Styrdämpare på F800GS?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Styrdämpare på F800GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-02-15/22:04

Det här med att inte kunna köra hoj så mycket pga väder och väglag är förrädiskt.... man läser och funderar och planerar alldeles för mycket!
Nu har jag fått för mig, att F800GS:en skulle behöva en styrdämpare. Den har ju redan fått diverse uppgraderingar, i form av chassikomponenter, komfortdetaljer och skydd, så varför inte liksom?

Erfarenheter och tips mottages tacksamt, och gärna en diskussion om vilket slags dämpare som är lämplig för "off asfalt" (ni vet, steniga alp-grusvägar, småländska kostigar, norska fjällvägar, värmländska rallyvägar och liknande).
Har kikat på Scott, MSC/Ralle-Moto och GPR4 - allihop monterade på gaffelkronan.

Vad ska man tänka på? Tips på inköpsställen?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav Moloc » 2016-02-15/22:56

Uppladdaren av dessa filmer kör F800GS och hävdar att det har förändrat körandet fullständigt på de vägar han kör. Orkar inte kolla om han har ngn recension specifikt om det men han berömmer den han har många gånger i sina videos.
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav DaK » 2016-02-16/18:31

Är inte F800GS tvåcylindrig?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-02-16/21:22

DaK skrev:Är inte F800GS tvåcylindrig?


Moderator får, med skammens rodnad på kinderna, erkänna att ha gjort en blunder och lagt sin egen tråd i fel kategori....... tur man kan korrigera sina egna misstag. :oops:
Tack för påpekandet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav cohlin » 2016-03-20/20:02

Jag har en Scott-dämpare på min, samma som Öhlins om jag förstått det rätt.
Köpte här
http://www.scottsonline.com/Stabilizer_ ... _ID=152336
Förhoppningen var att få lite lugnare genom sand/lera och undvika kast om man slår i stenar eller rötter.
Svårt att säga hur bra det funkar då jag inte kan jämföra samma spår medoch utan. Men jag är i alla fall nöjd med den.
Jag valde "road" varianten, skillnaden är att "off road" bara dämpar bort från centrum och "road" dämpar åt båda hållen.
Jag rådfrågade Scott och fick svaret att "off road" mest var till för lättare crosshojar och att "road" troligen var bäst för mig, trotts att jag enbart var intresserad av egenskaperna på grus och i teräng.
Passar fint med en liten justering av kåpan runt tändningsnyckeln, på insidan så det syns inte.
Användarvisningsbild
cohlin
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-05-23/14:01

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-20/22:01

cohlin skrev:Jag har en Scott-dämpare på min, samma som Öhlins om jag förstått det rätt.
Köpte här
http://www.scottsonline.com/Stabilizer_ ... _ID=152336 ........

Intressant!
Från USA, ser det ur som? Går det att beställa denna Scott-dämpare någonstans inom EU, tro?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav hpngs1000 » 2016-03-21/21:49

Hej Gunnar!

Du behöver inte gå över ån efter vatten. Leta reda på en välsorterad cross/enduro-butik så fixar dom fram en. Dessutom behövs fäste och "styrpinne" som antingen svetsas i ramen eller fästs med en delad aluminium ring.

Den avbildade dämparen har sitt ursprung som Unic styrdämpare för att senare dyka upp som Öhlin, Scott och diverse annat. Jag har en liggande i verkstan om du vill låna å prova, dock ej till salu.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav dannee » 2016-03-27/18:32

Hej Gunnar

Jag köpte en scott styrdämpare för ett par år sedan. Se tråden som föregick köpet:
viewtopic.php?f=30&t=22076

Jag åkte tyvärr på tull och skatt eftersom jag köpte den från USA vilket gjorde det hela onödigt dyrt. Beställ från Europa.

Efter att ha kört med den både på Adventuredays i Säfsen och på ett 5 dagars grusäventyr i Norge ( http://www.adventuremctours.no/index.html) så kan jag konstatera att den verkligen hjälpte till att hålla hojen upprätt i de mest krävande partierna av djup sand, vatten, lera och grus. Eftersom man kan anpassa dämpningen beroende på underlaget så funkar den bra i alla lägen. Jag skulle inte vilja köra i djupt grus / sand utan denna.

Men. Dämpningen gör att styrningen "laggar" och blir lite seg. Ganska obehagligt och inte helt lätt att vänja sig vid. Speciellt eftersom den bjuder motstånd utåt men inte inåt. Jag kör med offrad modellen och det är möjligt att road modellen som nämndes tidigare får en helt annan känsla i styrningen eftersom den skapar en symmetrisk "seghet". Å andra sidan så väger känslan av att kunna köra säkrare i djupt grus och svår terräng upp det hela. Vrider man upp basdämpningen så går hojen rakt nästan oavsett underlag plus att den klarar eventuella slag orsakade av större stenar / rötter. Skönt och mer avkopplande om man kör långa dagar i tuff terräng.

Grundinställningen som Scott levererar sina dämpare med är i min smak väldigt hård. Fick lätta ganska ordentligt på inställningarna för att den ska passa mig. Man lyfter av den svarta plastringen och hittar sitt läge och sedan sätter tillbaka ringen. Tänk på att ha en justermån som klarar spannet asfalt-sand.
Även om du skruvar bort basdämpningen helt kommer fortfarande highspeed ventilen att jobba. Relationen mellan basdämpningen och highspeed-dämpningen är inte helt lätt att få till eftersom dom påverkar varandra. Det gäller att hitta en balans mellan hur mycket man vill att dämparen ska jobba och känslan i styret. Kruxet med att få till inställningarna är att man måste utsätta hojen för påfrestningar för att veta hur den reagerar och av naturliga skäl kan detta vara lite trixit.

Jag gjorde misstaget att skruva basdämpningen i botten för att kunna räkna antal inställda varv. Det resulterade i att den lilla fjädern inne i dämparen + en packning pajade. Reservdelar går att få tag på från USA. Ta det försiktigt när du justerar i ändlägena.

Att montera den på en F800GS -12 funkade fint. Man behöver ta ur lite i plasten för att den ska passa men det fixar man rätt lätt. Jag köpte scotts styrhöjare som hör till och den är kanonbra. Styret kommer upp en bit vilket är perfekt för stående körning + att fästet är gediget. Rekommenderas. När dämparen väl är monterad så är den väldigt lätt att ta av och ta på (som nu när jag måste fixa till den där lilla fjädern). Du lyfter bara på det övre styrfästet och tar av den typ, vilket tar ett par skruvar och 5 minuter max att fixa. Fördelen är att om du bara är ute och finkör så kan du plocka bort dämpare och sedan sätta på den om du ska ut på äventyr.

Summa sumarum för min del är att jag absolut vill ha dämparen om jag kör på tekniskt svåra underlag med sand, djupt grus, djupare vatten, stenar och grenar. Visst, man tappar känsla tack vara att styret "laggar" och bjuder på ett motstånd när man initialt svänger men å andra sidan kan man ändra kurs på hojen genom att flytta balansen på kroppen snarare än att sitta och rycka i styret. Eftersom den dessutom är lätt att montera, ta av och sätt dit igen så är det en bra grej att ha.

Köp! :-)

/danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Styrdämpare på F800GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-27/23:06

Låter som det får bli en styrdämpare, har dock ett par andra projekt som ska samordnas (främst uppgradering av framgaffel) så det kanske får vänta till i höst/vinter.
Tack för all input!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav dannee » 2016-03-28/09:34

Vad blir det för gaffel? Vilket är den bästa kittmingen du gjort?

/nyfiken
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Styrdämpare på F800GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-28/16:50

dannee skrev:Vad blir det för gaffel? Vilket är den bästa kittmingen du gjort?

/nyfiken

Framgaffel-projektet är ännu i sin linda, vi får se var det landar.
Har en Marzocchi Shiver 45 mm på ingång, men den är långt ifrån "plug-and-play" på 800GS.
Fel hjulaxeldiameter, bromsoksfäste bara på vänstra benet och inget fäste för ABS-sensor utesluter att använda undre gaffelrören, och ska innanmätet flyttas behövs en hel del bearbetning av original-benen.
Det troligaste är, att Marzochhi-gaffeln hamnar på min G650 XChallenge, där den passar med bara mindre modifieringar. Planen just nu är, att sedan ta innanmätet ur XChallenge-gaffeln och transplantera till 800:ans gaffelben - det ska passa, det enda som behövs är en distans för att minska dämparens slaglängd från XC:ns 270 mm till någonstans i närheten av 800:ans 230 mm. Hårdare gaffelfjädrar har jag redan (Öhlins linjära).
Då får jag justering av returdämpning i ena gaffelbenet, och av kompressionsdämning i det andra. Återstår att se, om grundinställningen av dämparventilerna behöver anpassas (hoppas inte).

Den bästa "kittningen" (antar att Du menar modifieringar på hojen?) är annars bakstötdämparen, som jag bytt till en Touratech/Tractive "Level 2". Och så vindrutan förstås, som är en Touratech Desertio F.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst