F800 GS grus kuggfråga!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-06/21:43

Jag vill få mer kraft på grusturen. Då jag kör på asfalt så är det mycket ovanligt att jag kör fortare än 120 km/h. Så maskinens kraft räcker och blir över. Med last och fru på bönpall en så är det sällan tresiffrigt på hastighetsmätaren! Och sker det så är det inga långa sträckor. Om ni förstår :x

Men åter till grusbuset. Vill få mer klös och lägre utväxling på ettans växel.

Orginal sitter 16 fram 42 bak. Vilket ger en utväxling på 0,381:1

Har läst att många förespråkar byte till 15 kugg fram. Vilket ger en utväxling på 0,357:1

Eller vissa grus rävar som har ett 47 kugg bak. Som ger (med ett 16 kugg fram) en utväxling på 0,340:1. Ganska rejält kliv eller hur?

Ja undrar om någon har testat 17 fram och 47 bak? Vilken ger en utväxling på 0,362:1 Dvs inte fullt lika mycket. Men ett till drev måste köpas in......

Jag inbillar mej att mindre drev fram ger mer motstånd. Och ökat kjedjeslitage. Har jag fel här? Någon som tom vet? :P

Så erfarenheter och teorier kom fram.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-06/21:52

Med 17/47 lär Du få köpa en längre kedja, i alla fall.... :mrgreen: :ugeek:

Jag skulle hellre ta den enkla vägen, med 15 kugg fram och original 42 bak. Byta framdrev är enkelt (nåja, det sitter ibland rätt bra på splinesen så det är praktiskt med en avdragare..), och den utväxlingen ger inte några hiskeliga varvtal i de farter Du håller Dig till.

För egen del har jag faktiskt inte känt behov av lägre utväxling på F800GS:en, trots ganska flitigt grusvägs- och skogsåka.
Visst är ettan i högsta laget, men när jag fick dit en "Accelerator Cable" blev gasresponsen så pass mycket bättre, att jag slog ned-drevning ur hågen.

Vad gäller kedjeslitage (och kanske framför allt slitage på framdrevet) är nog inte 15 kugg särskilt mycket sämre än 16.
I cross- och endurosammanhang brukar man gå ner till 13 kugg, om det behövs - mindre drev än så sägs ge både högt slitage och ökad haveririsk.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Lars Westman » 2014-12-07/17:23

Eller investera i en AF-XEID. Jag puttrar på 3:an i rondeller med den. Känns som en förgasarhoj nu. Mycket smidigare.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-07/18:01

Lars Westman skrev:Eller investera i en AF-XEID. Jag puttrar på 3:an i rondeller med den. Känns som en förgasarhoj nu. Mycket smidigare.

Har Du haft möjlighet att jämföra AF-XEID med Accelerator Cable/Accelerator Module? Vad kostar AF-XEID?
Jag har den billigaste varianten av Accelerator Cable (35€), och jag puttrar också genom rondeller på 3:ans växel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav knutk » 2014-12-10/21:12

Lars Westman skrev:Eller investera i en AF-XEID. Jag puttrar på 3:an i rondeller med den. Känns som en förgasarhoj nu. Mycket smidigare.


Dersom jeg har oppfattet det riktig monteres denne til kabel fra Lambda-føler i eksosanlegget og bidrar til en litt rikere bensinblanding.

Da vil vel det si at mens diverse produkt som modifiserer temperatur-signalet og gir rikere blanding når motorstyringen ignorerer Lambda (akselerasjon og når motor er kald), mens AF-XEID modifiserer Lambda signal og således bare virker ved varm motor og jevnt pådrag.

Er der merkbar økning i bensinforbruk (dvs. kortere rekkevidde)? Og hva med akselerasjon, hvor signal fra Lambda ikke blir tatt hensyn til?

Skjønner at du er fornøyd, så jeg spør egentlig mest for å prøve og forstå teknologien.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-10/21:20

Du har nog en poäng där Gunnar. Vill man ha mer klös så är det en vassare motor som skall på. Och det blev ju en enorm skilnad med den billiga kabelstumpen. Men visst hade det varit kul och veta om det skiljer dessa två märken åt. För den ena är ju klart dyrare men ser ut att ha fler möjligheter. Frågan om man behöver dem.

Jag har knappt märkt av att min mc drar mer soppa. Har kört ca 1500 mil med kabeln i. Kommer ca 28-30 mil på grusturerna. Dvs innan jag fegar ut och tankar. Borde dock räcka ett par mil till. Men min F800 GS går dåligt om det är varmt ute och lite soppa i tanken.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2014-12-29/19:27

Hej
AF-XEID / Accelerator Cable / Accelerator Module låter som något man borde ha.
Vilken ska man välja och var köper man den lättast? Tips någon?

//danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav SuperMek » 2014-12-29/20:37

dannee skrev:Vilken ska man välja och var köper man den lättast? Tips någon?


Om du vill ha kvalitet, här:
http://www.boosterplug.com/shop/bmw-f80 ... -19c1.html
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-29/21:14

Och då blir följdfrågan till SuperMek hur vet du det? Har du testat bägge? Då jag och Gunnar kör med 35€ varianten. Som är otroligt bra. Men vi undrar om den dyrare är bättre!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2014-12-29/21:38

Olof!
Var hittar jag 35€ varianten?

//danne
MC1 241:a
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav SuperMek » 2014-12-29/21:39

Olof, du får köpa vad du vill!
Du ville ha tips och fick det. Läs webbsidorna i föreslagen länk ang tekniken bakom produkten. Jämför med andra produkter och du inser att man kanske får vad man betalar för.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2014-12-29/21:52

SuperMek
Tack för tips och länk. Jag gillar kvalité så din lösning låter bra. Men trots det vore det kul att jämföra olika produkter så därför min fråga till Olof. Hoppas på en länk till den produkt han har valt.

/danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Håkan » 2014-12-29/21:55

Jag har en från den här firman:
http://www.sol2.be/
Compact version, och den fungerar alldeles utmärkt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2014-12-29/22:23

Tack för den länken.

//d
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2014-12-30/00:21

Jag följde Supermeks råd och läste en del på Boosterplugs webbplats:
http://www.boosterplug.com/shop/cms-the ... tives.html

Det intressanta är som jag förstår det hur olika varianter klarar temperaturskillnader. Kolla in diagrammet. Speciellt intressant för oss som kör lite längre in på säsongen och närmare nollan, eller under. Det kan förklara varför en del upplevt sin AC som för mager eller för fet vid olika temperaturer.

Efter att ha surfat runt mer på temat så hittade jag flera intressanta trådar här på klubben som diskuterar temat (sök på accelerator). Ett tips för den som vill läsa mer. Kolla in det som är skrivet där.

När det gäller ursprungsfrågan om att drevs om hojen så gjorde jag det på min 650 GS (en kugg mindre fram) men det blev till det sämre alla dagar i veckan. Den blev alldeles för ryckig och hetsig på ett negativt sätt i kombination med att man ändå var tvungen att växla upp för att ta sig framåt. Värdelöst tyckte jag. Bytte tillbaka efter en säsong och älskade återgången till en mycket mjukare utväxling, dvs original. Men det var på min gamla F650 GS twin. Kanske det blir annorlunda på 800:an, men det är inget jag kommer pröva. Däremot kommer jag nog köpa in mig på en Boosterplug.(tack supermek för tipset)

//danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-30/01:28

Hmm menade inte att vara vrång SuperMek. Men jag har inte funnit någon som jämfört dessa två ac produkterna.

Och eftersom du föreslog den ena så trodde jag du hade koll på att just denna var bäst pga av något test som du hade koll på. Och jag ville bara veta vad det var för test.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-30/01:31

Och Dannee min är från http://www.sol2.be

Tycker den är bra. Särskilt för pengen. Men givetvis så finns det säkert bättre prylar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav SuperMek » 2014-12-30/01:33

dannee skrev:Däremot kommer jag nog köpa in mig på en Boosterplug.(tack supermek för tipset)

Klokt val Danne! :-)

Min vattenbumse går superlent och med bra knuff efter monteringen, oavsett utetemp som har varierat mellan 35 plusgrader till enstaka minusgrad. Huskyn har även den begåvats med en Boosterplug och går betydligt bättre den med. Jens som är figuren bakom produkten har gedigen kunskap i ämnet och tillverkar en kvalitetsprodukt utan fippel eller genvägar, varvid jag anser det är rätt att rekommendera den.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-30/01:36

Jag har också kikat på boosterplugs hemsida. Och jag försöker alltid att hitta kommentarer från forum som styrker det säljande företagets "fakta". För inget företag säljer näst bästa produkten eller hur? Alla vill ju vara bäst. Och här kommer vi in.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav SuperMek » 2014-12-30/01:39

Olof Eriksson skrev:Hmm menade inte att vara vrång SuperMek. Men jag har inte funnit någon som jämfört dessa två ac produkterna.

Och eftersom du föreslog den ena så trodde jag du hade koll på att just denna var bäst pga av något test som du hade koll på. Och jag ville bara veta vad det var för test.

Inga bekymmer Olof!

Jag tror det är svårt att finna en jämförande test av dessa produkter. Har man skaffat den ena så är det osannolikt att man skaffar den andra (såvida det nu inte är rent skräp man har fått fatt på).

Ska man få ett rättvisande resultat i en jämförelse mellan fabrikaten tror jag det tarvar ett större åtagande av en testgrupp. Varför jag rekommenderar Boosterplug är att produkten andas kvalitet, fungerar utmärkt och ger ett bra intryck när man läser Jens webbsidor. Jens ger också utomordentlig service och är snabb med sina leveranser från Danmark.

En och annan har framfört att acceleratorkabeln (annat fabrikat) "inte gör någon märkbar skillnad" vilket kanske talar sitt tydliga språk om den produkten?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2014-12-30/21:15

Då var kabeln beställd! Ser verkligen fram emot våren!

//D
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav dannee » 2015-03-19/09:16

Om någon undrar så kan jag berätta att Boosterpluggen är installerad. Det tog 10 minuter. Är supernöjd. Hojen spinner som en katt. Jämn och fin gång. Upplever att jag kan köra på högre växlar i lägre fart utan att den börjar hacka. Bättre vrid. Bättre kraft. Dessutom undrar jag om den inte har blivit bränslesnålare också hur konstigt det än kan låta. Ska kolla det närmare. Hur som helst så är bosterpluggen värd varenda krona.

http://www.boosterplug.com/shop/cms-the ... tives.html

Mvh
danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav Max Mad » 2015-03-19/12:17

F*n, nu blev jag sugen :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav CLU » 2015-03-19/19:27

Jag tvekade inte, utan slog till på en Booster Plug som jag hoppas kommer inom kort.
Sitter annars med ett mindre framdrev också, men det är väl nästan så att det är enklare med en elektronisk trimning än att riva framdrevet. Ska i alla falla kolla pluggen först innan jag överväger drevtrimning.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: F800 GS grus kuggfråga!

Inläggav klimtachakka » 2015-06-16/15:07

bytade nyligen till 47 / 16. gasres i 1:an 8-)
klimtachakka
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-03-19/15:36


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst