Hej Gunnar
Jag köpte en scott styrdämpare för ett par år sedan. Se tråden som föregick köpet:
viewtopic.php?f=30&t=22076Jag åkte tyvärr på tull och skatt eftersom jag köpte den från USA vilket gjorde det hela onödigt dyrt. Beställ från Europa.
Efter att ha kört med den både på Adventuredays i Säfsen och på ett 5 dagars grusäventyr i Norge (
http://www.adventuremctours.no/index.html) så kan jag konstatera att den verkligen hjälpte till att hålla hojen upprätt i de mest krävande partierna av djup sand, vatten, lera och grus. Eftersom man kan anpassa dämpningen beroende på underlaget så funkar den bra i alla lägen. Jag skulle inte vilja köra i djupt grus / sand utan denna.
Men. Dämpningen gör att styrningen "laggar" och blir lite seg. Ganska obehagligt och inte helt lätt att vänja sig vid. Speciellt eftersom den bjuder motstånd utåt men inte inåt. Jag kör med offrad modellen och det är möjligt att road modellen som nämndes tidigare får en helt annan känsla i styrningen eftersom den skapar en symmetrisk "seghet". Å andra sidan så väger känslan av att kunna köra säkrare i djupt grus och svår terräng upp det hela. Vrider man upp basdämpningen så går hojen rakt nästan oavsett underlag plus att den klarar eventuella slag orsakade av större stenar / rötter. Skönt och mer avkopplande om man kör långa dagar i tuff terräng.
Grundinställningen som Scott levererar sina dämpare med är i min smak väldigt hård. Fick lätta ganska ordentligt på inställningarna för att den ska passa mig. Man lyfter av den svarta plastringen och hittar sitt läge och sedan sätter tillbaka ringen. Tänk på att ha en justermån som klarar spannet asfalt-sand.
Även om du skruvar bort basdämpningen helt kommer fortfarande highspeed ventilen att jobba. Relationen mellan basdämpningen och highspeed-dämpningen är inte helt lätt att få till eftersom dom påverkar varandra. Det gäller att hitta en balans mellan hur mycket man vill att dämparen ska jobba och känslan i styret. Kruxet med att få till inställningarna är att man måste utsätta hojen för påfrestningar för att veta hur den reagerar och av naturliga skäl kan detta vara lite trixit.
Jag gjorde misstaget att skruva basdämpningen i botten för att kunna räkna antal inställda varv. Det resulterade i att den lilla fjädern inne i dämparen + en packning pajade. Reservdelar går att få tag på från USA. Ta det försiktigt när du justerar i ändlägena.
Att montera den på en F800GS -12 funkade fint. Man behöver ta ur lite i plasten för att den ska passa men det fixar man rätt lätt. Jag köpte scotts styrhöjare som hör till och den är kanonbra. Styret kommer upp en bit vilket är perfekt för stående körning + att fästet är gediget. Rekommenderas. När dämparen väl är monterad så är den väldigt lätt att ta av och ta på (som nu när jag måste fixa till den där lilla fjädern). Du lyfter bara på det övre styrfästet och tar av den typ, vilket tar ett par skruvar och 5 minuter max att fixa. Fördelen är att om du bara är ute och finkör så kan du plocka bort dämpare och sedan sätta på den om du ska ut på äventyr.
Summa sumarum för min del är att jag absolut vill ha dämparen om jag kör på tekniskt svåra underlag med sand, djupt grus, djupare vatten, stenar och grenar. Visst, man tappar känsla tack vara att styret "laggar" och bjuder på ett motstånd när man initialt svänger men å andra sidan kan man ändra kurs på hojen genom att flytta balansen på kroppen snarare än att sitta och rycka i styret. Eftersom den dessutom är lätt att montera, ta av och sätt dit igen så är det en bra grej att ha.
Köp!
/danne