Byte av kylarvätska - tre viktiga frågor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte av kylarvätska - tre viktiga frågor

Inläggav kissedin » 2015-05-17/12:41

Står i begrepp att byta kylarvätska på min f800s.

1. Vilka oringar skall användas? Hittar inga dimensioner? Har sett att jula säljer kompletta satser med o-ringar men är dessa avsedda för att tåla kylarvätska samt de temperaturer som är i en motorcykel?

2. Vad är det för typ av bricka som ska användas till avtappningsskruven? Ser i min manual att en ny skall användas (har beställt från min BMW-ÅF men har redan väntat i 4 veckor så inser att reservdelar måste införskaffas på annat håll). Även dimension på denna bricka undrar jag.

3. Har en dunk glykol utblandad med batterivatten hemma i garaget. Denna utblandning skedde för 2 år sedan. Kan jag använda denna vätska eller börjar glykol åldras så fort vatten tillsätts?
BMW F800S 2006
kissedin
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-03/20:26
Ort: Växjö

Re: Byte av kylarvätska - tre viktiga frågor

Inläggav Håkan » 2015-05-17/15:41

Hej.
1. Jag skulle inte sätt dit nåt annat än original o-ringar. Det finns många olika material i o-ringar som passar olika tillämpningar, BMW har provat det.

2. Märklig återförsäljare, pröva en annan. Normal leveranstid ett par dagar, max en vecka.

3. Det är när glykolen är i motorn som den åldras.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byte av kylarvätska - tre viktiga frågor

Inläggav Ekkie » 2015-05-18/20:08

https://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/PartsFiche.aspx
eller
http://www.realoem.com/bmw/enUS/select? ... &archive=0
Kika där! Brukar stå dimensioner osv för olika delar.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med de övriga frågorna.


//

Bytte själv kylarvätska i år och återanvände delarna som fanns.
Blir nytt vid nästa byte!
Ekkie
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-10/12:21

Re: Byte av kylarvätska - tre viktiga frågor

Inläggav kissedin » 2015-05-19/08:18

Jo... är ju bästa att byta packningar men inte alltid det behövs. Kör andra året i rad nu med samma oljepluggspackning. Läcker inte en droppe. Föreskrivet moment.
BMW F800S 2006
kissedin
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-03/20:26
Ort: Växjö


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst