Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav polymasa » 2015-12-09/15:54

Hoj
Jag har en F800 GS -10 som snart närmar sig 3 000 mil. F800:an har nu funnits i ett antal år och jag är lite nyfiken på hur tillförlitlig man kan räkna att den är, så klart under förutsättning att den servas, klappas om och sköts som den ska.

Hur många mil kan man klämma ut ur en F800?

Nått att se upp med, vilka fällor och fel finns?

Hoj hoj
/P
Senast redigerad av polymasa 2015-12-10/13:55, redigerad totalt 1 gång.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Mimmi » 2015-12-09/16:02

Hej!

Rubriken får mig att tänka på den klassiska frågan: Hur långt är ett snöre? :)

Skämt åsido, har inte kvaliteten försämrats avsevärt så kan du väl minst räkna med 10.000 mil innan något allvarligare händer. Exempelvis äldre K-maskiner, med längsmonterad motor har väl ungefär 30.000 mil som gräns. Allt naturligtvis under de premisser Du själv anger ifråga om skötsel och omvårdnad.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav neutral » 2015-12-09/17:55

Googlade lite snabbt och hittade direkt en kanadensare som kört nästan 14000 mil med sin -09 F800GS. Står inget om vad han eventuellt behövt göra med den. Själv räknar jag med att det är en pålitligare motor än boxerrelikerna. ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Lars Westman » 2015-12-09/23:33

Några saker som jag kan komma på:

- Tidiga årsmodeller har snålt tilltagen kylning av generator. Symptom verkar kunna komma efter några tusen mil. Ersättningsspolar finns för dryga tusenlappen. Inget som ororar mig. Har monterat en laddningslampa så jag har koll på laddningen.
- Hjullager
- Bensinpumpen verkar kunna lägga av. Beror nog mycket på bränslekvalitet. Vet inte om det händer hojar som rullar i sverige.

Annars är den nog rätt skottsäker om man sköter service, byter drivpaketet när så bör, kollar styrlager och annat normalt underhåll. Jag har högsta möjliga förtroende för rotaxsnurran.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Max Mad » 2015-12-09/23:44

Och hur många mil kan jag räkna med att kunna krama ur min hoj, innan det börjar bli oförsvarligt dyrt att hålla igång den?

Naturligtvis under förutsättning att man servar den enligt föreskrift och håller den någorlunda ren på utsidan.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav neutral » 2015-12-10/00:12

Lars Westman skrev:Några saker som jag kan komma på:

- Tidiga årsmodeller har snålt tilltagen kylning av generator. Symptom verkar kunna komma efter några tusen mil. Ersättningsspolar finns för dryga tusenlappen. Inget som ororar mig. Har monterat en laddningslampa så jag har koll på laddningen.
- Hjullager
- Bensinpumpen verkar kunna lägga av. Beror nog mycket på bränslekvalitet. Vet inte om det händer hojar som rullar i sverige.

Annars är den nog rätt skottsäker om man sköter service, byter drivpaketet när så bör, kollar styrlager och annat normalt underhåll. Jag har högsta möjliga förtroende för rotaxsnurran.

Har du en tidig årsmodell? Hur mycket har du kört? Du verkar inte haft några av ovan problem eller?

Jag har en -11:a som gått snart 3500 mil helt utan problem. Är inne på andra drivpaketet, det är allt, har inte ens bytt bromsbelägg ännu men ett gäng däck har förstås gått åt.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Kovlingen » 2015-12-10/01:03

neutral skrev: Själv räknar jag med att det är en pålitligare motor än boxerrelikerna. ;)

Jag får väl snart lämna in min boxer på skroten då :shock: Har ju gått nästan 11500 mil så han
sjunger väl på sista versen :cry:
(men nån snöskotermotormoped blir det inte :mrgreen: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Lars Westman » 2015-12-10/08:45

neutral skrev:Har du en tidig årsmodell? Hur mycket har du kört? Du verkar inte haft några av ovan problem eller?

Jag har en -11:a som gått snart 3500 mil helt utan problem. Är inne på andra drivpaketet, det är allt, har inte ens bytt bromsbelägg ännu men ett gäng däck har förstås gått åt.


Jag beställde innan de första hojarna hade dykt upp i Sverige. Riktigt tidig 08:a alltså som haft en del garantiåtgärder från början (drivpaket framaxel, kylslang och kanske nåt mer). Utöver en fuktande ventilkåpspackning (som får fortsätta att fukta lite) så jag jag inte haft några som helst problem. Dock bara ca 2.000 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-12-10/10:41

Min -13 års modell har precis gått 4100 mil. Och jag håller på med 4000 mila servicen. Min kompis hjälpte mej med ventilkollen. Och den är helt perfekt även denna gång.

Jag har bytt slitdelar. Och vid en service vet jag att dom bytte på garanti kontakten till stödet. Men jag hade aldrig strul själv med denna.

jag har efterjusterat styrlager och dragit fast bultar lite nu och då. Men å andra sidan så åker jag mest på grusvägar med min hoj.

Har hyrt exemplar på Teneriffa som gått 10 000 mil och var i princip nyskick. Bra klipp i motorn osv.

Tror att min 800 får hänga med läääänge. ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav polymasa » 2015-12-10/13:54

Jag närmar mig som tidigare nämnts 3000 mil och har inte haft några problem alls. Jag har lämnat in på verkstad för service enligt schema. Men nu för 3000 mil kommer jag göra det själv, byta olja, filer, stift, kolla lite bultar och allmänt klappa om. Men lämnar in igen på verkstad för 4000 mil då det är dags för ventilkoll igen.

neutral skrev:
Lars Westman skrev:Några saker som jag kan komma på:
Jag har en -11:a som gått snart 3500 mil helt utan problem. Är inne på andra drivpaketet, det är allt, har inte ens bytt bromsbelägg ännu men ett gäng däck har förstås gått åt.


Då det gäller kedja och drev är de ännu inte bytta utan original sitter på. De är så klart inte i nyskick men i mina ögon fortfarande OK. Jag har nya liggandes i garaget och byter då det behövs, men räknar med ytterligare mil på originalen. Jag har kört 99 % asfalt och smort regelbundet med Biltemas kedjespray och är förvånad över hur bra drivpaketet stoppat. Säger kanske nått om hur jag kör oxå ;)

Det jag har bytt är egentligen bara däck och bromsklossar men det är väl liksom bara vanligt underhåll tänker jag.

Tror och hoppas som Olof, att min F800 kommer hänga med länge :)

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Hur långt går en F800 och nått att se upp med?

Inläggav Kenneth Svensson » 2015-12-28/18:07

Tjena! Har en F800 GS 2010 som har gått 6000 mil utan problem. Har underhållet den som normal MC ägare. Kullager, kedja och drev är väl standard byte efter 2000-2500 mil så det är gjort. Detta år har den fått nya Öhlin stötdämpare med fjädrar och SKF packboxar i gaffeln för den körs mycket i skog och mark och långresor. Passade på att byta styr lager och smörja sving lagringen och byte av slit delar på chassiet. Original fjädringen är ingen höjdare. Det som är viktigt är kontroll av kyl fläkten. Finns chans när den får gå i skit att grus lägger sig mellan fläktens blad och hus. Fastnar fläkten så kan toppen gå åt vid överhettning. Laddningen kan ge upp men har inte hänt min än. Bränslepumpen har gått åt för några. Batteriet är bytt två gånger. Ryck utjämnar gummin i bakhjulet blev bytta nu och en markant skillnad vid gaspådrag och motorbroms. Rycken försvann. Det är väl ganska mycket Touratech prylar och förstärkningar monterade under åren på den också. Så normalt underhåll är det som gäller för min. Så mitt mål är att minst 6000 fina mil till skall denna F800 GS gå.
Användarvisningsbild
Kenneth Svensson
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-04-21/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst