Esa eller inte ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-02-08/15:27

Är på väg att kanske beställa en F800 GS alternativt GSA

Kommer att åka solo mest och samma utrustning för det mesta, är Esa värt
pengarna och framför allt så har man ju läst hur medioker standard fjädrng
verkar vara och Esa förvårar väl eventuellt byte ?

//Kent
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Roger Gross » 2015-02-08/15:42

Åker man oftast med samma belastning minskar helt klart fördelen med ESA.
Men den dagen du säljer hojen, då är ESA bra för andrahandsvärdet. Utan ESA är obra för kundens köplust.
Även vid solokörning ser jag dock fördelar i att kunna ändra dämpkaraktäristiken beroende på väg och hastighet.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Esa eller inte ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-02-08/15:56

Jag kör i princip alltid solo. På min R1200GS LC har jag ESA - på den ändrar jag ganska ofta dämpningläge beroende på hur vägen (eller icke-vägen) ser ut. På en skumpig asfaltsväg i måttligt tempo passar komfort-läget bra, ska det gå undan på en alp-serpentin blir det sport-läget. När underlaget (eller åkhumöret) skiftar, behövs bara en knapptryckning för att ställa om dämpningen.
På min F800GS utan ESA behövs ett stopp, och jag bryr mig i praktiken aldrig om att stanna för att anpassa dämpningen - särskilt inte när jag kör tillsammans med andra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-02-08/18:11

Tack för snabba svar, jo det där med andrahandsvärdet är ju helt klart något att tänka på !

Det är väl mest det där med att man läst att original fjädringen inte är speciellt bra, eller är det
egentligen bara framgaffeln som vad jag förstår ändå inte är en del av ESA på 800:an, är det något
men egentligen behöver vara orolig över ? Det är inte så att jag tänkte ut och härja i skogen med
cykeln men en och annan traktorstig och grusvägar tänkte jag försöka mig på. Har haft en 2006 12GSA
med ESA, men då var det ju på både fram och bak så nog känner jag till fördelarna med systemet, använde det frekvent

//Kent
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-02-08/18:27

Som Du skriver är det bara bak det finns ESA till F800GS, vilket väl egentligen är ett svar i sig - det är rimligen ungefär "hälften så bra" som ESA både fram och bak.
Det stämmer att framgaffeln är lite väl mjuk i original - jag råkade vid åtskilliga tillfällen ut för, att framgaffeln "bottnade" vid hård inbromsning på asfalt! (Tuffa Alp-serpentiner nerför, exempelvis). Otäckt.
Fick också några genomslag på grus/skogsvägar med "potthål" och liknande.
Tröttnade och monterade hårdare gaffelfjädrar (Öhlins linjära), plus att jag hade i gaffelolja med högre viskositet. Det gjorde susen i framänden, men tyvärr blev det obalans med original-bakdämparen - jag upplevde att bakänden "släpade efter" i fjädringsrörelserna. Blev lite bättre när jag minskade returdämpningen, men inte helt bra.
Jag uppgraderade då till bättre bakdämpare från Touratech, TT Suspension "Level 2" - vilken skillnad!
Hojen är mycket följsammare, studsar markant mindre på "tvättbräda", och komforten blev faktiskt aningen bättre.

Vad jag vill ha sagt med allt detta är väl, att ESA nog är bra om man inte tänkt uppgradera till bättre chassikomponenter. Vill man kunna byta till bättre grejor, är ESA dels bortkastade pengar, dels ett hinder eftersom man antingen måste ha en bakdämpare med ESA, eller på något sätt avaktivera ESA.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Daniel Bonnér » 2015-02-08/18:35

Funderar du på att äga en motorcykel över längre tid (mil) så kan det vara bra att ha en uppfattning om vad ESA-dämparna kostar som reservdel. Dom är sjukt dyra och stötdämpare är en slitdetalj.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Esa eller inte ? Uppdaterad (KTM Alternativ)

Inläggav GhostMaster » 2015-03-01/20:09

Tror jag gjorde ett misstag igår, jag provkörde en KTM 1190Adventure (Inte R) och blev som frälst.

Jag vet att KTM kostar mer än 800 GSA, men det känns som en roligare cykel, och matar jag på GSA med
tillbehör så skiljer det inte många tusenlappar upp till KTM, 1190 ger ändå en ganska bra standard
utrustning (elektronisk fjädring :D ), även om den på sikt måste uppgraderas.....

Nu vart det svårt att välja.........
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-01/20:33

Glöm inte att smörja, sträcka och byta kedjan. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-03-01/20:38

Tack Bror för påminnelsen, i och för sig något man måste hålla
på med även på F800 GSA som jag tittat på än så länge :roll:

Det är ju tur att K1300S som står i garaget har kardan =)
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-03-01/20:51

Inte för att jag vill ta kål på Din entusiasm, men kolla även försäkrings- och servicekostnader och jämför med F800GS!
Prova gärna en R1200GS också innan Du bestämmer Dig, den är mer att jämföra med 1190.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Magnus von Melen » 2015-03-01/20:56

Jag har en f800gsa och gjorde själv misstaget att testa 1190 adventure förra våren. Jävlars vilken hoj! Höll på att bli inbyte på stående fot.
Men som den snåle fan jag är bestämde jag att sova på saken, och det gör jag än :)
F800gsa är perfekt för mig så det blir med största säkerhet en tredje säsong med den, viket för övrigt inte hänt med någon tidigare hoj i min ägo :oops:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-03-01/21:17

Försäkring har jag kollat upp, och det skiljer en del, ca 3000 om året, men kan kanske tycka att körglädjen kanske vägde upp för den delen i alla fall, ska kolla upp det där med servicekostnaderna. BMW:n jag har är inte gratis att serva direkt, kanske är 800 GSA billigare att serva......

Men som sagt inget enkelt svar, får nog bli en ny provkörning på 800 GSA:n innan jag signar något =)
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-01/21:43

GhostMaster skrev:... även på F800 GSA som jag tittat på än så länge.

Ah! Tänkte'nte på de'!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Enrosabil » 2015-03-02/00:01

GhostMaster skrev:Försäkring har jag kollat upp, och det skiljer en del, ca 3000 om året, men kan kanske tycka att körglädjen kanske vägde upp för den delen i alla fall, ska kolla upp det där med servicekostnaderna. BMW:n jag har är inte gratis att serva direkt, kanske är 800 GSA billigare att serva......

Men som sagt inget enkelt svar, får nog bli en ny provkörning på 800 GSA:n innan jag signar något =)


Provkör min 1200 gsa, då får du ESA o allt det där till priset av en helt naken 800! ;)
Enrosabil
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-07-09/08:14

Esa eller inte ?

Inläggav Anders Nedemark » 2015-03-02/07:15

Lite bakvänt att ställa en BMW GS 800 mot en KTM 1190. Som Gunnar säger är GS/A 1200 mer i samma division som KTM:en och en mer rättvis rival.
Och den kampen vinner ju GS:en lätt ;-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-03-02/09:38

Har haft 1200 GSA -06 och har inget ont att säga om den, var i stort sett nöjd med den!
Jag vet att storlek och komfort mässigt så är 12GS mer att jämföra med 1190 Adv

Jag tycker dock att min jämförelse inte är helt ute på cykeltur när det gäller den ekonomiska delen !

En ny 12GS med motsvarande utrustning som 1190 har standard blir bra mycket dyrare, och hur kul är en icke
utrustad 12GS ! Därför ligger valet mellan en välutrustad F800 GS/GSA och KTM 1190 Adv Standardutrustad
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-02/12:38

Har Du tänkt igenom driftskostnaderna?
Jag förordar inte det ena eller andra alternativet, för jag har inte haft något skäl att räkna på dessa hojar - men det kan vara värt att göra det.

En klassisk analog är knuttarna, som på 1950-talet köpte engelska järn, för att dessa var avsevärt billigare i inköp än BMW. Sett i längre perspektiv var det nog långt ifrån alltid en bättre affär, för de engelska hojarna var inte direkt några underverk av pålitlighet.

OBS! Med detta påstår jag inte, att KTM är dyrare i drift eller håller sämre kvalitet. Jag har inte på fötterna för ett sådant påstående - men vore jag intresserad, skulle jag höra mig för hos kunnigt folk.

Dessutom är jag den förste att medge, att hoj köper man för sitt nöjes skull - och smaken är olika.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-02/13:09

GhostMaster skrev:Därför ligger valet mellan en välutrustad F800 GS/GSA och KTM 1190 Adv Standardutrustad


F800GS har 21" framhjul medan 1190 Adv har 19" framhjul så det är två helt olika hojar du jämför.

1190 Adv "R" däremot har 21" framhjul men då talar vi ganska mycket pengar för en hoj med såpass smalt användningsområde som 21" hjul innebär.

Om det är en "universaltouringhoj" du söker så bör den ha ett 19" framhjul enl min mening.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Esa eller inte ?

Inläggav NoMekk » 2015-03-03/08:24

Thomas Stadin skrev:en hoj med såpass smalt användningsområde som 21" hjul innebär.


Där var jag inte med :?:
På vilket sätt ger ett 21" hjul ett smalt användningsområde?
Hoj: R1200RT-14
Användarvisningsbild
NoMekk
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 2010-05-05/16:51

Re: Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-03-03/09:22

Nu har jag inte kört offroad cykel sedan slutet på 80 talet, och då med en XT600 som vad jag kommer
ihåg hade 21 tum fram, kanske var det 18" bak, upplevde det inte som några större problem att åka hyffsat
fort på kurviga asfasfalterade vägar med den, ingen bancykel och visst krävs det lite mer kraft än dagens
smidiga cyklar.
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20

Re: Esa eller inte ?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-03/10:20

KTM 1190 Adv R har 21"/18" hjul.
Däckutbudet till den är begränsat och de däck som finns är mer åt offroadhållet.
Då det går undan på en kurvig asfaltsväg vill man helst ha 17" framhjul. 21" framhjul blir alltför tungstyrt.
Som grusvägshoj är den antgligen fantastisk men som unversalhoj föredrar jag en med 19" framhjul.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Esa eller inte ?

Inläggav GhostMaster » 2015-04-12/14:22

Nu har jag efter en del funderande beställt en1190 (Inte R) ,hämtar om ett par veckor, jag får hoppas att man blir nöjd, K1300S får hänga med den här säsongen också, får väl se vilken som blir mest använd......
GhostMaster
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-08-03/17:20


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst