Var o petade på Hondas AT på mässan och blev helt såld på idén med automat-växlat. Sett nån video på det och det verkar ju hur bra som helst! Blixt-snabba växlingar
Hade suttit fint med en DCT på min F8GS. Då spelar det ingen roll att det är 6 täta växlar, då kan BMW till och med få peta in 6 till, om det nu skulle smaka bättre på tyska.
Dessutom kan man flytta upp bakbromsen till styret, det enda jag behöver fötterna till då är att stå på. Vilket är svårt nog ibland!
Som det är nu blev jag sugen på en AT och det bara för automaten. I övrigt var det väl inget revolutionerande mot min F8GS.
Plus för mig, förutom DCT, är;
+10 hästar
18" bakhjul
LED-framljus (jag tyckte säljaren sa det även om jag inte hittar något om det nu. Saknas det hamnar det på minus listan)
Något mer soppa (+3l).
Minus (med tanke på att den kostar 155K och introduceras år 2016) är;
+15kg (inget att göra åt egentligen, DCT väger 10kg)
Ingen kurv-ABS
Inte key-less
Extern larmdosa (inte inbyggd i nyckeln)
Handtagsskydd helt i plast.
Fjädringen är svårt att säga nåt om, men det är iaf inställningsbart på framgaffeln så det kan väl inte vara sämre än på F8GS
Men även om jag använder min hoj dagligen (när bilarna har dubbdäck ska det vara torrt och fint på vägarna) för pendling till och från jobbet har jag svårt att motivera +75K sek för att slippa växla.
Provköra ska jag iaf göra, måste bara få känna på hur automaten är!
Ha de gött!
Tobias