Ny ägare till F800GT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ny ägare till F800GT

Inläggav Joakim C » 2015-03-19/06:16

Hej!

Har köpt en F800GT. Står att man skall tanka 95, inget att man bör/kan tanka 98.

Kan man tanka 98 och vinner man något på det?

Joakim
R1250RS
Stockholm
Joakim C
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-03-05/18:12
Ort: Stockholm

Re: Ny ägare till F800GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-19/08:10

Du får nog olika svar på den frågan. Eftersom bruksanvisningen säger 95 oktan, duger det naturligtvis. Dock kan det vara så, att 98 oktan sänker bränsleförbrukningen - dels pga att 98 oktan kanske inte innehåller lika mycket etanol, och dels pga effektivare förbränning av bränslet.
Om ingen annan här på Forum har fakta att komma med, återstår väl bara för Dig att köra förslagsvis 200 mil på den ena soppan och därefter 200 mil på den andra. Med noggrann bokföring över bränsleförbrukning och -kostnad, kan Du därefter räkna fram vilket alternativ, som är billigast. Samtidigt har Du kunnat bedöma, om det blir någon skillnad i motorgång beroende på oktantal.

Jag har - efter råd här på Forum - provat med 98 oktan till min K 1200 RS, som också har rekommendationen 95 oktan. Som jag kör, kunde jag inte notera någon skillnad i bränsleförbrukning, så den får fortsätta på 95 oktan, eftersom det kostar mindre. Samtidigt eliminerar etanolinblandningen risken för kondensfukt i bränslesystemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst