F8GS vs nya Honda AT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F8GS vs nya Honda AT

Inläggav Tobias » 2016-02-07/18:43

Var o petade på Hondas AT på mässan och blev helt såld på idén med automat-växlat. Sett nån video på det och det verkar ju hur bra som helst! Blixt-snabba växlingar :D

Hade suttit fint med en DCT på min F8GS. Då spelar det ingen roll att det är 6 täta växlar, då kan BMW till och med få peta in 6 till, om det nu skulle smaka bättre på tyska. :shock:
Dessutom kan man flytta upp bakbromsen till styret, det enda jag behöver fötterna till då är att stå på. Vilket är svårt nog ibland! :roll:

Som det är nu blev jag sugen på en AT och det bara för automaten. I övrigt var det väl inget revolutionerande mot min F8GS.
Plus för mig, förutom DCT, är;
+10 hästar
18" bakhjul
LED-framljus (jag tyckte säljaren sa det även om jag inte hittar något om det nu. Saknas det hamnar det på minus listan)
Något mer soppa (+3l).

Minus (med tanke på att den kostar 155K och introduceras år 2016) är;
+15kg (inget att göra åt egentligen, DCT väger 10kg)
Ingen kurv-ABS
Inte key-less
Extern larmdosa (inte inbyggd i nyckeln)
Handtagsskydd helt i plast.

Fjädringen är svårt att säga nåt om, men det är iaf inställningsbart på framgaffeln så det kan väl inte vara sämre än på F8GS

Men även om jag använder min hoj dagligen (när bilarna har dubbdäck ska det vara torrt och fint på vägarna) för pendling till och från jobbet har jag svårt att motivera +75K sek för att slippa växla.

Provköra ska jag iaf göra, måste bara få känna på hur automaten är! :)

Ha de gött!
Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F8GS vs nya Honda AT

Inläggav neutral » 2016-02-07/18:59

Jag är också väldigt sugen på att prova DCT-versionen men hojen är iskall för mig pga vikt och kostnad. Ska jag betala mer, mycket mer, så ska hojen vara lättare. Hoppet står till ryktet om att KTM ska göra något 2-cylindrigt runt 800 cc.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F8GS vs nya Honda AT

Inläggav Thomas Stadin » 2016-02-07/19:35

2010 testade jag Honda VFR1200F med DCT.
Växlingarna gick smidigt men problemet var att när jag släppte gasen inför kurvorna växlade hojen upp.
När man sedan använde "gaskontrollen" fanns ingen kraft innan mc:n växlat ned.
Däremot gick det utmärkt att växla med knapparna på styret.
Nu var ju detta ett tag sedan och mycket kan ha hänt sedan dess.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: F8GS vs nya Honda AT

Inläggav Tobias » 2016-02-07/23:08

neutral skrev:Hoppet står till ryktet om att KTM ska göra något 2-cylindrigt runt 800 cc.

Av det jag sett så är det en Duke. Så inget GS-likt.

Thomas Stadin skrev:2010 testade jag Honda VFR1200F med DCT.
Växlingarna gick smidigt men problemet var att när jag släppte gasen inför kurvorna växlade hojen upp.
När man sedan använde "gaskontrollen" fanns ingen kraft innan mc:n växlat ned.
Däremot gick det utmärkt att växla med knapparna på styret.
Nu var ju detta ett tag sedan och mycket kan ha hänt sedan dess.

Hm, är det så är det ju inte så bra. Man kan ju hoppas att den är blixtsnabb ner en växel när man vrider på rullen. Vill man dessutom motorbromsa blir det svårt om det växlar upp. Undrar hur länge den "kommer ihåg" att man tvingat ner den en växel. Måste komma ihåg och testa det.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F8GS vs nya Honda AT

Inläggav Thomas Stadin » 2016-02-08/10:48

Tobias skrev:Hm, är det så är det ju inte så bra. Man kan ju hoppas att den är blixtsnabb ner en växel när man vrider på rullen.


Det var inte VFR1200 för sex år sedan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst