F800GS-Stator
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=706033 (väääääldigt lång tråd)
http://www.motorsportgoetz.com/Stator-BMW-F800GS-Power-stator
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst