Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-11-16/21:55

Då har maskinen trillat över 3000 mila strecket. Och säsongen (för oss som föredrar plusgrader vid körning) är över. Så vad kan då vara mera passande att se över sin vän lite extra. Dvs utöver vad BMW föreskriver. ;) Bytte bromsvätska med "flödes" metoden som BMW benämde det i sin service manual. Dvs låt det droppa och ta det lugnt. Inga problem för mej. Jag har ju kaffe :lol: Bromsvätskan fram var ren och fin medas bakbromsen var betydligt smutsigare. Hmm jag gubbkör nog en hel del. ;)

Efter bromsarna så jag började med att plocka av alla kåpor. Monterade in ett nytt luftfilter. Blir bra skitiga filter på 1000 mil. Och BMW föreskriver byte vid 2000 mil om man inte upplyser att denna hoj går som offroad. För knappar mekanikern in det. Så står filterbytet i service ordern!

Nu så försvann mina dämpare fram. Framhjulet rengjordes och lagren smordes in. Och så blev det dax för gaffeloljebyte. Oljan som hälldes ut var 1500 mil gammal. Av färgen att döma så var det dax att byta.
Bild


Här låter jag all olja rinna ut. Jag har hasat ner neopren "strumporna" på denna bild. Dom är grymt tacksam att ha. Då denna maskin körs i skit och lera. Så med andra nu så slits inte gummit i samma utsträckning inbillar jag mig. Och det underlättar mycket vid rengöring. Du kan ju sola vatten rakt på damasken. Klart värt sin 350kr som jag tror dom kostar. Fjädrarna är Hyperpros progresiva via touratech. Jag kör med 120 mm sae10 gaffelolja dvs enligt spec.
Bild


Efter montering av dämparna fram så åkte baksvingen av. Och döm om min förvåning hur lätt det var. Hade jag vetat detta hade jag aldrig köpt ett nitverktyg då jag byte drivpaket. Utan köpt en helnitad kedja. Det var ju typ två bultar och 5-6 torx skruvar. Alltså efter att däcket var väck så tog det typ 30 minuter innan allt var snyggt och prydligt demonterat. Rengöring av 3000 mils synder tog dock liiiite längre tid. Har haft en dålig kedjegukka ett tag som skitade ner rejält. Började med bakhjulet som blev riktigt snyggt. Lagren smordes som vanligt in, gör det varje gång en fälg åker av. Inbillar mej att Maries ordspråk även gäller hjullager (man kan aldrig smörja sig fattig).
Bild


Här såg jag att kabeln till lambda sonden var dåligt skyddad. Jag drog på lite vulktejp samt avslutade med gaffatejp. Fyra tunna kablar var iträd i ett skyddande gummihölje. Men vid lambda sonden var dom oskyddad. Nu så är dom skyddad i alla fall.
Bild


Framdrevet som gått exakt 1000 mil ser väl rätt ok ut eller hur? Kedjan rengjordes också. Är i mycket bra skick. men så har jag varit extra noggrann vid smörjning och rengöring av denna kedja. Och framförallt inte sträckt den för mycket.
Bild


Svingen rengjord och lagren infettade. Men här fann jag också att man fuskat vid monteringen av gummiplupparna. Dom satt inte fast ordentligt utan var ihop knövlad. Den ena gummi pluppen var det också hål i. Skall kontakta BMW om detta. Vill nog ha två hela innan jag monterar til baka dom.
Bild

Har ni tips på mer som man kan kolla. Det är ju några månader innan nästa säsong.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Roger Gross » 2014-11-16/22:17

Hej Olof,
På din fråga om ytterligare servicepunkter
- Rengöring samt infettning och justering av styrlager
- Rengöring samt massage av bromsok
- Kontroll/justering av ekerspänning
Vänliga hälsningar
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-11-16/22:28

Byt gärna axeltätningar vid samtliga hjullager, dom tar stryk och är billiga standardkomponenter.
Packa helt fullt med fett innanför de nya, så skyddas lagren även om tätningen inte riktigt sluter tätt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Thomas Stadin » 2014-11-16/22:54

När du förtöjer hojen på lyftbordet är det bra om banden drar åt olika håll. Fyra av banden på den övre bilden strävar att dra hojen framåt. Vad händer om hojen ger sig av framåt?
Jag berättar inte på vilket sätt jag skaffat mig erfarenheten att banden ska dra åt olika håll...

Titta på bilden med framdrevet. Kuggarna nederst i bild är tydligt sågtandsformade. Byt drev så håller kedjan längre.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Marie » 2014-11-16/23:43

Kära nå'n vilken uppsnörad gödkyckling.... :shock: :mrgreen:

Det var bra många år sedan jag och Mimmi spände fast någon hoj på lyftbordet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav JErkers » 2014-11-17/01:28

Smörjning, rengöring och kontroll av sido- & centralstöd, fot pinnar och allt annat som rör sig. Dessutom brukar jag ta isär diverse kontakter och kolla att tätningar och kontaktytor ser ok ut. Gummi och plast... Det finns en hel del att pyssla med under vintern.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Lars Westman » 2014-11-17/18:01

Fundera på om du inte ska passa på och byta alla hjullager. Kolla i alla fall upp dem noga.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-11-17/20:50

Oj vad mycket tips som rasar in. Nu är vintern räddad. ;)
En hel del har jag dock redan gjort. :D

- Ekerspänning ingår i servicen. Men kontrollerad av mej själv också. Det klingar så fint :-)
- Bromsarna är genomgångna i och med vätskebytet. Men nya klossar bak kom med hem från affären.

Och visst har du rätt i att framdrevet har en tendens till att vara lite sågtandad. Jag sätter in ett nytt drev här. Kom även det med hem från affären.

Framhjulslagret har gått 1600 mil (ny fälg efter vurpa). Bakhjulslagren känns helt ok, vad jag kan känna. Bra tips på hur man kollar det noggrant mottages.

Sen det här med att byta axeltätningar. Jag rengör och fettar in så ofta det går. För att se om detta giver frukt så tänker jag låta dessa sitta på. Dom ser fin ut. Har köpt stål distanser och lagt alubitarna på hyllan.

Styrlagret hamnar på att kolla listan. Jag har givetvis kollat av så det inte finns glapp mm. Men har inte rengjort eller smort in lagren. Inbillar mej att dom är väl skyddad där dom sitter. Men det är ju kul och lärorikt att skruva. Och tid har jag gott om.

Som sann FMCK'are så smörjs allt som kan vridas. Fotpinnar vire gashandtag osv. är väl insmord. Skall dock plocka av sidostöd samt central stöd för rengöring och uppmålning.

Sen så skall jag givetvis lära mig att spänna fast hojen korrekt. Nu när jag monterat dit 6 öglor extra utöver de 2 som ingick. Dumt att få 200 kg hoj på lårbenet!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav aldabergr » 2014-11-17/23:18

Jäklar vad fint du har gjort det för dig. Har inga förslag då du ligger långt över min kunskapsnivå ändå. Antar att batteriet är på laddning redan utan att det berövar nämnas [WHITE SMILING FACE]. Tänkte fråga vad det är för skyddsbåge till instrumentpanelen?


Sent from my iPad using Tapatalk
/Christopher
BMW F800GS -13
aldabergr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-10-30/09:59

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-11-18/16:36

Tror det är rutan fäste som du tar för skyddsbåge. Jag har monterat dit GSA rutan på min GS. En betydligt bättre ruta än orginal. Och nu så fick gpsen en bra monteringspunkt!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Roger Gross » 2014-11-18/17:30

Betr smörjning av vajrar på BMW mc.
BMW:s hojar har ganska påkostade reglagevajrar såtillvida att vajern löper i en teflonstrumpa inne i höljet. Detta för att minska friktionen och få lättgående reglage.
Om vajrarna smörjs med "vanlig" olja blir resultatet sämre eftersom teflonstrumpan förstörs.
Om man nödvändigtvis ska trycka i något smörjmedel så är det teflonbaserad olja. Finns hos LOUiS i Tyskland samt XLmoto i Sverige. Lika bra är att låta bli att smörja! Så småningom är teflonstrumpan utsliten i vajerkrökarna och då är det utbyte som gäller.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav aldabergr » 2014-11-18/22:26

Aha GSA rutan har jag med tittat på, men hur väl skyddar den? Är själv 1.86cm. Originalrutan är som sagt inget vidare....


Sent from my iPad using Tapatalk
/Christopher
BMW F800GS -13
aldabergr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-10-30/09:59

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-11-18/22:34

Jag smörjer med PTFE smörj spray vid reglagen. Gillar inte olje/WD40 spillet som blir kvar. Men då skippar jag vire smörjningen på BMW hojen. Och visst går den mycket lätt koppling och gas viren.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Sv: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-11-18/22:36

aldabergr skrev:Aha GSA rutan har jag med tittat på, men hur väl skyddar den? Är själv 1.86cm. Originalrutan är som sagt inget vidare....


Sent from my iPad using Tapatalk

Tycker den är helt ok. Har också wounderlich flärp monterad. Bara att komma förbi och klämma lite på hojen. Jag bor i Matfors:lol:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav aldabergr » 2014-11-19/21:46

Matfors! Ha ha... Är ju en bit att köra om man säger så men tack för erbjudandet:) Bor själv i Kiev, så det får bli en rain check på den tills man kan förverkliga drömmen om en Sverige resa i norr:)

Men tack infon. Kul att se hur andra utrustat hojen. Har själv vurpat och slagit sönder allt där uppe så funderar på en sådan båge eller liknande.


Sent from my iPad using Tapatalk
/Christopher
BMW F800GS -13
aldabergr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-10-30/09:59

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav otobias » 2015-04-29/19:38

Köpte du ett drivpaket som var BMW-original eller gick du på en annan tillverkare men med samma specifikationer? Tänkte byta själv nu och lutar mest åt originaldelar.

Måste även veta åtdragningsmomenten på de olika skruvarna när jag ska sätta ihop det. Har sett att det finns en förstör/gör-det-själv-manual från Hayne's men har inte kikat i den. Det bör stå en hel del matnyttigt i den så lägger nog en beställning på en sådan. Annars kanske jag kan lägga händerna på den som heter Rep-rom men har inte undersökt vad den kostar eller vart jag eventuellt kan stjäla den.
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-30/07:41

otobias skrev:Köpte du ett drivpaket som var BMW-original eller gick du på en annan tillverkare men med samma specifikationer? Tänkte byta själv nu och lutar mest åt originaldelar.

Måste även veta åtdragningsmomenten på de olika skruvarna när jag ska sätta ihop det. Har sett att det finns en förstör/gör-det-själv-manual från Hayne's men har inte kikat i den. Det bör stå en hel del matnyttigt i den så lägger nog en beställning på en sådan. Annars kanske jag kan lägga händerna på den som heter Rep-rom men har inte undersökt vad den kostar eller vart jag eventuellt kan stjäla den.

Köpte ett pirat drivpaket via North Bike. Använde inte momentnyckel då jag drog fast bultarna.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-04-30/07:53

Se upp med framdrevet - där är det dels viktigt med rätt moment på den stora muttern, dels får man se upp så man inte skadar axeltätningen bakom drevet. Använd klo-avdragare för att få bort drevet!
Bak är det mindre känsligt, men rätt moment på skruvarna + en klick låsvätska är bra....
Använd inte clipslås på kedjan, utan nitlås. Eller köp en färdignitad kedja i rätt längd och passa på att ta loss sving och nedre stötdämparlagring för att kolla, rengöra och fetta in.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav neutral » 2015-04-30/10:26

Vad är ett piratdrivpaket för något? Är Michelin-däck pirat om hojen kom med Pirelli?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-30/12:57

neutral skrev:Vad är ett piratdrivpaket för något? Är Michelin-däck pirat om hojen kom med Pirelli?

Det är om killen bakom disken har en lapp för ögat och tar vansinnigt betalt ;-)

I detta fall så köpte jag minst lika bra drev och kjedja som orginal. Men till ett lägre pris. Och Biltemas kloavdragare är aldrig fel att ha i verktygsskåpet.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav neutral » 2015-04-30/13:05

Jag köpte från Addemoto som jag brukar med drivpaket.

Drevet satt inte fast och jag rengjorde och fettade in axeln så jag tror inte det nya drevet kommer att sitta fast heller. Satt era fast så ni behövde avdragare?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-30/13:22

neutral skrev:Jag köpte från Addemoto som jag brukar med drivpaket.

Drevet satt inte fast och jag rengjorde och fettade in axeln så jag tror inte det nya drevet kommer att sitta fast heller. Satt era fast så ni behövde avdragare?

Första framdrevet satt fast. Men inte då jag bytte drev andra gången. Jag gjorde å andra sidan som du. Frettade in axeln innan. Och kör man många mil per år så byts drevet ut innan fettet har brunnit ihop.

Kör förbrukar 2 framdrev på en kjedja samt bakdrev.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav otobias » 2015-04-30/19:20

Är det någon som har skulle kunna posta momenten som de olika delarna ska dras med? Gäller alltså dreven, bulten till svingen och dämparen. Missade jag något?

Locktight och nya skruvar bak...Hur är det med framdrevet, något som behöver bytas där?

Lägger en beställning på drivpaket från addemoto, verkar seriösa och prisvärda efter mina efterforskningar och det är skönt att få saker hemskickat på posten.
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav neutral » 2015-04-30/19:48

Framdrev, 50 Nm + Loctite 243
Bakdrev, 25 Nm, muttrarna här har mekanisk låsning så du behöver inte låsvätska
Hjulaxel, 100 Nm

Det är väl vad du behöver greja med, du behöver alltså inte ta bort svingen.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-04-30/20:00

Nja, svingen måste bort om man köpt en helnitad kedja.... BMW original exempelvis.
Om inte annat kan det vara ett bra tillfälle att kolla och smörja sving- och stötdämparlagring - särskilt det sistnämnda har en tendens att "gå torrt", så det behöver översyn ibland.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav neutral » 2015-04-30/20:10

Han skriver att han ska beställa från Addemoto, samma ställe som jag beställt ifrån, därifrån får man EK-kedjor som inte är ändlösa. Att serva svingen är överdrivet om man inte bara kört i lera och damm och högtryckstvättat hela tiden.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-04-30/20:40

Det är nog ett riktigt konstaterande. Å andra sidan har tråden ju titeln "Extra noggrann service...." vilket jag tog fasta på.
Svinglagren är rätt robusta och klarar mycket, det är lite sämre med nedre stötdämparlagringen. (Och bulten i övre änden av dämparen, för den delen. Klen konstruktion, bulten brukar bli krökt...)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Håkan » 2015-04-30/20:43

neutral skrev:Att serva svingen är överdrivet...

Så brukar dom lata säga ända tills dom märker att det är nåt fel på svinglagringen på den egna hojen...
Och tro mig, jag har sett många.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-30/21:06

Och att ta ner swingen tar ju inte ens 15 minuter. Så beställ en hel kedja och slipp nita själv.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav neutral » 2015-04-30/21:07

Håkan skrev:
neutral skrev:Att serva svingen är överdrivet...

Så brukar dom lata säga ända tills dom märker att det är nåt fel på svinglagringen på den egna hojen...
Och tro mig, jag har sett många.

Mest gammelhojar kan jag tänka mig. På cross/enduro har jag tagit isär och smort just för högtryckstvättens skull, synd att inga moderna hojar har smörjnipplar, men jag bedömer inte som att jag behöver göra det ännu på min F800GS och BMW verkar hålla med då det inte finns med i serviceschemat alls. Har jag fel kommer det att kosta mig några hundra kronor om några år, jag överlever det, vi pratar inte motorhaveri här.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Håkan » 2015-05-01/07:52

neutral skrev:Mest gammelhojar ...

Visst Peter, jag tror att du överlever. Och det var inte min mening att vara oförskämd på Valborgsmässoafton. :)

Jag skruvar en hel del med BMW motorcyklar, och på de hojar jag tagit av svingen för att byta kedja på har det aldrig funnits tillstymmelse till fett från fabrik. Däremot har jag många gånger träffat på rost :o i nållager i både svingens lagringar och i länkaget till fjädringen.

p.s.
Har besökt BMW fabriken i Berlin tre gånger. Den ända fettburk jag sett ute på linan var vid montering av kardanaxel på R och K modeller...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav otobias » 2015-05-01/08:39

Håkan skrev:p.s.
Har besökt BMW fabriken i Berlin tre gånger. Den ända fettburk jag sett ute på linan var vid montering av kardanaxel på R och K modeller...


Då vet jag vad jag ska göra på dagtid i Berlin nästa gång - studiebesök. Tack!
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav Håkan » 2015-05-01/09:29

otobias skrev:
Håkan skrev:Då vet jag vad jag ska göra på dagtid i Berlin nästa gång - studiebesök. Tack!

Det finns information på BMW Motorrad Sveriges hemsida:

Information on visits to the BMW motorcycle plant in Berlin

Participation in an information visit is only possible by appointment in good time (fax or e-mail) and a following confirmation of the date.

We therefore request you to inform us of your wishes in good time, that is about three months prior to the planned date. Please give us the date you wish to participate, eventually some alternative dates and the number of visitors. Visitors will be guided in German -or if requested and possible- in English language.

The minimum number of visitors should be 10; the maximum is limited to 30 persons per group. Visitors coming individually have the possibility to join a group tour taking place on the desired date. Children and young people under the age of 14 are not allowed to step onto the factory area according to insurance cover reasons. People with a pacemaker can’t participate in factory tours because of safety reasons. Carrying
animals with you is not allowed.

Normally, information visits to the plant can be organised from Monday till Friday (in the second half of the year from Monday - Thursday) from 09:00 a.m. - 11:30 a.m., 02:00 p.m. - 04:30 p.m. and 05:30 – 08:00 p.m. The guided tours are free of charge. There are no factory tours in times of factory vacations or changes of the production.

The production areas visited during a factory tour are determined by us in accordance with internal production requirements. That restriction can mean, that not every engine- and final assembly line of all BMW motorcycle series can be visited.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav otobias » 2015-05-01/11:45

Har någon information härrörande bultstorleken till fästskruvarna på bakdrevet? Har tyvärr ingen chans att kontrollera dessa själv då jag befinner mig långt bort från MC:n. Både M8 och M10 verkar fullt rimligt, kan inte avgöra från minnet. Hojen är från 2010.

I värsta fall beställer jag bägge och returnerar det som inte passar.
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Extra noggrann service på en F800 GS -13 3000 mil.

Inläggav neutral » 2015-05-01/12:55

Det är M10 till drevet på din, det var bara de första årsmodellerna som hade M8.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst